Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #51 Skrevet 12. mars 2009 førstefødene1984 Man kan spise jordbær når man er gravid men ikke når man ammer, i mitt forje svangerskap gikk jeg også gravid på sommeren og har aldri spist så mye jordbær som da, men fikk en fin frisk og rask gutt, som enda er frisk og rask 6 år etter )
endelig mamma:) Skrevet 12. mars 2009 #52 Skrevet 12. mars 2009 Takk for svar! Da blir det mye jordbærspising framover, syltetøy, jordbærdesserter, smoothie osv før den lille jenten kommer:)
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 12. mars 2009 #53 Skrevet 12. mars 2009 det som er med spekemat er at det kan inneholde toxoplasmose parasitter. det er veldig sjelden her i norge (jeg har spist salami hele livet og har aldri hatt det) men det kan forekomme. hjelper ikke å spise det ferskt, finnes toxo i kjøttet så er det der uansett. toxoplasmose er skummelt fordi parasitten kan smitte over til barnet uten at man merker noe som helst, og det kan få missdannelser, men det kan også få sen skaderskader som man ikke kan se selv når det blir født (syns og hjerneskader mener jeg å ha lest) og i noen tilfeller oppdages ikke disse skadene før etter noen år. dette er som sagt veldig sjelden her i norge, og får man det er det ikke en gang sikkert at barnet blir smittet, men for meg er det ingen sjanse å ta, uansett hvor mikroskopisk den er:)
o.O.o.O.o Skrevet 13. mars 2009 #54 Skrevet 13. mars 2009 Ost og vin! Ellers har jeg hatt ekstra lyst på sushi i det siste. For sushi-elskere kan det være et tips at en kan be om å få fisken kokt/bakt/stekt. Like godt og kanskje enda bedre! Funker iallefall for meg. :-)
MW** Skrevet 13. mars 2009 #55 Skrevet 13. mars 2009 Du kan jo dekke til magen litt i sol eller solarium ) Og sole deg i små doser så du ikke blir overopphetet. Tror kanskje kroppen styrer dette litt selv også- du vil nok tidligere føle ubehag når du blir varm enn når du ikke er gravid. Har sett et råd omå fryse spekemat og salami for de som savner det veldig (tror det måtte ligge i fryseren i to uker først) Jordbær tror jeg er helt ufarlig, hvertfall etter det jeg har høst både under svangerskapet og under amming- man var tidligere redd for allergi utvikling men tror de har gått bort fra dette.
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 13. mars 2009 #56 Skrevet 13. mars 2009 oi da, jeg spiser salami jeg, får vel kutte ut det da. savner ett glass rødvin i blandt og klærne mine, synes det er vanskelig å kle seg pent når man er gravid.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 13. mars 2009 #57 Skrevet 13. mars 2009 Man kan bare fryse salamien om man er usikker.. Svar fra jordmor Siri et sted her:) Har ikke tenkt så mye på dette jeg, så jeg har da spist salami med god samvittiget... hm.
MathildeC Skrevet 13. mars 2009 #58 Skrevet 13. mars 2009 Huff da, sitter på jobben og har allerede spist en hel crispo mens jeg leste denne tråden, samt en sjokolade croissant før i dag. Har spist slike ting i snart 25 år, hver dag, det er liksom en del av meg jeg ikke funderer på eller orker ha dårlig samvittighet for. Veier helt normalt. Men ser mange tenker på å leve sunt i svangerskapet.. flinke dere.. jeg lever nesten helt som før. Inkludert brus og jordbær. Holder meg unna merkelige oster, salami liker jeg heldigvis ikke, litt trønderfår nå og da som jeg fryser først. Har lest det er ok å spise rå egg, så da kan jeg spise plommen rå slik som jeg liker.. Har savnet en røyk på lørdagskvelden et par ganger disse ti første ukene, men ikke sånn plagsomt. Savner ikke alkohol per se, men savner å gå ut med venninner en ukedag og ta et glass vin og sladre. Ikke helt det samme med kaffe :-) Men jeg lever jo et mye roligere liv nå som vi har en datter fra før, enn da jeg gikk førstegangsgravid, så egentlig er livet helt flott synes jeg!
pia å jenta i magen_har født Skrevet 13. mars 2009 #59 Skrevet 13. mars 2009 åh..ja,jeg savnet fenalår noe så grusomt i jula!! kan nesten spise et helt på en jul alene..så d var trasig.. å jeg savner å kunne dra ut med vennene mine på fester å savner energien min å d å føle meg lett å være aktiv:( er 20+4
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 13. mars 2009 #60 Skrevet 13. mars 2009 Ost som er laget av upasteurisert melk bør man ikke spise, men vanlig brie (Høng og andre) du får kjøpt i Norge er som regel trygge. Spekemat derimot, der har det jo vært noen skandaler i det siste. Kanskje like greit å stå over!
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 13. mars 2009 #61 Skrevet 13. mars 2009 Spis det du vil du, sikkert ikke noe som er farlig egentlig. Alle rådene forandrer seg jo hele tiden! Når det gjelder sol så bør man, pga hormonene, ikke sole seg for mye siden man kan få permanente brune pigmentflekker på huden. I tillegg er det jo fare for overoppheting, men så varm som man er som høygravid tror jeg at det uansett ikke er så aktuelt med overdreven soling akkurat da..
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 13. mars 2009 #62 Skrevet 13. mars 2009 Heldige meg som har antistoffer mot toxo Det sjekkes for dette ved første blodprøve, tror om lag 10% av gravide har slike antistoffer. Dvs vi kan spise jordbær med jord på, kose med katta, og hygge oss med ferskt brød med salami Sjekk svangerskapsskjemaet ditt, det står sikkert der om du er en av de "heldige".
Lucia77 Skrevet 13. mars 2009 #63 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har så lyst på spekemat!!! Det skal jeg ha med en gang jeg kommer hjem etter fødselen! Ellers kunne jeg tenke meg en røyk, men det er uaktuelt på lenge.... Dessuten gleder jeg meg til å sove på magen igjen!
Veslemus Skrevet 13. mars 2009 #64 Skrevet 13. mars 2009 Jordbær er het trygt å spise. Jeg spiste masse jordbær forrige svangerskap, og det sa lege og jordmor var kjempebra, for det fikk opp jernlageret mitt Ang allergi er det når man ammer man skal være forsiktig med sånt.
(:§:) Skrevet 13. mars 2009 #65 Skrevet 13. mars 2009 Å kunne gå! Bevege meg uten smerter i bekkenet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå