Gjest Skrevet 16. mars 2009 #51 Skrevet 16. mars 2009 Det går helt sikkert greit. Men jeg hadde ikke gjort det selv tror jeg..
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 16. mars 2009 #52 Skrevet 16. mars 2009 Har en på snart 1,5 år selv og jeg hadde aldri gjort det... men det er meg:)
Canari Skrevet 16. mars 2009 #53 Skrevet 16. mars 2009 dette kan jeg lite om, men mener å huske at jeg leste på disse barne-nettsidene en gang da snuppa var liten om en regel som het (som skulle være grei mht mulige senvirkninger): 1 år - 1 dag, 2 år - to dager, 3 år - 3 dager etc.
4små Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #54 Skrevet 16. mars 2009 uff og uff, ja da tror jeg at mine barn er skadet allerede....Den regelen kan vel ikke være seriøs? men,men mye rart en skal høre. Ser ut som jeg heller mot å la begge barna være hjemme hos min mor og dra. fysj så egoistisk å utsette de for senskader,vel,vel. Takk for mange synspunkter i allefall :-)
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 16. mars 2009 #55 Skrevet 16. mars 2009 Ååååå dere kan jo ikke gå glipp av safari tur Tulla kommer stooooortrives hos besteforeldrene. Nyte turen =0)
simba>>>3gutter Skrevet 16. mars 2009 #56 Skrevet 16. mars 2009 En uke hos besteforeldrene som hun kjenner godt er ikke farlig, men en uke hos noen hun ikke kjenner så godt er verre. Reist og kos deg det hadde jeg gjort, ungene her ser beateforeldrene sine nesten litt for ofte så de hadde ikke hatt problemmer med å takle det.
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #57 Skrevet 16. mars 2009 Tenkte jeg skulle anbefale en bok som omhandler dette temaet: Spedbarnsalderen av Smith og Ulvund! En fantastisk bok som jeg leste da jeg tok grunnfag i psykologi for herrens mange år siden! Den er nyrevidert, så vidt jeg vet! Hadde mange Aha opplevelse av denneboken og har virkelig luselest den etter jeg fikk barn! Tar for seg nyere forskning relatert til barns tilknytning og utvikling! FANTASTISK BOK! Kan på det sterkeste anbefales!
Swana Skrevet 16. mars 2009 #58 Skrevet 16. mars 2009 Mom2two: Så fordi du ikke kjenner noen familier hvor begge omsorgspersoner må dra avgårde over lengre tid i jobbsammenheng, så kan det ikke være tilfeller der det faktisk er sånn?? Og selvsagt kan man ikke vite 100% sikkert at det man gjør for barna sine i beste mening, faktisk er det beste...og klart det sikkert kan påvirke dem senere...men det gjelder jo alt da! Er du heeeeeelt sikkert på at du ALDRI har gjort, eller kommer til å ta avgjørelser senere, som kan påvirke barna dine i ettertid?? Hvordan i alle dager skal man sikre seg mot dette da??
nevrosa Skrevet 16. mars 2009 #59 Skrevet 16. mars 2009 Denne tråden viser jo hvorfor man ikke kan spørre om sånt her, da må man i så fall være flink til å bruke svarene mer som idèer til hva man bør tenke over, for det tar litt av. Og dette spørs jo helt på akkurat din situasjon. Bruk din egen fornuft og vurder om hun er trygg nok på besteforeldrene eller ikke. Uten at jeg kan spesielt mye om utviklingspsykologi må da det være det viktigste! Lykke til med avgjørelsen!!
Mom2Two Skrevet 16. mars 2009 #60 Skrevet 16. mars 2009 Forskjellen er vel at jeg ikke gjør det om jeg har kunnskap om at det kan skade dem. Man gjør jo ikke ting i beste mening om man har kunnskap om at det kan være skadelig. Og det der med to som drar avgårde i lange perioder samtidig i jobbsammmenheng, det vil uansett være så få at det er ikke akkurat de vi snakker om her. Nei, jeg kjenner ingen i den situasjonen og kjenner heller ingen som kjenner noen i den situasjonen. Min konklusjon er dermed at det i hvert fall ikke er snakk om så mange.
Alba44 Skrevet 16. mars 2009 #61 Skrevet 16. mars 2009 Har ikke lest tråden, og regner med det er mange ulike svar og meninger, ja. Så; skal svare på om jeg hadde gjort det, og da blir svaret uten tvil nei.
