Gå til innhold

Slakting av dyr uten bedøvelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt riktig, norske slakterier har lært mye av "kjøttfabrikkene". At vi ikke har samme tilstandene her i Norge (ennå) kommer bare av et regelverk som forbyr de verste utslagene, ikke at vi er så mye prektigere. Men slikt regelverk heter "konkurransevridning" på EU-språket. Og DET kan verken EU eller norske myndigheter ha noe av. Kunden vil jo ha billigst mulig kjøtt, og kjøttfabrikken mest mulig fortjeneste..... (bare så det er sagt, og jeg ikke blir beskyldt for å tale bøndenes sak: Du finner knapt en bonde i slekta her. Da må du mange generasjoner tilbake...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med alle anleggene det finnes her til lands som slakter dyr for å bare bruke pelsen til kåper, hatter ol. De dyrene lever jo i pitte små bur hele livet sitt, og dette er det NORDMENN som står bak, kan jeg da si at alle nordmenn er syk i hodet, alle nordmenn er dyreplagere osv fordi ett par stykker holder på med dette???

Skrevet

Er det noen her som sier at ALLE muslimer er gale i hode?

De nordmennene som driver slik oppdrett er retards i mine øyne!

Skrevet

Kom faktisk over en blogg her, hun ER slakter.

skulle likt å ha hennes mening over dette grusomme!!

Skrevet

Her er ett eksempel på at enkelte grer alle muslimer under en kam:

"Det er de samme menneskene som står for de fleste krigene og terror i verden. Og som lager mest faenskap her i landet. Og som voldtar kvinner og ikke har respekt for andre individer, inkludert dyr"

Skrevet

Fra Dyrevernalliansen:

EU vil ha slakting uten bedøvelse

Europaparlamentet har stemt for å tillate slakting uten bedøvelse, og forby muligheten til nasjonale forbud. Norge, som er omfattet av EUs slakteridirektiv, har nettopp besluttet å videreføre det nasjonale lovforbudet mot slakting uten bedøvelse. Problemet er at EUs direktiv vil gå foran norsk rett. Det er Ministerrådet i EU som fatter endelig vedtak i saken, og hva de vil bestemme er foreløpig uklart.

Les resten her: http://www.dyrevern.no/Nyhetsbrev/Dyrevernalliansens_nyhetsbrev_nr._10_2009/7978

Skrevet

Helt forferdelig, men kjøper ingen dette kjøttet vil heller ingen dyr bli slaktet etter denne metoden. Her får vi som forbrukere være flinke til å avstå.

Skrevet

Er det ikke de som holder et helvete med terror da? Er det ikke de som steiner døtrene sine til døde,visst hun blir SETT med en annen mann før hun er gift? Er det ikke de som skal ha halalslakt? Er det ikke de som undertrykker kvinner så til de grader? Og det er akseptabelt å voldta hverandres koner? Er det ikke de som holder sitt eget barn under bilhjulet,om de har stjelt så lite som et brød,slik at armen knuses? Det er ikke alle muslimer som er slik,men det er mange av de!!

Skrevet

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe halalkjøtt!! Burde ikke kjøpt kjøtt i det hele tatt!!!!

Skrevet

Nå, jeg tror vel ikke det ville vært like stort ramaskrik om svenskene hadde gjort det samme. Mange i Norge lider dessverre av fremmedfrykt, og en genuin tro på at vi har rett hva angår det meste. En del av den norske befolkningen blåser seg nok ekstra opp fordi det er muslimer som spiser halal-kjøtt.

Når det er sagt, er jeg svært opptatt av dyrs ve og vel, og spiser nok mindre kjøtt enn gjennomsnittet, går aldri i skinn/pels,forsøker å bare kjøpe produkter ikke testet på dyr, er medlem av dyrebeskyttelsen, har dyr selv etc. Så jeg fordømmer selvsagt all tortur av dyr. Nå vet ikke jeg om dyret lider, jeg tenkte kanskje at om strupen ble skåret over, ville de dø momentant. Om så ikke er tilfelle, er det klart at vi må kjempe mot dette nye lovverket om at dyr ikke skal få bedøvelse først.

