Gå til innhold

Slakting av dyr uten bedøvelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga EU-regler ser det ut til at vi nå kan få innført lovlig slakting av dyr uten at de bedøves først. Halal-slakt er uetisk, og påfører dyr store lidelser og smerter før de dør. Strupen skjæres over og dyret tappes for blod. Slikt hører ikke hjemme noen steder. Skal religion få lov til å bestemme over dyrs rettigheter? Jeg mener dette er helt forkastelig!!! Vi lever i år 2009, hvorfor i pokker skal det innføres neandertalermåter å ta livet av dyr til mat på den måten der???? Kun fordi jøder og muslimer ikke kan spise kjøtt fra dyr som er slaktet på mer human måte....Makan!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der er jeg helt enig med deg, jeg kunne faktisk ikke spist kjøtt om jeg visste at det var halal-slaktet.

Det finnes ikke så mange "humane" måter å få kjøtt på, dyr må dø. Sånn er den saken. Men å la et dyr blø ut..... grusomt

Skrevet

Da får vi som er imot det si ifra. Kansje det kan startes en slags underskriftkampanje? For dette er iallefall jeg veldig imot!

Skrevet

Jeg er faktisk vokst opp med hjemmeslakting. Kan kanskje minne om halal; en kakker dyret i hodet med "baksiden" av øksen, og deretter tappes de for blod. Eneste er vel at de aller fleste dyrene den gang døde av det kakket i hodet.

Der var hvertfall ingen lidelse hos dyret, og faktisk mener jeg at det var mer "humant" enn å frakte dyr milesvis i bil, stresse dem opp, for så å slakte dem.

Men jeg er enig i dette med at andre religioner ikke bør få slike innpass i Norge. De burde heller ikke få bygge moskeer osv. Men det er egentlig en helt annen diskusjon......

Skrevet

Ja, en ting er nå å bedøve dyrene først, men nå er det snakk om å kutte ut bedøvelsen...Det hører ikke hjemme noen steder!

Husdyr vil jo nødvendigvis lide når de skal slaktes, men jeg mener vi bør hindre dette inhumane halal-slaktinga å rotfeste seg her til lands. Greit nok om de bedøves først, men uten...Nei takk!

HI

Skrevet

JA, dette er noe som VIRKELIG får meg sint!!!!!!!!

Skrevet

Muslimer i Norge godtar at dyrene i dag slaktes med bedøvelse. Hvordan kan man da begrunne slakting uten bedøvelse med religiøse grunner? Det er da tydeligvis ikke så viktig om dyret er bedøvet eller ikke, så hvorfor gjøre det mer smertefullt enn nødvendig???

Jeg er også oppvokst på gård, med hjemmeslakting, men et kakk i hodet kan ikke sammenlingnes med å skjære av strupen på et dyr. Dyrene dør umiddelbart ved et kakk i hodet (på riktig sted).

Skrevet

Det er de samme menneskene som står for de fleste krigene og terror i verden. Og som lager mest faenskap her i landet. Og som voldtar kvinner og ikke har respekt for andre individer, inkludert dyr.

Skrevet

Det ville ikke falt meg inn å spise halalkjøtt. Det som blir slaktet i norge blir alikevel slaktet ganske humant, men vi importerer fra Danmark der de gjør det på en måte som ikke er dyrevernsmessig forsvarlig i Norge. Ser heller ingen grunn til å spise kjøtt som er velsignet på spesielle måter (du skal ikke ha andre guder en meg).

Skrevet

I og med at jeg er litt ine på dette med slakting, vil jeg bare presisere en ting. Det er vanlig at dyrene avlives med å kutte blodårene på halsen, slik at de forblør. MEN, de bedøves først. Bedøvelsen kan være en bolt i hodet, gass eller strøm f.eks.

Skrevet

Jeg elsker dyr, jeg tror jeg elsker dyr mer enn mennesker. Og jeg føler større sympati for dyr som lider enn mennesker som lider, merkelig nok. Kall meg syk, men jeg vet at jeg ikke er alene om det.

Jeg synes det er helt forkastelig hvis det skal bli lov å slakte uten bedøvelse, eller på inhumane måter.

Derimot finnes det slaktemetoder uten bedøvelse hvor dyret dør momentant. F.eks at de blir kakket i skallen med et slagredskap

Men for å være 100% sikker på at dyret ikke lider på noen måte, så burde det være med bedøvelse. Det er det minste vi kan gi dyrene.

Det får være grenser for hva slags religiøse ritualer vi skal innføre her i Europa.

Skrevet

Hvorfor gi muslimene skylda for EU-regler? Halalslakt har vi jo hatt i mange år her til lands, helt siden de første jødene slapp inn i landet (samme ritualene hos jøder og muslimer). Jeg er enig i at bedøvelse før slakt er bra når man ikke bruker skuddmaske eller lignende, men det er vel et eller annet EU-direktiv som skal ha våre klager og ikke den lokale moskeen ;-)

Skrevet

Dyrene dør av det. Og SÅ kuttes stupen for å få ut blodet. Blodet må ut av kroppen før det stivner og ødelegger kjøttet.

