Gå til innhold

Hull i ørene på babyer ?! Hvorfor i all verden? hva tenker dere?


Gjest Pixy

Anbefalte innlegg

Mange gode synspunkter både for og imot. Det alt koker ned mot er vel at dette må hver enkelt få bestemme helt selv. Eneste jeg har reagert litt på er alt snakket om det store stygge arret de kommer til å sitte igjen med hvis de får hull og dette blir tatt ut. Er jo ikke arr på halve kroppen det er snakk om da. Har enda ikke hørt om noen som har fått ødelagt sin identitet pga. arr etter hull i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk hull i ørene da jeg var fire måneder. Det er tjue år siden. Jeg har ikke en dag i mitt liv lidd pga av dette. Ingen sprukne øreflipper, infeksjoner, ingen sinte og kjeftende frisører, og aldri følt at min mor gjorde noe utilgivelig mot kroppen min som ikke jeg kunne bestemme.

 

Dersom vesla skulle vokse opp en dag og tenke: jeg vil ikke ha hull i ørene! er det bare å ta dem ut og la hullene vokse igjen. Jeez....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært artig å se hun dattera di som 16 åring når hun holder på som hun gjør allerede som to åring.

Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har lyst til å ta hull i ørene på datteren min..men når jeg nå ser hvor fordomsfulle og ekle enkelte mennesker kan være, så mister jeg lysten helt!! Fy, faen for en gjeng med f***** ass..kjenner jeg blir provosert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer instinktivt med vemmelse når jeg ser babyer med hull i ørene. Som om noen har tagget på et vakkert kunstverk. Og dette kultur snakket blir for meg -bare teit i denne sammenhengen. Det er mye ymse som er gangbart å gjøre med små jentekropper i andre kulturer, men som vi velger å ta avstand fra -i vår norske kultur. Sammenligner ikke hull i ørene med kroppslemlestelse -bare så det er sagt, men fordi noe er god kotyme andre steder -betyr det ikke at det er en bra sak.

 

synes også det er bad-taste å gi småjenter under 4-5 år hull i ørene. Ja -de maser. Men er det ikke en foreldre jobb å sette noen grenser og si nei??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fikk hull i ørene lenge før jeg kunne huske noe av det, dvs når jeg var spedbarn...

Jeg lever i mitt beste velgående den dag i dag, og har ingen traumatiske minner fra det.

 

Samma det vel, det får vel hver enkelt bestemme som dem vil...

Er ikke akkurat sur for at mamma valgte å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk også da jeg var spedbarn,og I utlandet tar de hull på sykehuset hvis man vil det,når babyn blir født blir du spurt ,og de merker ingenting.Griner ikke engang ,man må vel få bestemme selv hva man vil gjøre ...Datteren min fikk når hun var 9mnd,så si hva dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til hvor mange som nevner infeksjon i denne debaten. Det er faktisk slik at å ta hull i ørene på spebarn er en mindre risiko for infeksjon enn når de er eldre. Da eldre barn mye oftere peller på øredobben. Et spebarn vil ikke huske eller tenke over at noe nytt er i øre og de har heller ikke så god kordinasjon til å kunne pelle på øret.

 

Folk må få bestemme helt selv når og om de ønsker å ta hull i ørene på sine barn. Dette er det forskjellige tradisjoner på i hele verden og man kan ikke være så trangsynte at enn ikke kan god ta endres synnsvinkler.

 

Og hvis det er misshandling å ta hull i ørene på noen er det utrolig mange "ofere" her i verden. Jeg er selv et selvforskyldt "offer", da jeg skrek meg til hull som 2-åring. Huff så synd det er i meg.

 

La folk få velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du det.

La folk få velge selv.

Er ikke babyer folk??

 

Hva med tatovering på babyer? eller 7 åringen som vil ha supermann tattoo på armen - eller is nr 2 og 3....

 

Går an å si nei vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel drite i hva andre synes min datter fikk da hun var 8 mnd,har ikke tatt skade av det hun er glad for det nå hun er 8 år..Det med infeksjoner og arr og overgrep hahha må le.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg jobbet som frisør i 5 år..og tok kurs i å ta hull i ørene.. Fikk opplæring og alt sammen..

 

Men vi hadde en aldersgrense på 10 år i vår salong. Det er det di anbefaler di som selger pistoler og øredobber.

 

Ungene må få lov til å bestemme over sin egen kropp!!! Ærlig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hull i ørene er det mest tullete jeg ser...vek en av tingene ihvertfall....stakkar unger!!

 

som sagt over her.skal vi tattovere ungene og eller? kanskje kline på litt hair extensions mens vi er i gang??hallo..får være måte på fjolleri..la barn være barn og søte og rene så lenge de kan!

