Gå til innhold

Kirkedåp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk hvis folk alltid tok navnefest og borgerlig konfirmasjon på ungene sine, men ellers oppdro dem akkurat som de hadde tenkt...

Hvis det ikke var lov å melde noen inn i et religiøst samfunn før ved 18-års alder...

Hvor mange tror dere hadde meldt seg inn i kirken når de ble 18? Når TROEN skal avgjøre?

Og hvor mange av dere som døper barna i kirken kan si at poden din ville meldt seg inn av egen vilje ved 18 år fordi dere har oppdratt dem i kristen tro? Slik dere lovet å gjøre i dåpen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du det innebærer å oppdra i den kristne tro? Å gå i kirken til stadighet?

Skrevet

Nei, å oppdra barna slik at de ikke blir ateister

Skrevet

Sikkert ikke så mange HI!

Jeg kan ikke vite om barnet mitt selv ønsker å være en troende kristen når hun blir myndig. Det vet da ingen.

For meg er ikke det målet med å oppdra henne i den kristne tro heller.

Eller, klart jeg ønsker det for henne fordi JEG tror det er best.

Men jeg vil lære henne å leve etter bibelen fordi jeg mener det er en god måte å leve på og jeg vil lære henne om Gud for å gi henne den tryggheten jeg følte i barndommen. Ikke sikkert hun opplever det slik, men jeg håper jo det.

Hva vil du forresten med innlegget ditt?

Skrevet

Vel, her jeg bor endte jo faktisk dattera til presten opp som ateist. Tror ikke foreldre kan"bestemme" hva barnet skal tro og mene jeg da.

Skrevet

Ingen foreldre bestemmer for et barn hvordan det skal bli og hva det skal mene. Hverken når det gjelder homofili, rasisme, politisk syn eller religion. Men man kan prøve å gi dem et godt grunnlag for det en ønsker!

Skrevet

Selvfølgelig vil alltid noen som er kristent oppdratt ende som ateister... Men veeeldig mange foreldre som IKKE definerer seg som personlig kristne døper barna sine. Jeg mener at hvis de døper i kirken bør de oppdra barna slik du sier, Malingus, og lære dem å leve etter bibelen og lære dem om Gud og Jesus - fordi de mener det er best for barna fordi det er slik de selv lever. Jeg opplever mange som døper barna i kirken som aldri ville funnet på å oppdra dem på den måten, og da syns jeg ikke de burde døpe dem i kirken. Når de gjør det kun for tradisjon, skikker osv osv, og de ikke er troende kristne.

Skrevet

Det er jeg helt enig i anonym 17:55.

Sånt ser jeg ikke vitsen i!

Hvorfor vil man døpe dem i kirken hvis man ikke har noen planer om å holde det man lover? Ubegripelig for meg!

Skrevet

He he... ser for meg at de står med "jugekors" bak ryggen mens de svarer presten, bare fordi de synes at "kirken er så vakker" :)

Skrevet

Sikkert ganske få.

Men hva vil du frem til? Det er da ganske naturlig at foreldre tar valg på vegne av sine barn, også når det gjelder religiøs tilknytning eller mangel på sådann.

Skrevet

Glemte å skrive at jeg er HI

Skrevet

Her flytter ting seg vilt, ja, anonym 17.55 er altså HI :-) Der skrev jeg hva jeg ville fram til med innlegget :-)

Skrevet

Har noen av dere tenkt på at det vi kaller god folkeskikk er bygd opp på kristne prinsipper? det meste i norge idag er bygd opp på kristne prinsipper. Jeg er ikke veldig kristen, men når gutten min blir født så skal han døpes. Selvom vi ikke kommer til å lære han og be og gå i kirken hver søndag. Men jeg vil heller tro på at det er noe mer mellom himmel og jord, og kanskje det er gud da enn at det ikke er det. hvem vet? Men dere som er i mot det kan vel la vær å gjøre det og la de som vil få gjøre det uansett grunn. Skjønner ikke hvorfor alle skal blande seg i hva alle andre gjør hele tiden.

Skrevet

Prinsippene som er basis for god folkeskikk og som du tror bygger på de "kristne prinsippene" er prinsipper du finner igjen over hele verden uavhengig av religion og stammer fra lenge før kristendommen i det hele tatt var tenkt på...

Skrevet

Nettopp derfor ikke datteren min er døpt,det valget skal hun få ta selv når den tid kommer...jeg er ikke selv kristen,har null tro på Gud og det som står i bibelen(ja,jeg har faktisk lest den fra perm til perm)og mener derfor det ville vært helt feil av meg å døpe henne.

Skrevet

Dere har litt rett. Men hvorfor irritere seg over at noen velger kirkdåp?

Det beste hadde selvfølgelig vært at alle mente mye med det, men... dere vet jo ikke hvilke tanker mange har....

Hvis dere først vil inn på den linjen. Hva skal man med borgerlig konfirmasjon? Jeg vil ikke ha konfirmasjon, men jeg vil for all del ikke gå glipp av gavene? Hva er det for noe? Like feigt i grunnen.

Og navnefest? Er dere redd dere går glipp av gavene?

Skrevet

Flott. Men du vil vel ikke tillate borgerlig konfirmasjon? Det er jo bare tull for å få gaver. Navnefest må du også si farvel til.

Skrevet

Ja, vi valgte selvsagt å markere at det hadde kommet et barn til verden med en feiring fordi vi hadde kjempebehov for å få presanger... Sheesh.

Overgangsriter ved barnefødsel og inntreden i voksenlivet er vanlig i de fleste kulturer, og det at man ønsker en feiring av slike happenings har neppe voldsomt med gavebehov å gjøre (selv om det selvsagt er mange fjortiser som har den motivasjonen for konfirmasjonen - men neppe deres foreldre som støtter opp under festivitasen).

Skrevet

Da er du ikke et hakk bedre enn de som ikke tror som velger kirkedåp uten å tro. Hvis det var litt tak i deg hadde du bare gitt barnet et navn og et lite selskap uten gaver.

Skrevet

Hæ? Hva har gavene med noen av ritene å gjøre, og hvorfor skulle det være galt å få gaver ved en feiring enten den er ikke-religiøs eller religiøs?

Det du sier henger ikke på greip og jeg ser ingen relevans i forhold til en diskusjon om hvorvidt det er hyklersk å love å oppdra et barn i den kristne tro uten å ha intensjoner om det.

Skrevet

Fordi det ikke har vært vanlig med navnefest i Norge. Det er oppkonstruert. Hvis det var litt tak i dere hadde dere bare sagt neitakk istedenfor for å lage fester som likner på en prikk dåp og konfirmasjon. Patetisk synes nå jeg....

Skrevet

Det er jo ikke opp til deg å avgjøre om det er tull eller ikke. Hos oss feirer vi alle store begivenheter. Og at et barn blir født er vel kanskje den største begivenheten som finnes, da er det jo naturlig å feire den.

Det samme med borgerlig konfirmasjon, som handler om at barnet trer inn i de voksnes rekker.

Skrevet

Som sagt, overgangsriter er utbredt i de fleste kulturer over hele verden.

At man ønsker å feire at et barn er født fremstår da som fullstendig naturlig, og langt mer verdt en feiring enn mye annet folk tar seg en fest for. Jeg ser ingenting patetisk ved dette.

Navnefest/fødselsfest handler, i hvert fall for min del, ikke på noen måte om å demonstrere mot kristne ritualer, så jeg fatter ikke hvordan du kommer opp med koblingen om at man må la være å gjøre noe som ligner på disse for at det skal være "tak i en."

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over at mennesker som er kristne og vil oppdra barna sine kristelig velger å døpe.

Men, ja, jeg irriterer meg over mennesker som ikke har denne intensjonen som velger å døpe. Dette fordi jeg ønsker at statskirka skal ha en mye mindre posisjon i samfunnet, og en måte å få til dette på er at folk tar standpunkt og melder seg ut hvis de ikke hører hjemme der.

Skrevet

Ja, men ikke rakk ned på de som velger kirkelig dåp! Det var sånn det hele startet. Hi rakket ned på de som ikke trodde og døpte barnet sitt. Prøvde bare å sette ting litt på spissen og si at jeg synes ikke det er mindre feigt med borgerlig konfirmasjon. Hvor mange tror du hadde hatt borgerlig konfirmasjon uten presanger? Og hvorfor kalles det konfirmasjon? Helt feil ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...