Gå til innhold

Hull i ørene på babyer ?! Hvorfor i all verden? hva tenker dere?


Gjest Pixy

Anbefalte innlegg

tror ikke man skal ta guaguita2009 så seriøst iom at hun er en mann født i 1883.. hehehe

jeg syns det er sykt å ta hull i ørene på små barn.. vent til de er gamle nok til å spørre om det selv, og skjønne hva det betyr.. jeg var 8 når jeg fikk.. ville ha det! min elever er 10, og mange av de tar hull i ørene nå. passe alder når de ønsker det selv. Jeg tok masse hull i mine egne ører når jeg var tenåring.. tok hull i nesen også.. isj, tenker jeg nå, men skal vel bare være glad jeg ikke traff noen nerver på veien! 6 uker er forkastelig! Tror det må være en spøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med alle dere som er imot hull i ørene på babyer ( og små barn). La babyer få være babyer og la små barn få være små barn! Ikke "voksengjør" dem eller la de bli slike "pyntedukker". Dette er noe som barna må få bestemme selv når de er større. Jeg har tre jenter, på 17, 9 og snart 7 år. Jeg har en grense på 12 år når det gjelder å få hull i ørene på mine jenter ( hvis de vil ha selv ). Denne grensen på 12 år var det faktisk en hudlege som sa til meg pga at det var så mange som fikk allergi etter at de fikk hull i ørene. Etter 12 år så er de mere immune mot allergier og eksem.

Min datter var 12 år da hun fikk hull i ørene, men tenk det... Hun syntes hun var finere uten, så etter 1 år så ville hun ikke ha det mere!

Nei, la barn være barn. Er jo slik på skolene også nå. Barna våre får ikke være så mye barn der heller! Lange dager med fag, 1 time midt på dagen med "lek", og masse lekser når de kommer hjematt!

Dette var en avsporing, men jeg ville bare ha frem viktigheten av at barn kan få være barn så lenge som mulig. De er ingen dukker og heller ikke voksne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen, totenjenta.

 

Når det kommer til fag skulle jeg ønske at skolen ble utsatt et år slik det var før. Regner med at det var de voksnes behov og ikke barnets som ble lagt til grunn for å flytte denne grensen. Jeg ønsker mere komprimert tid med realfag (har selv hovedfag i matematik og ønsker derfor å rekrutere flere til realfag slik at vi kan få et like godt akademisk miljø i Norge som i resten av europa, dessverre henger våre barn opp til 4 år etter andre europeiske land) Å pynte jenter for å gjøre de søte og atraktive i voksnes øyne er forkastelig, dette må komme innen i fra jenta selv, ikke bli pålagt av foreldre som ikke er ferdig med å leke med dukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei:)

Jeg har en jente på 1 år, og hun fikk hull i ørene når hun var 11 mnd gammel:) Såååå nydelig og søt med hull i ørene:):)

 

For å avklare til visse her inne:

- Det å ta hull i ørene er IKKE bevist at det er allergifremkallende. Det er stor sannsynlighet for at en person som tar hull i ørene får en type allergi om de får satt inn uekte ødedobber.

- Passer man på å rense godt = null innfeksjon.

- Det er bedre å ta hull i ØREFLIPPEN på et spedbarn/barn i forhold til en voksen person, for ØREFLIPPEN til små barn er tynnere og mykere og dermed blir det mindre vondt.

- ØREFLIPPEN har svært lite nerver, og de få nervene som er der, er av null betydning i hennhold til om det skulle være snakk om nevrologiske skader ved å ta hull der.

 

Jeg har pratet med både barnelege, helsesøster, fastlege og overleger på St.Olavs, om denne saken. Og det eneste de sa som var negativt med å ta hull i ørene var infeksjonsfaren OM man ikke passet på å rense, og at det kunne være ubehagelig for barnet å sove om det var øredobber som stakk veldig ut på baksiden( angående dette, så får man kjøpt øredobber som er korte og som er beregnet for små).

 

En annen ting som jeg stusser veldig på, om det hadde vært så farlig som visse snakker om, så lurer jeg utrolig mye på hvorfor i alle dager det praktiseres på å ta hull i ørene på nyfødte på sykehuset i f eks: Brasil, Chile, Spania, Portugal, Argentina, Columbia osv osv ...

Det er jo utdannet leger som utfører dette..

 

Men min begrunnelse for at jeg tok hull i ørene til min datter er rett å slett for at jeg er oppvokset med den kulturen, at nettop jenter får hull i ørene.

Jeg synes det er utrolig søtt, og i å med at det ikke er noe farlig for barnet å få det, eller at det ikke forårsaker skader som kan dukke opp senere i livet, så ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre dette.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemamsi

Å herregud..

 

Kanskje en grunn til at det er utdannede leger som tar hull i ørene på de små babyene ?? Så ikke gale foreldre skal begynne med dette selv, eller gå til en frisør med hullpistol.

 

Søtt ? Hvorfor skal alt væe så sukkersøtt på jenter ?

 

Dette er noe jeg aldri kommer til å forstå meg på. Håper det kommer en lov om dette en dag, med det som skal til er vel at et barn må DØ av infeksjon i kroppen før det blir tatt på alvor.

 

Og jeg synes det handler like mye om hvilke signaler som blir gitt.

La barn være barn ! !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at de frisørene som tar hull i ørene på barna, de må ha ett sertifikat for å kunne gjøre det? Da lærer de seg hva som de kan å hva de ikke kan gjøre, det er ikke akkurat hjernekirurgi.

 

Når det gjelder infesjon, så er det foreldrene sitt ansvar å passe på det. Så om du ikke gidder å følge med på ørene frem til de er 100% bra, så er det like greit å ikke gjennomføre det.

 

Søtt ja..det er jo drit søtt:) Smak å behag vettu:)

At du ikke liker sukkersøtt, tilsier ikke at det er noe galt med sukkersøtt.

For om jenter kler seg sukkersøtt, betyr ikke at det blir prippne jenter som ikke kan fise, og at det verste som finnes er å knekke en neggel:)

 

 

hehehe..må bare si at jeg må le litt av det du skriver der:

"Og jeg synes det handler like mye om hvilke signaler som blir gitt.

La barn være barn ! !"

 

Jeg skjønner ikke hva slags signaler du prater om jeg..Så nå, siden dattra mi har fått hull i ørene, så er hun ikke ett barn lenger?hehehe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får håpe datteren din ikke får allergier da, eller infeksjoner.

Ser mange her skriver at det ikke er bevist at det er større fare for infeksjon, men det er vel heller ikke motbevist?

Hvorfor ta sjansen på det egentlig? Det er jo bare for å tilfredstille sine egne lyster. Et barn på 11 mnd ytrer ikke et ønske om å kunne få huller i ørene. Kan man ikke vente til det eventuelt kommer opp som et tema i senere år, eller er det så viktig for mamma å pynte på barnet sitt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min kommer IKKE til å få allergi, på grunn av at jeg bruker ekte gull ørebodder..det er når du bruker falske øredobber at du kan få allergi.

Og hun kommer heller IKKE til å få innfeksjon, på grunn av at jeg passer på å rense ørene.

 

Så derfor tar jeg ikke noen sjangse med å ta hull i ørene hennes.

 

Og JA, det er så viktig for mamma å ta hull i ørene hennes.

Det er en del av den kulturen jeg er oppvokset med, og slik er det bare:)

Som sagt, så lenge det ikke fører med til nevrologiske skader eller sen skader,ser jeg ingen grunn til å ikke gjennomføre dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope..du kan ikke skade noen nerver der.

Dette har jeg undersøkt, det er så å si nesten ikke nerver i øreflippene, og de få nervene som er der er av null betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at det er helt idiotisk og stikke hull i ørene på nyfødte barn og barn som ikke har noe og si bare fordi de voksene syns det er "pent"...

 

Men datteren min fikk hull i ørene rett før ho ble 4 år fordi ho ønsket dette.

Jeg forklarte henne nøye hva det innebar og var.

Ho fikk ta ut og inn mine øredobber (i mitt øre)

men ho ville fortsatt ha selvom det var en nål som skulle igjennom...

 

Ho er fortsatt kjempe stolt og fornøyd selvom det er 6 mnd siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ikke du opplevd skader på nervene. Det at de "ikke har betydning", betyr ikke at det er smertefritt om de blir skadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imoen:

Orker ikke å gjennta meg selv.

Men litt vondt kan det bli, ved å ta hull i ørene, men de får ikke nevrologiske skader,eller senskader ved å ta hull i øreflippen.

Om folk skulle ha fått senskader eller nevrologiske skader på grunn av at man tar hull i øreflippene,så har vel over halve jordkloden nevrologiske skader da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nå at frisører slutter gradvis å gjøre det på små babier. Da jeg var med moren min til frisøren for et par år siden, kom en mor inn med en ca.7 måneder gammel baby å spurte om å pierce ørene på ungen. Frisøren ble faktisk sint og sa at det var ikke tale om å ba hu gå å skamme seg. Jeg syns personlig det er for tidlig. Det er jo ikke noe poeng å hulle ørene på en så liten baby som ikke egentlig vet hva han/hun vil ennå! Jeg fikk da jeg var fem og da var det jeg selv som ville. Jeg syns barna skal være gamle nok til å kunne bestemme selv om de vil eller ikke. Men det er min mening=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chickenlucy:

Respekterer din mening.

Og grunnen til at frisører slutter delvis med det er på grunn av at de ikke tørs å ta hull i ørene på så små barn, og om en frysørsalong ikke har en frisør som har tatt kurset for å ta hull i ørene, så kan de heller ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du, Jesusgreia: Min sønn har hull i øret. Hvilken kjønnsrolle snakker du om?

