Gå til innhold

Dere som er for selvbestemt abort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

De prøver å redde babyer fra uke 23 om foreldrene ønsker det, eller om det er over 400 gram. Vet om flere på 400 gram førdt fra uke 23.

Jeg er for selvbestemt abort, men mener at de reglene vi har er bra, for selv om nemden godkjenner føler jeg at vi trenger en viss kontroll. Det jeg synes er at vi burde få en ultralydundersøkelse tidligere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12:27 skriver

"Jeg trekker en grense fordi staten norge trekker en grense ved 24 uker - ...." og "Jeg forholder meg til norske lover ...."

Forfølger du den tankegangen du her skisserer, uten å TENKE SELV vil jeg minne om at dersom enhver nordmann og de fleste europere ubetinget hadde fulgt "norske lover" (og europeiske) er dethøyst sannsynlig at vi faktisk ikke hadde hatt grunn til å feire at vi lever i et demokrati i går - fordi vi hadde vært en del av et stortysk rike hvor nazistisk tankegods rådde. Og som jeg har skissert, OG BEGRUNNET, tankegangen er den samme som for nazismen - og for flertallet av jordens befolkning i dag.

Videre sier 12:27

"Du sammenligner norge - et DEMOKRATI med sharia - ser du ikke selv hvor dumt det blir?"

Hvis du med DEMOKRATI mener et land som er kjemisk fritt for evnen til å begå urett, ser jeg hvor dumt det blir, ellers ikke". Og du har fremdeles IKKE BESVART spørsmålet jeg stilte deg i den anledning.....

Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Jeg kan ikke svare på et spørsmål som sammenligner det velfungerende demokratiet norge med land som evolusjonsmessig er i steinalderen enda.

Jeg tenker absolutt selv, jeg er bare uenig med deg. Jeg er for selvbestemt abort og veldig imot at mennesker skal påtvinges uønskede barn når muligheten og teknikken for å unngå dette er der.

De merkelige fremstillingene dine har ingenting med abort å gjøre.

Du får være uenig med meg, det gjør meg ingenting. Men jeg kan ikke diskutere mer med deg når du trekker frem ting som er uvesentlige for dagens abortlovgivning og dagens samfunn.

Når du trekker inne samfunn som følger ørkenguders lover så blir det dessverre en tullediskusjon for meg.

Skrevet

12:23

Ja, dette var trådstarters spørsmål, men IKKE mine. Du behøver selvsagt ikke svare på dem. Men da har du heller ingen rett til å trekke den konklusjon at jeg behøver å se på din påstand som god - når du ikke engang ønsker å argumentere for den. Og da ser jeg ingen grunn til å gå i en videre debatt.

Skrevet

Hvor i helvete får du det fra at en baby på 19 uker kan leve utenfor magen til mor? ønsker du et kunstig morsliv som kan gi langvarige mèn på dette barnet? Abortmotstandere tenker ikke på livet etter livmoren. Det er synd. Det er det som teller.

Skrevet

Mylian

Jeg opplevde i starten av denne debatten at du, i motsetning til de fleste, begrunnet ditt svar, og derfor respekterte jeg deg som debattant, selv om jeg ikke aksepterte synspunktene dine.

Nå konstaterer jeg at du enten ikke KAN eller ikke ØNSKER å forfølge en argumentasjonsrekke. Du har ikke overbevist meg om holdbarheten i din begrunnelse, siden du ikke går nærmere inn på den, men du har overbevist meg om at du ikke ønsker å bli respektert for synspunktene dine.

Uten å få synspunktene dine begrunnet er det umulig å føre debatten videre, og jeg avslutter derfor.

Skrevet

Hvorfor kan det IKKE sammenlignes. Hva skiller et barn som er født og et barn som er ufødt, og gir det FØDTE barnet mer livsrett? For å si det slik: Hvorfor har et barn dagen etter fødselen "mer livsrett" enn det samme barnet har dagen før fødselen?

