Gå til innhold

Dere som var barn på 80 tallet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner er født i 86, og han fikk ris på rumpa en gang da han tisset på en gutt. Ellers ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk rundjuling da jeg var 15 år fordi jeg ba mamma dra til helvete midt i en krangel. Fikk juling av stefaren min, fordi mamma ba han om å gjøre det. Det gjorde sååå vondt!

Han var sterk og slo hardt, og jeg slo hodet mitt i sengestolpen da han slengte meg i senga etter å ha slått meg. Dette skjedde tidlig på 80 tallet.

Jeg har slitt med migrene og hodepine i hele mitt voksne liv, og jeg har ofte lurt på om det kan ha vært en av årsakene.

Når jeg tenker på Christoffer, og at han fikk brudd på hodeskallen av å bli slengt i veggen, tenkte jeg at det kunne vært min stefars skjebne også, den dagen. Det er en hårfin grense for hva hodeskalllen tåler om den treffer på riktig sted, eller hvilket objekt den havner på.

Jeg gikk lenge med en blå kul.

Han ba om unnskyldning etterpå. Og det var siste gangen. Men jeg truet med barnevernet til dem begge to, husker jeg, når jeg kom meg etter julingen. Det hjalp nok at jeg hadde en sterk vilje og vett nok til å vite mine rettigheter.

Skrevet

Nei, me jeg fikk ofte smekk på fingrene.

Skrevet

ja både jeg å min bror fikk ris. vi er begge født på 80 tallet han i 83 jeg i 86. var stort sett min "ste far" som utførte det, men noen ganger mamma å.

hun gjorde det derimot ikke etter det ble slutt mellom de.

må erlig innrømme at jeg var livredd for å fortelle om ting som hadde skjedd i tilfellet jeg fikk ris.

en gang knuste jeg en kopp å gjemte den så godt jeg kunne. det var ett uhell, men trodde da at jeg kom til å få ris. (tror jeg fikk det å, når de fant det ut)

en annen gang gjemte jeg meg under sengen fordi jeg hadde dratt ut tannen min, selvom de sa jeg skulle la den være. trodde jeg skulle få ris. det fikk jeg ikke.

...men hvordan skal et barn skjønne grensen? etter det har det skjedd mange alvorlige ting med meg som jeg ikke har turt fortelle min mor. som at jeg ble voldtatt i en alder av 14 år.. hun fant det ut fordi politiet fant det ut da. å jeg måtte i avhør...

jeg skal aldri bruke vold mot mine barn!

Skrevet

Samme her. Fikk også ris. Husker det godt, men vet ikke hvorfor jeg fikk det. Trodde den gangen at det var fordi jeg gråt. Var sikkert noe annet, men er det jeg husker.

Skrevet

Jeg fikk ris, men tror ikke det var så vanlig! Født i 84! Jeg fortjente det kanskje noen ganger, men det var kanskje verre for oss å vokse opp med det sinnet som pappa kunne ha! Var vel igrunnen alltid redd for at han skulle bli sinna! Kjedelig, for pappa er egentlig en utrolig grei fyr :/ Men det hjelper jo lite når han mister kontrollen helt!

Skrevet

74 modell, fikk ris av min far og har selv gitt ris til mitt -94 barn.

Skrevet

Mine foreldre gav meg aldri ris, ei heller slo, kløp eller knipset de meg.

Men min far hadde en tendens til å ta meg for hardt i armen når det var noe...

Skrevet

Men det er fremdeles lov å disiplinere barn. Ikke glem at det er forskjell på juling og disiplin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...