Gå til innhold

Kirkedåp...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kaller humanetisk forbund det for konfirmasjon. Vet de hva ordet betyr?

 

Jeg er faktisk ikke kristen selv. Men irriterer meg over at Humanetisk Forbund er så kunnskapsløse. Hvorfor ikke kalle det en voksenfest. Hvorfor lage det helt likt kirkelig konfirmasjon. Finn på noe bedre sier nå jeg.

 

Søsteren min konfirmerte seg ikke og valgte å avstå fra gaver. Synes det står respekt av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt rakker jeg ned på idioter som melder barnet sitt inn i statskirka når de ikke hører hjemme der. Det har nada med hverken navnefest eller borgerligkonf. å gjøre.

Skrevet

HI rakket vel bare ned på de som døper barna sine uten noen intensjon om å videreføre kristen tro til ungene. Det har jeg full forståelse for. Ved dåpen lover man å oppdra barna i den kristne tro. Det fremstår da naturligvis noe hyklersk å love dette uten å mene det.

 

Hva har det med feighet å gjøre?

 

At konfirmasjon i sammenhengen borgerlig er et litt dårlig ord er jeg helt enig med deg i. Det kan forsvares, for all del, men f.eks voksenfest kunne vært et like godt begrep (om det ikke var for alle de kinky drukkenboltassosiasjonene ordet "voksenfest" gjerne gir).

 

Hvor du har denne hang-upen i gaver/ikke gaver fra må fuglene vite.

Skrevet

Har ikke peiling, jeg har ingen intensjoner om å svare for HEF. Hvorfor skulle jeg det, og hva har det med saken å gjøre?

Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Jeg har veldig lyst på iste, men det var utsolgt på butikken :-(

Skrevet

Ja, men lar du barna dine få konfirmere seg i HEF regi og så bryr du deg sytten. Da er du ikke bedre enn de du kritiserer.

 

Det er dette jeg har prøvd å få fram i hele kveld.

 

Takk, du ga svaret selv pila.

Skrevet

Har hun sagt noe om at barna skal konfirmere seg i regi av HEF?

Skrevet

Hangupen er at ungene dine ikke hadde giddet å konfirmere seg hvis de ikke fikk gaver.

Skrevet

Lar du barna dine konfirmere seg i HEFs regi, så bifaller du deres valg om å markere sin inntrede i de "voksnes" rekker. Det er plenty av ting man kan hevde at man bekrefter ved konfirmasjonen uten at det behøver å være et løfte ens foreldre gav fjorten-femten år tidligere.

 

Sorry, mac, jeg ser ikke helt hvor det hyklerske kommer inn i bildet her. Jeg har ingen motforestillinger mot verken borgerlig eller kristen konfirmasjon, eller bat mitzvah for den saks skyld. Min eneste innsigelse i forhold til den religiøse dåp er at det er veldig, veldig snodig og helt klart hykleri å love "ja, vi vil oppdra barnet vårt i den kristne tro" om man ikke tenker å gjøre det.

 

Synes du seriøst ikke at det er noe hyklersk ved å avgi et løfte man ikke planlegger å holde?

Skrevet

Det er de eneste dom driver med borgerlig konfirmasjon. Så enten er du med dem eller så blir det ikke borgerlig konfirmasjon som dere forsvarer så sterkt. Enkelt.

Skrevet

Det vet du ikke. De fleste konfirmanter jeg kjenner har satt pris på konfirmasjonsopplegget, både i regi av HEF og diverse trossamfunn. Flertallet har også gitt inntrykk av at en fest med venner og familie for å feire dem er noe de kan trives med, selv om jeg har vært borti unntak her.

 

At de setter pris på å få gaver ser jeg ikke noe underlig ved. Jeg skjønner fremdeles ikke hva det har med foreldre som juger under dåpen å gjøre?

Skrevet

Hadde du vært litt større hadde du ikke tvilt hvorfor folk døper i kirken heller! De har akkurat de samme bortforklaringene som du har. Gratulerer.

Skrevet

Jo takk, selv gratulerer. Det innlegget forstod jeg ikke bæret av.

 

Om jeg legger på meg vil jeg skjønne hvorfor det ikke er hyklersk å si "ja, det skal jeg gjøre" mens man tenker "det gidder jeg i hvert fall ikke"?

 

Sikkert.

 

(Jeg har vel ikke sagt noe sted at jeg ikke forstår hvorfor folk døper i kirken uten intensjon om å gjøre som de sier de skal. Jeg sier bare at jeg synes det er hykleri).

Skrevet

Og jeg sier at det er like hyklerisk å lage navnefest og borgerlig konfirmasjon gjennom Humanetisk Forbund.

 

Vi blir nok ikke enige her.

 

Men hvis du tror på alt Humanetisk Forbund står for er det jo en annen sak. Men det er like mange som velger dem uten tanker bak som døper i kirken uten tanker bak.

 

Bare det jeg prøvde å si.

Skrevet

Tror ikke du skal dømme hvem som juger under dåpen. Veldig ulikt deg pila og blande deg i hva andre gjør. Veldig lite sjarmerende trekk.

 

 

Det har jo lite å si. Hvis de ikke tror så juger de ikke.

Skrevet

Hvorfor det?

 

Hva er det du mener man lover og ikke holder om man har navnefest (privat eller gjennom HEF) eller humanistisk konfirmasjon?

 

Man lover jo ikke noe sted i HEFs seremonier at man skal innestå for HEFs livssyn. Til og med organisasjonen selv presiserer jo at deres konfirmasjonsopplegg primært handler om å reflektere.

Skrevet

Hvorfor det? Når du holder en navnefest i regi av HEF så melder du ikke inn ungen din i organisasjonen, du trenger ikke å være meldem selv engang. Navnefest i deres regi handler ikke om lovnader av noe slag. Bare ganske enkelt en feiring av at et barn er ført (og har fått navn)

Skrevet

Nok et innlegg som ikke henger på greip.

 

Dersom man gir klart uttrykk for at "ja, jeg akter å oppdra barnet mitt i den kristne tro" men samtidig ikke akter å oppdra barnet sitt i den kristne tro - ja, så juger man. Det har lite med dømming å gjøre, det er en ren faktavurdering.

 

"Hvis de ikke tror så juger de ikke"? Ne-hei? Må man være religiøs for å kunne bedrive løgn?

Skrevet

Helt enig med deg Småsporvinj gjeng på tryne!

Bare at jeg er for at stat og kirke skal skilles for at ikke samfunnet skal ha så stor innvirkning på de forskjellige kristne trossamfunnene.

At de skal få stå litt friere.

Men forsåvidt også det motsatte (som du sier), i og med at det faktisk er såpass få personlig kristne igjen i samfunnet. Skjønner at det må føles feil for ikke-troende og folk med andre religiøse overbevisninger at kirken har så stor innflytelse!

Skrevet

Jøje meg så fordumsfull du er.

 

 

Jeg er ikke kristen og har valgt å ikke døpe ungene mine, men jeg hadde aldri giddet å ta "naboen" i løgn! Du er jammen ikke god.

 

Det finnes mange moraler i et samfunn og denne hadde jeg ikke giddet å ta.

Skrevet

Hva er det du prater om?

 

Jeg har ikke "tatt" noen som helst. Jeg bare konkluderer greit med at om man sier man skal gjøre noe man ikke tenker å gjøre, så juger man. Er du uenig?

 

Det har ingenting med "moraler i et samfunn" eller "fordumsfullhet" å gjøre i det hele tatt, og innleggene dine tyder egentlig på at du har forstått lite av diskusjonen.

Skrevet

 

Pila og Småsporven - dere sa vel det meste av det jeg mente med dette innegget.

 

Du anonym som sier imot pila hele tiden - tror du folk har navnefest og borgerlig konfirmasjon bare på grunn av gaver? Det er jo like dumt som å si at folk har dåp og kirkelig konfirmasjon på grunn av gaver. Det er tradisjoner og behovet for å feiere overganger i livet som er begrunnelsen for begge deler, enten det foregår religiøst eller ikke. Tror du ikke disse tingene ble feiret før Norge ble kristnet? Selvfølgelig ble det det, kristendommen måtte bare komme opp med et alternativ til de hedenske ritualene, for ingen ville gi slipp på selve feiringen - og nå gjør vi bare motsatt, siden kirkens makt i samfunnet avtar.

 

Alle i en familie vil jo feire at et barn er født, og det er grenser for hva man trenger av sølvskjeer og smykkeskrin - og hvis du hadde giddet å sette deg inn i innholdet i kurset i forkant av en borgerlig konfirmasjon, så hadde du visst at det handler om å reflektere over viktige verdier og tanker (verdier som en eller annen over her misforstår som "kristne" - de allmennmenneskelige verdiene - på vei inn i en voksen verden. Jeg syns det er en mye bedre ramme rundt alle gavene enn å love å holde fast ved dåpsløftene når man ikke mener det. Gaver fins tross alt i både kirkelig og borgelig konfirmasjon, og jeg ser ikke det som noe argument mot borgerlig konfirmasjon så lenge det praktiseres i minst like stor grad i kirkelig konfirmasjon.

 

HI

 

Skrevet

Helt greit det, men hvorfor i alle dager bryr dere dere med hva andre gjør. Fei for egen dør. Det er vel det beste.

Skrevet

 

A: Fordi folk nær meg tar avgjørelser jeg ser som tilnærmet umoralske, og det opprører meg. Dessuten ser jeg de som er usikre føle seg presset til kirkealternativet av de rundt seg, selv om de ikke er troende - og jeg syns navnefest burde bli mye mer vanlig og dermed unngå press på de som tviler.

 

B: Fordi vi tok valget vi mener flere burde ta, og dermed har feiet ut hykleriet for vår egen dør godt og grundig :-)

 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...