Gå til innhold

Dere som var barn på 80 tallet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det vanlig å få i ræven???

Jeg tenker tilbake og kan ikke skjønne hvorfor jeg fikk så mye i ræven...

Min far sier at det var vanlig og at alle gjorde det på den tiden...???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg ikke var vanlig. Er født på 70-tallet da men var jo barn på 80-tallet. Ingen av mine venner fikk ris heller... Håper ikke faren din er barnevakt for ungene dine!! Det var nok vanlig når han vokste opp, men ikke når han selv var far.

Skrevet

Det var ikkje vanlig å få ris då.

Skrevet

Nei, det har jeg aldri opplevet

Skrevet

Jeg er født på 70-tallet, og fikk min del av ris på rumpen. Min bror som er født på 80-tallet fikk også sin del, men da var jeg så stor at jeg faktisk stoppet det for min bror(akkurat da loven var kommet, for det brukte jeg for å stoppe det hele. utspekulert ungdom;)).

Min far var/er ingen voldelig person, men det var vanlig straffemetode på den tiden. Vet ikke med andre venner og sånt, for det var jo flaut å ha fått straff;)

Kan si jeg til tider nok fortjente det, men er ikke noe jeg har videreført til mine barn, og ikke noe min far bruker til å straffe mine barn:)

Skrevet

Nei, jeg fikk aldri ris, og jeg mener å huske at det var en allmenn oppfatning av at det var galt.

Skrevet

Nei, men så fikk ikke mindre foreldre i ræven heller for den del. Tror dette handler mye om oppvekst, hvilke sosiale lag man kommer fra, utdannelse hos foreldre i tillegg.

Din far har neppe rett, for etter hva jeg fikk med meg så tror jeg ikke noen av mine venner ris heller. Jeg vet at min farmor og min morfar fikk ris, og at de derfor aldri riste sine barn.

Skrevet

Nei, aldri fått ris, klaps eller bank.

Skrevet

Jeg er født på begynnelsen av 80-tallet og jeg fikk ris nå og da!

Skrevet

Født på midten av 70-tallet og fikk nok juling en og annen gangen, men ikke noe fast rutine på ris nei. Kunne like gjerne være en ørefik.

Skrevet

Jeg hadde ganske pedagogiske foreldre, som mente det var fryktelig galt å ty til fysisk avstraffelse for å oppdra sine barn. Jeg ble straffet, men da ved at privilegier ble fratatt meg. Både jeg og søsteren min var de mest veloppdragne barna i området, dette til tross for at jeg har adhd, og nok kunne være et vanskelig barn til tider. Så det går heldigvis an å oppdra barn uten å dra frykt og vold inn i bildet.

Mannen min fikk ris én gang, da etter å ha satt fyr på huset, så da kan jeg kanskje forstå at man i ren effekt gir barnet ris.

Det var vel forbudt å gi barn ris på 80-tallet?

Skrevet

Jeg er født i 1982, og det var ikke vanlig med ris på rompa hjemme hos oss. Derimot ble vi dratt i armer og ører hvis vi ikke hørte etter. Har ikke tatt noe skade av det jeg, men jeg vil nok ikke gjøre dette mot mine barn.

Skrevet

Jeg er født i 80 og fikk ris på ræven. Eller som min far sa, "juling".

Varte vel til jeg var ca. 6 år eller noe sånt. Fikk aldri annen fysisk straff.

Skrevet

Nei, har aldri fått ris.

Hørte aldri om andre som fikk det heler, så tror nok ikke dette var vanlig.

Må nok fler tiår tilbake før det var "vanlig".

Skrevet

Fikk heller aldri noen annen form for fysiske/psykiske avstraffelser.

Mine foreldre har heller aldri fått ris. De er født på 50 tallet.

Skrevet

Jeg er født i 81, og har 2 yngre søsken født i 83 og 88. Ingen av oss har noen gang blitt straffet fysisk, det var aldri et alternativ for foreldrene mine. Tror ikke rising var vanlig hos vennene mine heller, ikke som jeg vet om. Men jeg vet om et par unntak.

Hvis vi gjorde noe galt fikk vi straff i form av husarrest (hvis det var noe alvorlig), fikk ikke ukepenger, ble sendt på rommet o.l..

Foreldrene mine ble aldri straffet fysisk av sine foreldre igjen heller såvidt jeg vet, kanskje det har noe å si.

Skrevet

ja er født på midten av 80 tallet å jeg og mine to andre søsken som også er født på 80 tallet fikk ris på rompa. men mine 3 andre søsken som er født på 90 og 2000 tallet har ikke fått ris

Skrevet

Jeg har aldri fått ris, men flere av vennene (kamerater) mine fikk seg en klaps. Ikke noe hardt da. Var ganske normalt det. Straffebleie var også brukt husker jeg.

Merkelig nok kan jeg ikke huske at jentevenninnene mine fikk ris. Kanskje vi ikke var så rampete:) hehe.

Min far fikk ris da han var liten (40-50 tallet) Bodde på landsbygda

Min mor fikk ikke ris (50-60 tallet) Bodde i byen

Vet ikke om det har noe å si.

Skrevet

1987 her, pappa gav ris på rompa ja... Men han er ganske gammel selv da.. 1946

Skrevet

Jeg er født i 69, søstern min i 60 og brodern i 71, ingen av oss fikk noen gang ris av noe slag... Så jeg vet ikke hvor vanlig det var på 70-tallet, aldri aktuelt hos oss hvertfall...

Skrevet

jeg kan ikke huske at jeg fikk ris, men jeg ble knipset på munnen hvis jeg sa noe stygt. tror jeg ble knipset på fingrene også. broren min ble faktisk slått av faren min en gang. han var tenåring og en helt jævlig frekk type på det tidspunktet, men det er ingen unnskyldning.

rart hvordan jeg egentlig aldri tenker på at dette skjedde i min familie, samtidig som jeg reagerer så mye hvis det skjer i andres.

Skrevet

Er født tidlig på 80 tallet og har aldri fått ris, ikke mine 3 yngre søstre heller. Pappa (født sent 50 tallet) har innrømmet at hadde det ikke vært for mamma (født tidlig 60 tallet) hadde vi fått ris flere ganger... Men mamma ble faktisk banka av faren (født 1940) sin da hu var 5, slått og riset flere ganger ellers også sammen med sine eldre søsken, hu lovet seg selv av det skulle aldri noen av hennes barn oppleve. Er av samme oppfatelsen selv, tenk å gjøre barnet mitt vondt og at han blir rett og slett redd meg... Nei, det kommer aldri til å skje!

Skrevet

Fikk ikke ris selv men, en kamerat fikk salt og pepper som han kalte det. Dvs. salt og pepper i rompa, noe som i dag hadde kvalifisert for å tatt barna fra foreldrene. Han sier selv at han ikke har tatt skade av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...