Gå til innhold

Her ser vi hva folk mener om offentlig amming

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Greit nok at folk reagerer på at det skiftes bleie på bordet på cafe (veldig spesielt), men jeg er overrasket over at de som jobber på cafeer mener at man ikke skal kunne amme slike steder.

Sjekk denne linken for artikkel om synet på småbarnsforeldre ved cafeer på Grünerløkka: http://www.side2.no/livsstil/article2626697.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ekkelt. kan de ikke bare dekke litt til med lite håndkle el. noe sånn at man slipper å se det?

jeg mister apetitten hvis noen ammer foran meg. hadde det vært et annet sted hvor jeg ikke skulle spise ville det ha vært greit.

Skrevet

Så det i går, men å skifte bleie på bordet da.... Hallo, ikke sikkert at de ved bordet ved siden av liker bleier til maten.

Amming tror jeg går helt fint om man er litt diskrè.

Men jeg kjenner ei som blotter hele puppestellet for å amme, ikke spør meg hvorfor, men sånn er det nå en gang.

Og det må være lov å ta litt hensyn til at andre kanskje ikke synes pupper er så stas:-)

Skrevet

Er vel ingen nyhet at noen reagerer på amming. Jeg for min del blåser langt i hva andre måtte mene her, har jeg en baby som ammes og er sulten, så ammer jeg. Ferdig med det. Om andre synes det er upassende sier det mer om dem som tydeligvis da stirrer på meg (det er uhøffelig det!), enn om jeg som velger å gi babyen min mat uten å måtte bli jaget inn på et stellerom eller toalett...

Skrevet

Akkurat det med bleieskift på bordet skjønner jeg veldig godt, det er jo en grunn til at det finnes stellerom.

Men det med amming ser jeg bare ikke problemmet i. Det er nok av folk som går med utringning ned til navelen, og buksa langt ned på låra, så hvorfor skal amming være så ille? (det er jo kanskje noe av det mest naturlige en mor gjør)

Gjest Tale30
Skrevet

Ja, det å skifte bleie på bordet er jo helt bak mål.

Jeg forstår ikke helt hva alternativet til offentlig amming er jeg da.. Skal man holde seg hjemme da eller? Man skal selvfølgelig være diskret. Når jeg skal på cafe, og vet at jeg skal være lengre borte enn 3 timer tar jeg på meg en ammetopp som gjør at jeg kan være diskret. Jeg må si at jeg ikke er komfortabel med å amme offentlig, men jeg syns det er synd at jeg ikke er det. Det burde være en naturlig ting at barn skal få mat. Hadde det enda vært steder hvor det var tilrettelagt for amming da, ammecafeer eller ammerom..

Skrevet

enig i at det er tullete og unødvendig å skifte bleier oppe på bordet, men hvis man ikke skal kunne amme inne på en cafe, så kan man jo ikke gå ut det første halvet året da. trollet mitt er født i november og det er jo bare den siste drøye mnd at det har vært vartm nok til å amme ute på en benk. skulle vi vært hjemme i hele vinter å ikke gått ut av døra i frykt for at trollet skulle bli sulten??

hva er mer iriterende, en unge som skriker av sult eller en som ammer?

Skrevet

man trenger ikke å stirre for å se en svær melkepupp. kan ikke holde hodet på tallerkenen bare fordi noen som deg kan sitte foran meg og ammer ungen sin uten å ta hensyn til andre. hvorfor er det så vanskelig å dekke til litt for å ikke ødelegge andres måltid. det hadde ikke vært normalt hvis noen viste brysten sin på en kafe, hvorfor mener du det er ok å vise puppen sin når man skal amme?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og har ammet begge mine offentlig.

Men det går an å amme diskrè, dvs som regel dekker jo hodet til babyen puppen, men at man kanskje dekker til litt når babyen slipper for å ta en pause. Hvis du forstår hva jeg mener, og det virker det jo som.

Altså, man trenger ikke å blotte alt for å amme, det er det jeg mener.

Jeg er ikke spesielt glad i å vise puppene offentlig, amming eller ei.

Men babyen måtte ha mat, og da får de pupp. Sånn er det bare.

Det jeg vil fram til er at når man sitter sånn midt i "glaninga" så gjør man det litt diskrè. Og de aller fleste gjør jo det, men det er disse som hun jeg kjenner som skal lufttørke puppene uansett hvor hun er....

Som på en måte "ødelegger" for andre.

Jeg er anonym fordi jeg tror hun jeg kjenner er her inne:)

Hilsen anonym 11:28

Skrevet

Synes hun var søt hun som mener at de som vil amme skal komme å spørre om det er greit:)

Hei hei, er det greit at jeg kan få amme her i fem minutter?

Skal den ansatte da bestemme ut fra eget syn, eller skal hun ha avstemning inne på kafeen tro;)

Skrevet

greit å amme så lenge man dekker seg til. kanskje sitter meg ryggen til folk. du trenger ikke å vise alt bare fordi du ammer.

Skrevet

men herregud... det er vel ingen som kler av seg på overkroppen og viser fram hele puppen når de ammer. det har jeg til dags dato ikke sett. de aller fleste synes vel selv at det er ok og ha klær som gjør amming lett uten at en viser for mye pupp.

