Gjest Skrevet 31. mars 2009 #26 Skrevet 31. mars 2009 Pluss at med fysisk tungt arbeide som dette trenger man fem minutter innimellom. De som jobber i kassa har krav på fem min pause per time, så hvorfor ikke hjelpepleiere for eksempel? Men angående penger til eldreomsorgen. Jeg skulle gjerne sett hvordan pengene brukes jeg, for et eller annet sted må det forsvinne til alt annet enn personale og materiell ...
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #27 Skrevet 31. mars 2009 Jeg lurer på hvordan du klarer å legitimere at de sitter der i opptil 6 timer i strekk mens eldre sitter i gangen og tisser på seg og roper at de trenger nye bleie. Dere er sikkert underbemannet men når en avdeling huser 20 pasienter og det er 7 på jobb som alle som en sitter på vaktrommet i flerfoldige timer i strekk, mens de eldre maser og roper og blir bedt om å "ti stille, du skremmer de andre" - så begynner det å gå for langt. En får håpe en aldri trenger slik hjelp.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #28 Skrevet 31. mars 2009 Ojoj, det er vel ingen som legitimerer 6 timers opphold på pauserommet? Jeg forstår godt at du Mylian er forferdet over hvor dårlig din bestefar har det. Du tar litt av med innlegget ditt vil jeg dog påstå.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #29 Skrevet 31. mars 2009 `Det er bare det at jeg så tendensen til akkurat dette da min mor var innlagt på kommunalt pleiehjem. alt ble mye bedre da hun kom privat. Synd v i ikke har tid til dette med bestefaren.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #30 Skrevet 31. mars 2009 Jo, det er det jeg har lagt merke til. Et eller annet sted sitter det folk i kommunene rundt omkring som ikke har peil på ledelse tror jeg. Det brukes ressurser på helse i Norge, hvorfor får vi ikke kvalitet på tjenestene? Stakkars bestefaren din :-(
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #31 Skrevet 31. mars 2009 Jeg skjønner godt at det er urettferdig for mange som jobber der. Og jeg skjønner at det jeg sier virker støtende på en flink sykepleier/hjelpepleier/assistent/vernepleier/etc, men det er sannheten - det er mange steder det faktisk er grov forsømmelse av eldre - ellers hadde det jo aldri vært en problemstilling som opptar så mange. Det virker ofte som at mange startet i jobben sin og var helt med men så ble de slitne og lei på veien.. Det er trist. De eldre er alle sitt ansvar, selv om vi liker å "stue de bort på institusjoner" - det er kanskje prisen en betaler for at foreldre som er gamle ikke bor hos barna sine og får hjelp av de istedet, for i dag har vi rett og slett ikke tid til de eldre. Derfor gjør det ekstra vondt når de som er ansatt for å ha tid til det vi ikke klarer heller ikke har tid til de.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 31. mars 2009 #32 Skrevet 31. mars 2009 Har jo allerede beklaget meg.. Vet jo at det ikke er kapasitet, der var en veldig overdrivelse!!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 31. mars 2009 #33 Skrevet 31. mars 2009 Hææ??? Hvis du hadde fått mindre lønn enn du hadde villet, så hadde du ikke gidda å jobba for de pengene du fikk engang??? Når man jobber med noen som MÅ ha hjelp, så må man bare føye seg og tenke på noen andre enn seg selv!!!
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 31. mars 2009 #34 Skrevet 31. mars 2009 Når det er over 20 beboere og kanskje 4 personer på jobb må det dessverre ofte bli slik at noen legges tidlig. Det er dessverre slik i helsevesenet at det er noe "dødtid", og tid der utrolig mye skal gjøres på en gang. (Morgenstell og kveldsstell. Morgenstellet er vel gjerne verst) Jeg jobber på sykehjem selv og syns det er utrolig vanskelig å ikke rekke over alt jeg burde ta meg tid til, men hygiene og mat må prioriteres, selv om det kanskje ikke gjøres på ønskelig måte. Jeg skulle så gjerne gjort alt beboerne ønsker, men mange ganger er det rett og slett verken tid eller bemanning til det. Jeg håper nå selv at jeg aldri ender opp på sykehjem ihvertfall.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #35 Skrevet 31. mars 2009 Helt forferdelig, og det er neppe pga manglende vilje hos pleiere, men rett og slett mangel på folk og ressurser. Uverdig og uakseptabelt. Eneste som kan løse dette er mer penger og mer folk til helse og omsorg.
-carina- Skrevet 31. mars 2009 #36 Skrevet 31. mars 2009 Mylian: Dette høres jo helt hårreisende ut! Her hadde jeg virkelig satt inn skjult kamera jeg, og gått rett til avisen!! (Om ikke det rekker å hjelpe bestefar, så kan det jo hjelpe de andre stakkarene som bor der!)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 31. mars 2009 #37 Skrevet 31. mars 2009 Og hvis alle pleierne sitter på vaktrommet i 6 timer i skrekk håper jeg du anmelder dem fort som fy, for det er jo direkte forsømmelse. En vakt varer jo vanligvis i ca 7 timer, så hvis de sitter på vaktrommet i 6 timer får de vel bare tid til morgenstellet da, og ikke engang måltider... Hos oss har vi 1-2x5 min pauser, pluss spisepause (utenom på kveld og helg, da har vi betalt lunsj og spiser med beboerne). Og så er det jo rapportene da, men de foregår jo før beboerne står opp om morgenen, og mens de hviler middag...
Mille** Skrevet 31. mars 2009 #38 Skrevet 31. mars 2009 Herrefred! Altså, for å utdype og forklare; Når man jobber med mennesker, som man gjør på et sykehjem, så er det ikke fordi lønna er så himla bra, det er ikke fordi arbeidstidene er så himla gunstig, det er ikke fordi kveldsvakt på julaften er alt man noensinne har drømt om, det er ikke fordi det er en lett jobb osv osv. Nei, det er fordi man ønsker å jobbe med mennesker, man ønsker å være til hjelp for andre og å gjøre noe godt. Altså, de aller fleste som jobber på sykehjem bryr seg om andre mennesker, ellers hadde de ikke ville jobbet der. Noen få gir faen og burde ikke fått jobbet med annet enn daukjøtt. Forstod dere det nå, eller er det fortsatt uklart!??
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #39 Skrevet 31. mars 2009 Jammen i himmelens navn. gjør noe med det da? Det jeg leser er at du er misfornøyd men du gjør ingenting med det. "Folk har jo klaget før". Hvis det er så ille som det du beskriver får du politianmelde sykehjemmet, ledelsen ved sykehjemmet og kommunen. Man sitter faktisk ikke og finner seg i den type behandling av sine kjære uten å lage et helvete, om man så må lage et helvete i flere år. Jeg har jobbet på sykehjem og jeg har klaget på sykehjem. Det hjalp å klage bare man stod på litt. Man kan ta ting helt til statsrådene. Hvis folk faktisk sitter på rompa seks timer is trekk er det grov forsømmelse og grunn til anmeldelse. Fylkeslegen, helsetilsynet, politiet. Gjør noe med det!
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #40 Skrevet 31. mars 2009 Kona hans _har_ klaget.
-carina- Skrevet 31. mars 2009 #41 Skrevet 31. mars 2009 Om det ikke hjelper (noe jeg kanskje tviler på) så sett på skjult kamera og gå til avisene!! )
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #43 Skrevet 31. mars 2009 Det er ganske mange som er fortvilet. Mange av de som bor i blokken min har sine kjære ektefeller innlagt på samme sted og de opplever det samme som min familie. Det er rett og slett helt grusomt der. Det er vel nå 20 dager siden konen til bestefaren til mannen min sendte inn klage og hun har ikke hørt noe som helst..
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #44 Skrevet 31. mars 2009 Myalin; Det du må gjøre er å skrive avviksmeldinger, HVER gang du ser noe som du mener er uakseptabelt. Avviksmeldingene ses på av leder og blir eventuelt sendt videre i systemet. Skriver du avvik mange nok ganger vil det skje noe... En annen ting jeg lurer på er ; Var du hos bestefaren sin i 6 timer i et strekk og så at de KUN satt på vaktrommet? Ikke skjønner jeg hvordan de får til det...Er jo både morgenstell, frokost+ middag ihvertfall på formiddagen og kveldsstell og kveldsmat på kvelden, man rekker ikke å sitte på ræva i 6 timer hvis man skal rekke og legge de eldre + at får mat...Ikke skjønner jeg hvordan de får til det.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #46 Skrevet 31. mars 2009 Hei :-) Ja, jeg var der seks timer. Middag får de klokken 1230 og kveldsmat må de ringe på selv. Jeg får jo ikke sendt avvik , jeg jobber jo ikke der? Sist jeg var der kom det en dame i rullestol bort til meg og sa at jeg ikke skulle gå før de hadde hjulpet henne å gå på do. Jeg sa jeg måtte gå men hun begynte å gråte og sa at "ikke gå, de gjør det ikke om du ikke ser at de gjør det" - mye mulig hun var dement - men etter å ha sett at G ikke får bleie og kan tisse i senga uten at noen ser til han på 12 timer - så tviler jeg ikke.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #47 Skrevet 31. mars 2009 Da purrer man. Og i purringen skriver man at man vil anmelde forholdene til fylkeslegen og politiet dersom ikke en repsons og tilfredstillende tiltak blir igangsatt umiddelbart, Aviser vil også bli kontaktet. I sånne tilfeller som det du beskriver (6 timer på rompa! det gjør jo at beboerne ikke kan få to måltider i løpet av et dagskift eller stell!) er det så hårreisende at man må ta det langt,
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #48 Skrevet 31. mars 2009 Det får de aldri allikevel.. Skal si ifra til kona hans, men hun er 83 år og veldig sliten av dette.. Jeg syns det er synd at det er sånn, det er jo ikke bare han som har det vondt.. Som jeg skrev til neffi får de middag 1230 og kvelds må de ringe på selv... Vi hadde tenkt å overflytte ham til et privat hjem men nå virker det som han ikke har så mye igjen...
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #49 Skrevet 31. mars 2009 Joda, du kan skrive avviksmelding, du er en pårørende. De ansatte har PLIKT til å gi deg informasjon om avviksskjema for pårørende!!! Høres helt jævli ut det du sier...Dere kan jo alltids tipse Helsetilsynet slik at de kommet på en kontroll.. Eventuelt bør dere kontakte Kommunelegen..
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #50 Skrevet 31. mars 2009 Ja,d et er kjempefælt å se at det er sånn :-( verste er at det har vært sånn siden 1970 og det er snart 40 år siden.. Og merkelig at avdelingen under er så mye bedre :-(((((
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå