Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange velger å døpe spedbarna sine. Det syns jeg er fullstendig galt. Et spedbarn har ikke forståelse for og kan ikke ta stilling til om vedkommende er religiøs eller ikke og evt. hvilken religion h*n føler at h*n tilhører. For å sitere Dawkins: "det er ikke noe som heter et kristent barn eller en kristen baby, det er noe som heter barn av kristne foreldre". For øvrig lover dere samtidig å oppdra barnet etter kristen tro og skikk noe de færreste gjør.

La barnet ditt få ta stilling til religion selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg :)

Blir heller navnefest her så får barnet velge selv om h*n vil inn i statskirken:)

Skrevet

Tja, hvis foreldrene virkelig er kristne og overbevist selv, så skjønner jeg at de døper barna sine - for da mener de jo virkelig noe med det. Men de som gjør det bare "fordi det er tradisjon" eller fordi de føler de må pga familie, det synes jeg er hyklersk.

Gjest Mylian&A.V+29.10.2009
Skrevet

Jeg forstår det ikke jeg heller! En annen ting er at barnedåp er helt uvanlig i bibelen, Jesus selv ble ikke døpt før han var over tredve år gammel.. Dette fordi man skal være voksen og ta et selvstendig valg. Jeg vil si at foreldre som døper barna sine er noen forferdelige hyklere. Det er rett og slett sykt.

Gjest Mylian&A.V+29.10.2009
Skrevet

En annen ting jeg syns er morsomt er folk som sier "jeg døper for at de skal ha et valg" - kan noen forklare meg hønselogikken bak dette utsagnet? Jeg vil si at min datter som ikke er døpt har mer ett valg enn deres "døpte" barn (som ift. bibelen bare er oppspinn - finnes ikke og godkjennes ikke) - da hun kan velge selv å døpe seg. Velge selv om hun vil bli kristen. Og ikke kom med at det er så flaut å døpe seg som 14åring - da er man rett og slett ikke kristen, om man syns det er flaut. Så enkelt er det.

Skrevet

Mulig dette har forandret seg etter at jeg ble konfirmert, men jeg er veldig glad for at jeg ble konfirmert sammen med alle vennene mine. Det var kun 3 stk som konfirmerte seg borgerlig den gangen.

Og jeg ville ha synes det var flaut om jeg måtte døpe meg " i voksen alder", uten tvil! Så litt hønse til logikken der for min del.

Enig i at det er litt dobbeltmoralistisk hvis man ikke er personlig kristen selv, men synes det er en flott tradisjon likevel. Vi lærte en del, var på 2 flotte turer og ble kjent med masse nye mennesker.

Det samme er det å gifte seg kirkelig.

Jeg skjønner ikke at folk skal måtte stå til rette for de valgene en tar for barna sine eller seg selv for den saks skyld.

Vi er alle forskjellige.

Skrevet

Veldig bra innlegg av MYLIAN.

Religion er noe utdatert møkk.

Ingen barn av meg skal døpes eller oppføres i statskirka om det SÅ BLIR DET SISTE JEG GJØR.

Skrevet

Fint innlegg Bøtteknott:-D Håper dere som mener vi som døper barna våre er hyklere, selv ikke har giftet dere i kirken...det må vel være like hyklersk dersom dere ikke er kristne???

Vi som foreldre tar valg for barna våre hele tiden, og det er med å forme dem til de individene de blir.... også i hverdagslige situasjoner. Skjønner ikke helt påstanden om at barnet selv skal kunne få ta valg når de blir store nok, da er de jo allerede blitt formet av valgene til foreldrene sine... med mindre de har fått fri barneoppdragelse da....

Skrevet

jeg skal døpe gutten min.

og sånn er det med den saken.

Skrevet

Jeg ser ikke poenget i å døpe et barn dersom man ikke selv er kristen. Man lover jo å oppdra sitt barn i den kristne tro, og dersom man ikke tror selv, så står man jo faktisk i kikrken og lyver! Kjærsten og jeg meldte oss ut av statskirken sammen, og giftet oss i tingretten. Mange sa "åh, skal dere ikke gifte dere i kirken- det er jo så koselig!" Mitt svar på det er at jeg ville føle meg som en hykler dersom jeg skulle løpe til kirken fordi det var "så koselig" å gifte seg der, selvom kirken aldri har betydd noe for meg før.

Mitt barn skal IKKE døpes, men oppdras til ærlighet fra første dag!

Skrevet

du har delvis rett, barnet har ikke forståelse for hva det vil si å bli døpt. men for meg er dåpen min og min manns lovnadd om at vi vil oppdrabarnet kristent. jeg mener da at barnet velger selv om det vil konfirmeres da velger det ut i fra sin forståelse. og nei jeg bestemmer ikke at mine barn skal konfimeres.

jeg mener da at jeg lar barnet ta stilling selv til religion når det er i stand til det. men at jeg velger å gi mine barn en kristen oppdragelse. og ja jeg syntes også at barna skal lære om andre religioner og ikke religioner. det er viktig for at de skal kunne finne sin vei.

derfor mener jeg du tar feil når du kaller mitt valg for feil og uerlig. jeg er bevist mitt valg og derfor for meg er det riktig. jeg har forståelse for at ikke alle er som meg om mener som meg. men jeg velger ut i fra min forståelse.

Skrevet

Dere må for all del utelukke statskirka, som faktisk er med på å gi oss det gode landet vi lever i!!!!

Da driter vi i kirka og at Norge er et kristent land, så lar vi muslimene overta hele sullamitten!!!!!!

Skrevet

Ja, for det må jo være enten/eller... Religion er roten til alt ondt- ferdig med det!

Skrevet

Nå må jeg le. Statskirka gir oss det gode landet vi lever i? Hvor mange er det som springer i kirka? Knapt noen pensjonister her og der. Bortsett fra til jul, da kommer alle hyklerne og skal få julestemning....

Det du kaller et kristent land er fullstendig uthulet. De fleste i dag slår verken ihjel eller driver hor, faktisk så følger vi "bibelens ord" de fleste av oss. Men de samme ordene gjelder for alle religioner, så hva er så spesielt med kristendommen? Ingenting. Norge hadde vært helt likedan uten statskirka, garantert. Så kan de som vil gifte seg, døpe og konfirmere ungene i kirka betale tiende, en viss % av lønna si, for å betale for prest og kirkebygg. Tror nok kirka fort hadde blitt folketom da ja.

Tror ikke Norge blir et muslimsk land uansett hva som skjer. Mest trolig blir det et land uten statsreligion, men med mindre grupperinger som utfolder seg med de religioner de måtte foretrekke. Dem om det.

Men å tre religionene sine over hodet på sine små barn, det synes jeg folk av alle religioner burde avstå fra. Og ihvertfall akseptere fullt ut at ungene gjør egne valg når de blir større!

Kjenner mange som følte seg tvunget til å konfirmere seg i kirka av hensyn til gamle besteforeldre. Hvis ikke fikk de jo ikke alle tusenlappene i gave. Hva er det for noe da? Ekkelt og utidig. Hyklersk. Mange konfirmerer seg i kirka kun for penger! Hva hadde Jesus sagt om det mon tro

Jeg var en av få som konfirmerte meg borgelig og det var helt ok. Jeg har aldri vært døpt, like fullt var jeg på et tidspunkt innmeldt i statskirka siden vi hadde flyttet(!) og da blir man automatisk innmeldt i kirken dit man kommer. For å få til utmelding fra lokal menighet forlangte de underskrift av begge foreldre, noe som var umulig pga dårlig samarbeidsklima. Det gikk i orden da min mor tok opp saken med departementet.. Frekkhetens nådegave, uansett!

Kjeftet forresten opp lokal menighet der vi bor, da eldstedatteren vår ble født. Da hun hadde levd i et par måneder, fikk vi papierer fra kirken. Hvor hadde de fått denne info fra? Fra folkeregisteret! Jeg ble oppriktig fornærmet jeg. Hva tar de oss for? Hvis vi er interessert, så tar VI kontakt! Oppsøkende virksomhet er ubehagelig! Hørte jo ikke noe fra lokal katolsk kirke, moske eller humanetisk forbund...

La religion bli opp til barnet når det vokser opp, ikke prakk på ungen din en religion! Jeg er meget lykkelig uten religion! :D

Skrevet

Jeg er selv veldig glad for at jeg ble døpt og konfirmert...Jeg er ikke hyperkristen, men jeg tror! Jeg har døpt min sønn og skal døpe babyen som er i magen min...Om de vil melde seg ut av statskirken når de blir eldre, er det deres valg, men jeg syns dåp er en kjempefin tradisjon..For de som overhode ikke er kriste, er det feil at de skal døpe barna sine kun for tradisjonen sin del-man skal ha troen!

Ikke kall folk hyklere dersom man døper barna sine...Det er helt feil!! Døp barna deres om dere vil, hvis ikke drit i det..Men ikke rakk ned på de som velger å døpe barna sine, det blir helt feil!

Skrevet

Jeg blir nesten redd når jeg leser det her. Selv er jeg døpt og venter barn i august med min samboer, som ikke er døpt. Han vil ikke at vi skal døpe våre barn, så det er en diskusjon jeg regner med vi kommer til å få om ikke så altfor lenge. Han mener det samme som flere av dere har skrevet her, at det er å ta et valg for et barn som ikke klarer å velge selv. Jeg sitter litt i ett dilemma. Selv synes jeg dåp er tradisjon. Det er med på å stadfeste barnets navn og som jeg ser det; samle familien til noe som skal være koselig. Jeg vil tro at dette med dåp har utviklet seg igjennom tidene og blitt nettopp det: en tradisjon.

Jeg for min del er konfirmert i kirken. Ikke fordi jeg er kristen, men fordi jeg synes at borgerlig var feil vei å gå. I mine øyne kunne man likegodt la det være da.

Jeg syns absolutt ikke jeg er en hykler om jeg velger å døpe mitt kommende barn i kirken. Og syns ikke det er riktig at de som ikke kjenner meg (eller de som tenker i samme bane som meg), skal få kalle meg hykler.

Skrevet

Er så enig så enig. Jeg er ikke døpt og konfirmerte meg borgerlig. Min datter er døpt fordi far ville det, og jeg var vel passe likegylding til dåp eller ikke dåp. Jeg er også fadder til 3 stk små og noe mer hyklersk enn det kan ikke jeg komme på, men ikke så lett å si nei til et slikt spm.

Det barnet som nå er på vei, har jeg ingen planer om å lage dåp for. Skal gifte meg med min kjære og vi vet vel ikke helt hvordan dette skal gjøres men for min del er sorenskriveren mer enn bra nok for å si det sånn!

Barna har ikke valg etter at de er døpt og jeg må innrømme at min datter ikke blir oppdratt i kristen tro her i huset selv om jeg svarte ja på spm. Ble ren løgn det! Men ikke for det, har nok mange kristne verdier om man ser det på den måten!

Skrevet

Man er jo ikke hykler om man holder sitt løfte, kan jo ikke ta dere nær av en påstånd så lenge dere har troen. Dette gjelder for slike som meg som ikke tror i det hele tatt men likevel har døpt barnet sitt. Jeg er en hykler på dette området. Svart ja på et spm som overhodet ikke er sant bare for å følge en slags tradisjon. Utdatert sådann i mine øyne!

Skrevet

Hvorfor blir du redd? Fordi noen mener noe annet enn deg? Fordi noen ikke slår seg til ro med "det er jo tradisjon", men velger å se på hva man faktisk lover når man døper barnet sitt?

Jeg skjønner godt at de som selv tror ønsker å døpe barna sine, for da mener de jo virkelig noe med det, og vil faktisk oppdra dem i den kristne tro. Men jeg for min del, som ikke vet om jeg tror eller ikke, så blir det helt feil å stå der og love noe som jeg ikke kommer til å holde.

Og argumentet med å stadfeste barnets navn - vel det kan man gjøre på andre måter. Human-etisk forbund har for eksempel kjempeflotte seremonier/navnefest.

Så ja, jeg synes fremdeles det er hyklersk og love for Gud og prest og alle tilhørere å oppdra barnet i den kristne tro hvis man vet med seg selv at man ikke kommer til å gjøre det. Å døpe barnet er et aktivt valg man tar, og da bør man i det minste følge opp.

Det blir jo det samme som å gifte seg og sverge troskap ovenfor Gud, og så tror man ikke på Gud! Det blir jo helt rart spør du meg.

Skrevet

vi skal ha navnefest til vårt nurk siden vi ikke kan oppdra barnet i et kristent hjem, men mange gjør det av tradisjon også.. det er snat som det blir sagt her, du tar valg for barnet ditt hver dag. og hvem er det egentlig som tar alt dette seriøst fra punkt til prikke? det skal være en koselig feiring av barnet enten du velger det ene eller det andre..

Fint at du har tatt ditt valg, men la andre få ta sine valg også uten at du hetser dem.. ikke prøv å ta valget for dem..

Skrevet

Jeg betaler kirkeskatt, og da bruker jeg, med gooood samvittighet, kirken som en ramme rundt en tradisjon. På tro og ære, skal IKKE lure ungene mine til å tro at gud og jesus finnes uansett. MEN leser bibelhistorier på senga for dem, på linje med eventyr om tusser, troll og askeladden. De tror ikke at de finnes heller!

Skrevet

Hær er begge døpt ganske enkelt for at det er lettere å melde seg ut av statskirka enn å skulle døpe seg som 14åring...

I den alderen er vel noe av det viktigste å ikke skille seg ut, så bare den stakkaren som måtte døpe seg til komf. gjett om han fikk mange artige komentarer.

Men vi var forøvrig den største borgelige komf gruppa som hadde vært i norge til da så det var ikke mange som valgte kristelig komf.

Skrevet

strengt talt er det jo ingen som behøver å vite at du døper deg (dersom det er det det står på), du går inn på et kontor og skriver under på et papir og ut igjen..

Men dersom du velger å konfirmeres kristelig, så er du jo kristen, og da er det bare "gøy" å få døpt seg..

Skrevet

Jeg er hykler:P

Døpte datteren min og skal døpe den vesle i magen også...

Jeg er verken kristen eller ikke kristen. Jeg er åpen rett og slett.

Tror neppe ungene mine blir sinte på meg når de blir store heller.

Alle har sine egne meninger men trenger ikke rakke ned på de som ikke mener det samme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...