Gå til innhold

Alle som skal operere for skjedefremfall.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er en del av oss nå. Og ettersom jeg har lest så mange som etterlyser folk som har operert, så synes jeg at vi skal telle oss opp, vi som skal operere og så kan vi øse av erfaringene våre i ettertid.

 

Jeg skal operere i sept/oktober, og det er jeg som har rectocele pga en ruptur i en såkalt sfinktermuskel.

 

Jeg kan f.eks være

 

"okt09"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempebra initativ! Jeg har fått konstantert "overstrukket skjedevegg" mellom endetarm og skjede, helt nederst. Gynekologen sa at det ikke var rectocele (enda). Men jeg kommer nok til å få problemer på sikt, så jeg følger spent med her!

Jeg skal forøvrig ha en operasjon for skjedeåpningen (for stor) om 3 mnd. Og det er jo en operasjon i samme område..så det kan jo sammenlignes litt.

 

"Aug09"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rectocele pga elastisk bindevev(har diagnose EDS), var igjennom et lite mareritt for først å få det konstatert (første legen mente at det var "psykisk")og senere for å få operasjon, mest pga inkompetente leger og gynekologer.

Har forsøkt trening m fysio, elektrostimulerende maskin osv uten tegn til bedring. Mitt rectocele synes ikke ved GU, men må dytte ut hard avføring manuelt via skjeden... veldig lekkert... krever en god del psykisk og gjør seg bare på hjemmebane.

Har akkurat fått henvisning til operasjon og venter på svar.

 

"?09?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med norske gynekologer egentlig? Jeg har siden fødselen merket at noe har vært fullstendig feil nedentil. Jeg har riktignok ikke problemer med avføring. Heldigvis. Men skjedeveggen henger som en svær klump ut i åpningen. Rett etter fødsel hang skjedeveggen som en ball ut av åpningen, men det trakk seg tilbake og har vært det siden.

Jeg har vært hos fastlege og 4 gynekologer og ingen har sett problemet.Enda jeg har pekt på skjedeveggen og spurt hva søren den gjør der i åpningen. Jeg har bare fått beskjed om at det er helt normalt etter en fødsel. Jeg har lest meg til diagnosen selv. Jeg har brukt en uendelig sum på å gå fra den ene gynekologen til den andre i håp om å faktisk finne en som er tøff nok til å si til meg hva det er. 5 gynekologer måtte det til. Det var altså den 5. som sa hva det var.

 

Hun anbefalte meg å ikke gjøre noe med det nå ettersom det ikke plager meg annet enn at jeg syns det er jævlig stygt. (har litt tampongfølelse også innimellom).

Men om jeg får problemer med avføring kan jeg opereres.Men ikke før jeg er ferdig med barn. Dette skjedde etter min første fødsel og har planer om et svangerskap til.

Hun sa at det ikke trengtes å bli værre etter en fødsel til så KS er det ingen grunn til. Det var rett før jeg spyttet i tryne på henne.Ikke en sjel får meg til å føde vaginal ever again. Har vært så deprimert over dette. Går bedre nå, men bekymrer meg masse for fremtiden.

 

Syns også det er en psykisk påkjenning og alltid gå rundt å være redd for å gjøre ting værre. Jeg er en jogger... men har ikke turt det enda.

 

Lever dere normalt?

 

Syns det burde finnes en forening eller noe for unge kvinner med fremfall. Føler meg så alene. Og det er på høy tide at slike skader kommer frem i lyset. Altfor mange unge kvinner ødelegges. Det burde finnes måter å forebygge på.

 

- Stjerna

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever ikke normalt.

Orker ikke gå lange turer fordi jeg får nedpressfølelse, og jogging, dansing og annen hopp og sprett- aktivitet er ubehagelig så jeg unngår det. Jeg er også en jogger, så mitt største håp for operasjonen er at jeg en gang vil være istand til å være så aktiv jeg vil uten ubehag.

Det er jo ikke veldig normalt å stresse så med toalettbesøk heller ;-S

 

Jeg er ganske nervøs for operasjonen, for jeg er så redd det ikke skal gjøre kål på ubehagene mine. Jeg føler jeg har vært så uheldig at jeg lett kan bli uheldig igjen. Og jeg har også en større skepsis til leger etter at jeg ble utsatt for denne "legetabben". Greit nok å klippe over musklene mine under fødsel, men da skal man oppdage det, og sy meg ordentlig sammen!

Men jeg prøver å være positiv å stole på fagfolk:)

 

Jeg har også følt meg veldig alene og helt enig i at det burde være en forening el for unge kvinner med fremfall. Eller unge kvinner med underlivsplager el. Hvis jeg blir bra av dette skal jeg melde meg som pasientkontakt på sykehuset slik at andre i fremtiden kan snakke med meg som har vært i samme situasjon.

 

Men det er jo en start å samle oss litt her!

 

okt09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, egentlig ikke. Men jeg skal tilbake til gynekologen min onsdag, og da får jeg kanskje en nærmere forklaring. Jeg føler meg i alle fall godt ivaretatt av gynekologen. Han navnga til og med kirurgen som han skal henvise meg, og mente han var den beste til akkurat dette.

 

okt09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal operere etter ferien. Har rectocele. Har vært hos 1 lege og 3 gyn. Ingen av dem så problemet.... Mulig alle 4 har hatt dårlig syn.

Hos 4. gyn fikk jeg til slutt bekreftet at jeg faktisk har fremfall. Hun satt meg opp på operasjon. "Gleder" meg til å få det fikset!!!

 

"kjekt" å se at det er flere med samme problem. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at du skal opereres av en kirurg fremfor en gynekolog? Trodde det var gynekologer som utfører disse operasjonene. Bare lurer=)

 

***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er godt mulig han er gynekolog. Men han er i alle fall en gynekolog som opererer. Altså ikke typen som tar celleprøver. Men, jeg finner vel ut av det onsdag. Hehe. Jeg har en laaang spørsmålsliste jeg skal ta med. Er nok blitt litt hypokonder på vegne av underlivet...

 

Anonym 20.59 - hva skal ditt operasjonsnick være? Er så mye lettere å få oversikt over oss da vet du :)

 

okt09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Da har jeg vært hos gyn igjen, og nå blir jeg henvist til operasjon, men det blir nok utpå høsten.

 

Han sa ikke noe nøyaktig ang operasjonsteknikk, for det må vedkommende som skal operere bestemme, men han mener at man skal skjære ut en trekant nederst i skjedeåpningen og sy sammen innover derfra. Ser på epikrisen min at det står jeg har en dyp vaginalrift. Det er altså innover i skjeden. Jeg har i likhet med aug09 en også lenger skjedeåpning pga sting som løsnet/eller at det rett og slett ikke ble sydd bra nok. Og det er en del av problemer for det blir litt lite hold der bak slik at slimhinne som normalt skal være inni meg, kommer ut i luften. Og da blir jeg også irritert i slimhinnen.

 

Veldig godt at det fakstisk ER slik jeg føler det er.

 

Huff. det står i epikrisen at pasienten er inneforstått med at det kan bli vondt ved samleie etter operasjon. Men slik jeg har det nå er det en risiko jeg tar.

 

okt09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for oppdatering!!

 

Jeg tror det er en sammenheng mellom dårlige suturerte rifter i mellomkjøttet og/eller vaginalrifter i fascien og rectocele...

 

Var din rift/klipp en grad 3? Ble du operert etter fødselen eller ble du sydd på fødestuen?

 

Jeg krysser alle fingrene for deg, meg og alle andre, at samleie ikke blir vondt etter operasjon!

