Gå til innhold

Åpente brev til Bjarne Håkon Hansen om behov for brosjyrer om mme og flaskemating.


Frøken Freken

Anbefalte innlegg

Da er brevet ferdigskrevet - 21 dib-brukere fra hele landet har signert med fullt navn. Alle som har signert kan bruke brevet i sin helhet, men eget navn og adresse skal da føres på øverst.

Legg inn informason om hvor brevet er sendt på denne tråden, så vi kan holde en viss oversikt.

 

 

Åpent brev til Helse og Omsorgsdepartementet

v/ Helseminister Bjarne Håkon Hansen

 

Kopi til:

Helsedirektoraret

Mattilsynet

Aviser

 

Anmodning om å trykke kvalitetssikret informasjonsmatriell om morsmelk-erstatning og flaskemating

 

Bakgrunn for initiativet

Norske myndigheter har gjort et viktig arbeid når det gjelder å fremme amming, og av denne grunn ligger Norge på ammetoppen. En del mødre kan imidlertid ikke amme/ fullamme – vi er noen av disse. Vi bestrider ikke at amming er den beste maten for spedbarn, og støtter ambisjonene om at de som kan amme skal amme. Vi har kommet i kontakt med hverandre på internettforumet www.dinbaby.com - et forum der mødre deler erfaringer, blant annet om flaskemating og amming. Sitatene i kursiv er sakset ut fra diskusjonstråder på nettstedet.

 

Årsakene til at ammingen ikke fungerer kan være forskjellige – gjentatte infeksjoner i brystene, mor er avhengig av medisiner, barnet vil ikke suge eller har feil sugeteknikk, dårlig melkeproduksjonen, næringsfattig melk, barnet har leppe- og ganespalte – for å nevne noen. Det vi har felles er imidlertid en (forbigående) sorg og skam over å ikke kunne amme våre barn og ikke minst et enormt behov for informasjon om det å tilberede og gi morsmelkerstatning.

 

"Jo mer jeg tenker på det, jo mer irritert blir jeg! Sier det med en gang, så det ikke er noe tvil om hva jeg mener: Jeg er FOR amming og all publisitet om og omtale av temaet. Og jeg er FOR at vi skal få all slags hjelp og rådgivning når det gjelder å få i babyene våres morsmelk! Men vet dere hva? Jeg blir kvalm og forbanna når man er nødt til å gjette meg til hvordan man fostrer opp barn på morsmelkerstatning!” (Bruker Anita 1308)

 

WHO-koden og myndighetenes ansvar

WHO vedtok i 1981 den internasjonale koden for markedsføring av morsmelkerstatning (the International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes). Koden er en internasjonal anbefaling for å beskytte sped- og småbarns helse.

 

Et av de 10 sentrale punktene i WHO-koden er at myndighetene har ansvaret for å sikre objektiv informasjon. Personell ansatt av barnematindustrien skal ikke drive rådgivning overfor mødre.

 

I Norge er koden delvis ivaretatt av en frivillig avtale mellom helsemyndighetene og barnematindustrien (1983) og delvis gjennom Forskrift for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger, FOR 2008-08-13 nr 936.

 

I § 22 i forskriften heter det at informasjonsmateriell som omhandler mat til spedbarn, og som er laget til gravide kvinner og mødre, skal inneholde klar informasjon om 5 punkter. Punkt 5 på denne listen er riktig bruk av morsmelkerstatning. Videre står det at når slikt materiell inneholder informasjon om bruken av morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger, skal det også gis informasjon om helsefaren ved feil bruk av produktene, inkludert tilberedning, bruk og matemetoder.

 

Mattilsynet forvalter Forskrift om morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger. Sosial- og helsedirektoratet har ansvar for å gi anbefalinger som spedbarnsernæring.

Det eneste informasjonsmateriell fra Sosial- og helsedirektoratet som inneholder informasjon om bruken av morsmelkerstatning er heftet Mat for spedbarn. Dette inneholder en kort veiledning i tilberedning og vask av utstyr. Denne informasjonen er på ingen måte tilfredsstillende. Helsefaren ved for dårlig renhold av utstyr er ikke godt nok fremhevet, og informasjon om bruk og matemetoder er helt fraværende. Kun en av flere tilberedningsmetoder er beskrevet. Informasjonen om bruken av morsmelkerstatning i heftet oppfyller ikke Forskrift for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger og heller ikke WHO-koden.

 

At mødre kan støtte og hjelpe hverandre på et internettforum er selvsagt vel og bra, men det medfører en risiko for feilinformasjon. Det er også betenkelig at mødre i en sårbar situasjon skal måtte søke opp informasjon selv, og at helsevesenet tilsynelatende kan svært lite om mme og flaskemating. Flere av oss har opplevd at våre lokale helsestasjoner ikke kan gi oss råd, eller svare på det vi spør om.

 

- Ja det står på mme-pakkene at en bør rådføre seg med helsestasjonen før en gir mme, men de har jo ikke peiling. Jeg vet nok mye mer enn de. ;) Jeg flaskemater datter nr 2 her nå og har nok oppbarbeidet meg en del triks og erfaring. (Bruker Meg og solstrålene)

 

Konsekvensene av manglende informasjon

Mangelen på kunnskap og informasjon er en medbelastning for oss som ville gitt hva som helst for å amme, men ikke kan, og utgjør en potensiell helsefare for barna våre.

Som alle andre mødre ønsker vi å gjøre det beste for våre barn, og når det beste alternativet – amming - ikke fungerer trenger vi å vite at barna våre får så godt stell som mulig. Mange bekymrer seg bla for eventuell forekomst av bakterien Enterobacter sakazakii i industrielt framstilt barnemat, og infeksjoner som kan forårsakes av bakterien.

 

-Er de ikke redde for alt som kan gå galt, når folk bare prøver og feiler i mangel på skikkelig informasjon?(Bruker Anita 1308)

 

Fraværet av brosjyrer signaliserer at problematikken angår svært få, noe som medfører at man kan føle seg enda mer mislykket og alene om å ikke få det til. I følge en undersøkelse som Helsedirektoratet gjennomførte i 2006 fikk 40% av alle spedbarn morsmelkerstatning av og til eller til alle måltider ved fire måneders alder. (Kilde: Småfakta 1/2008). I realiteten angår dette med andre ord svært mange.

 

Forsker ved Norsk Folkehelseinstitutt, Malin Ebhard-Gram, undersøkte i 2006 3000 barselkvinner i Akershus, og fant at kvinner som sliter med ammingen har fire ganger høyre risiko for å få lettere fødselsdepresjoner enn andre mødre. Tilgang på informasjon vil kunne gjøre belastningen mindre for disse kvinnene.

 

- Det er utrolig viktig med info om morsmelkerstatning, tilberedning osv. Jeg syns også at en bør få med noe om den følelsesmessige belastningen det kan være for de som må ty til flaske og mme. Dette slet jeg vanvittig med og gjorde at jeg nesten ikke turte gi snuppa mi mat i offentlighet - jeg skammet meg så.. (Bruker Idun)

 

Vi ønsker gratis brosjyremateriell tilgjengelig på helsestasjonene

Vi som står bak dette brevet har funnet rutiner og ordninger som fungerer for oss, men vissheten om at det kommer mødre etter oss med samme informasjonsbehov gjør at vi tar dette initiativet.

 

Vi er kjent med at det kommer en bok på Gyldendahl forlag om flaskemating den 15. april. Mange av oss har også vært flittige brukere av www.flaskeposten.org, en ikke-kommersiell internettside utarbeidet på privat initiativ. Vi ber om at det i tillegg utarbeides en brosjyre om morsmelkerstatning og flaskemating, og at denne sendes ut til alle landets helsestasjoner. Brosjyren bør også ligge som nedlastningsfil på internett. Dette for å sikre at informasjonen er gratis og lett tilgjengelig.

 

-Alle vet jo at amming er bra og best, men hva godt kommer det ut av å få oss som ikke får det til, til å føle oss elendig? (For det gjør man jo i begynnelsen...) Jeg mener, det GÅR an å si "amming er best, å det gjøres sånn og sånn" og samtidig si i tillfelle du ikke får det til, så er mme ett fullgodt alternativ, her er litt info om det. (Bruker HappyFreak & desembersnuppa)

 

Er det behov for innspill om hva en slik brosjyre bør inneholde stiller vi oss selvsagt til disposisjon. Vi ser fram til å få en tilbakemelding på denne forespørselen, og ønsker lykke til videre med arbeidet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brevet er sendt til

 

Helse og omsorgsminister Bjarne Håkon Hansen

Helse- og omsorgsdepartementet

Helsedirektoratet

Redaksjonen i Foreldre&Barn

Helsetjenesten i Stavanger kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redaksjonen i bladet Mamma (som eies av Aftenposten, så da kan vi vel si det er sendt dit også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba Frøken!!

 

Vil bare berømme ditt initiativ og drivkraft rundt dette! Håper at det hjelper, om ikke oss som allerede er her, kanskje noen stakkarer som kommer etter oss.

 

Må si jeg ble skremt av opplysningen om at så mange som 40% av alle barn fikk mme (ifølge den undersøkelsen). Det er jammen fler enn man får inntrykk av, men sånn blir det kanskje, siden det ikke finnes informasjon å få om emnet.

 

Bra greier!! Jeg skal på HS i dag, kanskje jeg skal ta med meg et eksepmlar av brevet til dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byråd for helse og omsorg i Bergen, Liv Røssland

Kommunehelsetjenesten i Askøy kommune

Sjefshelsesøster Askøy kommune, Brit Roti

 

Takk for kjempeinnsats FrøkenFreken, og alle dere andre som har bidratt, brevet ble kjempebra, flott at du tok deg tid til å på deg ansvaret for å forfatte det! Jeg er stolt over å være flaskemamma når jeg kan være det med en sånn flink gjeng:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er og veldig fornøyd! Det er mange som har bidratt - og HappyFreak tok initiativet - så jeg skal kun ta på meg æren for koordineringen. I tillegg har jeg tilbudt helsestasjonen i Stavanger å komme og gi praktiske tips og råd på et av deres internseminarer - det gjenstår å se om de slår til. Men det kan kanskje være noe for andre og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Det er tydelig at dette var et lurt tiltak, etter å ha sendt brevet til ledende helsesøster i min kommune, og bedt om at de tar opp dette med helsesøstrene slik at de kan bli flinkere med kunnskap og informasjon fikk jeg dette svaret:

 

Spennende!! Jeg ser helt klart at her svikter vi ofte!! Viktig at dere setter fokus på ting vi bør endre på. Jeg skal ta det med på møte med mine, slik at vi skjerper våre rutiner. Lykke til med arbeidet.

 

Hjelpe meg så deilig det er å bli tatt på alvor som flaskeforelder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om du fikk min post? Om jeg er en av de 21? *håper* :)

 

Det ble kjempe bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sendt deg en pm - du har falt ut av hele systemet - beklager så mye! Jeg fører deg på sporenstreks du sender meg en pm med mailadressa di på. Mistenker at det kanskje var en stavefeil i mailadressa i den pmen du sendte meg sist?

Sorry sorry sorry - skal vente med å sende brevet til dagbladet og vg til du står på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi får svar eller aviser/blader publiserer brevet eller lager artikkler i forbindelse med den, kan dere si ifra her?

Er ikke alltid man greier å få med seg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brevet er sendt til virksomhetsleder for forebyggende tjenester (sjef over helsesøstrene) i Sarpsborg kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send meg en pm som inneholder navn, bosted og mailadresse - så sender jeg dere en mail tilbake med dokumentet i word, men alle underskriftene på, inkludert deres egen. For hver ny signatur sender jeg nytt eks til alle som har signert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!!!!!!!!!!

 

Jeg er selv en flaske mamma, men er for tiden inne på bim og fikk ikke med meg dette:(

 

All ros til dere!!!!!!

 

Vil gjerne ha en pm, men hva er det?:) og hvordan gjør jeg det?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på navnet til "frøken freken" så kommer du inn på hennes profil. Der kan du sende henne en melding. PM = personlig melding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettavisen har nettopp skrevet en artikkel om at flaskemating ar tabu. Jeg har tipset journalisten om brevet vårt og sendt et eksemplar til henne.

 

Artikkelen ligger her:http://www.side2.no/helse/article2581152.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten svaret jeg fikk fra Margrethe Vik som har skrevet boka om flaskemating og som er en av de to bak www.flaskeposten.org

 

>> From: [email protected]>> To:

Subject: Re: Noe nytt om utforming av brosjyre om mme/ flaskemating?>> Date: Fri, 3 Apr 2009 15:38:14 +0200>> >> >> Hei>> >> Jeg støtter i aller høyeste grad et brev med ønske om mer informasjon om flaskemating. Helsedirektoratet sier at de ikke har noen planer om å gi ut noen slik brosjyre i løpet av 2009 og henviser til "hvordan du ammer ditt barn" samt "mat for spedbarn". Selv om jeg nå gir ut en bok om emnet, kommer jeg og Flaskeposten til å fortsette å jobbe for at det offentlige må ta ansvar, sørge for mer informasjon direkte til foreldrene samt til dem som er i kontakt med nybakte foreldre. >> >> Dersom du er aktiv på Din Baby må du gjerne tipse om boken, samt om facebookgruppen som vil spre budskapet om riktig flaskemating og kravet om mer informasjon; http://www.facebook.com/group.php?gid=52274046700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettavisen hadde en artikkel om flaskemating, så jeg tipset de om brevet vi har sendt, de har fulgt opp artikkelen, og skriver om saken her: http://www.side2.no/helse/article2596704.ece

 

I følge forfatteren har helsedept. ingen planer om å utarbeide noen brosjyre...

 

Jeg har også fått svar fra helsebyråden i Bergen; mye svada om opplæringen av helsestasjoner og at de er klar over problemstillingen, ellers lite oppløftende svar dessverre.

 

Har dere andre hørt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er jo bra at det blir litt blest rundt dette :)

Men dårlig at vi ikke har fått skikkelig svar fra Helseministeren...

 

Jeg sendte brevet til min helsestasjon, men fikk også bare ett svadasvar om for lite folk, for liten tid til opplæring, og får få som trenger hjelp til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra at vi blir nevnt av side2:)

Jeg har ikke hørt noe fra noen - er mest overrasket over å ikke ha hørt noe fra min kommune - da jeg har tilbudt å komme og gi en demonstrasjon for helsesøstrene. Det ville tatt meg en halv time å heve kompetansen deres - og det ville maaaange kunne få utbytte av senere.

Tror jammen jeg sender brevet vårt til vg og dagbladet over påske - hvis de trykker noe MÅ det jo bli tatt tak i?

 

Blir forøvrig litt lei meg når det framstilles som om vi velger å gi flaske. Det gjelder sikkert noen - men jeg føler jeg hadde valg mellom å la henne sulte ihjel og å gi flaske. Lett valg, egentlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært knallbra hvis vg og dagbladet hadde laget en sak om det!

Jeg er enig med deg, synd når det blir fremstilles som om vi har valgt å gi flaske. Ikke at det er galt hvis man velger det, men for de fleste er det jo noe man MÅ gjøre, ikke noe man frivillig velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...