MEN, rasismen deres skinner igjennom når dere trekker inn at muslimene står for nær sagt all elendigheten her i verden. Det er nemlig bare rasister som må legge til "jeg er ikke rasist, men.." At Siv Jensen får holde på som hun vil, er skremmende, for dessverre finnes det enkelte sjeler som tenker "kan hun si det, må det være rett", fordi hun er en kjent politiker.

Reagerer dere like ille på de norske og amerikanske ungdommene som torturerte og drepte kattene? Norske slaktekongen Gilde som kjører i hjel kyllingene med treskemaskin? Grisene som får strømstøt i seg, om de ikke går dit de skal? Hønsene som henger opp ned etter ett ben og rykker stadig fram i køen for å få hodet kappet av? Milelange transporter av liveredde dyr som står som sild i tønne? Pelsdyrnæringen som mishandler dyrene fra de kommer til verden til de blir myrdet med strøm i baken, evt blir latt liggende for å dø en langsom død pga sykdom? Loreals torturkammer av forsøksdyr (og mange andre produsenter, se dyrebeskyttelsen.no feks)? For dere vet vel at kremene dere bruker har blitt gnidd inn i øynene på dyrene først, for å se om øynene tåler kremen, eller om de i verste fall blir etset bort? Tyrefekting i Spania? Alle private som dreper feks katter på de mest bestialske måter; slår dem i hjel med hammer, slenger de i veggen til de dør, drukner dem, kaster dem fra seg i en sekk så de langsom kveles...?

Jeg kunne holdt på i det uendelige, men skal gi meg her.

Bare lurer på om dere synes dette er like ille, eller om det er verre når det er muslimer som står bak?

Skrevet

Det er lov å ønske, men hva tror du betyr mest for "folk flest" - egentlig: At kjøttet slaktes på en anstendig måte, eller at at det B-B-BILLIG?Hvor mange vet egentlig hva som foregår i et fjøs eller på et slakteri?

Og SKULLE forbrukerne seire, får vi bare et nytt direktiv - som FORBYR andre slaktemetoder enn den mest rasjonelle. Det tilsier jo "konkuransevridende hensyn". Når alt skjer på samme måte, kan jo ingen stille spørsmål om konkurransevridning.....

Skrevet

Den dyremishandlingen du beskriver og den som foregår i et EU-slakteri, er to alner av samme stykke. Vi kan diskutere gradsforskjell, her som med annen mishandling, men ikke prinsippet.

Men ellers: Jeg tror du har misforstått en god del hva "rasist" egentlig betyr. Og du er ikke alene om det...

Skrevet

Nei, jeg vet hva rasisme vil si.

Skrevet

jeg synes all slakting av dyr som blir drept på slike bestialske måter som du beskriver er like ille som denne halal slaktingen, men hvorfor skal det brukes som et argument i denne diskusjonen da? jeg gir blanke i hvem som gjør det, det er like jævlig uansett. Men nå er det nå engang slik at det er blandt annet muslimer som skal ha dyrene slaktet slik derfor er det naturlig at de blir nevnt i sammenhengen. Man blir ikke rasist av den grunn, man blir en dyreverner! Det har nesten blitt slik at man ikke kan ha en diskusjon rundt mye av religionene/kulturene/tradisjonene fordi man blir stemplet som rasist av noen så snart man kritiserer måten ting blir gjort på av de forskjellige.

Skrevet

Nå siktet jeg spesielt til

"Det er de samme menneskene som står for de fleste krigene og terror i verden. Og som lager mest faenskap her i landet. Og som voldtar kvinner og ikke har respekt for andre individer, inkludert dyr."

Det var også flere kommentarer om at moskeer burde vært forbudt i Norge, at muslimene "tar over" landet vårt osv.

Jeg synes det er skremmende at folk innehar slike holdninger. Vi har da våre egne tradisjoner selv om muslimene(og andre grupperinger) har sine? Hvorfor oppleves det som en trussel for mange norskfødte nordmenn?

Og med det siste setter jeg dyrevelferden tilside, og snakker på et generelt grunnlag. Vil presisere igjen at jeg er imot all form for dyremishandling, uansett religion.

Skrevet

Her inne kjenner jeg at jeg blir direkte uvel av all stempling. Om det er nordmenn,svensker,islendere,muslimer eller om det er faens oldemor som driver med dyreplageri,er det like ille for meg. Men i det innlegget her blir det faktisk tatt opp halalslakting,og ikke alle de eksemplene du kommer med tigerpote. Jeg regner med at de som har skrevet i den tråden her,synes det du nevner,er like grusomt. Det tror jeg du skjønner selv. Jeg misliker de spanjolene som driver med tyrefekting like mye,som de muslimene som holder på med halalslakt. Og likedan de grusomme nordmennene som holder på med pelsoppdrett,en forferdelig dyretransport osv. Jeg personlig synes endel muslimer har meget med rart for seg,det er mye de gjør som grenser til vanvidd. Det gjelder selvfølgelig de fleste andre folkeslag også,men som jeg sa; Nå ble det faktisk tatt opp halal,da synes jeg det er unødvendig å komme med rasistiske bedømmelser tvert. Skjerpings!

Og visst du ikke vet om dyret lider,så kan jeg fortelle deg det. Det blir heist på hodet,slik at innvoller osv skal få blodet til å sprute kjappere. Tror du det er behagelig for en ku å henge på hode,for så å få snittet strupen,slik at den ligger i sitt eget blod å spreller? Så du på nyhetene i går kveld? ALT av dyremishandling er like ille! Uansett hvor man kommer ifra,men nevnes det noe om muslimer el.l,så er man rasist tvert. Kutt ut å dømm folk før dere vet!

Skrevet

Du vet hva rasisme vil si, skriver du. Det du ellers skriver, gir meg ikke akkurat inntrykk av det.

Skrevet

Dette var en tråd om halalslakt tigerpote,kanskje ikke så rart muslimer ble brakt på bane da? Trenger ikke være rasist av den grunn!

Skrevet

nå må virkelig noen kjerringer her inne roe seg...!!!!!!

ja selvfølgelig er det grusomt at det skjer på den måten!! men ikke skriv at det feks er bare pga muslimene osv, det er faktisk ikke ALLE ( og heller ikke særlig mange muslimer i dette landet, som faktisk BRYR SEG om de spiser halal eller ikke) !!!!! få med dere litt da. dere kan jo ikke sitte her og påstå at alle muslimer bare spiser det...herregud

trangsynte...

Skrevet

Tror kanskje du skal roe deg selv jeg,og komme med fakta og ikke pisspreik. Det er ingen her inne som skriver at det BARE er muslimer,eller at det er ALLE muslimer. Åpne opp øya,få med deg hva folk skriver! Herregud.

Skrevet

Dere får ta en titt på innlegget mitt lenger opp, så ser dere hva jeg siktet mest til. Men nå er det ikke akkurat første gang at muslimene blir omtalt svært negativt her på bim/dib da. En del her inne omtaler muslimer som helt "syke" og "gale". Lurer på om dere kjenner noen muslimer? Selv drar dere jo inn mye annet som er irrelevant for denne tråden også, moskeer, kriger etc. Og de gangene jeg har vært her inne, har jeg ikke sett så mye oppstandelse om noe av det andre jeg nevner? Gilde feks?

Skrevet

For gjøre definisjonn av rasist og rasisme HELT klar for deg: Rasisme er en oppfatning av at et menneskes verdi, rettighet og plass i samsfunnet bestemmes av dets etniske rase. Den som deler denne oppfatningen er en rasist.

Hvor finner du uttrykt at noen deler denne oppfatningen i denne tråden?

Og husk: En muslim er en som tilhører en trosretning, ikke en rase - det finnes ingen "muslimrase", men en muslimsk tro. Derimot finnes både en "joderase" og en jødisk tro.

Skrevet

Og ja, må legge til at mannen min er muslim, og spiser ikke halalkjøtt, noe av grunnen til min uvitenhet kanskje:-) Og nei, så ikke nyheter i går heller!

Skrevet

Jeg personlig har ikke dratt inn noe annet enn hva jeg mener om halalslakt. Jeg har hverken dratt inn moskeer,kriger eller bla bla bla! Er dritt lei av å bli stemplet som rasist bare fordi jeg vemmes av de muslimene som holder på med dette. Mulig det er andre mennesker som også driver med halal,det vet jeg ikke. Denne tråden kom etter det som ble vist på nyhetene i går kveld,og det må være lov tigerpote. Hadde man laget en tråd om ting Gilde gjør som ikke er så bra,hadde det vært like mye meninger rundt det! *oppgitt*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...