Gå til innhold

Hull i ørene på babyer ?! Hvorfor i all verden? hva tenker dere?


Gjest Pixy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg må bare si at jeg synes det er unødvendig, og gjenspeiler kun morens forfengelighet da ungen er ALT for liten til å ha bestemt dette selv... ja, de er søte- men hva tror du ungen tenker når den blir påført totalt unødvendig smerte som 2 åring for å se pen ut?... starter man ikke å lide for skjønnheten tidlig nok i utgangspunktet?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv frisør med både prinsesse og prins:)

Jenta er 5 og gutten 8 og begge har hull i ørene, men dette ble gjort nå nylig og etter de ble store nok til å forstå hva de gjorde. Heldigvis kan jeg som frisør nekte å ta hull i ørene på babyer da jeg synes dette er noe alle bør få velge selv. Møter en del damer i forskjellige aldre som aldri har hatt hull i ørene og faktisk aldri kommer til å ta det heller. Synes heller ikke noe om mødre som kommer for å få små barn stripet eller farget da jeg mener de er best au naturel :) Og sminke på små barn kan jeg godt styre meg for.

 

Ikke rart vi har fått noe som heter pre teen og at unge barn begynner å kle seg i miniskjørt med magen bar og høye hæler. Synes det er en ganske skremmende utvikling på dette.

 

Er virkelig glad for at jeg kan nekte å gjøre jobben min hvis jeg mener det bryter noen grenser for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tok på eldstejenta mi da hun var 5-6 år, da var det hun selv som ville...

 

Jeg selv fikk da jeg var nyfødt, er adopter fra annet land...

 

Men hun jeg har til JM, hun tok på jentene sine da de var 5-6 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er frisør og hos oss er det 7års aldersgrense på hull i ørene...rett å slett for vi skal kunne se at det er barnas valg og ikke foreldrenes.

Å ta hull på 1åringer er jo nesten å be om infeksjon,de forstår ikke at de ikke må ta på ørene,noe de garantert vil gjøre når d gjør vondt.. :)

Vår erfaring er at d er flest indere som kommer innom med babyer,d ligger i deres tradisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

..ja,oy,så tragisk... fikk selv hull i ørene da jeg var tre,ikke akkurat skadet grunnet det.. herregud,sikkert mye du gjør med ungene dine,som andre synes er latterlig tragisk.. som er hakket værre..da du klarer å synes hull i ørene er så tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

starwars:

 

Jeg har en datter som har hull i ørene, og hun fikk de når hun va 11 mnd. NULL INFEKSJON her. Så nydelig med øredobbene:):)

 

Men hvorfor i alle dager har dere 7 års aldersgrense? De skjønner ikke "konsekvensene" av å ta hull i ørene da heller, da må dere heller ha 18 års aldersgrense for at dere skal være på den sikre siden.

 

Og som hun lenger ned her skrev, så kan jeg garantere deg at de fleste her inne gjør verre ting med barna sine. Som f.eks: gi kaker, gi godteri, gi is, smøre kremer som inneholder parfyme på kroppen, går å røyker med barna i nærheten, lager dritmat med liten næring( pølse med brød, frysepizza, McDonalds, Burger King osv osv osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene! Jeg fikk selv hull i ørene når jeg var 9 mnd, ingen infeksjoner, ingen allergier. Jeg er fortsatt glad i mamma, og jeg er glad for at hun valgte det for meg så tidlig. Bestemte meg for å ta enda et hull i ørene når jeg var 13, endte med et hull i den ene øra som jeg lot gro igjen bare dager etter. Fordi det gjorde så vondt. Har ikke arr, å hadde jeg fått det, tror jeg at jeg hadde overlevd. En bitteliten prikk på øreflippen er ikke verdensundergang, å tror ikke det hadde hatt noe å si på selvtilliten :-) Det er så mange ting som kan fremkalle allergier. Å infeksjoner er ikke akkurat forbeholdt hull i ørene.

Å dette med tatoveringer er fryktelig overdrevet, og usaklig!

 

Får jeg jente, får hun hull i ørene rundt samme alder jeg selv var. Fordi jeg synes det er søtt. Å vil hun evt ta dem ut når hun blir stor så er det selvfølgelig opptil henne :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er feil at foreldre skal bestemme at babyen deres skal påføres "varige endringer" på kroppen. Man burde vente til barnet er såpass gammelt at det kan bestemme selv.

Hull i ørene vil aldri kunne fjernes, på samme måte som en tatovering. Det vil bli en eller annen form for arr der.

 

Jeg er selv 28 år og har ikke hull i ørene. Det virker som om det er like sjeldent i dag som en tatovering var for 40 år siden....

 

Jeg er svært glad for at jeg ikke fikk lov av mamma til å ta hull i ørene da jeg var 10 år gammel. Hun sa jeg måtte vente enda noen år selv om jeg maste som besatt.

Da noen år var gått hadde jeg ikke lenger behov for hull i ørene, og det har jeg fortsatt ikke. Har prøvd med litt forskjellige klipsøredobber, men de havner alltid i veska, rett og slett fordi øredobber ikke passer til mitt ansikt.

 

Og bare for å ha det sagt: Jeg er ikke en guttejente, men en helt vanlig feminin jente som pynter meg med smykker, hårpynt og ringer som andre damer:) Jeg føler bare at ansiktet mitt er for lite til å ha dingser i ørene....

 

Uansett så er jeg glad for at jeg har fått muligheten til å bestemme dette selv, det var ikke en beslutning som ble tatt på mine vegne da jeg var liten baby/jente.

 

Derfor vil ikke jeg under noen omstendigheter ta hull i ørene på mine barn. De skal få bestemme selv nå de har blitt så gamle at de har skjønt hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de vil risikere at ungen får infeksjoner,ligger ubehagelig på puta pga øredobbene,risikerer at de faller ut og de får tak i de og putter de i munnen.Henger seg fast i håret,i gensere osv..Ja la de bare plage ungne og la de gjøre det.Og la de andre om det skjer ungen noe.

 

Jeg er så heldig at jeg har søte barn uten den skiten der i ørene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD nå overdriver dere noe helt sinnsykt da eller !! HAHA

 

jeg fikk hull i ørene når jeg var 7 mnd gammel.

det er da ikke noe galt i det ...

 

dere ass :D

 

barnet mitt skal få det med en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn skal ikke få hull i ørene før hun/han klarer fortelle meg det selv at hun vil ha det!

 

Å at man lager hull i ørene på en under året fordi det er søtt? Skulle jeg da gitt min 9mnd gamle sønn (et eksempel, har ingen barn) percing i øyenbrynet for jeg syntes det er fint på gutter?

 

Men det er så klart opp til hver enkelt.. Dessuten syntes jeg det er gøy å se hvor engasjerte vi gravide blir av små ting sånn generelt på krangleforumet.. tviler på vi hadde blitt irriterte av alle de tingene her uten en blindpassasjer:) bare for at jeg måtte ha det med

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke det samme i det hele tatt da.

Hull i ørene på jenter er veldig vanlig overalt , hull i ørene på gutter er ikke fult så vanlig men det er faktisk litt vanlig i orientalske land.

 

Hull i øynbrynner er vanlig når du blir litt større , øynbrynn og øret er ikke det samme .

 

think think

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greia var at mange her gjorde det på døttrene sine veldig veldig tidlig fordi de syntes det var SØTT! Å jeg syntes da det er KULT i øyenbryne på gutter, å vi skal vel lage sønnene våre KULE?? Fullstendig klar over at det ikke er det samme! Å ja det er veldig vanlig, men er det veldig vanlig på de aller aller minste? Har dere tenkt på hvor mye plager barnet kan få? å tenker ikke bare på infeksjon, for det kan vi unngå:) men hva med at de må ligge på ørene? husker fra når jeg tok det så var det ikke godt å ligge på siden liksom.. å man kjente man hadde fått noe igjenom øreflippen! man vet jo ikke hvor høy evt lav smerteterskel datteren har? det vet man jo å bedre den dagen hun kommer selv å spør om hun kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah

 

jaja alle har rett til å tro det de vil da :D

 

og gjøre det de vil :D

 

mine skal hvertfall ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig lett å få noen til å gjøre det på så små? Spør nå med et smil fordi jeg rett å slett er nysgjerrig.. Kusina mi sin datter vill ha hull i ørene som 3åring men overalt ho var så måtte de vente til 5 eller 6års alder fordi de ikke gjorde det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joooda , alle de 8 niesene mine har hull i ørene og alle har fått det når de har vært under 1 år .

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstejenta mi fikk hull i ørene, siste dagen i barnehagen før skolestart (6 1/2 år) Hun var så stolt. Lillesøster på 3 år ville også ha, men hun må vente og skjønte det. Jeg måtte vente til jeg var 10 år. Første skolestart var det mange jenter som nettopp hadde fått hull i ørene.

 

Godt å høre at det er flere frisørsalonger som har aldersgrense på dette. Både 5, 7 og 10 år.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det haster sånn med å få hull i ørene. En får følge hjertet sitt. Mitt sier at barnet må bli så stort at de har tatt valget selv. Jenta mi fikk infeksjon i øreflippen og det rant masse verk ut. Det resulterte i at vi måtte ta et nytt hull. Hun gikk med en øredobb i ca. 6 mnd. Det gikk helt greit å ta et nytt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min datter skal ikke få hull i ørene før hun har fyllt iallefall 10år..kanskje 12-13 for den del! bedre sent og vet hva hun gjør,enn for tidlig å hun angrer seg senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må dere for faen skille først og frest tattovering fra å ta hull i ørene. hør på dere selv. en gjeng med idioter.

er det egentlig noe å krangle om, blir jo aldri enig alikevel....

vær enige om å være uenige....

 

dette må bli opp til hver enkelt, det faen ingen lov eller regel som sier vi som foreldre ikke kan gjøre dette, på verken gutt eller jente....

 

personlig synes jeg 6 uker og sånt (leste det litt lengre oppe på siden) er for tidlig for min del.... men det er min mening.

 

om du ønsker å gjøre det på ditt barn om hun eller han er 2 eller tre dager eller 3 eller 4 år så er det no for faen din sak og ikke alle andre sin sak....

 

og det med arr i ørene, er dere dum i hodet??????????? det er jo for faen meg ikke synlig omtrent engang.... og ang nerveskader osv, det er nesten bare brusk i ørene og nesten ingen sener, og de senene som er i ørene vil ikke gi varige men eller skade på kroppen om en frisør skulle "ikke treffe riktig"..

 

er er enig med en dame som skrev litt lengre her op, en gjen med F**** kjerringer....

 

mitt siste ord til alle dere her inne, bestem dette her selv om så bør alle andre holde kjæften igjen....

 

(merker jeg blir provosert når jeg ser en venninne av meg lengre opp skrive at det er tullete, stakkars unger osv.... selv har hun en gutt som har hull i ørene)

 

og jeg skal ærlig inrømme at min sønn på 3 år har hull i ett av ørene og det har store broren å snart 7 år og men det er nå for faen min sak vel hva jeg gjør eller ikke....

 

og så var det en annen her som skrev at dette var mishandlind, hehehehe ja du får meg til å le. da lurer jeg på hva du kaller voldtekter, pedofeli, incest, osv for, hva er det da for deg???? å kose????

 

nei kjerp dere jenter, pass å dere selv så blir verden mye bedre, og hold fordommene deres for dere selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sprengte mødre her ikke, som virkelig ikke klarer å skille mellom sine egne overfaldiske ønsker og hva som er forsvarlig å utsette babyene sine for.

Barnmemishandling er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må dere for faen skille først og frest tattovering fra å ta hull i ørene. hør på dere selv. en gjeng med idioter.

er det egentlig noe å krangle om, blir jo aldri enig alikevel....

vær enige om å være uenige....

 

dette må bli opp til hver enkelt, det faen ingen lov eller regel som sier vi som foreldre ikke kan gjøre dette, på verken gutt eller jente....

 

personlig synes jeg 6 uker og sånt (leste det litt lengre oppe på siden) er for tidlig for min del.... men det er min mening.

 

om du ønsker å gjøre det på ditt barn om hun eller han er 2 eller tre dager eller 3 eller 4 år så er det no for faen din sak og ikke alle andre sin sak....

 

og det med arr i ørene, er dere dum i hodet??????????? det er jo for faen meg ikke synlig omtrent engang.... og ang nerveskader osv, det er nesten bare brusk i ørene og nesten ingen sener, og de senene som er i ørene vil ikke gi varige men eller skade på kroppen om en frisør skulle "ikke treffe riktig"..

 

er er enig med en dame som skrev litt lengre her op, en gjen med F**** kjerringer....

 

mitt siste ord til alle dere her inne, bestem dette her selv om så bør alle andre holde kjæften igjen....

 

(merker jeg blir provosert når jeg ser en venninne av meg lengre opp skrive at det er tullete, stakkars unger osv.... selv har hun en gutt som har hull i ørene)

 

og jeg skal ærlig inrømme at min sønn på 3 år har hull i ett av ørene og det har store broren å snart 7 år og men det er nå for faen min sak vel hva jeg gjør eller ikke....

 

og så var det en annen her som skrev at dette var mishandlind, hehehehe ja du får meg til å le. da lurer jeg på hva du kaller voldtekter, pedofeli, incest, osv for, hva er det da for deg???? å kose????

 

nei kjerp dere jenter, pass å dere selv så blir verden mye bedre, og hold fordommene deres for dere selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidleba med nr 3: Er du tett el? Har ikke frisører utdannet seg til å bli frisør? Bare de som går høyskole som utdanner seg altså? Blir så irritert på sånne folk som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattra mi er 4 mnd kansje JEG skal bestille time for hull i ørene, for det er så SØTT!!

Ærlig talt hører dere ikke deres eget ego?

JEG kan også få en percing i øyebrynet til lillebroren.

 

Kom ikke å si at ikke kan få infeksjon, det er bare for dumt.

Nei, blir oppgitt jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest frøken_førstegangsprøver

ser jo at dette ikke er et av de nyeste innleggene, men tenkte jeg skulle komme med litt ordentlig fakta:

 

Det er desverre ikke noen bestemt regel i norge for dette med aldersgrense for verken å skyte hull (det man gjør hos frisøren) piercing, eller tatoveringer! det er opp til hver enkel frisørsalong og studio hva de vil velge..

 

det er derimot anbefalninger og studier å gå ut i fra!

 

Slik som de fleste tattoostudioer anbefaler, eller har bestemt en aldersgrense på 18 år, vil ikke en profesjonell piercing artist ta hull i ørene på barn under 12 år...nå er jo en piercing veldig forskjell fra det som blir gjort hos frisøren. Og som sagt før her har de fleste frisører en aldersgrense på 3 år.

 

min personlige mening er at 3 år er fryktelig tidlig, jeg fikk selv når jeg var 5, og kan jo ikke si jeg angrer på det, det vil si i forhold til utseendet. det er derimot bevist at det er høyere risiko for å utvikle nikkelallergi ved å ta hull i ørene hos frisør enn hos et profesjonelt piercing studio!

 

Grunnen til 12 års grensen på hull i ørene hos piercere, er at nervene i øret og de forskjellig aku-punktene ikke er ferdig utviklet før dette. det vil si at det er ingen fare for å bli blind eller lam eller noe av den slags før 12 års alderen, det eneste problemet er at (ved vanlig hull i øreflippen, i brusken er det en helt annen sak) det er visse muligheter for at akupunktur hjelp ved f.eks migrene eller magesmerter vil forsvinne!

 

håper dette satt noe klarhet i ting, det er altså ikke farlig å ta hull i ørene på en baby. Jeg av personlig mening ser ikke vitsen..jeg hadde ikke nytte av de hullene når jeg var 5 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...