Skrevet

Fy farn så uvitende du er, Mylian, blir dårlig av å lese det du lirer av deg!

En venn av meg ble pappa til en gutt født ved 24 uker, og den gutten er helt frisk, like stor og kan like mye som barn på sin egen alder idag, han er 20 måneder.

Du trenger virkelig ta deg et kurs både innen etikk og biologi/medisin, for det er helt tydelig at du er uopplyst innen dette emnet. Skaff deg utdannelse og reell kunnskap før du åpner kjeften din.

Skrevet

Hvorfor skal jeg forfølge mine argumenter? Det er mitt syn på livet, jeg kan jo ikke forfølge det noe mer? Jeg mener det er forskjell på mennesker som lever i fysisk form som enkeltindivider og mennesker beskyttet i livmoren. Jeg sier ikke at et foster er en celleklump, jeg sier jo at det er en baby og et menneske, men at dette for meg er uproblematisk.

Utover det trenger jeg jo ikke begrunne hvorfor jeg ser slik på livet og du ikke? Det var du som trakk diskusjonen ut av dimensjoner med merkelige fremstillinger av kvinner som lever i under forferdelige sharialover. Jeg bifaller jo ikke at kvinner skal steines fordi de er utro.

Du og jeg har nok bare et forskjellig syn på dette. Jeg mener det er forskjell på et liv og et "liv" :-)

Skrevet

Du må jo være helt gal.

Jeg kjenner ei jente som er født i uke 23+5 og hun har cp og hele kroppen full av kutt fordi hun ble operert så mye som liten.

Nå som hun lever er det jo ingen som ønsker at hun ikke skulle vært her men at om man kunne valgt igjen ville de kanskje ikke gjort det samme. Jeg prøver bare å forsvare at kvinner skal få velge selv,og det gjør meg vondt at andre kvinner ikke ønsker dette for kvinner som har det vondt og vanskelig.

Drittslenging blir for dumt og det biter ikke på meg - det blir bare for sykt.

Skrevet

Da lurer jeg litt på om de ungene som blir født i uke 27 f.eks, men ikke overlever pga de ikke er godt nok utviklet, om de egentlig er mindre verdt enn de som ville overlevd pga de er mindre "sterke" da...

Tror foreldrene som hadde mistet barnet ville sagt at de er uendelig mye verdt for dem....

Skrevet

Men det er jo personavhengig.. Det er forskjell fra person til person og om barnet er ønsket osv. Man kan jo ikke tro at alle tenker likt som en som sørger over en senabort i uke 21. Folk er forskjellige og godt er det!

Skrevet

Ja, godt folk er forskjellige, håper bare de fleste folk er forskjellige fra DEG!

Skrevet

Et god argument mot senabort er at det er mye større risiko ved en slik enn en tidlig abort. Er man rundt uke 20 så er det for sent med utskrapning, man må faktisk føde, og det er en helt annet belastning psykisk.

Selvbestemt abort fram til uke 18 ville neppe ført mye godt med seg. Det ville faktisk utsatt svært mange jenter for et større press til å ta abort enn i dag siden mange venter til etter 12uker før de forteller i visse situasjoner. Å skjule et svangerskap til de er 12uker er for de fleste lett, men helt til 18uker ville vært svært vanskelig.

Skrevet

Jeg syntes det er greit med de reglene som gjelder.

Skrevet

Ehhh???

1222 her

Selvsagt kan jeg stå for det..Om vi kan GARANTERE at alle barn får et lykkelig, godt og verdig liv ETTER at det er født, uansett, kjønn, "rase" eller handicap, så er det heller ikke noe sjans for at barnet blir uønsket og får et dårligere lig ETTER fødsel..Om det er en fare for at det kan skje, så er gjelder ikke garantien lenger,- og dermed KAN vi ikke fjerne vår "rett til selvbestemt abort"......