Swana Skrevet 16. mars 2009 #62 Skrevet 16. mars 2009 Sikkert ikke så mange det gjelder nei...men jeg skrev "må man, så må man"... Uansett, er jo veldig mye som KAN være skadelig da... Poenget er vel at det ikke er noen vits i å være hysterisk dersom man ikke kan si at det er 100% sikkert at ditt eller datt faktisk er skadelig... Lev livet folkens! :-D Og la barna leve litt de også....... ;-)
Mom2Two Skrevet 16. mars 2009 #63 Skrevet 16. mars 2009 Ingenting i livet er vel sikkert, ingen garantier. Antagelig kunne du kjørt rundt med ungene usikret i bilen i årevis uten at det hadde skjedd dem noe. Gjør du det? Jeg synes ikke det er å være hysterisk å ta til seg kunnskap og innrette seg deretter. Og igjen, bare for å understreke, jeg distingverer mellom å dra fra en 1-åring i ei uke og å dra fra litt større unger. Så det er ikke akkurat snakk om at man må vente i 15 år før man kan dra på kjærestetur.
partyoffive Skrevet 16. mars 2009 #64 Skrevet 16. mars 2009 Dr. Sears har mange fine baby og barneboker på disse teamene m.fl.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 16. mars 2009 #65 Skrevet 16. mars 2009 Hallo tror noen hadde takket nei til en safaritur haha da er man jo dum. Det er jo det 4små begynte dette med. Jeg sier att de fleste mennesker ville tatt imot turen med en stoooor takk =0) Koooooose deg masse nyte turen. Skriv masse om turen når du er tilbake. Jeg har reist masse men aldri vært i Afrika =0) Men er en stoooor drøm =0)
Vilja<3 Skrevet 16. mars 2009 #66 Skrevet 16. mars 2009 Da vi var på bryllupsreise en uke var 1 åringen vår hos farmoren sin. Han kjente henne godt og hadde overnattet hos henne tidligere. Likevel synes jeg det var sinnsykt vondt å dra, men vi hadde det fint på tur. Da vi kom hjem virket han helt forvirret og ville bare til farmor, slet med sovingen osv en god stund etterpå. Men tror ikke han har fått varige men for å si det sånn. Nå har vi flyttet langt fra der farmoren bor. Han er nå snart 3 år og har faktisk ikke overnattet hos noen siden den gangen. Hadde aldri sendt han til farmoren nå. Så det kommer an på situasjonen og hvor nært forholdet er til mormor osv
partyoffive Skrevet 16. mars 2009 #67 Skrevet 16. mars 2009 Har lest tråden gjennom og signerer 'Mom2two' på alle hennes innspill. Som jeg skulle sagt det selv. Ingenting med og overnatte litt borte nå man blir over året synes jeg, men det må da skje gradvis. Logisk spor du meg. Er også fullstendig uenig i teorien til 'Swana' om at barn som ikke sover over borte (besteforeldre el andre) 1 uke når de er under 2 år, blir dårlig fungerende sosialt, usikre vesener. Hvor får du dette fra? Tror faktisk det er fullstendig motsatt jeg. var selv hjemme til jeg begynnte skolen. Var aldri i bhg. en gang (mine er det). Sov ikke borte for jeg var 4 år. Jeg har ALDRI hatt problemer sosialt. Har alltid vært veldig utadvendt og trygg. Min eldste jente er 5 1/2. Hun sov over hos tanten og onkelen sin i 1 uke når hun var 5. For det hadde hun aldri sovet borte mer enn 1 natt. Det gikk kjempefint! Mooohaha!
Mom2Two Skrevet 16. mars 2009 #68 Skrevet 16. mars 2009 Det er nettopp det som er poenget. De som ikke vil sove borte, vil nok mest sannsynlig dreie seg om de med utrygg tilknytning. Så egentlig blir det helt omvendt av Swanas teori. Dessuten blir jeg så lei av at folk ikke greier å skjelne mellom å dra fra en 1-åring 1 uke eller til og med 2, og det å la 4-åringen og 6-åringen sove borte en helg eller tilbringe en uke av sommerferien hos besteforeldre de kjenner godt.
partyoffive Skrevet 16. mars 2009 #69 Skrevet 16. mars 2009 Og HI - nei, jeg ville dratt bort 1 uke hvis jeg hadde en på 1 1/2 år. Litt i tidligste laget for meg. Reise kan man gjore resten av livet. De er 1 1/2 bare en kort stund. Afrika forsvinner ikke. Skjonner det er en fantastisk mulighet, og synd og gå glipp av, men jeg synes det er for tidlig. Tror dagene egentlig går greit for de på 1 1/2, men spes. Kveldstid tror jeg er vanskelig uten mamma i 1 hel uke.
Swana Skrevet 16. mars 2009 #70 Skrevet 16. mars 2009 Men kan det ikke tenkes, at det finnes de som sover borte hos f.eks besteforeldre, og er hos dem flere dager i strekk, som ikke tar skade av dette? Mom2 two: Den andre tråden her inne, med samme tema, hvor du skriver noe om at noen lar de være borte i hele to uker, med besteforeldre som bor mange mil unna, og som barnet følgelig ikke treffer ofte..........hva vet du om det egentlig? Var det meg du siktet til, så skrev jeg faktisk aldri at mine foreldre bor langt unna, nå gjør de riktignok det, MEN hvor ofte de ser ungen min, vet vel du svært lite om. De ser han faktisk ganske ofte. Jeg er i permisjon, har vært der mange ganger, og de har vært her...
partyoffive Skrevet 16. mars 2009 #71 Skrevet 16. mars 2009 Solstråle - hvis du er her. Ville bare si til deg at jeg er enig med deg ang. 1 åringer i bhg. Synes ikke de nodvendigvis har det 'best' der heller. (skjonner at noen ikke har noe valg etc. Og jeg sier ikke at de 'tar skade' av det - men tror ikke det er 'best'). Men, for meg blirdet helt feil og sammenligne en 1 åring som er 7+ timer i bhg. hver dag mot 1 uke og sove borte uten mammen og pappaen sin. Personlig tror jeg at morgener og dagtid går greit for en 1 åring, men at de trenger mamma/pappa på kveldstid. Barn i bhg. ser mamma/pappa hver kveld. Tror fint 1 åringer kan sove borte 1-2 netter også, men ikke en hel uke uten og se mamma og pappa.
Mom2Two Skrevet 16. mars 2009 #72 Skrevet 16. mars 2009 Nei, det var noen andre som nevnte at barnet hadde vært hos farmor eller hva det var 60 mil unna eller noe i 2 uker. Trådene har blitt så lange at jeg ikke gidder lete det opp. Det var i utgangspunktet ikke deg jeg mente, tror jeg. Selvsagt finnes det mange som ikke vil ta skade av det. Poenget er vel om man er villig til å ta den sjansen. Mange på 4 år vil nok ikke ta skade av å se en grov voldsfilm eller skrekkfilm heller, men det betyr kanskje ikke at man skal gjøre det av den grunn?
Canari Skrevet 17. mars 2009 #73 Skrevet 17. mars 2009 Litt merkelig gave å gi til småbarnsforeldre da, mener jeg. Kunne i så fall vært gitt en pengesum øremerket turen, men uten at man MÅ ta den nå eller så får du ingen gave .... hmmmmmmmmm
4små Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #74 Skrevet 17. mars 2009 Ingen gave, er mannen som skal på jobb der 1uke og jeg har fått tilbud om å komme ned en uke etterpå! Så hadde det vært mulig å utsette det så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Blir helt tullete av alle disse ulike svarene. (men jeg spurte jo!) hehe
tre små... Skrevet 17. mars 2009 #75 Skrevet 17. mars 2009 skjønner at du blir tullete av alle disse ulike svarene.. mange meninger og sterke meninger om en slik ting...! min mening er vell at det er for lenge når man er så liten. men enda lenger med to uker og en som bare er ett år.. så er mange som reiser bort lenger og mens barne er mindre tydeligvis..! man må nok gjøre det man føler er best.. skjønner jo veldig godt du vil på denne turen. tror kanskje det er lettere om barna er sammen.. betyr nok mye at de har hverandre. men jeg hadde likevel vært bekymret på om det gikk bra.. jeg har selv ikke klart og reise bort fra mine barn! største er 4 år.. jeg vet de har godt av å være litt borte.. men jeg hadde syns det vært nok med 1-2 netter.. mere enn det hadde vært uaktuelt nå.. men vi er jo forskjellige.. dette er jo mest pga jeg tror jeg ville savnet dem så mye og ikke kost meg på turen.. jeg vil iallefall anbefale deg å lese feks en av de bøkene som har blitt anbefalt her...! vet ikke hva som er riktig... har minste sovet borte før da? føler det er lettere å ta slike ting gradvis.. lettere for et barn som har sovet borte 2-3 netter å plutselig være vekk fra foreldrene 1 uke enn en som aldri har gjort det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå