Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jesus sa: La de små barn komme til meg.

Etterfølgere til Jesus fikk i oppdrag å gi dåpen videre til mennesker over hele verden og å undervise om Guds gode vilje med menneskenes liv.

Jeg er kristen,ber ofte til gud, feirer de kristene dagene.

Det gjør vel dere og? Jul,påske osv.

Barna mine blir døpt, og vi snakker ofte om Gud og Jesus her hjemme.

Men jeg er ikke i kirken hver søndag,og vi synger ikke for maten hver dag.

Barnehagen vi bruker har kristen formålsparagraf,og prater derfor endel om høytidene osv.

Jeg syns dåpen er en kjempehyggelig tradisjon og syns heller navnefest er hyklerisk. Da skal dere være med på "festen" men ikke ha noen forpliktelser. Samme med borgerlig konfirmasjon.Barna konfirmerer seg for å få pengene,og foreldre støtter dette.Uten at det blir stillt krav. Det er mye mer hyklerisk syns jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er både døpt og kristelig konfirmert, men har ingen spesiell kristen tro, og ingen i familien min heller. Og jeg har ingen problemer med å ha blitt døpt. Er fortsatt medlem av statskirka, uten at det har så mye å si for meg.

Hvis jeg døper ungen min er det pga tradisjon, ikke av tro. Samboeren min har heller ingen nevneverdig kristen tro. Familien hans derimot, er veldig kristne, og medlem av pinsemenigheten. Og jeg tror de hadde blitt VELDIG fornærmet om vi ikke døper ungen. Noen av familiemedlemmene i hans familie, var heller ikke veldig begeistret for at vi i det hele tatt ble gravide, av den grunn at vi ikke var gift. Og nå når vi skal ha barn, sa bestemora til samboern min: "Dere må begynne å gå i kirka nå som dere skal ha barn, den må jo bli til noe den og!" Dette irriterte meg noe veldig! Man trenger da ikke ha en kristen tro, for å bli til noe...

Skrevet

Det blir påstått her at Jesus ikke ble døpt før han var 30 år fordi dåpen skulle være en selvstendig ting - unnskyld meg, men dette er en latterlig påstand.

Før dåpen kom til, ble babyene båret fram til templet der de fikk navn og det ble ofret for dem. Alt ble satt inn på å lære barna Loven fra tidligst mulig alder. Ikke akkurat særlig selvstendig, om man er ute etter det.

Skrevet

Jeg synes det er teit å hisse seg opp over dette. Det minner meg om det umodne, svarthvitt-synet en tenåring har på verden: DETTE er riktig og høyverdig, DETTE er feil, og da må det være sånn for alle.

La folk gjøre som de vil.

Skrevet

Jeg hadde en gammel tante som sa at jeg og samboeren min måtte gifte oss for at barnet vårt skulle ha en IDENTITET ha ha ha!!

Skrevet

Har lest litt nedover innleggene... Nå er jeg fryktelig spent på å vite hvor alle som har utropt seg selv til seierherrer over hva som er rett og galt i forhold til tro og ikke tro, hvor de engang skal gravlegges?

I og med att den Kristne tro er grunnleggende i Norge. Ja, man kan velge å stå i statskirken eller ikke, men per i dag, så er det sånn att Norge fortsatt er ett Kristnet land og alle våre gravlunder er kristnet.

sist jeg sjekket, var det ikke lov å gravlegges i egen hage...

Vær stolt av ditt eget valg, - og ikke rakk ned på andre for deres, - det er vel en grunnleggende ting man bør lære barna sine uansett hvilken religion man heller mot. Det står mere respekt av enn hvor man velger å lå barna få lære seg om medmenneskelighet.

Skrevet

Babybell: du verden, så nedlatende og bedrevitende.

Er helt enig med HI - og er godt voksen, til og med født før 80-tallet (tenk det!!!)

Skrevet

Til Trådstarter:

Det er jo det som er hensikten med konfirmasjon. Det er da barnet skal ta stilling til om det vil være medlem av Statskirken og dermed være kristen.

Konfirmasjon betyr jo å konfirmere/bekrefte sin tro.

Som mange har sagt tidligere så er det verre å måtte døpes i en alder av 14 år enn det er å melde seg ut av Statskirken.

Og så til mange av dere andre:

Borgelig konfirmasjon, derimot.... Hva er det egentlig? Hva i alle dager er det man bekrefter da? Det burde ha blitt kalt noe helt annet, for det har jo ingenting med bekreftelse av tro å gjøre, heller avkreftelse...

Borgelig "konfirmasjon" er en erstatning for den kristne konfirmasjonen, og gjør at de som ikke ønsker å konfirmere seg også kan ha en fest og få gaver som "alle andre"

Men, men. Folk er forskjellige og må få gjøre som de vil:)

Personlig mener jeg at det er verre å ta hull i ørene på et barn enn å døpe det.

Man kan alltids melde seg ut av Statskirka, men hullene er der for alltid..

Hilsen Rufsi:)

Skrevet

Gulla123

I pinsemenigheten praktiseres ikke barnedåp, men voksendåp. Så uu trenger nok ikke å være redd for fornærmelse fra den siden:)

Skrevet

Selv er både mannen og meg døpt, men vi har ikke tenkt til å døpe vårt kommende barn. Grunnen til dette er at jeg ser på meg selv som agnostiker, mens min samboer faktisk er pinsevenn (på papriet). Der praktiserer de voksendåp, og det er han som ønsker at barnet skal få velge selv. Sånn sett er vi veldig enige og det passer meg utmerket.

Den dagen vi gifter oss, er det helt greit for meg å gifte meg kristelig hvis det betyr mye for min mann. Men helt ærlig tror jeg ikke det er så viktig for han HVORDAN vi blir gift, men at vi blir det :-)

Jeg forstår godt at andre som ser på seg selv som kristne ønsker å døpe barna sine. Det er tradisjon og mange syntes det er en fin tradisjon. Akkurat som det er en fin tradisjon å gifte seg i kirka. Likevel mener jeg at man ikke bør "svelge alt" bare fordi det er tradisjon, men også stoppe opp og tenke..."For hvem gjør jeg det for?" og "Hvorfor gjør jeg det?".

Slenger med litt om dåp fra Wikipedia :

De fleste kristne trossamfunn opererer med et begrep som oftest sammenfattes som arvesynden. Ved barnedåp har kandidaten selv ikke begått noen synd, men man mener at også arvesynden tvettes bort i dåpen.

Med arvesynden går man tilbake til Adam og Eva i paradiset, slik det beskrives i Det gamle testamente. Ved sin synd mistet Adam, som det første menneske, den opprinnelige hellighet og rettferdighet han hadde fått av Gud, ikke bare for sitt eget vedkommende, men for alle mennesker. Adam og Eva førte videre til sitt avkom den menneskelige natur som var såret på grunn av deres første synd, altså ved tapet av den opprinnelige hellighet og rettferdighet. Dette tapet kalles arvesynden/den opprinnelige synd. Som følge av den opprinnelige synd er menneskenaturens krefter svekket (bl.a. katolsk og ortodoks lære) eller rett og slett gått helt tapt (f.eks. luthersk lære), den er underlagt uvitenhet, lidelse og dødens herredømme, med hang til å synde. Spedbarn fødes med en fallen menneskenatur som bærer flekken fra den opprinnelige synd, og har derfor også behov for å bli gjenfødt i dåpen slik at de kan bli befridd fra mørkemaktene og gå over i Guds barns frihet som alle mennesker er kalt til. Det betingelsesløse i frelsens nåde fremtrer særlig tydelig når det dreier seg om dåp av barn.

Jeg mener at barnet vårt ikke blir født med noen arvesynd, og mener derfor også at det ikke trenger å døpes. Vi skal ha navnfest, som ikke er i regi av noen andre enn oss selv :-)

Ps. Humanistisk konfirmasjon blir sett på som en markering av at barnet trer inn i de voksnes rekker.

Fra Wikipedia igjen: Humanistisk konfirmasjon (frem til høsten 2005 kalt borgerlig konfirmasjon) er et livssynshumanistisk (i betydningen humanetisk) kurs og seremoni arrangert av Human-Etisk Forbund for å markere overgangen fra barn til voksen. Kurset har hovedfokus på livssyn og etikk og målet er å oppmuntre til selvstendig tenkning, etisk refleksjon og å styrke de livssynshumanistiske verdiene i samfunnet.

Jeg kunne gjerne arrangert en humanistisk konfirmasjon for mitt barn.

Skrevet

Her var det jammen mye interessante innlegg....

Så vi som foreldre, voksne mennesker sådan, skal ikke få velge for våre 3 mnd gamle babyer, men HI skal velge for oss hva som er best at vi gjør for våre barn? Pass dine egne saker sier nå jeg!

Å døpe barnet sitt er et valg foreldrene tar, ikke barnet, på lik linje med alle andre valg vi tar for dem i oppveksten. Vi velger å oppdra vårt barn i den kristne tro. Senere kan de få bestemme om de ønsker denne troen eller ikke, ved å bekrefte dette i en evt konfirmasjon. Da får barnet/ungdommen velge selv om de vil tro eller ikke. Vi skal oppdra våre barn kristent, men jeg er fullt inneforstått med at man ikke kan tvinge en 15 åring til å tro. Eller til så mye annet for den saks skyld;)

Hvis mine barn ikke vil bekrefte sin kristne tro er det greit, men da blir det heller ikke noen borgerlig "pengefest." Hva barna får i gaver handler om moral, ikke tro eller ikke-tro. At ungdom konfirmerer seg for pengenes skyld er en problemstilling utenom religionen.

Syns forøvrig ikke at det er hyklerisk å døpe barna sine for tradisjonens skyld heller. Sitter dere ikke-troende å føler dere som hyklere når dere er på påskeferie? Eller når dere har fri i julen eller på kristi himmelfart? Har dere noen gang blitt anklaget for å være hyklere fordi dere ikke går på jobb disse dagene og "drar nytte av" kristne fridager?

For min del må de bare skille kirke og stat. Håper i midlertid at dere som ikke er medlemmer av statskirken ikke får fri verken jul, påske eller andre kristne høytider. Nå er helligdagene blitt en slags "folketradisjon" men det var og er i utgangspunktet religiøse høytider. Men dette ser jeg, merkelig nok, ingen ikke-troende som klager på eller debatterer om.

Og til alle dere som forsvarer dere med at dere gifter dere borgerlig for å ikke være hyklerisk, skriver dere ikke under på følgende;

"Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og i motgang.

Men dere lover hverandre mer: Ekteskapet innebærer at dere lover hverandre kjærlighet og troskap. Det å love hverandre kjærlighet for resten av livet"......

Nei, hyklere finnes det mange av, både kriste og ikke-troende.... Tenk dere om før dere dømmer andre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...