Og når det kommer til å ta livet av barn som ikke har et godt, trygt eller verdig liv,- vel om vi ikke kan GI de et godt, trygt og verdig liv,- så ser jeg ikke bort fra at mange barn har fått det bedre etter at de "slapp" unna dagliglivets lidelser...Baby B,- og Christoffer var kanskje bare glad da trakk sitt siste åndedrett......Det var nok godt for de den dagen all mishandling sluttet,- vil jeg tro.......Selv om jeg mener vi bør redde barna UT av helvete i stedet for å starte "nedslakting" av de.... Men for en god del barn hadde nok "ei kule i nakken" vært bedre enn livet de har nå..Desverre.....

Skrevet

Ehhh???

1222 her

Selvsagt kan jeg stå for det..Om vi kan GARANTERE at alle barn får et lykkelig, godt og verdig liv ETTER at det er født, uansett, kjønn, "rase" eller handicap, så er det heller ikke noe sjans for at barnet blir uønsket og får et dårligere lig ETTER fødsel..Om det er en fare for at det kan skje, så er gjelder ikke garantien lenger,- og dermed KAN vi ikke fjerne vår "rett til selvbestemt abort"......

Og når det kommer til å ta livet av barn som ikke har et godt, trygt eller verdig liv,- vel om vi ikke kan GI de et godt, trygt og verdig liv,- så ser jeg ikke bort fra at mange barn har fått det bedre etter at de "slapp" unna dagliglivets lidelser...Baby B,- og Christoffer var kanskje bare glad da trakk sitt siste åndedrett......Det var nok godt for de den dagen all mishandling sluttet,- vil jeg tro.......Selv om jeg mener vi bør redde barna UT av helvete i stedet for å starte "nedslakting" av de.... Men for en god del barn hadde nok "ei kule i nakken" vært bedre enn livet de har nå..Desverre.....

Skrevet

Må bare få tilføye at jeg kjenner et barn født i uke 23 som er frisk og rask og uten alvorlige mén. Jeg kan ikke forstå at noen vil klare å abortere en baby så sent (med mindre barnet ikke er levedyktig).

Selvbestemt abort til uke 9 (har sett et foster i uke 10 og det er ikke en celleklump). Nemd fra uke 9 - 18, der det i siste delen kun er de som ikke er levedyktig man aborterere. Barn med f.eks Downs bør ikke kunne aborteres så sent.

Ville selv aldri tatt abort med mindre fosteret ikke var levedyktig

Skrevet

Dere snakker så mye om at så lenge barnet ikke klarer å leve uten for mors liv så er ikke det et liv, argumentasjonen deres for lengre abortgrense...

Hvor lenge tror dere et spebarn klarer seg alene når det nettopp er blitt født uten hjelp??

Blir på akkurat samme måte som hvis de er født i uke 20 eller så...

Skrevet

Ikke bare det Neffi, men de barna som blir født i uke 23-24 nå og overlever, vill nok ikke gjort det for 10-20 år siden. Altså vi blir flinkere og flinkere på dette, og hvem vet hovrdan det blir om 20 år til... Så egentlig baserer de barnets verd på hvor langt vi har kommet i vitenskapen!

Sykt å tenke på at noen ville ha tatt abort på et friskt barn bare noen uker før det kunne vært levedyktig utenfor livmor! uff.. :(

Skrevet

Ja, for det er helt sikkert bedre for barnet at det blir liggende i vugga/senga uten annet enn et bleieskift (kanskje) når det har bæsjet, mat en to-tre gang i døgnet og ellers ingen annen menneskekontakt...Og når det begynner å uttrykke seg selv, så blir det truet og slått til taushet og å adlyde enhver ordre fra mor/far..... Og kanskje solgt ukentlig til folk som "Koser" seg med det på SIN måte..

Det er faktisk realiteten for NOEN barn som MÅ bli født, fordi mor ikke tør ta det steg og ta ulovlig abort av fare for eget liv og konsekvenser hvis det blir oppdaget.....

SÅ jeg vet ikke helt jeg,- hva er verst mon tro..JEG hadde sett mine barn død fremfor visshet om at de levde et slik liv,- derfor tror jeg at døden er den beste løsning for barn i mange tilfeller også...Det være seg såvel fødte som ikke fødte....

Skrevet

Jeg skal love deg at det er noe som skjer, uansett! Og jeg tror faktisk ikke oppegående nogenlunde normale mennesker klarer å behandle barnet sitt slikt, ønsket eller ikke! Høres jo helt idiotisk ut! ALLE blir glad i og ønsker barnet sitt det beste når det først er født... Har en absolutt ikke mulighet til å ta seg av sitt eget barn, så kan en jo adoptere det bort.. Og det burde ikke være så fryktelig vanskelig for de som allikevel bare ville latt ungen sin ligge der, uten og ta seg av det skikkelig! Syns du må litt lenger ut på landet med den der altså... Må si at det virker som om du undervurderer folk med å si slike ting!!

Dette er til anonym 14:15 forresten!

Skrevet

Du er naiv og kunnskapsløs. Disse "ALLE" du snakker om eksisterer ikke. Hvorfor blir barn drept av foreldre o.l om ALLE ønsker barna sine det beste?

En annen ting er at mange vil nok ikke ha behovet for loven Mylian snakker om, men noen vil det - det er jo deres sak.

Visste dere at i land hvor abort er ulovlig er antallet helseskadelige aborter høye? En lang og godt argumentert sosiologisk undersøkelse viste at om man fjernet lov om selvbestemt abort ville antallet aborter allikevel vært konstant.

I sverige er loven til uke 18 og tro det eller ei - det er ikke så mange senaborter der.

Skrevet

Men antar det er STØRRE sjanse for at en mor som ikke ønsker et barn vannskjøtter det og/eller finner måter å tjene økonomisk på barnet...ENten ved å selge det til ulovlig adopsjon, slavehandel eller organdonering.....Det skjer selvsagt også SELV Om mulighet for abort var der, eller barnet i utgangspunktet var planlagt,- men jeg tror nok at om en mor TVINGES til å bære frem et barn, så er muligheten mye større for at dette barnet ikke får det særlig bra,- ikke så store her til lands, men jeg velger nå å se litt større på det og tenker rundt omkring i verden generellt...

Her til lands, med de muligheter man tross alt har selv om man må sette barn til verden i en litt vanskelig situajson,- så er vel tilfellene ofte det at man elsker barnet når det blir født uansett,- men skal man "Leke" med et barns liv på denne måten og satse på at det ALLTID er tilfelle og dermed forby selvbestemt abort,- eller skal man ilegge de kommende mødre såpass stor selvinnikt at de VET at barnet ikke får optimal oppvekts hos de og derfor har det bedre om de får avsluttet sine liv FØR de blir født.... Selv om det kan ta litt lenger tid en 12 uker (kortere i praksis) før man fastslår det som realitet.....

NN 14:15

Skrevet

Hvorfor blir barn drept av foreldre o.l om ALLE ønsker barna sine det beste? Det er jo fordi "dere" ikke regner det som liv når det ligger i magen... Da er det jo ikke verdt noe for dere! Vil jo tro at når barnet er fullbårent så ville det fått en ny verdi også for dere, Ellers har jo ingen av oss noe verdi i det hele tatt!

En annen ting er at mange vil nok ikke ha behovet for loven Mylian snakker om, men noen vil det - det er jo deres sak. For de som virkelig mener at barna er like mye verdt inni magen som utenfor vil jo ikke synes det, naturlig nok!

Mulig jeg er naiv og kunnskapsløs, men jeg har hvertfall følelser... Og tanken på å ta bort et lite barn på 18 uker fordi det ikke passer gjør meg kvalm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...