Gå til innhold

Åpente brev til Bjarne Håkon Hansen om behov for brosjyrer om mme og flaskemating.


Frøken Freken

Anbefalte innlegg

Da har jeg også sendt mail dit. Sendte den til den generelle adressen til dagbladets lørdagsmagasin med kopi til journalisten. Så blir det ikke bare opp til henne å ta det videre. Ble litt langt.... så jeg gjengir det ikke her.

 

Har også lagt inn en henvendelse på Ammehjelpen sin blogg. Håpet å på et vis komme i kontakt med informasjonsansvalig der for å høre hvordan de får utarbeidet alle sine flotte brosjyrer....

 

Andre vi kan kontakte? Kom igjen folkens bruk kreativiteten! Det må da være mulig å få til dette bare vi finner de riktig knappene å trykke på?!

 

Kanskje vi bare skal lage brosjyren selv og finne oss en sponsor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg også fått svar fra Dagbladets lørdagsmagasin. Det kom fra den samme journalisten som Frøken Freken hadde henvendt seg til. Fikk akkurat det samme svaret jeg.... Det stod tom "Hei Frøken Freken"... fniis, litt for rask bruk av klipp&lin der vil jeg tro.

 

Så da får vi ikke noen umidelbar hjelp derifra ser det ut til. Vi får fortsette å ha antennene ute for om det er andre media som er optatte av relaterte saker.

 

Kilona; Har du fulgt opp i forhold til nettavis-journalisten som skrev om oss (mhp svaret vi har fått fra helseministeren og oppfølgingsbrevene vi har sendt...)? Var vel du som tok kontakt med henne i utganspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar på min mail til Mattilsynet, signert rådgiver Anne Bueso:

-----

Myndighetene har informasjon om morsmelkerstatning på flere nettsider. Det vises til www.matportalen.no, www.mattilsynet.no og Helsedirektoratet sine sider. Mattilsynet har ansvar for å informere om hygiene og renhold ved tilberedning av morsmelkerstatning. I samarbeid med Helsedirektoratet arbeides det nå med å oppdatere informasjonen om morsmelkerstatning på nettsidene som myndighetene har ansvar for. Vi arbeider også med å gjøre det lettere å finne fram til denne informasjonen på disse nettsidene.

 

I tillegg til at det foreligger informasjon på nettsidene nevnt ovenfor, vises det til informasjon i brosjyrene "Mat for spedbarn" og "Hvordan du ammer ditt barn". Da det er såpass mange som veksler mellom å amme og flaskemate, anses det som hensiktsmessig at informasjonen er samlet slik som i brosjyrene nevnt ovenfor.

-----

 

Akkurat det samme som Haga Rimestad uttalte til nettavisen altså.... Har selvfølgelig sendt en oppfølgingsmail der jeg gjør rådgiveren oppmerksom på mangelen på informasjon i de to heftene hun henviser til. Jeg ber i tilleg om svar på følgende to spørsmål:

 

1. Mener mattilsynet at tilgangen på informasjonsmateriell om tilbereding av morsmelkerstatning og hygiene ved flaskebruk på helsestasjonene er tilstrekkelig i dag?

 

2. Hva kan brukerne av helsestasjonene gjøre for at behovet for informasjonsmateriell skal bli synliggjort for myndighetene?

 

Det tok 14 dager (og en purring) å få svar på første mail, så da er det bare å vente på svar på neste.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tok det bare 1 uke å få svar på oppfølgingsmailen til Mattilsynet. Svaret var veldig kort:

 

Vi har mottatt din e-post og har merket oss at det er et behov for informasjonsmateriell. Dette er formidlet videre, både internt i Mattilsynet og til Helsedirektoratet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har fått mail fra journalist i Foreldre og Barn, hun jobber med artikkel om flaskemating nå:) Sender henne en link til denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frøken!

Fryktet at du hadde druknet i pappesker.... begynte å føle meg ganske ensom på denne tråden nå :-/ Stadig ikke noe svar fra vår venn Haga Rimestad i din mailboks heller? Jeg har purret henne 2 ganger nå og det har gått over 1 mnd siden første mail.... Har funnet ut at hun har 2 stk over seg i rekka hos helsetilsynet, så neste uke går mailen til de!

-Velkommen tilbake! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du! Har vært i Italia i nesten tre uker. Godt å være hjemme, selv om huset mitt ikke er ferdig enda. AAAAaargh. Jeg tror jeg skal ringe hun Rimestad og spørre. Du - forvaltningsloven har vel en eller annen frist for svar, og offentlige aktører plikter å sende skriftlig svar - såååå... lurer på om fristen er 3 måneder. I jobben min sender jeg ALLTID svar på mail, om ikke annet en "Jeg har mottatt mailen du har sendt meg, pga stor arbeidsmengde får jeg ikke gitt deg en skikkelig tilbakemelding før i uke x - håper dette er ok. Mitt telefonnr er XXXXXX"-mail. Syns det er nedlatende å ignorer folk. Nå ble jeg sur. Fasikken og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå over 1 mnd siden forbrukerrådet lovet å videresende min henvendelse til forbrukerpolitisk avdeling, så det er vel på tide å følge dette opp.... Sendte i dag derfor en laaang mail til avdelingsdirektøren for forbrukerpolitisk avdeling og ba om at de hjalp oss med å sete fokus på saken.... Så får vi se da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Regner med at alle på denne tråden har fått med seg undeskriftskampanjen?!

 

;-)

 

PS: har tipset F&B om den, kanskje får de med link i sitt blad nr 8 der noen av "et knippe mødre" blir intervjuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

vil bare skryte litt av dere jeg assa!! synes det er utrolig bra initiativ å stå på vilje hos dere :) Så litt for sent ang mødre som var villig til å stille opp på et intervju desverre ellers hadde jeg vært med :)

 

Tenkte jeg også skulle informere om at dere har fått til noe mer :) var inne på hipp sine sider å nå informerer de om ny dosering og sammensetning på eco1 og eco 2 mme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takk, takk, skryt tas gjerne i mot til enhver tid :-)

 

Jepp, Hipp er litt på banen. Skulle bare litt mailer til. Men at de ikke har greid å merke de nye eskene tydelig med at doseringen er endret er... hva skal man si... langt fra akseptabelt i allefall! Funderer virkelig på om det er mulig å annmelde de for dette ett eller annet sted.

 

Du er foresten ikke for sen til å bli med på brev til landbruks- og matministeren (se eget innlegg). Regner med du allerede har signert underskriftskampanjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

underskriftskampanjen er selvfølgelig signert og jeg har tipset videre til barselgruppen min så de har signert :D

Skal se på det andre innlegget nå jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en purring har det nå kommet svar fra avdelingsdirektøren for forbrukerpolitisk avdeling:

 

"Din henvendelse er mottatt og viderformidlet til rette person internt hos oss. Dersom du ikke har fått et svar skal jeg sjekke status på denne tilbakemeldingen - og komme tilbake til deg med et svar.

 

Rent generelt er det riktig at mange mødre må ty til morsmelkerstatning - enten som supplement eller som eneste næringskilde - for sine små. Derfor er det selvsagt viktig med god og fyldig informasjon til de det gjelder.

 

Det er derfor skuffende at du ikke har fått (bedre) svar fra ansvarlige myndigheter enn det du har fått!

 

Det mest nærliggende for oss vil være å rette formelle henvendelser til de samme instanser som det du har gjort - for å gjøre dem oppmerksom på problemet - samt kreve løsning for de det gjelder.

 

Du hører fra oss."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Vi er nevnt i foreldre&barn, mine damer!