 

la de få bestemme selv...persolig syns jeg hull i ørene er vondere enn tatto så det kna umulig være noe godt for disse små...*sint på sånt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min fikk hull i øra som 3 åring. Det kom ikke en tåre, bare litt sutring. Babyer reagerer ikke på smerte slik som en 3 åring gjør eller større barn, så skjønner ikke hysteriet rundt dette. La folk velge selv!

Pga utdannelsen min har jeg også lært å ta hull i ørene. Har aldri lært noe om at øreflippene kan sprekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Lene - skjønner ikke hysteriet.

 

Og - klart foreldrene bestemmer - ikke ungene...! På samme måte som vi bestemmer om de skal "tortureres" og "plages" med vaksiner, tannlegebesøk, skole, grønnsaker osv osv. Klart det er egoistisk å velge å "skamfere" barna med piercinger i ung alder bare for forfengelighetens skyld - men er det ikke et egoistisk valg å sette barn til verden i det hele tatt?

 

Dessuten - skulle barna få ta alle valg over egen kropp og sjel hadde verden blitt et underlig sted.....

 

Så - dere får bare tåle at andre velger å gjøre ting på sin måte...Dette er tross alt ikke forbudt! Lev med det - og kom dere videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 8 mnd, og jeg har planer om å ta hull i ørene hennes snart. Min mann er fra et land der dette er helt vanlig, og de gjør det selv med synål. Men jeg skal gjøre det hos frisøren.

 

Og til hun Jesusdama, i deres kultur (ja de er også kristne) gjør de det nettop for å putte dem i en kjønnsrolle... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok hull i ørene på min datter da hun var ett, det gikk over all forventning. nå er hun tre og utrolig stolt av de. vet at jo større barna er jo større er sjansen for infeksjon, f.eks. skolebarn får det oftere enn små barn...jeg fikk selv da jeg var fem. hvis jeg får en jente til, skal hun få når hun og blir ett...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på gran canaria der er det vanlig at de tar hull i ørene når barna er 3 dager gamle dette vet jeg da en av mine venninder er gift med en derfra hun har tatt hull i ørene på jenta si når hun var 3 uker gammel.

 

fordelen med å ta på barn rundt 1 år er at de ikke går å plukker seg på øredobbene å da slipper de infeksjoner tok selv på twinsa mine da di var 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg svarte på en link lengre opp.. det finnes kurs i ørehulling, men såvidt jeg vet er det bare Blomdahl som har dette. Det finnes MANGE useriøse aktører på markedet. Dette kurset har jeg selv tatt, og øreflippen kan IKKE sprekke, aner ikke hvor denne frisøren har fått denne infoen fra men tipper det er en urban legend. Det som er bra med blomdahl er at dem har innskytningdobber spes for barn som er av medisinsk plast, hvilket du da er sikret mot nikkelallergi. Alle metaller inneholder nikkel, tom det som påstås "nikkelfritt".

 

Hvor tidlig man bør ta hull får være opp til hver enkelt, og frisøren/pierceren som utfører jobben, men personlig synes jeg unga skal være store nok til å skjønne hva som skjer, og skulle det gå ille mot formoding i forhold til betennelse.. er dette kanskje lettere på en 6 åring enn en 3 dager gammel baby. Ørehulling må være på barnas premisser, og fordi di voksne synes det er søtt. Jeg tar ikke hull på barn under 5 år i vår salong :)

 

http://www.sv.blomdahl.com/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for at dere "gir" barna deres hull i ørene, er det noe dere "påfører" dem, de har ikke valgt det selv når de er under tre år! Og de frarøves jo egentlig gleden av å tenke over saken, glede seg, ønske seg, og så til slutt få hull i ørene. Gleden over å ha "turt" å gjøre noe nytt og litt skremmende, som bare de voksne har.. Jeg husker dagen jeg fikk hull i ørene jeg, var 12 år... En stor dag, var så spent og glad, og så stolt etterpå. Er glad mamma ga meg den opplevelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere syns det er så utrolig søtt og fint og flott med hull i ørene foreslår jeg at dere tar hull i deres egne ører, ikke på små babyer og barn.

 

Herregud - blir så provosert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hull i mine ører da jeg var 1 år gammel. Det ene hullet er i dag revet og jeg kan ikke bruke tunge eller små øredobber. Jeg har i tillegg store prblemer med allergi fordi jeg selvfølgelig puttet alt slags skitt øredobber i ørene da jeg var ung. Så jeg skulle ønske min mor hadde ventet til jeg var stor nok til ikke rive meg i ørene. Det er faktisk ganske stygt når jeg ikke har øredobber i ørene fordi det ene hullet er så stort.

Men folk får gjøre som de vil, men jeg tror ikke de tenker på barnets beste, mens sitt eget beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...