Skrevet

Jeg gir skylden til de som spiser halalkjøtt eller Kosher kjøtt, uansett hvilkereligion de sier de er fra og uansett kultur.

Skrevet

Hvorfor gi skylden til muslimene? Fordi det bl.a er de som skal ha halalkjøtt! Er pokker i meg snart ikke en ting de gjør som er mot normalen!!! Forestill deg å dø på en slik måte selv!!

Skrevet

Joda, men hovedproblemet er vel at man ikke lengre får bruke bedøvelse slik man har pleid i Norge, eller?

Skrevet

Det kan jeg ikke tenke meg muslimene/jødene eller hvem faens idioter som holder på med dette får igjennom. De har halalslakt i Sverige,men mot at dyret får bedøvelse først! Fatter ikke åssen mennesker det er som vokser opp og regjerer i dag. Om og gjøre og pine det som kan pines til døde!!

Skrevet

Jeg syns det er helt horribelt å pine dyrene uten å gi de bedøvelse!

Har de som spiser kun halal kjøtt flyttet til Norge, får de følge norske slakte-regler!!(og andre regler)

Vi hadde ikke kunnet gjort om reglene i landene dems!!

Blir så provosert!(jeg er IKKE rasist)

Skrevet

Jeg er heller ikke rasist,men jeg kjenner at nå er begeret mitt nådd,med hva de skal ha igjennom av ting her til lands. Er det bare en SYK overtro som gjør at dyr må slaktes på halalsk vis? Det kan vel ikke ha noe annet for seg? Syke syke syke mennesker!

Skrevet

I et av innleggene spørres det om hvorfor muslimene skal gis skylden for EU-regler. Fordi denne EU-regelen først og fremst er kommet som et press fra muslimer! Rikelig støttet av "kjøttfabrikkene" i EU (å kalle dem bønder, er en hån mot ordet "bonde"), som "effektiviserer" kjøpttproduksjonen og "sparer kostnader" når man slipper å bruke tid og penger på bedøvelse. Det blir bare en naturlig videreføring av samme tankegang som når en okse eller ei ku på foringsbås i "kjøttfabrikkene" blir syk. Ingen dyrlege - det koster altfor mye og sinker produksjonen. Nei, avliv der og da, og rydd plass til en ny kalv. Det holder produksjonen oppe. Og husk: Du trenger ikke å reise lenger enn til Danmark før du finner kjøttfabrikkene.

Skrevet

Så du innslaget på tv2 nyhetene der de viser frem hvordan de slakter disse dyrene? det er faen meg noe av det jævligste jeg har sett! Kuene lever mens de stikkes, for så å tappe de for blod, de ble veltet ut på gulvet og der spant de rundt i sitt eget blod til de døde.

HVORDAN KAN NOEN FORSVARE DETTE DA? Det var grusomt å se, jeg kan ikke fatte å begripe hvordan noen kan synes at dette er greit! Det hjelper ikke hvilken religion du har, dette er ikke i orden. Beklager banning men det synes jeg er på sin plass.

Skrevet

Hvis de absolutt skal ha dette halalkjøttet sitt "tilberedt" på sin slaktemåte, så får de faan meg reise til hjemlandet sitt og slakte, selv om jeg synes det er forkastelig at de slakter uten bedøvelse der borte også. Hvis alt her i Vesten er så forferdelig at de krever å forandre på alle regler så skjønner jeg faan ikke hva de gjør her!

Og dette har ingenting med hudfarge og rase og gjøre (dermed er jeg ikke rasist). Hadde det vært svenskene som ville slakte på denne måten, så hadde jeg syns det hadde vært like ufordragelig!

Skrevet

Jeg r totalt imor halal-slakt uten bedøvelse. Men dere som raser mot det i denne debatten, har dere vært på norske slakterier? Sett en slaktetransport? Sett på tilstanden til dyrene mens de venter på tur for å få en bolt i hodet? Sett stresset?

Jeg finner det litt fascinerende at det er greit, det kjøttet spiser vi uten kvaler, til tross for dokumenterte lidelser hos dyrene.

Skrevet

Det er horribelt her til lands også. Ser jeg en slakterbil,er dagen min ødelagt. Dette er en ting som skal lette skuldrene mine den dagen jeg faller fra. Jeg bruker så mye tid på å tenke på dyr som ikke har det godt. Men,jeg får ikke hjulpet alle:( Er jeg død,slipper jeg å tenke på det!

Skrevet

Jeg er helt enig at det er mange forhold her i Norge som innebærer inhuman behandling av dyr her i Norge, men de trenger jo ikke å gjøre det verre ved å innføre halal-slakting. Jeg synes det er mer enn nok å bekymre seg over når det kommer til behandling av dyr her til lands.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...