Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #51 Skrevet 18. mai 2009 Ja, det er verdt det! Men fyy så tungt det er. spesielt når mor er like vanskelig.... hoffamei!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #52 Skrevet 18. mai 2009 Dette var et trist innlegg. Et barn som åpenbart har det fryktelig vondt og ingen som hjelper henne, men du er "lei opplegget hennes" Når hun kaster opp ved bordet gir dere henne bare ny mat? Er virkelig sjokkert og trist. Hun er 5 år..... Høres ut som et strekt traumatisert barn og om ikke du er i stand til å hjelpe så burde hennes far ta tak i ting her!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #53 Skrevet 18. mai 2009 Du må ha mors samtykke for å ta henne med til BUP, men ikke til lege og psykolog!! Så begynn med det, og fort dere, for her virker det som om det er noe alvorlig galt. Både med mora og dattera... Lykke til, til dere tre )
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #54 Skrevet 18. mai 2009 HI. Nå er jeg ingen ekspert på hvordan man skal gå frem for å oppdage seksuelle overgrep i hjemmet hos barn.. Men prøv dette; Ha tre dukker ( f eks barbiedukker) som kan forestille en familie. Jenta på 5, moren og samboeren til mamman. Lek så at familien skal gå å legge seg. Spør jenta hvor det er vanlig at familiemedlemmene sover/ligger i senga. Spør hvor stepappa sover, hvor mamma sover og hvor hun sover. Hvis jenta svarer at mannen ligger i hennes seng mens mamman sover, er det jo grunn til bekymring. Tror det er lettere å kanskje avdekke seksuelle overgrep via "lek, fremfor å spørre rett ut".. Er ingen ekspert som sagt, men du kan jo prøve.
Tigerpote Skrevet 18. mai 2009 #55 Skrevet 18. mai 2009 22:10, det du beskriver er en ganske vanlig metode som psykologer/terapeuter/barnevernspedagoger ogsåvidere bruker, men jeg ville IKKE ha begitt meg inn på noe slikt uten å vite hva man driver med! Hva om jenta HAR vært utsatt for noe stygt, og får en reaksjon på det? Da må man VITE hvordan man skal handle. HI, jeg vil på det sterkeste anbeale deg å søke profesjonell hjelp, å avdekke feks seksuelle overgrep, kan gjøre mye med dere rundt også. At et barn klarer å kaste opp på kommando, høres helt vilt ut for meg. Det virker som om det kan være en kombinasjon mellom en tilstand i autismespekteret og noe tragisk som dessverre kan ha skjedd med jenta. Om du føler at du ikke makter mer, skal du heller ikke være den som "er der". Om du forstår meg rett. Du må selvsagt være der, men ikke i front, overlat "detektivarbeidet" til de som er skolert for det, og vær der mer og mer etter hvert som dere forstår hva som er hva og ikke minst hvorfor. Håper at alt vil gå bra med jenta og med dere! Lykke til! Hold oss oppdatert da, om du vil.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #56 Skrevet 18. mai 2009 Her er noen konkrete råd hvordan dere kan forsøke å nøste opp: - skriv opp alt dere kommer på som er unormalt. Både hvordan hun er, men også ting hun sier, og uttrykk for følelser hun måtte ha. For all del, ikke forsøk dere på noe utsprring med barbiedokker selv for å evt avdekke seksuelle overgrep. Det bør overlates til proffe! - Bestill time hos familivernkontoret for en rådgivingssamtale uten mor. - Få en samtale med pedleder og styrer i bhg for å se om de har samme oppfatning. Dersom de er reellt bekymret, spør da hvorfor de ikke har kontaktet barnevernet (dersom de ikke har gjort det). Snakk om evt videre tiltak med for eks BUP o.l. - Hoold hodet kaldt, og hjertet varmt! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #57 Skrevet 18. mai 2009 Blir oppgitt av å lese denne tråden. Så mye mangefull kunnskap og lite innsikt. Etter mitt skjønn er jentas symptomer et resultat av problemer hos de voksne i livet hennes. Høyt konfliktnivå og dårlig kommunikasjon mellom mor og far. En stresset familiesituasjon med andre ord. Jentas reaksjoner er faktisk ikke så uvanlige hos barn som har vært under stress over tid. Hva med å lese litt barnepsykologi? Som barn hadde jeg selv en del underlige reaksjoner etter en dramatisk skilsmisse mellom mor og far, og etterdønningene av den. (På toppen av alt en stemor som skriver "sakt" og ikke vet hva autisme er i voksen alder. Som ikke er mer moden enn at hun "begynner å bli lei av opplegget hennes". Oppelgget!? Vitner om mangel på både det ene og det andre.) Forøvrig bør hylekoret på DIB slutte å slenge ut diagnoser i vilden sky uten å ha filla peiling på situasjonen. Uansett er det viktig å få andre voksne og proffesjonelle på banen her, så lenge de voksne hun omgir seg med er såpass ignorante. Det er flere ting jeg reagerer sterkt på i innlegget, blant annet måten å håndtere matproblemet hennes på.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #58 Skrevet 18. mai 2009 hmmm.. altså VI andre hysteriske DIB damer skal ikke diagnostisere, kun du?? egoist!