Gå til innhold

Sut lut,

Anbefalte innlegg

Skrevet

siden du i følge annie skryter av brødbaksten din. Og siden skravle is the new loud og dette er den nye skravle:

Gi meg en idiotsikker oppskrift på saftig, halvgrovt og uhyre lettbakt brød?

Gjerne av typen basisoppskrift hvor man etter hvert kan leke med nøtter, gulrøtter og andre rariteter.

Jeg kan mat. Jeg avskyr bakst. Jeg vil ha det detaljert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lover deg oppskrift i ettermiddag, kveld, watch this space, er bare det at jeg egt bare slumper, så jeg skal nå måle opp slumpene mine og se hva som skjer.

Utgangspunkt - du trenger i hvert fall

Hvetemel

Tørrgjær

Varmt vann

Solsikkefrø

Sesamfrø

Linfrø

Lettkokte havregryn

Salt.

Garanterer lettbakt, ingen klissefingre, ikke noe kliss på bordet heller.

Skrevet

Nå hever deigen og jeg har omsorgsfullt målt hvor mye jeg ellers ville slumpa. Likevel er det altså slump - feel free.

Følgende blandes sammen med tresleiv i en bakebolle (som bør ha en viss str);

8 dl hvetemel (jeg synes sammalt er vondt, men bevares...)

2 dl lettkokt havregryn (store gryn gjør brødet for fuktig)

4,5 dl tilsammen av sesamfrø, linfrø og solsikkefrø

1 ts salt

1 pose tørrgjær

Tilsett 6 dl varmt (ikke pisslunka) vann, og rør kraftig sammen med sleiva til alt er blanda inn. Ja, det er fortsatt klissete. Nei, det ser ikke ut som deigen du ble tvunget til å elte med klissefingre på skolekjøkkenet. Dette er kliss i en helt annen kategori. Men havregryna vil ta til seg mye av ekstra fuktighet.

Sett lokk (tallerken) over bollen og glem den minst en time. Glemmer du den over natta (it's been known to happen) har du deig over flere kvadratkilometer av kjøkkenet, men den er fortsatt brukandes.

Sett ovnen på 200 grader.

Smør brødform med solsikkeolje.

Bruk (fortsatt) sleiva og vis deigen som nå er blitt diger at den kan ikke komme her og komme her, dvs dytt den sammen ned i bollen sin igjen. Så med sleiva lafser du hele deigen over i brødforma - den fyller antakelig opp til kanten omtrent.

Sett forma med deigen inn i en (fortrinnsvis ren) plastpose så det blir helt tett. Da blir det godt klima, og samtidig unngår du at det som evt eser over kanten havner noe annet sted enn inni posen, som jo kan hives.

Når ovnen er varm (eller etter et kvarters tid eller noe sånt -lenger om du er tålmodig men det er ikke jeg siden jeg stort sett baker etter min egen leggetid) smeller du forma inn, setter på ringing om 40 min (igjen - jeg er egentlig allerede i seng på dette tidspunktet og er redd for å sovne). Sett vann i bakebollen.

Du har nå 40 minutter velfortjent pause fra alt og ser Studio 60 On the sunset strip på dvd. Når det ringer tar du ut brødet, heller det ut av forma og legger det på tvers av kantene til forma til avkjøling. Jeg lar det gjerne ligge sånn over natta, da blir skorpa best.

Kvelden etter gjentar du prosessen.Und so weiter und so fort.

Advarsel: stor fare for å gå amok i varmt brød med meierismør og jordbær. Eller nugatti. Eller brunost. Men det er verd det. Og man får så mange gode venner om man deler. Og så misunnelige annie, selvsagt.

Var det detaljert nok? Meld inn resultat.

Skrevet

Denne oppskriften og bakeprosessen virket mye morsommere enn den jeg vanligvis bruker, så dette er mitt neste hjemmebakte brød! (når enn det blir).

Takk for tips! (jaja, jeg vet at det ikke var jeg som bad om oppskriften, men når du legger den ut her er det vel fritt frem for alle?)

Skrevet

Søta! Takk.

Resultat kommer - vel, før skolestart til høsten en gang. Jeg må opparbeide meg pågangsmot først. Gjær og jeg har issues. Men Studio 60 er på plass, så jeg ligger godt an.

Skrevet

Hater å bake, men etter denne opskriften ser det ut

som også jeg kan elske det! Inspirerende metodebeskrivelse..! :)

..og jeg som bare forvillet meg inn på 'Krangle' a gitt!

Takketakk!

Skrevet

Trøkk til. Det er den beste time-out i verden, ingen kan be deg om noe når du så tydelig bidrar til fellesskapet. Dessuten smaker det sinnsykt godt.

Skrevet

Ingen årsak - jeg hater ikke å bake men er bare veldig dårlig til det, og misliker intenst alt klinet med ting som skal rulles ut og eltes og sånn. Dette er derimot en zen-aktig ren opplevelse.

Skrevet

En fremragende start, selv om bakereferansene er few and far between i Studio 60 er den dog av det mer inspirerende man kan se på. Hvis du tester ut gulrøtter og nøtter og sånt så vil jeg vite hvordan det var. (Hvordan var det for deg, liksom.)

Skrevet

Om du er som meg (jeg har nok vært husfrue på gård i tidligere liv) og baker i store kvanta så bruker du følgende oppskrift

1,5 liter vann

2,5 kilo mel. Ta det du vil ha. Selv bruker jeg solsikkebrødblanding, sammalt hvete, siktet hvete, solsikkefrø, linfrø og havregryn

litt søtt, feks honning eller mørk sirup

litt salt

en dl olje

Elt. Klisseste. Hev 30 min. lag fire brød (mye mel på hender og bord, men ikke elt det inn i deigen), ha i langpanne, hev en time. Stek i 20 min på 225 grader. Stek resten på 175. Stapp inn steketermometer etter 30 min og ta ut brødene når de er 95 grader. La stå i forma maks ti min. Deles og kjøles på rist.

Nok brød til en uke her, men da går det to ferdige i tillegg.

Skrevet

Forresten kanskje mer 2,3 enn 2,5 kilo mel. bruker eltemaskin og har i 2 kg i utgangspunktet, så sper jeg på til deigen slipper bollen. Da er den alt for klissete til å kunne bakes fornuftig, men brødene blir best sånn.

Skrevet

En pakke tørrgjær gjør også susen..

Skrevet

pakke = pose

Litt sent på kvelden..

Skrevet

Jeg tror bare du får lov til å skryte om du baker daglig,om jeg husker annie rett.

Skrevet

Sug lut: Lager du ei kokebok så kjøper jeg den;) Hadde gitt matlaging en mer underholdene vri.

Skrevet

Lurer på en ting... dauer ikke gjæren når du bruker varmt vann??

Trodde p-lunka var det som var tingen jeg?

Skrevet

Neida, tørrgjær tåler alt. Kan sette m kaldt vann og la heve over natta om du vil ha ferskt til frokost, eller med godt varmt (type deilig badekarvarmt, ikke kokende) om det skal skje NÅ.

Skrevet

takker for en god oppskrift. brødet mitt er nå akkurat tatt ut av ovnen. håper det smaker like godt som det lukter.

• 1 måned senere...
Skrevet

nå har jeg også laget...

jeg gjorde om litt da

4 dl hvetemel (jeg synes sammalt er vondt, men bevares...)

2 dl rug

2 dl bygg

2 dl lettkokt havregryn (store gryn gjør brødet for fuktig)

4,5 dl tilsammen av linfrø og solsikkefrø og nøtter

1 ts salt

1 pose tørrgjær

det ble temlig bra :D

Skrevet

Sammalt er vondt.

Rug er kladdete, samt vondt.

Bygg er fremmedkulturelt.

Har i nødens stund i dag (ferietid) brukt musli-blanding m blåbær i stedet for havregryn. Det ble faktisk steike godt, og man er mett helt til september.

Skrevet

nå syns jeg du er vrang og sær. det er da ingen ting fremmedkulturelt over bygg. bygg er genialt, ihvertfall som grøt :)

har et brød i ovnen nå, med mer hvetemel og mer rug (gikk tom for bygg, pga litt for mye grøt til frokost) og litt musli-blanding i stedet for litt korn siden jeg bare har solsikke og linfrø. får se om det blir bra.

Skrevet

nå ble jeg så opptatt av at du var vrang og at jeg lager brød at jeg glemte det jeg skulle spørre om. så jeg prøver igjen

handler du solsikkefrø, sesamfrø og linfrø noe annet sted en vanlig butikk? for ellers blir dette et dyrt brød i lengden.

Skrevet

Fnis, du har sikkert bakt mange vrange brød i mellomtida... Men her er jeg nå tilfeldigvis RETT ETTER DEG til og med, spooky...

Åkei, bygg er fremmed for meg, da. Hva gjør man med bygg? Det har ikke bake-evne, så vidt jeg veit. Kanskje prøve. Gå til pakistanerne i morra og sjekke etter rug, evt vente til mandag og kjøpe en pall på Rema. (Etter grisgrendt ferie må jeg få si at det er deilig at det finnes butikker alle dager og alle tider. Hallo, stenge klokka tre på lørdager, sånt er jeg ikke vant til lenger...)

Jo, jeg kjøper faktisk frø på butikken, men ser bevisst ikke på prisen, og hvis jeg får glimt av den synger jeg LALALALALALALAA veldig høyt til jeg glemmer den igjen. For det er godt. Men hvis du har en shady dealer som har bedre pris enn Rema og de andre gutta så fortell!

Skrevet

hehe.. jeg lager byggmelsgrøt av bygg (altså melk, byggmel, kanel, rosiner og salt) og spiser med melk, sukker og kanel på. vokst opp med det, detsuten leste jeg at bygg var veldig sunt og kanskje kunne kurere det ene og det andre så da biter jeg blidt på og føler meg sunn som f.

jeg bare byttet ut litt av hvetemelet med bygg.. hehe.. funket det. men jeg vet jo ikke hvordan det brødet ditt egentlig skal være for jeg har aldri holdt meg til oppskriften. det ligger ikke helt for meg som person.

rug er jeg litt mer usikker på. jeg ser poenget ditt med at det blir litt klissete. men nå har jeg invistert 10 kr og 40 øre i en pakke med rug, så nå må jeg jo bruke den... hehe... og sundt har jeg også hørt at det er, dog ikke i samme heftige skryteklasse som bygg.

skal rope ut om jeg finner disse korna noe billigere :)

Skrevet

Ok, med bygg skal landet bygges, heretter. Skal jamen prøve grøten også, har ikke hatt bygg i huset noengang, tror jeg. Er det sunt skal det med (men ikke om det er sammalt dumme-hvetemel).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...