Gå til innhold

Trultemor73

♥ To gutter ♥ en jente ♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I dag er jeg endelig 20 uker på vei. Halsbrannen er ikke så ille enda og jeg sover heldigvis godt om natten. Merket litt på jobben i går og nå i kveld. Men bare litt.

Skal til legen mandag den 21. desember. Synes det har vært få kontroller hittil. Har jo ikke målt magen enda engang. De skulle vist følge med på de målene pga at jeg har fått to store barn tidligere.

Magen vokser, og i går så jeg for første gang at babyen sparket på utsiden. Det var morsomt. Hadde egentlig en utrolig dårlig dag på jobb i går, og det var så godt å se det sparket før jeg la meg.

I dag har jeg å eldstejenta vært på kino og sett på julenatt i blåfjell. Den var veldig fin, men jeg kan innrømme at jeg dyppet av et par ganger. Har hatt tidligvakt og var bare så utrolig trøtt, hi, hi.

Gleder meg til å høre fra deg:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei

Moro med voksende mage og tydelige spark. Alt blir mer virkelig da:) Håper halsbrannen din holdes i sjakk og at du får en fin periode fremover nå:)

Jeg har begynt på uke 35, er vel pr. def. høygravid om et par dager. Og slik føler jeg meg også. Formen er ikke akkurat oppadgående. Har karpaltunnel på begge armene, den høyre er rett og slett vond. Bekkenet krangler mer og mer. Har et stort håp om at veslefrøkna ligger med hodet ned nå, beina svikter under meg innimellom pga vondt i lysken. Håper det er hodet hennes sin skyld:) Det er vel ganske vanlig at de ikke fester seg i det hele tatt når man har født et par ganger før, men håper hun liggger riktig vei. Legetime om en uke, ser fremm til det. Er litt usikker på om det blir jobb på meg de siste to ukene før permisjon. Vi får se.

Kos dere i den fine tiden vi nå går inn i:) Jeg ser veldig frem til den:)

Klem

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, på deg!

Har du vært hos legen og blir det jobbing de siste to ukene, eller skulle du ta det med ro??

Her er alt vel. Halsbrannen er ille noen dager, andre dager merker jeg ingenting. Det er godt. Ellers i veldig bra form. Har kommet godt i gang med juleforberedelser i barnehagen. Det er to stykker på min avdeling (barn) som skal ha ferie fra neste uke og de har jeg alt laget ferdig julegavene til. Til uka er det juleforestilling på sofus på tirsdag, skolejuleforestilling på onsdag og så er det pepperkakebaking i barnehagen på torsdag. Da må jeg jobbe, så jenta mi som går i 2. klasse skal komme ned og bake med minstejenta. Det blir sikkert bra. På fredag skal jeg til Oslo på teaterforestilling med førskolebarna. Blir en heltisk, men sikkert koselig uke.

I dag har jeg og mannen min vært på Big horn med to par venner av oss. Det var utrolig koselig, men ganske dyrt. Ble rundt 1000 kr. Men verdt det. Vi er veldig skjeldent ute.

Koser meg virkelig i disse adventstider.

Skrevet

Hei

Godt å lese at du er i god form, det er en fin periode du er inne i nå. Særlig hvis halsbrannen holdes i sjakk:) Dette er jo årets koseligste tid også, det synes iallfall jeg.

Selv så kan jeg ikke melde om så god form. 4 uker til termin i går og for første gang så har jeg vel begynt å føle litt på at jeg gleder meg til å bli ferdig. Den siste uka har liksom alle vondter forverret seg.Vondere bekken, vondere kynnere, nedpress, menssmerter, lyskevondt så jeg roper ut noen ganger. Og hendene mine er et kapittel for seg selv. En uke til perm, men jeg har fått full sykemld den uka. Jeg må nok begynne å roe ned nå. Er ikke så flink til å ta det med ro egentlig, men merker at det er nødvendig nå. Hatt litt syke barn den siste tiden også, det hjelper jo ikke på energinivået. Prøver å holde humøret så godt jeg kan, jeg har ikke lyst til å bli sur og negatvi den siste tiden. Skal prøve å slappe av og nyte denne tiden så godt jeg kan:)

Klem

Skrevet

Hei, på deg!

Nå har du kun 3 uker igjen. Håper alt står bra til:-) Høres ut som kjente fenomener det der, i siste del av svangerskapet. Ihverfall nedpress og vonde kynnere. Her merker jeg ikke noe til det enda. Er kun 23 uker på veg. Har født de andre to 17 og 21 dager før termin og har rukket og kun være lei i kort tid, heldigvis. Søsteren min har gått på overtid med alle sine 3 og hun ble satt i gang 2 uker på overtid med 2 av dem. Hun har virkelig vært lei.

I dag har vi laget pepperkaker og de var så gode. Kjøpte deigen hos bakeren og den var ikke sterk i det hele tatt. Nam, nam. Vi har stekt 4 brett fulle av pepperkaker. De har spist mange pepperkaker og deig så vi får se hvordan magen deres blir i kveld.

Eldstejenta og mannen min skal reise på hytta etterpå. Jeg skal prøve å lage i stand til jul her og dit er det langt igjen.

Skal til legen på 24 ukers kontroll til mandag. Regner med alle prøver er bra. Har aldri før vært så bra i et svangerskap hittil. Regner med å kunne jobbe 100 prosent en stund til. Det eneste jeg merker er at jeg godt kunne ha sovet hele dagen. Derfor er det ekstra flott å være på jobben, for der har jeg aldri tid til å legge meg ned. Føles ekstra deilig å legge seg på sofaen etter endt arbeidsdag.

Gleder meg til å høre fra deg.

Skrevet

Hei, og god jul:)

Hvordan gikk kontrollen din? Så godt å lese at du er i god form, håper det varer så lenge som mulig:)

Min form er ikke mye å skryte av, men nå skal jeg vel klare å holde ut. Egentlig vil jeg bare bli ferdig nå, men samtidig vil jeg gå til januar. Det er enkelte dager (og netter) jeg er overbevist om at jeg IKKE går til januar, men jeg sitter nå her med magen min enda. Skal til legen igjen tirsdag, og hvis jeg får med meg den timen, da MÅ jeg bare å knipe igjen enda litt.

Prøver å ta det med ro nå i jula, men det er jo enklere sagt enn gjort.

Ønsker dere en fortsatt god jul:)

Klem

Skrevet

Hei!

Trodde alt skulle gå knirkefritt hos legen. Det gjorde det jo egentlig inne hos henne. Blodtrykket var flott, magemålet lå der det skulle, fosterlyden lå på 150. Hadde gått opp 10 kg og kan leve med det.

Så skulle jeg til slutt innom legesekretæren for å undersøke urinprøven og ta blodprøver. Hadde både spor av protuin og sukker i urinen og hun sa jeg måtte kutte ut alle søtsaker og mandariner/juice og druer. Ble så deprimert av det jeg, da jeg er en skikkelig godtemoms. Særlig nå som det er jul og greier.

Hb lå på 11,2 og det er jo bra. Skulle ringe for svar på blodprøven (jern) lille julaften. Etter jobb på tirsdag så jeg at de hadde ringt fra legekontoret, men da var det jo alt stengt. Ser sjelden på mobilen i løpet av jobbdagen. Tenkte at det sikkert at det var legen som ringte pga. dette med sukker i urinen.

Jeg ringte tilbake lillejulaften og fikk prate med legen min. Hun fortalte at jeg hadde veldig lite jern og at jeg måtte begynne med jerntabletter. Jeg spurte samtidig om det med sukker i urinen, og da sa hun at jeg bare kunne kose meg nå i julen og så levere en ny urinprøve til uka. Jeg ble så utrolig glad. Det var forøvrig jeg som spurte om å ta prøve av jernnivået, da jeg er så sliten om dagen. Rart de ikke gjør det systematisk synes jeg. Hun sa at de vanligvis kun gjorde dette mellom uke 12-16. Jeg har sliti med lite jern med de to andre og kjente igjen symptomene selv. Fikk ikke lov til å begynne med jerntilskudd før det var bekreftet at jeg hadde lite jern.

Legen min er også gravid og har termin i slutten av februar. Litt synd hun går ut i permisjon før min neste kontroll hos henne. Det skulle komme en sympatisk norsk/pakistaner istede, fortalte hun. Regner med at kanskje formen ikke er så bra lenger da, og håper på å kunne redusere arbeidsuken noe.

Lykke til om det skulle skje noe de nærmeste dagene. Du får knipe igjen, he, he.

Ønsker dere en fortsatt god jul.

Vi snakkes.

Skrevet

Godt at du kan kose deg med god samvittighet i jula:) Jeg sliter også med jernnivået, hadde Ferritin helt nede på 5 på det verste og har tatt jerntilskudd nesten hele svangerskapet. I starten var jeg ikke veldig flink siden det virket dårlig på magen, men nå har jeg vært flinkere, og det merker man jo også på prøvene. Kos deg videre i i jula:)

Klem

Skrevet

Jeg også hadde ferritin på 5. Sist var det nede på 3,5 mener jeg. Jeg tar ihvertfall 2 hemjern tabletter daglig nå, og satser på at det snart blir høyere. Er på diddilido ca 1. gang i uken, så det kan jo ikke bli særlig værre. Da dør jeg vel av forstoppelse. Er slik til vanlig også.

Her koser jeg meg med sjokolade. Nam, nam. Vi dro på hytta julaften og kom hjem i dag. Nå har jeg vasket to maskiner med klær og skal starte oppvaskmaskin nr. 2. Vi tar med oppvasken hjem, da vi ikke har innlagt vann. Barna var fornøyde med alle julegavene, fikk babydukker og klær av oss og jeg fikk også noen flotte julegaver. Blant annet sjokolade av mannen min + en bok. Den handler om ei dame som skrev dagbok etter kreftdiagnosen. Hun døde bare 25 år gammel. Leste en del om henne i Se og hør. Gruegleder meg til å lese den.

Nå gleder jeg meg til å ta en dusj. Eldstejenta mi har vært ute 2 timer sammen med nabojenta. De går i samme klasse. Har virkelig kommet masse snø.

Klem

Skrevet

Huff, jern virker absolutt ikke bra på magen:( Det er nok derfor jeg var litt slapp med å ta tablettene i starten. Men dette har blitt bedre, håper dette også skjer for deg. Jeg tar flytende Floradix når jeg husker det, hvis ikke blir det en tablett ved leggetid. Har du prøvd flytende i stedet for tabletter? For noen er det bedre for magen.

Skrevet

Hei, på deg!

Da drar vi på hytta igjen i morgen. Gleder meg til det. Kommer hjem på fredag, da Knut Håvard skal på vareopptelling på lørdag. Virkelig deilig med noen fridager. Sover dårlig om natten for tiden og tar det derfor igjen på morgenkvisten. Halsbrannen har startet og det er jo helt umulig å få sove. Hjelper ikke med Garvicon eller hva det heter. Har fått det 1 mnd senere denne gangen enn ved de andre svangerskapenen og det er jo postitivt.

Prøvde flytende jern sist, og det smakte så pyton at jeg ikke orket å ta den. Husker jeg kjøpte den på Rimi. Får dårlige minner bare jeg ser den flaska i dag. Bruker Hemjern jeg. Det skal vist være ganske bra for magen.

Kniper du fortsatt igjen??? Kanskje det er nettopp du som får nyttårsbarnet. Det hadde jo vært gøy.

Du får holde meg oppdatert om det skulle skje noe.

Klem

Skrevet

30 timer til 2010 og jeg kniper alt jeg kan:)

Enig med deg at flytende jern er pyton, jeg klarer å ta det, men ikke med glede. Kjedelig med halsbrannen, særlig når det er lite som hjelper.

Håper dere får noen fine dager på hytta.

Klem

Skrevet

Hei!

Godt nytt år:-)

Kniper du fortsatt????

De siste dagene har halsbrannen startet for fult. Det i kombinasjon at jeg stadig må på do og litt leggkramper er ikke nattsøvnen så god lenger. Så har jeg vært så slapp de siste dagene, sikkert pga. lite jern. Nå har jeg bestilt meg legetime til mandag i håp om å kunne redusere arbeidsuken noe. Det er helt grusomt å jobbe i barnehagen når en ikke har fått nok søvn.

Babyen er så flink til å sparke og snu seg for tiden. Det har den sikkert vært lenge, men nå kjenner jeg den så godt. Ser det også godt utenpå magen. Dette har jeg savnet så mye siden sist jeg gikk gravid og prøver å nyte det så godt jeg kan. Denne tiden går jo så utrolig fort.

Vi snakkes.

Skrevet

Hei, og godt nyttår:)

Jeg er fremdeles hjemme. Synes alt er vondt og tungt nå, men det er forhåpentligvis ikke så lenge igjen. Har vonde kynnere hver kveld, men det blir ikke mer enn det. Lykke til hos legen på mandag, det høres ut som om det kan være smart å redusere arbeidet noe nå. Du har uansett holdt ut lenge:)

Klem

Skrevet

Hei, på deg!

Hvordan går det med deg? Har du masse kynnere for tiden?

Jeg kom ut fra legekontoret med 50 % sykmelding. Var så lettet og glad over det, men samtidig føler jeg dårlig samvittighet ovenfor jobben. Det er ikke lett å få tak i vikarer nå om dagen. Føler egentlig ikke jeg har tid til å være borte. Vi får et nytt barn på avdelingen på onsdag som jeg egentlig skal ta imot. Tilvenning onsdag, torsdag og fredag. Men jeg har jobbet i dag og så må jeg jobbe i morgen. Det ordner seg nok. Verden går nok videre uten meg, selv om det er vanskelig å forstå. Skal jo snart ut i permisjon også, så kanskje må jeg begynne og overlevere noe av ansvaret til de andre.

Styreren min vil at jeg skal jobbe fulle dager de dagene jeg jobber. Så da blir det 2 fulle dager i uken + 1/2 dag som utøvende spesialpedagog. Sover veldig dårlig enda, så jeg kan jo bare ikke jobbe fullt i barnehagen. Når du nesten ikke har sovet om natten blir støyen i barnehagen helt grusom.

Gleder meg til å høre fra deg igjen, og om det skjer noe mer. Jeg har stor tro på at frisk annanas gjorde susen sist, for å sette igang fødselen min. Det er jo sunt og godt også.

Skrevet

Hei, på deg!

Har det skjedd noe????? Er så utrolig spent og så er det så lenge siden jeg har hørt fra deg.

Her er alt bare bra. Mannen min har tatt med seg eldstejenta på hytta og så er jeg og minsten hjemme. Minstejenta er ei ordentlig kosejente og elsker å ligge i armkroken og bare kose. Hun er bare super til å gi komplimanger, så en blir jo bare helt smigret.

I morgen skal vi på juletrefest. Der er det gang rundt juletreet, loddsalg og så kommer nissen. Ordentlig gammeldags juletrefest.

Gleder meg til å høre fra deg.

Skrevet

Hei hei

Lillejenta har allerede blitt 6 dager:) Fødte mandag 4. på kvelden. Rakk å være hele 35 minutter på fødestua før den lille vakre jenta vår kom, 2700 gram og 49 cm. Fra 4cm til full åpning på 20 veldig vonde minutter. Ganske intenst. I ettertid er det litt skummelt å tenke på at det kan gå så fort, men godt å slippe smerte i lang tid. Var forberedt på at det kunne gå fort etter som det gikk fort sist, men ikke SÅ fort. Begynte med svake rier rundt 1730, og det ble rundt 4-5 minutter i mellom dem i 1930-tida. Kjente det godt, men absolutt ikke dødsvondt. Ringte føden litt over 20, reiste 2015 og 2107 var snuppa født. Vi var på sjukehuset helt til fredag. Snuppa har hatt litt trøbbel med å holde på varmen, lå på varmeseng i tre dager. Nå går det bra, hun er kledd i ull og lue og er godt pakket inn hele tida:)

Hvordan går det med deg? Tipper det er godt å redusere arbeidsmengden. Så må du ikke ha dårlig samvittighet, tenk på deg selv og babyen.

Klem

Skrevet

Gratulerer så masse med jenta deres. Hørtes egentlig ut som en drømmefødsel. Så fort. Utrolig kaldt tid å få baby på, så da er det nok viktig å kle på babyen litt eksta. Bra hun holder på varmen nå. Da fikk du januarbaby akurat som dere ønsket dere.

Synes veide jammen ikke mye. Trodde babyene bare ble større og større, for hver du får. Legen min fortalte at vekten til babyen stort sett stiger til du får nr. 5. Men det er ikke sikkert de andre dine veide så mye.

Ser du kaller babyen for snuppa enda, så da har henne vel ikke fått noen navn.

Jeg har hatt fri siden kl. 12.00 på onsdag og har fri i morgen også. Holder minstejenta hjemme de dagene jeg er sykmeldt. Hun er så flink til å se på tv og lignende til jeg står opp. Hun elsker å ligge på sofaen og bare kose. Så jeg får plenti av tid til å slappe av, mens vi er hjemme.

Vi har vært på juletrefest og ei som jobbet der (saniteten), sa at barna mine var så veloppdragne og snille. Jeg takke høflig takk, og sa at som sant er, at de er veldig snille og lettvinne og ha med å gjøre. Hun skjønte godt at vi ville ha en til. Ble bare så utrolig stolt.

Lykke til med den lille:-)

Skrevet

Hei hei

Hvordan går det med deg? Deilig å jobbe litt redusert?

Her går alt veldig bra. Storebrødrene begynner å bli vant til å ha en liten baby i hus. Og veslefrøkna er bare snill. På mandag hadde hun nådd fødselsvekta si igjen, godt å vite at hun legger på seg når hun er så lita. Mine andre to har også være ganske små (3010 og 3080), jeg får rett og slett ikke større barn. Jeg har jo spist som en hest dette svangerskapet, trodde kanskje det ville slå ut, men den gang ei. Morkake og navnelstreng så veldig bra ut, så hun har fått den næringa hun skal ha.

Håper du koser deg om dagen med litt ekstra fritid, at ikke plagene er så altfor ille enda.

Klem

Skrevet

Hei!

I dag har jeg vært hos jordmor. Babyen ligger faktisk rett under streken og det har jeg aldri opplevd før. Jeg fikk jo også ultralydtermin 1 uke etter min termin. Jordmor sa at jeg sikkert ikke fikk en større baby en rundt 4 kg denne gangen, og det lover jo bra. Vi lo litt av det.

Merker at jeg ble mye mere avslappet etter denne kontrollen, er jo så redd for en gigantbaby. Skal fortsette å kun gå til jordmor resten av svangerskapet. Legen min er gravid og går ut i svargerskapspermisjon 4. februar. Da synes jeg det er like godt å kunne forholde seg til kun jordmor istede for å få en ny lege.

Merket at babyen snudde på seg på lørdag og magen ble helt annerledes. Helt merkelig. Jordmor sa ingenting i dag, men da jeg så i pappirene etterpå, så ser jeg at hun har skrevet at babyen ligger med hode ned. Det er jo betryggende.

Ja, utrolig deilig å jobbe kun 50 %. Ukene går jo så fort. I går hadde jeg veldig vondt når jeg gikk på tur med førskolebarna, så det var godt å tenke på at jeg skulle ha fri i dag. Har ikke merket noe vondt i dag. Halsbrannen går litt opp og ned. Prøver å ikke spise 4-5 timer før leggetid og det ser ut til å hjelpe en del. Sover egentlig ganske greit.

Håper alt går bra med den lille og amming. Så bra at storebrødrene har vendt seg til å ha en liten baby i huset. Blir jo stor overgang, ihverfall for minstegutten. Tror faktisk det blir eldstejenta her som kommer til å bli mest sjalu. Blir spennende å se.

Gleder meg til å høre hvordan det går med dere.

Klem

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Hvordan går det med deg?

Her er alt bare bra. Vi har uten tvil fått en veldig snill baby. I natt sov hun seks timer i strekk. Og det har aldri vært en natt hvor hun har fått mat mer enn en gang. Og så sovner hun igjen med en gang igjen:) Hun er også trøtt om morgenen slik at vi kan legge oss igjen etter at vi har sendt de andre avgårde. Veldig veldig godt. Hun var såvidt over 2900 gram for en uke siden, så nå tipper jeg at hun har rundet 3 kg:) Formen min føles ganske bra, godt å få såpass mye søvn. Fått tilbake litt hodepine, den blir borte mens jeg er gravid, men nå er den tilbake. Har slitt med det i mange år egentlig, så jeg takler det bra, men litt irriterende ettersom jeg sliter med en del stikninger i hodet som jeg ikke vet hva er. Men, men, litt skal det være.

Håper du har det bra og at de verste plagene holder seg borte.

Klem

Skrevet

Hei, på deg!

En sånn baby vil vi ha også, he, he. Har henne fått navn enda?? Så bra at formen din er god. Lurer fælt på hvordan det er å være 3 gangs fødende med etter rier og slik. Men synd du har fått tilbake hodepinen din. Har heldigvis aldri hatt noe særlig vondt i hode.

Her er alt bra. Er sykmeldt 50 % ut februar. Trives kjempegodt på jobben, men godt å ha trappet ned nå. Får liksom tid til de barna jeg har, litt husarbeid og jobb. Det følte jeg ikke når jeg jobbet 100 prosent. Formen er egentlig ganske bra. Ofte på do om natta, vanskelig å få på seg sko og så gjør det vondt i ribbeina når jeg sitter. Ikke spark, men bare press. Ellers koser jeg meg glugg ihjel med den romsterende magen min. Føler det er en stor orm inni der, he, he.

Vi har kost oss på hytta i helgen og jeg har til og med stått litt på ski. Ble ikke lange turen, men koselig var det.

Klem

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Hvordan går det med deg? Hvilken uke er du i nå egentlig?

Vår lille Othilie er fremdeles like snill. I natt sov hun 7 timer i strekk:) Hun nærmer seg vel 3,5 kg nå, tenker jeg. Vi skal på 6-ukerskontroll den 24. Hun er litt over 7 uker da, men det går vel greit:) Jeg var på min 6-ukerskontroll i dag. Greit å ha det unnagjort. Tida går veldig fort, prøver å nyte tilværelsen så godt jeg kan. Det har blitt få trilleturer på oss enda, men det må vel bli litt mildere vær utover nå slik at vi kommer oss mer ut, håper jeg.

Klem

Skrevet

Hei, på deg!

Alt er bare bra med meg. Jeg er nå 32 uker på vei (33 uker etter mine beregninger). Magen har vokst veldig den siste tiden. Lå under linjen for fire uker siden, nå ligger jeg over. Litt deprimerende egentlig. Hadde håpet på en litt mindre baby denne gangen. Det virket ikke som om det var vanlig med igangsetting om babyen ble stor heller. Men får ikke gjort noe med det.

Babyen sparket så masse frem til kl. 01.30 i natt, så det var umulig å få sove. Litt slitsomt å være så trøtt på jobb, men det gikk på en måte greit. Det er jo umulig å duppe av når en jobber i barnehage. Det ble heller ikke tid til pause i dag. Men jeg hadde jo et avbrekk når jeg var hos jordmor, så det gikk bra.

Så koselig at alt står bra til med dere og at Othilie vokser som hun skal. Høres herlig ut med 7 timers søvn i strekk. Tror ikke jeg har opplevd det en eneste gang det første året med mine to.

Tror det kommer til å bli mildere utover nå, slik at dere kan ta mange trilleturer. Kos dere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Nå nærmer det seg virkelig for deg. De to andre har vel kommet litt før tiden, har de ikke? Hvordan er formen din?

Her går alt bra, vi var på 6-ukerskontroll i dag (noe forsinket siden lille frøken er 8 uker i dag). Hun er 4120 gram nå og fremdeles like snill. Nå smiler hun og følger med. Koselig når hun begynner å gi litt respons. Nå ser det ut til at været bedrer seg også slik at vi kan komme oss ut på trilleturer. Jeg begynner å bli litt lei vinter, ser veldig frem til våren.

Lykke til fremover, tenk at du snart er ved målet.

Tida går fort:)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...