 

Jeg skal jo inn og fikse på skjedeåpningen min. Men skal ikke skjære i slimhinnen da jeg ikke har noe problemer (enda) med den overstrekte skjedeveggen. Men jeg ble jo også informert om at det kan bli smerter under samleie etter en slik operasjon. Men jeg tar også den risikoen, og håper på det beste.

 

Aug09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver bare å forstå det fysiske oppi alt dette. Så jeg spør deg...

Du sier at skjedeåpningen er litt for lang, og derfor kommer slimhinnen ut i luften. Mener du da i åpningen? ut av åpningen..? og er det dette som er rectocelen din, eller er den lenger opp?

 

***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ER det pga vaginalrift at jeg har rectocele. Enkelt og greit.

 

Mitt klipp har ikke fått noen grad, men gyn sa at det burde vært oppdaget tidligere (les: rett etter fødselen). Man har jo klippet over den interne finktermuskelen min, og det skal man oppdage og reparere der og da. Jeg ble sydd med en gang av fødselslegen, men hun sjekket tydeligvis ikke godt nok hvilken skade som hadde skjedd. Men han fortalte at det finnes de som også får den ektsterne sfinktermuskelen klippet over, og at da lekker man avføring. Så det kunne jeg være glad for ;-S

 

Tipper du skal gjøre omtrent det samme som meg i skjedeåpningen, bortsett fra at de skal sy innover i skjeden også på meg.

 

Håper også at jeg blir kvitt følelsen av nedpress etter operasjon. Nå kan jeg ikke gå lang tur eller stå lenge før jeg må legge meg for å hvile underlivet.

 

Men sykling går bra :)

 

Huffameg. Takker for kryssete fingre som krysses tilbake.

 

okt09

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rectocelen er lenger opp, eller frem retning urinrøret. Det er som om det er en del ruglete slimhinne før selve skjedeveggen/rectocelen begynner. Og denne ruglete slimhinnen skulle vært mer inni meg. Hm, når jeg spriker med beina og ser nedentil ser jeg altså denne ruglete slimhinnen helt nederst i skjedeåpningenm i en slags slisse ned mot episiotomien.

 

Gyn sa at grunnen til at jeg er sår er at jeg blir åpen av dette, og det kommer mer luft til slimhinnen enn det slimhinner normalt tåler. Merker gjennomtrekk om jeg spriker litt med beina ;) Men når jeg står med beina rett sammen så er det ikke noe lufting altså.

 

hehe. Man må bli god på å tegne og fortelle med ord her.

 

okt09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn du beskriver også. Ekkelt å være så åpen, og se denne slimhinnen i åpningen. Gleder meg til å få sydd igjen bedre der nede =) Jeg så jo dette etter fødselen, og derfor trodde jeg at jeg hadde rectocele..men det var altså bare skjedeveggen som er overstrekt + synes pga dårlig sying... Men siden skjedeveggen er overstrekt så kan jeg muligens utvikle rectocele, slik jeg forstod det.

Innviklet dette greiene her.....he he.

 

Angående det at legen klippet for dypt under fødselen din og ikke oppdaget det etterpå.....Ugh...skremmende. Burde nesten saksøkt dem.. Neida, det viktigste er jo at du blir bra igjen!

 

Aug09

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk sa fysioterapeuten min idag at det er grunnlag for pasientsadeerstatning. Pasienter av henne med lignende skader har fått det. Men det er ikke så viktig for meg. Jeg vil bare bli bra!

 

okt09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet i det hele tatt den fødselslegen som klippet deg at dette har skjedd da? Syns det ties altfor lite om slike skader. Syns man burde lage litt rabalder for sånt jeg! Det skal ikke skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vet ikke enda, men gynekologen min skal informere henne når jeg er ferdig operert og vi vet resultatet. Han jobber selv som overlege på kvinneklinikken, og sa til meg at han ville ønsket å få tilbakemelding om det var han som hadde gjort, og oversett dette. Det er sånn man blir bedre osv.

 

okt09

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...