 

Jeg har i tillegg mailet til Jordmorforening og Norsk sykepleierforbund (helsesøstergruppa og jordmorgruppa) og bedt dem drøfte hvordan de stiller seg til initiativet vårt og eventuelt skrive en uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg må visst løpe å kjøpe F&B i morgen! Dagbladet skrev forøvrig en artikkel 10 juli:

http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001090065628&tag=item&words=amming

(som vanlig fare for mellomrom i linken...)

 

Noen med skrivekløe som vil sende en mail til fungerende avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Hilde

Heimli og gjøre henne oppmerksom på at vi DRITER i hvor de skriver informasjonen sin, putt den for all del i heftet "hvordan ammer du ditt barn", men se og kom med FYLDIG informasjom om mme (for svarte f!), i litt sakligere ordelag....?

 

Jeg logger nå av og fortsetter min ferie i to deilige uker til :-)

 

Håper foresten at F&B fikk plass til link til underskriftskampanjen slik de lovte?.... (spent!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mail til Heimli er på sin plass, godt tenkt Blomstre! Jeg skriver en mail jeg:) Hvis noen allerede har gjort det får hun to, skader vel ikke det!

 

Kampanjen er nevnt i en rød boks, så den er godt synlig. Heimli har fått uttale seg og svarer det samme som i Dagbladet.

 

God ferie videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å tro at det er enkelte som prøver å gjøre seg dumme. Ja, vi driter da i om informasjonen står bakerst i brukermanualen til en Harley Davidson, så lenge vi får den utdelt på helsestasjonen.

 

Aaaargghh! Men fantastisk positivt å lese artiklene i F&B og Dagbladet.

 

= ) Ha en god dag alle foreldre med melk i flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmus!

Kampen er jo så vidt i gang! Vi er absolutt ikke i mål enda, så det er bare å henge seg på. Jo flere jo bedre vettu ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også sendt mail til Heimli, en god ting kan ikke sies for ofte!

 

Æsj, var jo ikke noe linkt til underskriftskampanjen på opprop.no i F&B, og jeg som ble lovet det av redaktøren og altting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fått svar fra jordmorforeningen:

 

Beklager at du ikke har fått svar fra oss tidligere, det tok litt tid før vi rakk det midt opp i all svineinfluensaplanlegging. Men nå skal du få et svar fra meg.

 

 

 

Det er veldig bra at du tar opp temaet. En av de måtene vi i Den norske jordmorforening lettest kan informere jordmødre på, er å ta det opp som emne på faglige kurs vi arrangerer og skrive om det i Tidsskrift for jordmødre. Og det har vi tenkt å gjøre.

 

 

 

Vi skal arrangere et dagskurs her i Oslo torsdag 3. desember med jordmødre fra hele landet, og har nå avtalt at en av initiativtakerne til www.flaskeposten.net holder et 45 minutter foredrag om emnet der. Det er alltid vanskelig å vite hvor mange som melder seg på kurs, men et slikt kurs som vi planlegger nå trekker vanligvis i overkant av 200 jordmødre. Vi skal også bl.a. ha et motivasjonsforedrag ved Ingebrigt Steen Jensen, så det kan godt bli en del flere påmeldte denne gangen.

 

 

 

I tillegg så sender jeg henvendelsen din videre til vår redaktør i Tidsskrift for jordmødre, Eddy Grønset. Han har selv siste ordet når det gjelder hva han velger å lage artikler om, men han pleier vanligvis å ta de tipsene jeg sender over. I tillegg er vi alle veldig interessert i å høre brukernes standpunkt til temaer, så mest sannsynlig lager han noe på temaet.

 

 

 

Ut fra hva som kommer fram i disse tiltakene, kan vi for eksempel foreslå overfor Helsedirektoratet at det utarbeides informasjonsmateriell eller lignende. Det kommer jeg tilbake til.

 

 

 

Jeg ønsker deg lykke til videre. Stå på!

 

 

 

 

 

Vennlig hilsen

 

Den norske jordmorforening

 

 

 

Marit Heiberg

 

Leder

 

Tlf. 0047 21023371 Mobil: 0047 90746627 Epost: [email protected]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...