Gjest Sauen er fødeklar!
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal reagere sånn på offentlig amming. En pupp er en matstasjon og ikke noe seksuelt i denne sammenheng. Ammende må da ha like stor rett til å oppholde seg i samfunnet som hvem som helst ellers. Det er jo også elendige tilbud for ammende rundt omkring, med manglende ammerom/stellerom. Babyen trenger mat, og de fleste ammer da diskret og så godt tildekket som mulig.

Å skifte bleier på bordet syns jeg blir en annen ting.

Skrevet

det er mange som synes det så naturlig og mener at det å få puppen godt ut er deres rett til frihet.. eu.. ekkelt å tenke på. men uansett det er mange som ikke tar hensyn. sier ikke at de kler av seg, men viser mer enn nødvendig. til og men typen min synes det er ekkelt. hehe

Skrevet

for deg er det en matstasjon, for andre er det en pupp. hva er det neste? skal man vise rompa og si for meg er det bare en utgangshull for avfall og ikke noe seks.?

Skrevet

Jeg mener at de som faktisk reagerer på amming er de som har et problem. Et bryst er faktisk bare en matstasjon for små babyer.

Jeg er jo diskre når jeg ammer, sprader ikke rundt med puppen til luft tørking, men hvis noen hadde reagert på at jeg amma mitt barn som var sulten, veit jeg ikke åssen jeg hadde reagert.

Men det å skifte bleie på bordet er jo bare kvalmt,og ikke minst uhygienisk!

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg drømmer om å starte ammecafe i Oslo sentrum, men dessverre mangles kapital til å starte. Tror det hadde vært en suksess.

Rolig atmosfære som er tilpasset barna i lydnivå og fargevalg. Lekeplass midt i cafeen med puter og leker som passer for de minste og de litt større.

Bordgrupper hvor man kan sitte åpent, eller la et forheng falle over hvis man ønsker mer diskresjon. Stellerom og toaletter med god plass.

Restaurant med matvarer som passer for ammende, uten melk for dem med kolikkbarn, og uten løk og sterke krydder (man skal da også selge mat til dem som ikke ammer selvfølgelig, men de som har ømfintlige barn skal kunne finne mat som de kan spise). Og man kan selge hjemmelaget barnemat for dem som har litt større barn.

Ser for meg dette konseptet altså, og tror det hadde gått skikkelig bra, er det en ting det ikke mangler i Oslo så er det mødre med små barn :) Og da legger de kanskje veien innom cafeen både en og to ganger i løpet av en handletur.

Hva tror dere om et slikt sted?

Skrevet

Veldig bra idé! Kan du ikke starte opp i Bergen i stedet? ;) (da hadde kanskje jeg våget meg ut på kafé også - til nå har jeg holdt meg unna fordi jeg hater å amme foran ukjente mennesker)

Skrevet

kan ha bim treff der.. hehe

høres ut som en god ide. kanskje du kan få deg en partner

Gjest Sauen er fødeklar!
Skrevet

Bra ide, tale30!

Anonym over her: en rumpe og en pupp er da ikke det samme. Man driter ikke i offentlighet. Spise er en helt annen ting, og det er jo det ungen gjør når man drar frem puppen. Herregud, det er hud med en brun greie på midten!

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg har nok ikke råd til å starte opp noen steder :) Men hadde gjerne hengt meg med dersom noen med kapital trengte folk til å starte opp :)

Jeg syns i alle fall at det er synd at det ikke finnes et slikt sted for småbarnsforeldre i en så stor by. Hadde det vært et sted hvor jeg visste jeg kunne mate, stelle, spise mat uten å tenke på dem rundt meg og til og med få gått på do selv fordi doene var store nok til å ta med vognen inn (når jeg er på tur alene ser det jo bare å knipe igjen) da hadde jeg vært utrolig glad!!

Så kunne man kanskje hatt noen temaettermiddager også, men demonstrasjon av ulikt bæretøy, eller foredrag om interessante temaer osv. Og kanskje babysang. Mange mmuligheter. Rett og slett en cafe som er viet til dem med små barn, og den målgruppen blir jo aldri mindre..

Skrevet

Hvem har sagt at jeg viser puppen min når jeg ammer? Går an å amme diskret vet du ;-)

Skrevet

Mange som mener at det er godt å få ut luften i magen og, og deres rett til frihet...

Men enkelte ting er man bare forsiktig med å gjøre i offentlighet, uansett hvor naturlig det er...

Skrevet

hvorfor ikke begynne med toaletter uten vegger da? alle trenger å drite, og hvis noen stirrer er det bare de som har problemer.

du skjønner at jeg tuller?

men de damene som sier de som stirrer på meg har problemer er irriterende. bare fordi at de mener det skulle ha vært normalt, betyr det ikke at det er normalt for andre. når man går i offentligheten skal man ta hensyn til andre. de fleste gjør heldigvis det, men ikke alle.

Skrevet

Det var hvertfall et sånn sted ved Akerselva for to år siden. Husker ikke hva det het, så får ikke googlet om det fortsatt finns.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...