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #59 Skrevet 18. mai 2009 "Autist" er en medisinsk diagnose. Min setning er ingen diagnose.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #60 Skrevet 19. mai 2009 Takk til alle som har prøvd å hjelpe! Og til dere som er mindre hjelpsomme, men som bare -måtte- slenge litt med leppa, så skjønner jeg dere også At et barn kan spy på komando er jeg helt sikker på. for jeg har sett henne flere ganger. Hun stikker maten i halsen, så hun brekker seg og kaster opp. Dette kan hun finne på å gjøre etter bare to biter. Tidligere har vi sakt ok, og tatt fra henne maten når hun slutter å spise. Det endte med at hun gikk ned 2 kg på 1,5 uke. Derfor overser jeg at hun stikker maten i halsen, og bare stille og rolig gir henne ny! Det med dukker osv ang sexuelle overgrep kommer jeg ikke til å prøve meg på. Det er en ekkel opplevelse. Jeg husker den godt fra jeg selv var ung. Og til anonym over her: Ja, jeg skal holde hode kaldt og hjertet varmt! Takk! HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #61 Skrevet 19. mai 2009 det er en grunn til at hun gjør sånn med maten! dere må bare finne ut hvilken!!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #62 Skrevet 19. mai 2009 Ja! Men jeg vet ikke helt hvordan. Tror noen andre må ta den "jobben". Har ved et par anledninger når vi har vært alene spurt henne hvorfor hun gjør slik. "det er kjedelig å spise" sier hun. Og når jeg spør henne om det ikke er enda kjedeligere å sitte igjen til slutt hver gang, å spise alene, så synes hun det er kjedelig også! Men det hjelper jo ikke... Jeg klarer ikke å påvirke henne til å endre seg..
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #63 Skrevet 19. mai 2009 jeg var "sånn".. at alt var "kjedelig" men hos meg var det pga adhd, jeg VILLE så gjerne ,men klarte ikke å konsentrere meg om ting +++! men det skjønte jeg ikke før i voksen alder (diagnostisert alt for sent) å det er VONDT å være annerledes.. men barn klarer ikke å sette ord på ting, så da blir det "kjedelig"
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #64 Skrevet 19. mai 2009 Kjenner flere med adhd, men de er jo veldig "masete" og vimsete. Masse energi osv... ? Hun er ikke slik i det hele tatt! Hun er mer "unnskyld at jeg lever" HI
Tigerpote Skrevet 19. mai 2009 #65 Skrevet 19. mai 2009 Jenter har gjerne en mer innadvent måte å være på. Man kan også ha bare ADD, AD osv, tilstanden finnes i flere ulike varianter.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #66 Skrevet 19. mai 2009 anonym med adhd her:) jeg var aldri en klengete barn, heller omvendt! ville ikke ha mye kontakt med voksne.. stille å beskjeden! MEN urolig i kroppen på det vise at jeg aldri satt i ro,vrei meg på stolen, kunne virke fjern.. (satt mye i mine egne tanker) likte IKKE mat.. knapt 22 kg i 10 årsalderen.. skulle ønske noen hadde hjulpet meg da jeg var lita.. men jeg ble sett på som "litt dum".. å i ungdomsårene som "en jævel unge".. JEG viste jo ikke hva som feilte meg,å ikke klarte jeg å si noe heller.. så defor fikk jeg en ufordragelig måte å være på, kun for å sjule hvor vondt jeg egentlig hadde det!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #67 Skrevet 19. mai 2009 Jeg som syntes det var rart hun ikke visste hva autisme er. Og forstår det er normalt å ikke vite "masse" om autisme. Men når hun spør "hva er autisme?" DA ringer mine bjeller!! Dama aner ikke hva autisme er! HI, du sitter her inne og tjatter, mens det er foreldrene til denne jenta som er problemet. Jenta er et produkt av en mor og en far og ei stemor som ikke kommuniserer. Når skal foreldre OG steforeldre forstå at barn blir ødelagt pga deres barnslige og dårlige oppførsel rundt skjøre, små barn?? Det er DET som er problemet her! Og det har ikke begynt nå. Dette begynte for lenge siden.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #68 Skrevet 19. mai 2009 Jeg som syntes det var rart hun ikke visste hva autisme er. Og forstår det er normalt å ikke vite "masse" om autisme. Men når hun spør "hva er autisme?" DA ringer mine bjeller!! Dama aner ikke hva autisme er! HI, du sitter her inne og tjatter, mens det er foreldrene til denne jenta som er problemet. Jenta er et produkt av en mor og en far og ei stemor som ikke kommuniserer. Når skal foreldre OG steforeldre forstå at barn blir ødelagt pga deres barnslige og dårlige oppførsel rundt skjøre, små barn?? Det er DET som er problemet her! Og det har ikke begynt nå. Dette begynte for lenge siden. Her må faren ta i et tak, og oppsøke lege med datteren sin! 1: Ring og bestill time til lege!!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #69 Skrevet 19. mai 2009 Støtter siste setning der! Ring og bestill time hos lege! Og få det gjort...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå