Gå til innhold

Døpe eller ikke døpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, ikke misforstå, jeg lurte bare på hvem av de du mente.. Lettere blond her.. ;) Og siden det er jeg som er TS, så vet man jo hvilket mål jeg stiller eg ved.. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dåpen er jo bare en erklæring av at du vil prakke troen din på barnet ditt. Humanister og ateister har ikke noe tilsvarende rituale, primært fordi de ikke baserer livet sitt på innbillning, fri fantasi og gammle historier om kvakksalvere.

Dåp av små barn er brudd på FN Menneskerettighetskonvensjon om relgionsfrihet.

Skrevet

Jeg vet verken hva TS er, eller hva slags mål jeg angivelig står ved.

Skrevet

Det var opp klarende.

Skrevet

"Problemet" med dåp - for min del - er ikke kristne som gjør det med en bevisst handling, men de cirka 80% andre som gjør det for at barna skal få gifte seg i hvit kjole, tradisjon eller noen andre fjåseargumenter.

For vi - i denne tråden - diskuterer vel ikke om folk har ulike livssyn og verdier? Det er en kjensgjerning at jorda er en salig blanding av jøder, kristne, muslimer, hedninger m.m. For de bevisst religiøse er det naturlig at de vil innvie barna i de ritualene (i dette tilfellet dåp) som hører religionen til.

For meg høres det ut som du har problemer med at personlig kristne døper barna, og det skjønner jeg ikke. (Jeg for min del har problemer med religion generelt, men den er nå en gang til stede i manges liv.)

Hyklerne som døper, er vi helt enige om.

Skrevet

Jeg døper mitt barn fordi JEG tror på gud og fordi det for MEG er et riktig valg å ta for MITT barn.

Dette må respekteres på lik linje som de som avstår fra dåp og/eller annen religionsutøvelse. De som velger å avstå fra dåp gjør dette etter overbevisning om at det er rett valg, akkurat som jeg er overbevist om motsatt!

Dersom barnet velger å ikke tro iht til hva jeg oppdrar det til så står det selvsagt fritt til å velge det bort når den tid kommer.

Du som skriver at dåp er et brudd på menneskerettighetskonvensjonen har nok misforstått. Jeg foreslår at du leser denne på nytt...

Skrevet

Dåp er og blir en bevisst handling kontra naturlig og uunngåelig avsmitting av verdier. Det spiller ingen rolle at de fleste gjør det uten bevissthet rundt hva dåp faktisk innebærer.

Du legger mer til mine innlegg enn det som faktisk står der. Jeg har da ikke verken antydet eller sagt at jeg har noe imot at folk døper så lenge de mener noe med det. De må gjerne støtte et destruktivt menneskesyn for meg, men da bør også kirke og stat skille lag. Det er dog en annen diskusjon.

Skrevet

Ja, men da har du i hvert fall en tanke bak det du gjør, og ikke bare en saueflokk foran deg. Jeg er dypt, dypt uenig i det du gjør, men jeg har i det minste mer respekt for deg for det, enn for de som lar seg rive med uten mål, mening og bevissthet.

Skrevet

Takk. Det første avsnittet var oppklarende for meg; nå skjønte jeg hva du mener. Jeg kan forsikre deg at det ikke på noen måte var min intensjon å tillegge deg meninger du ikke innehar.

Stat og kirke bør absolutt skille lag, men - som du sier - det er en annen diskusjon, og jeg har ikke tenkt å kuppe tråden fra "Tråd Starter" . Dessuten er jeg en smule trøtt - sånn til in for ma sjon. (Og da påfølger det dårlig humor.)

Skrevet

Jeg har døpt alle de 4 barna mine. Noen sier de vil ikke døpe for de skal ikke ta noe valg for barna. Det gjør du jo ved å ikke døpe og!! Jeg tror det er letter for en 14-15 åring å melde seg ut av kirken viss den ønsker det, en å gå hen å bli døpt. Mine unger står selvfølgelig helt fritt til å gjøre akkurat hva de vil. Vil de ikke være i statskirken kan de bare ta en tlf og melde seg ut- enkelt å greitt. Jeg driter i tradisjoner eller hva andre mener å tenker!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvilke valg tar du for barnet ditt ved å ikke døpe det?

Om barnet vil melde seg inn i ett trossamfunn når de er 14-15 år så er jo det bare å ta en telefon (eller invitere jehovas inn når de ringer på)..

Det som er verre er å melde seg ut av ett trossamfunn, dersom du gjennom hele oppveksten har blitt lurt til å innbille deg en masse tullball, av de menneskene som står deg nærmest, og som du skal kunne stole på.

Nå er det ikke det at jeg mener foreldre ikke skal ta valg for barna sine. Jeg gjør iallefall det hver eneste dag. Jeg lærer dem også moral utifra kristne grunnprinsipper. Men de er ett kjempe skritt fra det å oppdra barna sine til det å sverge for en forsamling at en skal lure sine barn til å finne trygghet i felles fantasi fostre.

Tenk om ett av barna dine viser seg å være smart? Hva vil det tenke om deg når det reflekterer om det at du valgte å døpe barna dine?

Mamma er kanskje den mykeste puta i sofaen, men ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen?

Skrevet

Dere som ikke døper barna, har dere en slags navnefest av noe slag da?

Jeg har døpt mine to eldste (fra annet forhold) pga det var forventet, sånn var det likssom bare. Er ikke kristen selv, men er døpt, konfirmert (fikk ikke konfe meg borgerlig, så da konfa jeg meg for pengene) og giftet meg i kirken.

Mannen min ble kristen i voksen alder, eller troende får vi heller si, så jeg trodde jo at han skulle være for dåp da - men han synes heller at barna skal få velge det selv og ta et standpunkt etter som de vokser opp. Noe jeg er enig i. Men da lurer jeg jo på om vi skulle arrangert en slags navnefest eller noe i stedenfor? Hva gjør dere?

Skrevet

Her skal vi heller ikke døpe barna.

Vi er begge religiøse og praktiserende, men tror på voksendåp.

Barna våre får lære det vi tror på, og må selv bestemme når de er gamle nok.

Vi mener at dåp er et alvorlig skritt, noe man må bestemme seg for etter nøye overveielse - og et barn/spedbarn kan ikke ta den avgjørelsen og ikke vi som foreldre på deres vegne heller.

Forresten, ingen navnefest heller.

Skrevet

Men det føles ikke feil å avlegge løfter foran en gud du ikke tror på? For vår del er det viktigere å respektere andres tro og den helligheten kirkerommet representerer, fremfor evt. egne ideer om at man ikke kan være hvit brud dersom man ikke gifter seg i kirken.

Skrevet

Vi døpte ikke i kirken. Jeg ville ikke fordi jeg ikke er kristen, mannen ville ikke fordi han ikke hadde lyst på kirkedåp. Hvis man ikke er døpt men likevel vil konfirmeres ordner presten nok det på en diskret måte, så jeg skjønner ikke helt det argumentet med alt er lettere hvis man er døpt selv om det er et vanlig argument for dåp.

Men mange synes jo kanskje også at det å samle slekta til dåp også er kos da, men man kan jo alltids lage navnefest eller noe lignende hvis det er primært det sosiale man er ute etter synes nå jeg.

Skrevet

Jeg har, etter at datteren vår ble døpt for over syv år siden, meldt meg ut av statskirken. Vi døpte den gang pga tradisjon, og fordi pappaen ville at hun skal ha et lettere valg når hun skal konfirmeres. Om vi kommer til å døpe hvis vi får flere barn, får vi ta hvis den tid kommer.. Jeg ønsker absolutt ikke dåp, men om det er viktig for mannen min, så bøyer jeg meg!

Skrevet

Vi har døpt våre 2 eldste, og neste søndag skal minstejenta på 2 måneder også døpes.

Vi er begge kristne - og faller sikkert i båsen som "religiøse" siden vår tro faktisk har betydning for det livet vi har valgt å leve.

Om noen ser ned på oss og synes vi er rare/teite er deres sak.

Jeg synes det er HELT RIKTIG at de som ikke deler vår tro heller ikke døper barna sine og lover noe foran oss. Det er trist med voksne mennesker som bevisst lover og lyger foran andre voksne mennesker.

Tradisjon er ikke en god grunn for disrespekt...

Vi kommer til å oppdra barna våre i den kristne forsakelse og tro. Hva de velger selv videre i livet kan vi ikke styre.

Skrevet

Jeg ser ikke ned på dere fordi dere velger å være relgiøse. Det tilhører deres private sfære. Men jeg mener at barna deres har krav på å vokse opp uten at dere skal få fortelle dem at en relgion er mer rett enn en annen(eller mere rett enn ingen) eller at det finnes en eller flere guder.

På samme måte som vi ikke tillater tv-reklame rettet mot barn, fordi de mangler evne/kunnskap til å vurdere det de ser kritisk, bør også forkynnelse overfor individer under myndighetsalder være forbudt.

Dersom du i oppveksten lærer barna dine at det er greit å tro på noe, uten å kunne underbygge det med ett minimum av fakta, så lærer du dem i praksis å være ukritiske.

Hvordan skal de da selv kunne velge videre i livet?

Den eneste troen ett barn trenger er troen på seg selv.

Skrevet

beklager, men jeg må bare smile litt her.

Jeg er også blitt oppdratt i den kristne forsakelse og tro. Men jeg har da utviklet meg til å bli et kritisk menneske for det.

Jeg tror ikke blindt på det andre sier, bare fordi de sier at det er i Guds navn...

Jeg har lært om, og selv lest om mye mer religion enn det jeg fikk presentert på skolen, og ble oppfordret til dette hjemmefra.

Jeg kan mye om forskjellige religioner og livssyn, og har satt meg inn i de forskjellige trossystemer og noen av dogmene som finnes.

LIKEVEL har jeg tatt et aktivt valg om å være en kristen.

Jeg vil oppdra mine barn til å bli selvstendige, tenkende vesener, og ser ikke dette som noen motsetning til å oppdra dem som kristne.

Ja, jeg kommer til å presentere min religion som sannhet. Dere som er ateister presenterer jo for deres barn at ingen religion er sanne/sannere enn andre. Noen av dere går jo så langt som å si at alle religiøse er uintelligente sauer som ikke klarer å tenke selv, men som klamrer seg til overtro og dauinger...(ikke nødvendigvis du, NN 22:36, men det har kommet frem i denne tråden).

Det er også noe som blir "presset" på barnet og vil påvirke dets livsvalg senere i livet.

Heldigvis har vi frihet til å fortelle barna våre det vi vil her i dette landet!

Skrevet

Og i forhold til det å gifte seg i kirka; jeg har aldri hørt at man blir nekta det kun på det grunnlag at man ikke er døpt..? Regner med at den ene parten må være medlem av DNK, men ikke begge.

En liten avsporing, men det er jo ikke direkte uvanlig å være medlem av DNK selv om man ikke er døpt, dette er en praksis kirka har hatt i mange år, jeg kjenner faktisk en som er katolikk som feilaktig var oppført i medlemsregisteret.

Hilsen en som snart vil være hvit brud i tinghuset

Skrevet

Vi har døpt alle 3, jeg syns det er en fin sermoni.

Jeg er selv døpt, men konfirmerte meg borgerlig.

Gift i kirken. Får lov dersom den ene parten er medlem av DNS.

Skrevet

Om dere skal døpe eller ikke er bare et peronlig valg dere sm foreldre velger. Jeg har ikke valgt å døpe vesla, fordi jeg verken står i statskirka eller står for det kirka står for. Vil vesla komfomeres kristilig seinere så tar hun det valget da, da vil hun ta et valg som kun er hennes egen.

Hvorfor er det så lettere å være døpt, enn å ikke være det?

Jeg valgte rett og slett å la være å døpe fordi jeg ville gi henne valgfriheten når hun blir stor nok selv:)

Skrevet

Vi hadde navnfest:) Veldig enkelt, greit og koslig. Vi lagde god mat, samlet alle venner og familie og hadde kaffe og kaker til slutt:) Kjempe god måte å møte familie og venner, og masse tid for alle og møte den lille nye:)

Skrevet

blir ikke barnet automatisk medlem av statskirka når en av foreldrene er med uavhengig av dåp eller ikke?

Mulig jeg har misforstått,,,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...