 

Sånn ellers jenter:

Ville nok latt barnet bestemme selv. Min sønn var 9 når han ville ha. Og han vet han er gutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjukkebolla-fødeklar

 

det er greit å "stikke hull" i ungene sine i afrika og sånn, men i norge er det "jalla". og det er vel ikke heller så viktig om barna får bestemme selv der andre seder, bare norske barn får det.

 

BARN ER BARN UANSETT VOR I VERDEN MAN ER OG DE ER LIKE MYE VERDT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes barna skal få bestemme dette selv, mine døtre får lov når de selv ber om det. Men jeg plager ikke barnet mitt for at hun skal se søtere ut, hun er vakker som hun er!

 

~Tjukkebolla-Fødeklar~ ; Gjør alle i Afrika det siden du sier det?

(eller mener du at det er et underutviklet kontinent der folk ikke forstår bedre?) fantastisk dum kommentar var det uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig i at det er tull å sett hull i ørene på babyer,

ikke noe jeg ville ha gjort. Men tror faktisk det er enklere å

holde hullene rene på en baby en på et barn på 4-5 år.

 

Så kan man jo spørre seg om a vet virkelig en 3-4 år gammelt

barn hva det egentlig vil si å ha hull i ørene, man kan forklare

dette i forveien til dem, men forstår de egenlig hva dette innebærer?

Ser mange sier at de ikke vil vurdere å gi barna hull i ørene før de selv ber om det, men tror faktisk ikke at selv om de ber om hull i ørene som 3 åring at de forstår hva det innebærer..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest eelis+guttespire

Jeg syns faktisk dette går mye på respekt overfor enkeltpersoner og personligheter. Hvis man tar hull i ørene på spedbarn, krysser man en grense og bryter det enkelte individs rett til å bestemme over egen kropp. Hadde noen tvunget en 10 år gammel jente til å ta hull i ørene, og holdt henne nede med makt mens frisøren skjøt inn øredobbene, hadde det blitt bråk. Hva er det da som gjør det greit å ta hull i ørene på små babyer som ikke kan si nei? Er det riktig overfor babyen og dens rettigheter som menneske?

 

Nei, jeg syns at vi skal vente med å ta hull i ørene på barna våre til de er store nok til å ytre et ønske om dette selv. Det er ikke sånn at jenter alltid vil ha hull i ørene, og jeg syns vi skal ha såpass respekt for barna våre at vi avventer piercingen til vi vet om barnet vil ha hull eller ikke. Vi skal ikke tvinge noen mennesker til å gjøre noe de ikke vil selv, og med babyer vet vi rett og slett ikke hva de ønsker. Derfor venter vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at noen barn tar skade av det. De har vel forsket på at det ikke hadde noe å si.. Det er bare kraftige meninger om det hvor vidt det er å krysse grenser og det å la barnet selv bestemme. Det er da ikke det verste man kan gjøre som mamma, er det vel? Det er vel sjeldent at barnet ikke vil ha hullene som er der.. Jeg syns personlig det er urtoolig søtt med små engler med små diamanter i ørene. Og kanskje det er like greitt å gjøre det når de er små. for da skjønner de ikke hva som skjer. Da trenger de jo ikke å grue seg som 6 åringer til å få hull.. Bare min mening som mamma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eelis+guttespire

Neida, det er ikke det verste man kan gjøre som forelder, langt fra. Men for meg er det en prinsippsak. Jeg tror heller ikke at det er skadelig for barnet på noen måte som helst, verken fysisk eller psykisk, men jeg syns ikke det er etisk riktig å ta hull i ørene på barn som ikke helt tydelig har gitt beskjed om at det er greit. Det blir selvfølgelig opp til hver enkelt å se an hvor grensa går for dem, men for min egen del er det helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som fikk hull i ørene på datteren sin når hun var 8 mnd, hun synts det var greit fordi jenta ikke fiklet på ørene. Har aldri tenkt over det før da, og vet ikke når jeg eventuelt kommer til å pierce ørene til datteren min..

 

Synes selv ikke det er ett overgrep mot barnet, men nødvendig er det jo ikke akkurat.

 

Fikk selv hull når jeg var 11 og husker det fremdeles som en smertefull opplevelse som endte med ett hull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller kjøpe klistremerke-øredobber eller sånne plastikk med klemme/klype man kan sette i ørene på disse små barna? Syntes ikke det er riktige å ta hull i ørene på barna sine bare fordi foreldrene syntes det er fint. Tenk og ta hull i øret på en 1-2 åring fordi mamman syntes det var fint, og om 5-6 år vil ikke jenta ha det der, men må ha arret der. Kanskje det blir en skikkelig guttejente. Jeg selv spurte om lov og ta hull i øret når jeg var 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...