Gå til innhold

Åpente brev til Bjarne Håkon Hansen om behov for brosjyrer om mme og flaskemating.


Frøken Freken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mulig alle tidligere mottakere av brevet er opptatt med å male på egg og spise marsipan. = (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har begynt å lure på om det er mailen min det er noe galt med?

 

Ble veldig skuffa da jeg åpnet Foreldre og Barn - flott med artikkel om ammeproblemer - men hvorfor intervjues alltid mødre som fåt det til til slutt, og som smilende kan fortelle at det var verdt det? Ble så irritert at jeg sendte ny lang mail til redaksjonssjefetn. Jeg kan umulig bli ignorert to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mulig å bli ignorert hele veien, men da tror jeg vi som er her inne, kommer til å bli forbanna! Det kommer tross alt mødre etter oss som kommer til å slite med de samme tingene som oss. Så for deres skyld, og for at vi andre skal få litt ro i sjela, syns jeg det er riktig at vi ikke gir oss!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nr av foreldre og barn?

Har ikke sett artikkelen.

 

Kamille hadde ett bilag som het Kamille Mor & Barn.

Inni der hadde de en liiiiiten notis ang lite informasjon om flaskemating og adressen til flaskeposten.

Jeg har send en oppfordring til dem om å lage en større artikkel om temaet. Fortalte om brevet og skrev at hvis de er interesserte kan jeg sende dem en kopi. Greit for dere eller?

Uten navn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg tilbake fra laaang ferie :-) og har først nå fått lest artikelen de hadde på Side2. Jeg ble veldig missfornøyd med at det er lagt størst vekt på at vi ønsker en egen brosjyre, og ikke at dagens informasjon er for mangelfull. Det hadde liksom ikke vært noe serlig hjelp i om de tok den informasjonen som i dag er tilgjengelig og putett i en egen brosjyre!

 

Det er vel fare for at direktøren for ernæring i helsedirektoratet ikke selv har lest brevet vårt, men bare svart på konkrete spørsmål fra journalisten som har vært om de vil lage egen brosjyre.

 

Jeg kommer til å følge opp dette. Har nå skrevet et utkast til et brev til direktøren for ernæring i helsedirektorate for å understreke at dagens informasjon er for dårlig. Jeg komenterer da konkret de kildene til informasjon som hun oppgir i artikelen. F.eks er jo det å hevde at man finner informasjon i heftet "hvordan ammer du ditt barn" direkte feil! Det eneste jeg har klart å finne der er en hennvisning til heftet "mat for spedbarn" som igjen inneholder hele 1 side om temaet....

 

Hvis det er fler av de som har vært med på brevet til helseministeren som kunne tenke seg å bli med på dette brevet også så kan dere jo gi lyd her, så kan jeg legge det ut så dere kan se om dere vil signere eller ei (kommer ikke til å åpne for redigering). Tenker jeg har det klart i morgen.

 

Kampklar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig skjer det noe. Jeg har vært i kontakt med Foreldre&Barn, og har fått svar fra redaksjonssjefen. Jeg har sendt mail tilbake og oppfordret på det sterkeste til å omtale Margrethe Viks nye bok (kommer i morgen!) OG til å benytte anledningen til å skrive om dette. Hun har etterlyst mødre som ønsker å stå fram med fullt navn, og i en artikkel. Så - skulle du kunne tenke deg dette - bilde av deg og gullklompen i bladet OG fokus på en viktig sak - send meg en mail (om du er en av de som har signert - ELLER en pm med din mailadresse om du ikke har signert. Helst i løpet av helga!

 

 

Hei igjen!

 

 

 

Takk for mail. Veldig fint at dere jobber med dette temaet. Jeg er helt enig med deg at det finnes en grense for hvor hardt og hvor lenge man skal slite med å få til ammingen, og at mange dessverre presser seg for langt. Når det gjelder ammesaken i F&B, så forsøkte i utgangspunktet journalisten å finne noen som hadde gitt opp ammingen. Men det ble ikke så lett, for ingen ønsket å stå fram åpent om det. I journalistens opprinnelige sak, var det noen anonyme historier med mødre som hadde gitt opp, men den delen ble kuttet pga. plassmangel. Kanskje det var en dårlig avgjørelse, men i utgangspunktet ønsker vi åpne kilder. Og derfor ble de som stilte opp prioritert.

 

 

 

Vi har for et par år siden skrevet om at det ikke finnes ordentlig informasjon til flaskemødre, men det er kanskje på tide å ta opp temaet igjen. Kunne eventuelt du, eller noen andre i aksjonsgruppa, tenke dere å stå fram i F&B for å fortelle om deres historie og frustrasjoner?

 

Jeg har dessverre ikke sett Viks bok om flaskemating. Er det en bok du vil anbefale?

 

 

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake! Så flott at du er kampklar! Jeg driver og purrer på folk for tiden, og håper at vi skal få litt trøkk nå, så knallbra at du skriver et brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du tar tak i det. Helt enig med punktene du nevner her i forbindelse med artikkelen på side2.

 

Gleder meg til å se utkastet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 stykker som har meldt oss tilgjengelige for Foreldre&Barn for å snakke om dette, mailadresser og telefonnr for de som har oppgitt det er videresendt redaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør ikke noe - mange som av forskjellige grunner ikke kan/ vil stille opp - men så lenge noen har anledning er det helt ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke sendt deg PM Frøken Freken. Får bare: "Du kan ikke sende mail til denne brukeren.

Det er enten fordi mottagerens postboks er full, eller at mottager har sperret for meldinger fra deg."

 

Jeg vil veldig gjerne skrive meg på det brevet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal alle som har signert brevet fått mail med svarbrevet fra Hanssen, samt oppfølgingsbrev jeg har sendt ham. Jeg gjør obs på at jeg har signert dette selv og skrevet det i jeg-form, da det blir for omfattende å samle inn samtykker fra dere andre til å skrive dere på, har imidlertid satt dere i kopifeltet. Håper det er ok.

 

I dag har jeg:

- sendt oppfølgingsbrev til Hanssen der jeg spør om han mener myndighetene ivaretar behovet for informasjon om flaskemating godt ok og hva han mener vi skal gjøre videre for å se tl at informasjonen blir slik vi mener den skal være. (Både mtp omfang og tilgjengelighet)

 

- sendt ny mail til Arnhild Haga Rimestad, avdelingsdirektør for Ernæring/ Helsedirektoratet

 

- sendt kopi av brever inn og ut til Foreldre og barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mailet brevet på nytt til Mattilsynet (med svaret fra BHH vedlagt). Denne gangen har jeg addresert det til et par avdelings direktører pluss en rådgiver i seksjon for omsetning til forbruker.

 

Jeg har også tilført følgende:

 

Helseministren skriver i sitt svar at det er Mattilsynet som har ansvar for å veilede om tilberedning og hygiene ved tilberedning av morsmelkerstatning. Helseministeren viser også til Mattilsynet sine oppdaterte råd for trygg tilberedning, og han sier at dere arbeider med å bedre tilgjengelighet til denne informasjonen.

 

På hvilken måte jobber Matilsynet med å bedre tilgjengeligheten på sin informasjon? Kan vi i nær fremtid forvente å finne en god brosjyre både for trygg tilberedning og hygiene ved tilberedning på våre helsestasjoner?

 

På vegne av "et knippe norske mødre"

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTÅLMODIG! Vil ha svar på oppfølgingsbrev til helseminister, helsedirektorat og mattilsyn NÅ!

 

...Og mens jeg venter har jeg sendt en forespørsel til Forbrukerrådet. Fant nemlig ut at det danske forbrukerrådet har sendt brev til sitt helsedirektorat for å klage på informasjonen de gir (http://www.forbrugerraadet.dk/breve-alle/brev215/)... og i danmark har de en brosjyre som omtaler mme med hele 4 sider mot vår ene side.... (http://www.sst.dk/publ/Publ2008/CFF/Boern/Sunde_boern.pdf).

 

Her er min henvendelse:

 

Hei.

Jeg tar med dette kontakt med dere på vegne av et knippe norske mødre spredt over det ganske land. Felles for oss er at vi alle har spedbarn som er forbrukere av morsmelkerstatning. Vi har alle med overaskelse erfart hvor vanskelig det er å finne kvalitetsikret informasjon om korrekt tillaging av dette produktet. Vi har allerede skrevet brev ang dette til både helseministeren, helsedirektoratet og mattilsynet. Vi avventer fremdeles svar. Dersom vi ikke når frem hos noen av de vi har tatt kontakt med og som vi mener er ansvalige, er da dette en sak som forbrukerrådet kan hjelpe oss med? Hvem kan vi i såfall henvende oss til? Vi anser at dette problemet er noe som angår mange spedbarnsforeldre. Ifølge en undersøkelse utført av helsedirektoratet får hele 40% av alle 4 mnd gamle babyer morsmelkerstatning (som eneste næringskilde eller kombinert med amming), så dette er ikke noe som anngår bare noen få!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg sendte min mail til Mattilsynet har jeg observert at følgende har sjedd:

 

1. Mattilsynet sine råd for trygg tilberedning har blitt oppdatert med følgende avsnitt: Selv om Mattilsynet støtter WHOs råd er det produsentens ansvar å gi informasjon til forbrukeren om tilberedning, oppbevaring og håndtering av det konkrete produktet . Produsentens kunnskap om råvarer og sammensetning av egne produkter kan innebære avvik fra rådene gitt av WHO.

 

2. Link til mattilsynet sine råd er nå også lagt ut på matportalen.no

 

Men jeg har ikke fått noe svar på henvendelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJempebra! Jeg vurderer nå å ringe til Haga Rimestad. Hvorfor svarer hun ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er i allefall raske med å svare, her er svaret fra min henvendelse til Forbrukerrådet:

 

Dette faller inn under Mattilsynet eller helsemyndighetene (direktorat/

departement) sitt ansvarsområde.

 

Jeg vil likevel videresende mailen din til vår forbrukerpolitiske avdeling,

slik at denne avdelingen gjøres oppmerksom på problemstillingen.

 

Jeg ønsker deg lykke til videre med saken!

 

 

Noen som har blitt kontaktet av F&B for intervju da?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nyhetsmail fra ammehjelpen i dag der de ber om kontakt med noen som har ammet barna sine lenge - over to år - til en sak som dagbladet jobber med. Jeg er jo ikke rette person til det oppdraget, men skrev en laaaang mail om flaskemating til journalisten som sto oppgitt og la ved dokumentene (ikke blomstre sine). Journalisten som jobber med saken har mailadresse [email protected] - kanksje du blomstre skal gjøre det samme med dine brev? Jeg videresender mailen til deg seinere.

 

Jeg vet at foreldre og barn har vært i kontakt med en av de undertegnede på brevet, men kan ikke opplyse hvem, for jeg vet ikke hvilke nick som hører til hvilke navn på brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger svaret fra Dagbladet magasinet, samt min mail til dem.

 

 

Takk for engasjert mail, der du tar opp mange gode problemstillinger. Jegsynes temaet er interessant, har selv en datter på halvannet og mangevenninner som -av ulike årsaker- måtte gi opp ammingen tidlig. En haddef.eks en røff fødsel og fikk ikke barnet inntil seg før etter ett døgn, ognull spørsmål om hun trengte hjelp til å amme (kastet inn håndkledet ettermye slit i 6 uker), en ser ikke ut til å produsere nok melk (har akkuratbegynt med flaske nå, ved 3 mnd) og en opplevde at gutten da hun måtte taantibiotika nektet gutten å amme lenger så hun måtte avvenne ved 4 mnd. Sådette er absolutt et tema som engasjerer. Jeg kan ikke love at Magasinetlager en reportasje om dette akkurat nå, men jeg skal definitivt ta det opppå avdelinga, og spare på mailen din. Så tar vi kontakt dersom vi bestemmeross for å gjøre noe ved en senere anledning. Ønsker dere uansett lykke tilvidere i arbeidet. Har vært inne på flaskeposten flere ganger og dere gjøren strålende jobb! Med vennlig hilsenSusanne Sollid KaluzaJournalistDagbladet, Magasinet Mobil: +47 957 25 753Sentralbord: +47 24 00 10 00Postadresse: Pb. 1184 Sentrum, 0107 OsloBesøksadresse: Langkaia 1, 0150 Oslowww.db.no

 

Til , 06.05.2009 21:32 cc Emne Ammepress og manglende informasjon om flaskemating og morsmelkerstatning Hei For en måned eller to siden sendte jeg en mail til dagbladet, men siden jegikke har fått svar tillater jeg meg nå å sende en ny henvendelse til enmagasinet-journalist! Håper du tar deg tid til å lese hele, og til å gi entilbakemelding på hvorvidt det kan være aktuelt å skrive noe om dette:) Harogså fått en mail fra ammehjelpen vedrørende at dere trenger å snakke mednoen som ammer barna sine i to år i forbindelse med en sak - så da er detvel ikke umulig at dette kan bli en oppfølgingssak? For 8 mnd side ble jeg mor for første gang - etter et strålende svangerskapog ditto fødsel ble jeg slått i bakken av at jeg ikke fikset amminga. jegkan ennå ikke sette fingeren på hva som gikk galt - en kombinasjon av flereting antakeligvis, ble "kasta ut" av sus før melkeproduksjonen kom i gang,og hadde kanskje ikke helt optimal teknikk på "påkobling" heller. Etterørten samtaler med ammehjelpen, besøk hos lege, helsestasjon ogammepoliklinikk ga jeg rett og slett opp, jenta mi var da 8 uker gammal.Jeg var hormonell, følte på et enormt nederlag - i tillegg var jeg redd forat hun skulle være utsatt for allergier og sykdommer siden hun ikke fikkmorsmelk, eller infeksjoner. Å måtte ty til morsmelkerstatning varutfordrende både følelsesmessig og praktisk. Det viste seg relativt rasktat det ikke finnes god offentlig informasjon om flaskemating, og athelsesøstre generelt kan svært lite om dette. Tilfeldigvis fant jeginterenettsida www.flaskeposten.org, og kom over et eget flaskeforum påwww.dinbaby.com. På sistnevnte forum dukker det ofte opp nybakte(flaske-)foreldre som er fortvila og frustrerte, og som har behov forinformasjon om flaskemating.I tillegg er det periodevis mange innlegg fra mødre som gir alt for å amme,selv om brystvortene så vidt henger på, den ene betennelsern avløser denandre, eller mor ikke kan ta viktige medisiner - alt fordi morsmelkpresenteres som det eneste saliggjørende for spebarn. Etter hvert har jeg innfunnet meg med at jenta mi ikke har blitt amma, ogjeg føler meg nå som like god mor som hvem som helst andre. Jeg har sluttetå dra heeeele historien om hvorfor jeg ga opp amminga når folk kommentererat jeg gir flaske. Jeg er aktiv på dib.no for å by på det jeg har lært tilde som trenger informasjon her og nå.Jeg syns det er vannvittig trist at nybakte mødre ikke kan få skikkeliginfo om flaskemating når de av ulike grunner ikke kan amme, og sammen medandre mødre prøver jeg nå å få helsemyndighetene til å innse at det erbehov for en egen brosjyre. Vi har sendt brev til HOD/ Bjarne HåkonHanssen, SH-dir (Arnhild Haga Rimestad) og Mattilsynet - og har fått svarav førstnevnte. Dokumenter sendt og mottatt ligger vedlagt (Brevet fraHanssen er avskrift, da dokumentet kom på papir, skrivefeil må derfor taspå min kappe). Dersom noen skal kunne skrive noe ordentlig om dette trorjeg det må være Dagbladet Magasinet. De tingene jeg ønsker drøftet er: Medfører det enorme ammefokuset at mødre som mislykkes får en forringetbarseltid?(Mødre som ikke ammer har 4 ganger større sansynlighet for å utviklesvangerskapsdepresjon)Hvor går kryssningspunktet mellom fordelene ved morsmelk og ulempene ved atnybakte mødre som sliter med amminga er helt utslitte og fortsetterammeforsøkene i månedsvis?Hvor stor er helsegevinsten ved amming - eller - hvilke konsekvenser fårdet for mitt barn at jeg ikke ammet henne? Hvorfor er det så vanskelig åfinne konkret info om dette? Forskning er jo stort sett tallbasert -hvorfor kan ingen si at jenta mi feks vil ha tre flere sykedøgn i året,eller har dobbelt så stor sjanse for allergi? Og hvis helseforskjellene ermarginale - er det ikke da uetisk med ammekampanjene som for mange opplevessom ammepress?Tror man at informasjon om flaskemating vil føre til at flere lar være åamme uten å prøve?Betyr dette at man tror at vi som ikke ammer har valgt dette avforfengelighet/ latskap?Om det er et bevisst valg å ikke informere om flaskemating - er ikke detteda en form for sensur som rammer oss som ikke kan gi barna våre den besteernæringen?Og vil ikke våre barn bli straffet dobbelt i så fall - ikke bare går deglipp av denne herlige morsmelka, men i tillegg risikerer mødrene deres ågjøre feil når det kommer til tilbereding, oppbevaring og mating, samtsterilisering av flasker?Arnhild Haga Rimestad sier at Sosial og Helsedirektoratet vurderer det slikat det ikke er behov for bedre informasjon om mme og flaskemating. Er detikke sansynlig at vi som har kjent på informasjonbehovet er bedre i standtil å uttale oss om dette? Og når 40% av alle 6 måneder gamle spedbarn fårflaske av og til eller ofte - kan man si at det angår få? Nylig ga Margrethe Vik ut en bok om flaskemating, hun er også en avinitiativtakerne bak nettstedet www.flaskeposten.org, hun kan helt sikkertvære en god person å snakke med om disse problemstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...