Aliena Skrevet 19. mai 2009 #51 Skrevet 19. mai 2009 Jada, jeg vet det;-) Har hatt mange diskusjoner med usaklige anonyme som slenger fra seg både det ene og det andre. Men lar meg sjelden provosere til å svare tilbake i samme tone.
signe maten Skrevet 19. mai 2009 #52 Skrevet 19. mai 2009 Syns du det er unødvendig at barnet får mat, Aliena? Det er jo temmelig spesielt! Jeg kan jo ikke sitte inne hele amme perioden heller - Magnus må jo ha mat! Om det så er på cafè, på kjøpesenter, på bussen, på gata, hjemme, på besøk. Og nei - han tar ikke flaske og kaster opp av mme. Og, ja, jeg mener folk har et rart forhold til kropp og naken hud hvis de ikke takler å se bar hud på en ammende kvinne som sitter noen meter unna! Og som oftest så ser man ikke noe mer enn man ser når noen går med en vanlig utringet topp. Må være rart å gå rundt og syns det er ekkelt. En annen ting er - følger dere med på kvinner som ammer? Nå har jeg endel venninner som er nybakte mødre og vi er ofte på besøk hos hverandre. Og det skjer rett som det er at noen "slenger fram puppen" - men jeg har enda tilgode å se puppene deres. Og en skulle jo tro at de som satt på cafè var mer interessert i seg og sitt enn å sitte å studere andre gjester. Så sånn sett så er det jo litt rart at så mange reagerer! Når det er sagt så syns jeg det er rart med folk som sitter å følger med på andre når de er ute. Sånn bevisst følger med på samtaler og sånn. Men det er jo en helt annen sak
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #53 Skrevet 19. mai 2009 Noen ganger tenkt over at ikke alle barn tar flaske eller smukk???
Aliena Skrevet 20. mai 2009 #54 Skrevet 20. mai 2009 Selvfølgelig er det ikke unødvendig at barnet ikke får mat. Og hvis du hadde giddet å lese det jeg skrev før du hisset deg opp, så synes jeg overhodet ikke at amming er ekkelt. Jeg synes bare at det går an å ta hensyn til andre mennesker. Da jeg hadde baby og ammet, valgte jeg å ikke amme i offentligheten, fordi jeg vet at det er veldig mange mennesker som blir støtt av det. Hvorfor ikke prøve å unngå det da, i stedet for å hyle opp om sine rettigheter, som tydeligvis er mye viktigere enn andre mennesker? Jeg har ammet på fly noen ganger, siden det ikke var så mye annet valg enn å bli sittende i setet og gi babyen mat. Det jeg mener er at det går an å prøve å unngå det, ikke alltid det går, men man kan prøve. Ang det å følge med på kvinner som ammer, selvfølgelig stirrer jeg ikke. Men klart det blir lagt merke til. Hvis det kommer inn en mann med rosa paljettskjorte på, legger jeg merke til det også, selv om jeg ikke stirrer. Og de fleste offentlig ammende jeg har sett, har ikke prøvd i det minste å gjøre det litt diskret.
malingus Skrevet 20. mai 2009 #55 Skrevet 20. mai 2009 Aliena, må bare spørre deg om en ting! Du sier du heller ikke liker toppløs soling? At det er unødvendig. Kanskje det er det. Kan ikke du begynne å produsere topper til menn så vi slipper å se brystvortene deres? De selger ikke slike i butikken skjønner du... Og hva er egentlig forskjellen på en kvinnes pupper og en manns? Vel, ikke så my. Kvinner har melkekjertler og fett, det er det. Så det jeg mener er at jeg regner med du reagerer like sterkt på toppløse menn som på toppløse kvinner? Reagerer du virkelig på det, må du ha det veldig ubehagelig på stranda om sommern, stakkars! Hvor kommer denne frykten for kropp ifra?
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 20. mai 2009 #56 Skrevet 20. mai 2009 kjære vakre vene, jeg har ikke orket å lese alle svarene, men de eg har lest viser tydelig at folk er litt rare i toppen. Når ble alt med kropp ansett enten som sex eller ekkelt? Babyen må ha mat, ergo, man gir babyen mat. Å måtte gjemme seg på et toalett for å amme er jo sykt! Sitte på samme sted som folk bæsjer å gi babyen mat, bare fordi noen fine fruer og hårsåre menn rynker på nesen av å se et barn spise? Nei for noe sprøyt! JA man skal være diskret, men det betyr da ikke at man skal gjemme seg i skyggen, kaste på seg en ammeburka og sitte med ryggen til hele verden. Så lenge man legger et helsepledd over babyen og bruker en ammetopp eller singlet under vanlig topp, så syns det kun litt hud, verken nippel eller annet "skummelt". Og når babyen er ferdig er det bare å holde den intill frem til en får dratt over toppen igjen, så kan man justere BH og alt anet når puppen er tildekket. ENKELT OG GREIT! Neste barn skal jeg amme samme søren, orker ikke mer flaskestyr, og jeg skal for pokker meg amme der jeg er, uansett hvor mange særinger som rynker på nesen! Det er en menneskerett å bevege seg utenfor husets fire vegger, og det er en menneskerett for babyen å spise, så da må jo barnet få mat utendørs til tider! Skjerpings altså!!! BTW: å skifte bleie på kafè bordet er uhygenisk og ekkelt, det skal ikke skje! Heller skifte i vogna hvis det ikke finnes stellebord.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #57 Skrevet 20. mai 2009 Voks opp litt da? Den innstillingen du viser er jo en av grunnene til at folk rynker på nesen av ammende kvinner. Meg, meg, meg og mitt! Det er utrolig lite modent, lite smart og en flott måte å skaffe ris til egen bak. Og du, det er ingen menneskerett å få amme hvor som helst
Aliena Skrevet 20. mai 2009 #60 Skrevet 20. mai 2009 Nå begynner jeg å bli litt irritert her. Dere kan da i det minste lese hva jeg faktisk skriver! Har aldri skrevet at jeg synes verken amming, toppløse eller kropp er ekkelt eller er på noen som helst måte redd for det. Jeg skrev at jeg synes offentlig amming såvel som toppløs soling er unødvendig, og man kan prøve å unngå det, av hensyn til andre mennesker (Dere har vel hørt om andre mennesker? At det finnes andre enn ammende kvinner og babyer?) Så slutt å les mer i det, og ikke tillegg meg syn på ting som jeg ikke har! Grunnen til at jeg mener dette er ikke fordi jeg personlig blir så fryktelig støtt av noe av dette, men jeg vet at det er mange andre her i landet som blir det.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #61 Skrevet 20. mai 2009 Sist jeg sjekket så var det faktisk en rett å kunne amme hvor man vil i Norge. Når jeg hadde baby og ammet, så hadde jeg ikke problemer med å gjøre det på restaurante eller hvor som helst. Jeg var selvfølgelig diskret, og var jeg på fine restauranter, så gikk jeg som regel bort fra bordet. Hva om alle med flass, kviser, mageflesk og dårlig valg av klær, psoriasis osv skulle få samme tilbakemelding? Mange som syns det er ekkelt, men det kunne aldri falle meg inn å si at de burde holde seg hjemme for å spise.
Bloodcry Skrevet 20. mai 2009 #62 Skrevet 20. mai 2009 Mener det å amme ofentlig er fullstendig greit. Er jo ikke bare oss "store" som skal ha mat. Vil jo ikke nekte eller la være å amme ungen min da den er sulten fordi det er andre til stedet. Babyen fortjener sin offtentlige mat liek godt som alle oss andre. Vis andre synes det er ekkelt eller ubehagelig, kan de jo bare LA VÆR å se på. Kommer selv til å fullamme og kommer IKKE til å bry meg det minste om det.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #63 Skrevet 20. mai 2009 Ja jøss, det står nedfelt i lovverket at det er en rett til å amme hvor man vil her i Norge. Innehavere av diverse steder kan fint nekte amming via diverse virkemidler.
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #64 Skrevet 20. mai 2009 For en utrolig navlebeskuende holdning til tilværelsen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #65 Skrevet 21. mai 2009 Jeg er godt voksen, over 40 og barnløs. Jeg liker ikke øverste hylle på Narvesen, eller på annen måte bli eksponert for overdreven nakenhet, men amming er noe helt annet. Amming handler om noe annet enn voksne damers pupper. Amming handler OM ET SULTENT LITE BARNS RETT TIL MAT!!!!!! Jeg synes det er grusomt å lese at noen heller vil ta hensyn til fremmede voksne enn sitt eget sultne barn; de som velger å ikke amme offentlig for ikke å "støte" noen. Så vær så snill damer i fruktbar alder, hvis dere kan amme, tenk på barna og gi dem mat, snarest, hvor som helst og når som helst. P.S Hvis du lurer på hva jeg gjør på BIM som barnløs, så er det noen friske diskusjoner her inne som er herlig å lese + at jeg har kontakt foreldre gjennom jobben.
Aliena Skrevet 21. mai 2009 #66 Skrevet 21. mai 2009 Ja for vi som ikke liker offentlig amming lar barna våre gå sultne... For meg var det ganske så enkelt å ikke amme offentlig. Hvis jeg gikk på cafè gikk jeg mellom 12 og 3, da sov han alltid. Ammet han på ammerom eller når jeg kom hjem. Svært ukomplisert. Dessuten reagerte min gutt på bråk rundt seg når han fikk mat, er ikke akkurat så mye matro å finne på cafeer. Du får bare synes at det er grusomt, du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå