Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #51 Skrevet 18. mai 2009 Helt fram til uke 38 såklart. Før det er det jo bare inni mora. Sånn er det i Kina, og Russland.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #52 Skrevet 18. mai 2009 Hvorfor blir barn drept av foreldre o.l om ALLE ønsker barna sine det beste? Det er jo fordi "dere" ikke regner det som liv når det ligger i magen... Da er det jo ikke verdt noe for dere! Vil jo tro at når barnet er fullbårent så ville det fått en ny verdi også for dere, Ellers har jo ingen av oss noe verdi i det hele tatt! En annen ting er at mange vil nok ikke ha behovet for loven Mylian snakker om, men noen vil det - det er jo deres sak. For de som virkelig mener at barna er like mye verdt inni magen som utenfor vil jo ikke synes det, naturlig nok! Mulig jeg er naiv og kunnskapsløs, men jeg har hvertfall følelser... Og tanken på å ta bort et lite barn på 18 uker fordi det ikke passer gjør meg kvalm!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #53 Skrevet 18. mai 2009 12:51 skriver: "Hvor i helvete får du det fra at en baby på 19 uker kan leve utenfor magen til mor?" Så saklig DU var da! Jeg viste til min referanse i innlegg 12:08. Kanskje på tide å LESE andres innlegg også dersom du vil ha informasjon, ikke bare høre dine egne argumenter. Har ellers notert at du gjerne vil ha siste ordet i forbindelse med alle innlegg og kommentarer. Du har en gylden anledning nå: Jeg forlater debatten. En debatt uten et visst saklighetsnivå er ikke en debatt. Det er et ønske om å få sitt eget syn bekreftet!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #54 Skrevet 18. mai 2009 Slik jeg forstår det, regner hun barn som kan leve utenfor livmoren dersom det blir født tidlig, som liv. Dette gjelder da fostre som fødes fra uke 24 og opp. Føder man i uke 19, vil ikke barnet overleve, derfor mener hun at fostre i denne uken også skal kunne aborteres. Var det greit forklart? Jeg skjønner ikke vitsen med at dere hisser dere sånn opp.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #55 Skrevet 18. mai 2009 Jeg anbefaler de fleste av dere å ta ex.phil. Les Singer og Hursthouse.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #56 Skrevet 18. mai 2009 12:51 skriver: "Mulig jeg er naiv og kunnskapsløs, men jeg har hvertfall følelser... Og tanken på å ta bort et lite barn på 18 uker fordi det ikke passer gjør meg kvalm!" Og vil du bli enda kvalmere 12:51, skal du ta en titt på denne linken: http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1600041&blobtype=pdf Denne artikkelen kan vel vanskelig avfeies som useriøs, siden den stammer fra et av verdens mest aller seriøse tidsskrifter på området. Legg også merke til at forfatteren delvis omtaler "det" som foster, delvis som barn (baby), aldri som embryo - selv om han snakker om alder helt ned til 7 uker. Tror noen DET ville blitt akseptert i et anerkjent medisinsk tidsskrift dersom vitenskapen var enig om at embryo-begepet var det rette til 12 uker?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #57 Skrevet 18. mai 2009 16:02 sier "Jeg anbefaler de fleste av dere å ta ex.phil. Les Singer og Hursthouse." Ja, det stemmer at Singer aksepterer abort som etisk forsvarlig for et barn. Og han begrunner det med at barnet selv ikke er bevisst sin eksistens. Nå er det uenighet blant vitenskapsfolk om når et barn e er bevisst sin ekstens, se f eks denne artikkelen: http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1600041&blobtype=pdf men la nå det ligge akkurat nå. Spørsmålet mitt er et annet: Er du, 16:02 også villig til å følge Singers begrunnelse i den andre enden av livet - og si at drap på bevisstløse, personer med Altzheimer mv er etisk forsvarlig fordi Singer sier dette - begrunnet i at denne personen ikke er bevisst sin egen eksistens?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #58 Skrevet 18. mai 2009 Jeg synes det er greit slik det er i Norge nå. Til uke 12 så er det snakk om et embryo, og da trenger den gravide ikke føde. Etter det er jo fosteret såpass stort at man må stimulere til rier og føde selv. Men bra at det går an å søke om etter 12. uke, i tilfelle det har oppstått noe eller at man ikke finner ut om graviditeten etter det. Får man et nei fra nemda og ikke takler det, så bør man jo få en ny vurdering og da at nemda tar betraktning til mors psykiske helse. Selv om nemda godkjenner det meste så tror jeg det at de fleste bestemmer seg før 12. uke for å slippe nemd og fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå