Gjest Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Jeg leser stadig om den elendige eldreomsorgen i Norge og blir like lei meg hver eneste gang. I dag omtales et eldrehjem hvor de gamle ikke får stå opp etter middagshvilken, men må ligge i sine senger fra kl 14 til neste dag, hver eneste dag! Det er ikke et verdig liv, og jeg blir mektig provosert over slikt. Er man virkelig så lite verdt at man skal stues bort for å dø?
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Ingen har lagt meg ennå, så det er tydeligvis huller i systemet. Spøk til side, ja, det er selvsagt ikke akseptabelt. Har ikke noen tro på at det vil endres heller, dessverre.
mayaya Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Jeg leste det der... Det er skremmende og trist og jeg tror ikke jeg har mer og si egentlig..
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Jo, det er ganske horribelt spesielt tatt i betraktning at folk betaler 80% av pensjonen sin for å bo slik.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 De lot deg vel ikke stå opp engang Luten, jeg mener, dårlig kapasitet:p Hehe;) Tenker på mine utrolig snille, flotte besteforeldre på snart 80, de kommer til å visne bort dersom de noen gang blir "puttet" et slikt sted. Og dersom de kanskje ikke lenger er helt klare i toppen så er jeg ikke sikker på at de kommer til å få sagt fra om ting ikke er bra heller. Det er utrolig leit at vi er blitt et samfunn hvor våre gamle ikke lenger er vedt noenting:( *lei seg litt*
Mrs. Bouquet Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Det er beste er å satse på at en stryker med før en trenger hjelp.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Ja, det er vel egentlig det Gutsbestebarn:( Synd men sant!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Fatter ikke at det er mulig... Aktiv dødshjelp er ikke lov i norge, men det der er fult lovlig??? Hva i hellv...?? Det er jo pining det... Bryr ikke folk som jobber på eldre/sykehjem seg om pasientene sine eller?? Virker egentlig ikke sånn... "Hvis vi legger de klokka 14, så slipper vi å gjøre noe mer den dagen" (Jeg vet jo såklart at det ikke er overalt i norge!! Så tar ikke alle under en kam=) Regner med noen føler at jeg rakker ned på ALLE, men det er ikke fakta! =) Noen gjør en super jobb, og har det supert der de er, andre ikke fult så supert! Trist! Gruer meg veldig til jeg blir gammel!
Mille** Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Mamman til Iris! Tuller du eller? De fleste som jobber på sykehjem bryr seg, men det er alt for få mennesker til å gjøre jobben! Det er det som er problemet, ikke at folk gir faen.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Jupp jupp. Det er kostbar moro. Mange hadde nok hatt mulighet til å leie inn mye bedre hjelp selv hadde de bare hatt kapasitet til det :-( Trist trist trist. Huff, hver gang jeg leser slikt kommer jeg på hvorfor jeg ikke har psyke til å jobbe i helsevesenet.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Min manns bestefar ligger for døden på et pleiehjem her borte. I etasjen han ligger sitter bare de eldre og syke i rullestolen sin mens pleierene sitter på vaktrommet og drikker kaffe. Under middagen er de såvidt der. Om de eldre skulle bli utilpasse og lage lyd blir de bedt om åvære stille. Jeg spurte bestefaren om han hadde det fint, tok de godt vare på han? Ja, sa han, de gir meg jo litt mat men de prater lite med meg. Jeg gikk til pleierene og sa at G gjerne ønsker at noen skal prate med ham. Å, vi prater med han sa de. Men de er aldri inne hos ham, de sier de er der hele tiden, men jeg er der ganske ofte og de er ALDRI inne hos ham med mindre man maser på de. Sist jeg var der hadde de ikke skiftet bleie på han fra dagen før en gang.. Jeg blir faen meg kvalm av hvordan det er på den avdelingen. Han ligger på rommet sitt, hele dagen ,og hele natta. Begynner han å surre å vandre om natta lar de han bare gå rundt uten å prate med ham. Han sa til en av pleieren at han ønsket at de skulle lese litt i Bibelen for ham, dette skulle de gjøre sa de. Dette er nå 4 mnd siden og han har mast om dette ofte - det har de ikke gjort enda. Det meste er det vi pårørende som gjør, vi vasker klærne hans, han , osv. Hvorfor skal han egentlig være innlagt når de ikke gjør noe? De sitter bare og drikker kaffe eller står ute og røyker. Syns det er så leit. Merkelig nok i 2etasjen der han ligger er det mye bedre. Dementavdelingen er helt grusom, det er ingen som bryr seg!
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #14 Skrevet 31. mars 2009 Joda *Sina* - mange GIR faen.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #15 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har selv jobbet på slike plasser og det handler ikke om at man ikke gidder gjøre mer, det handler om at man ikke rekker selv om man flyr beina sine av seg. Et sted er noe veldig galt med pengebruken ol, men problemet er nok ikke at de som jobber der ikke bryr seg.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #16 Skrevet 31. mars 2009 Huff, en slik arbeidsplass ville gitt meg varige traumer tror jeg.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #17 Skrevet 31. mars 2009 Der jeg jobber har vi ikke alltid tid til alt, men vi prøver å gjøre noe. Men på stedet bestefaren ligger gjør de INGENTING med mindre man ber de om det.
Mille** Skrevet 31. mars 2009 #18 Skrevet 31. mars 2009 De fleste gir ikke faen. Det er dårlig betalt, ugunstig arbeidstid, alt for mange arbeidsoppgaver i forhold til bemanning, og arbeidet er tungt. De fleste jobber der fordi de bryr seg. Men klart, det vil alltid være noen som gir faen........dessverre!
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #19 Skrevet 31. mars 2009 Så fordi man får dårlig betalt kan man bare sitte på ræva å drikke kaffe til alle døgnets tider ? Hurramegrundt.
Mille** Skrevet 31. mars 2009 #20 Skrevet 31. mars 2009 Da må man jo sende en bekymringsmelding til kommunen, og få byttet ut lederene. Hadde aldri kunne jobbet på en sånn plass.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 31. mars 2009 #21 Skrevet 31. mars 2009 Sånn har det vært der siden 1970, så jeg tror neppe det skjer noen forandring. Det er mange som har klaget før oss.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #23 Skrevet 31. mars 2009 Enig. Det er leders ansvar å passe på at en viss arbeidsmoral opprettholdes!
stratosen_er mamma_ Skrevet 31. mars 2009 #24 Skrevet 31. mars 2009 jeg jobber på sykehjem og jeg skulle ønske at folk kunne få litt mer forståelse!!!! for d er ikke d at vi ikke vil.....men kreftene og tiden strekker ikke til...nå er også pasientene som ligger på sykehjem mye eldre og dårligere enn tidligere...sykehusene skriver ut pasienten selv om de ikke er ferdigbehandlet og mer og mer blir overlatt til sykehjemmene... og desverre så er d ofte d sosiale d går utover...og vi føler ofte at å sitte på rompa å snakke med noen ikke er å arbeide...men d er jo like viktig..men ofte så er d de primære fysiske behovene som blir dekket først...og ofte er d faktisk d eneste man rekker... og faktisk så opplever jeg at enkelte eldre VIL legge seg kl 16 f.eks...de gamle, de er slitne og de orker kanskje ikke å sitte oppe så lenge...tenk dere selv, å sitte i en bil i 5timer uten å strekke på beina...de fleste på sykehjem kan jo ikke gå...så de sitter lenka til en rullestol.... seff er jeg enig i at d ikke burde vere sånn, men vi som jobber på et slikt sted gjør så godt vi kan, og vi har ikke tusen armer og bein desverre og d er ofte TUNGT arbeid...Så GI MER PENGER TIL ELDREOMSORGEN!! så er d vertfall en mulighet til at vi kan få gjort litt mer for de eldre.... hilsen sykepleier!
stratosen_er mamma_ Skrevet 31. mars 2009 #25 Skrevet 31. mars 2009 og en ting til...jeg hører ofte den og at "dere sitter jo på vaktrommet og drikker kaffe", ja innimellom så gjør man d MEN da er d ofte rapport og at man diskuterer enkelte situasjoner eller lignende....så d er ikke bare kaffislabberas altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå