Gå til innhold

Temp på 34,7. Ringe legevakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du burde levere inn en klage på den AMATØRMESSIGE sykpleieren på legevakta! Hun kunne tatt livet av sønnen din, eller noen andre i fremtiden!!!

Jeg har sittet her og nesten holdt pusten mens jeg ventet på svar fra deg om hvordan det gikk. Ta tempen tett på gutten din og ring 113 om den går ned igjen!!

Lykke til, og god bedring :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff stakkars dere. Håper han kvikner til igjen snarest. Masse, masse godt bedring :)

Skrevet

Så godt å høre!!! Er ikkje noko særlig når dessa små er sjuke.....

Ikkje tenk deg om ein gong hvis tempen synker ein gong til, gjer som legen din sa og ring 113!!!!

Skrevet

Målte tempen igjen litt før 12.30, den var 35,7.

Tenkte jeg fikk ringe legen siden hun hadde sagt at det var krise hvis den gikk under 36,7 igjen. Snakket med legesekretæren og hun skulle snakke me legen og ringe meg opp igjen.

30 min senere ringer legen. Jeg må komme ned øyeblikkelig. Hun er nervøs når hun snakker, hun vil vurdere innleggelse.

Jeg forter meg ned, er nede ca 30 min etter dette igjen. De måler tempen, den var 37,3 tror jeg. Min viste 36,9.

Da fikk jeg beskjed om at jeg var hysterisk og hadde målt feil for han var ikke syk nok til å ha lav temp.

Når barn har lav temp så er de slappe og dårlige.

Så nå sitter jeg hjemme med han. Hadde 36 nå nettopp. Er usikker, og vil i alle fall ikke ringe igjen om tempen går ned igjen.

Skrevet

Du må jo bare fortsette hvis du er sikker på at termometeret er riktig. Høres forferdelig ekkelt ut!

Lykke til.

Skrevet

Jeg er egentlig ikke usikker på om det er feil. Jeg har prøvd å måle på meg, og da stemmer det.

Jeg skulle kjøpe når jeg var på vei hjem, men de var utsolgt.

Har sagt til sambo at han må kjøpe på vei hjem, men om han husker det er jo noe annet =/

Skrevet

Kan du ikke dra og kjøpe et nytt termometer da? Hvor mange ganger måler du når du måler? Jeg måler alltid tre ganger... Er det rektalt eller øretermometer?

Skrevet

He he det var veldig teit formulert, men jeg tror det stemmer siden det stemmer på meg.

Og siden tempen er så opp og ned burde hun i alle fall sjekke dette opp. Syns jeg da..

Skrevet

Har du et sykehus i nærheten med barneklinikk så kunne du kanskje ringe dit og forklare at du føler at legen ikke tar saken alvorlig..?

Her i Bergen har de Poliklinikk på kveldstid for barn, og de er supre. Mye bedre med barn enn "vanlige leger".

Skrevet

Er litt merkelig å glemme noe sånt når en er bekymret???

Min gutt har hatt det der en gang, men han var friskere da enn ved 39,5. Gikk raskt over. Søsteren min svimte av et par ganger som barn med det samme. Fikk du vite noe om hva som kan skje eller hva som var farlig med det?

Skrevet

Sambo er ukesendler og har ikke fått full utfylling av hva som har skjedd.

Det kunne være fare for stor infeksjon (hun snakker ikke 100% norsk, men det betyr kanskje kraftig infeksjon eller noe sånn?)

Men å si at jeg er hysterisk når jeg har gjort som hun har bedt meg om. Det er jo litt rart!?

Skrevet

Skjønner godt du er frustert og bekymret etter motstridende meldinger. Skal bidra litt fordi jeg som helsepersonell kan noe om dette, men vet ikke om det hjelper deg. Det stemmer at lav temperatur iblant kan være et av tegnene på alvorlig infeksjon og det er nok det legen har tenkt på når hun sa det var indikasjon for innleggelse ved temp under så og så lite. Men vurderingen baserer seg aldri bare på temperaturen alene. Og det er vel det hun kanskje mente da du var der for andre gang. At han ikke var "syk nok" til at den lave tempen tilsa alvorlig infeksjon.

Når det gjelder barn er det også alltid allmenntilstanden som er viktigst, de kan være alvorlig syke uten feber og kan ha veldig høy feber med helt "uskyldige" sykdommer. Vet ikke om det er vanlig at de også får lav temp ved infeksjoner, om det vet jeg bare det som står over.

Synes du har fått elendig behandling - det kan godt hende legen har vurdert gutten din riktig og at han får riktig oppfølging, men hun må jo forklare deg hvorfor hun sier det ene først og så noe helt annet og å i tillegg kaller deg hysterisk er bare for dumt! Og så mye bekymring, kanskje uten grunn. Prøv å vurdere allmenntilstanden til gutten din, om han spiser/drikker/tisser. Om han er våken og gir god kontakt osv. Er du usikker, ring legevakta heller en gang for mye. Men ikke fokuser altfor mye på temperaturen, det er ikke bare den som sier hvor syk han er.

Håper dette var til noe hjelp. Lykke til!!

Skrevet

Hei, jeg ser du har fått mange svar og vil bare minne deg på noe som kan ha med hvorfor han er varmere når dere måler han til legen mot hjemme... vet ikke om det er skrevet i noe innlegg tidligere siden jeg ikke klarte å lese alle med en gang. men som jeg erfarte selv tiligere for noen år siden som faktisk legen sa....

- når barnet sitter over lengre tid i bil godt innpakket så stiger kroppstemeperaturen, ergo en skal ikke måle temperaturen før barnet har avklimatisert seg etter å ha tatt av alt av utetøy og sittet i vanlige lette klær i min 20 minutter, temp skal så gjentas tatt etter en halv time der igjen...

Var inne med en av ungene mine som også hadde så lav temperatur, vi ventet godt over en time på legekontoret for å kontroll ta temperaturen, den visste alt for lavt til slutt i forhold til hva den viste når vi kom dit..

hvis dette er noe som ble tatt med i beregningen på legekontoret så se bort fra dette, bare tenkte på det når jeg så du hadde så lang vei til legevakten...

hva med å pakke han tett inntill deg og bære han? knyte han på deg for å dele varmen med han, ull kan faktisk isolere litt kulde også siden han er så kald... ullen bare isolerer den varme som kroppen skaper sider helsesøster til meg når jeg klager over at minstemann ikke blir noe varmere med ull tett på kroppen..

Skrevet

Det er 1 time til legevakten. Men 15-20 min til legen. Pga av de som er legevakt her oppe bare har vakt og tror ikke de er der hele tiden. Eller kanskje sover. Det går ikke an å ringe på døren eller noe.

Det ble ikke tatt i betraktning når vi målte. Han hadde på seg ull, god joggedress, vinterbukse, jakke, vintersko luer og votter når vi kom til legen første gang. Tok av han ytterklærne, men han hadde ull og joggedress og vintersko. Og han gråt og kavte og lå på gulvet og vred seg i smerter.

Andre gang hadde han bare jakke, sko og lue. For da måtte jeg jo forte meg. Men tempen ble målt etter ca 5 min, max!

Skrevet

Hvordan er formen hans nå da ? Jeg hadde ringt til nærmeste barneklinikk jeg. Og spurt om dette med å vente med å ta tenpen og.

Skrevet

Nå la jeg ham, han klarte ikke mere. Har jo ikke hatt hvilen sin heller idag.

Han har spist veldig lite denne uken! Han drikker en del. Så jeg bekymrer meg ikke over det.

Han er kald på huden, 36-37 grader, varm i pannen, har problemer med å stå oppreist, dårlig balanse. Han gråter, han er urolig, blek i ansiktet, men rød rundt øyene og blank i øyene. Han har vondt, vrir seg innimellom i smerter. Nyser, hoster skikkelig, klør i kroppen. Han ser slapp og utmattet ut. Vil ikke ha godteri heller. Men får saft og litt brus.

Skrevet

Uff, hadde ringt barneklinikken i nærmeste by jeg. Hørtes ikke bra ut i det hele tatt. Allmenntilstanden er ikke bra.

Skrevet

Eg hadde også ringt sjukehuset og fortalt korleis ståa var og heller reist dit ein gong for mykje enn ein gong for lite. Det høres ikkje bra ut når du forteller om allmenntilstanden hans...........

Du får holde oss oppdaterte da!!

God Bedring

Skrevet

Uff, jeg ville ha sjekket det orentlig. La gå om du blir kalt hysterisk. Alle her inne støtter deg. Mange leger sier at mors magefølelse skal taes på alvor. Testet de ham ordentlig før idag?

Skrevet

har lest alle innleggene nedover her, virker som det er noe alvorlig galt på gang å hadde deet vært min unge hadde han ikke ligget i sengen nå men vært på sykehuset.hadde IKKE gitt meg før de tok noen prøver og sa hva som var galt for dette er absolutt ikke normalt!!

Skrevet

ps me har også ca 1 time til sjukehuset, slik vegane er nå så går nok ein time, 45min om sommaren.......

Har kjørt dit seint om kvelden to gonger eg, ein gong kom eg halvvegas før eg snudde for da spydde sønnen min og var rolig att......

Skrevet

sorry meg ikke meningen å være slem eller frekk! MEN syns ikke du virker noe redd eller hysterisk i det heletatt! kan du ikke heller bruke energi på å få sønnen din inn på en orntlig sjekk.KREV det om du ikke får det, du er moren hans å han har bare deg til å hjelpe seg,tenk om det er noe virkelig galt da!? Ønsker deg masse lykke til, ta ett par tlf å hjelp sønnen din enda mer for man hører stadig om barn som ikek fikk behandling osv,så stå på!!

Skrevet

Sjekket de crp, puls og pustefrekvens når du var nede hos legen??

Skrevet

Heisann..Har ikke erfaring selv med feber under 36 men slik du beskriver gutten din synes jeg det høres ut som han har en kraftig virus infeksjon som har utviklet seg til ørebetennelse. Hvordan er hosten hannes. Har han mye slim og pustebesvær eller sitter det mest i øre/nese/hals området. Lillegutten min hadde 39 i feber i 5 dager. Et opphold på 2 dager for så å få feber igjen.Han hostet og var snørret. Almenntilstanden var veldig dårlig Ble til slutt innlagt for tung pust. Fikk astma medisiner og til slutt kortison preparatet Betapred. Da løsnet det endelig etter nioen dager og jeg har endelig fått tilbake den blide godgutten min etter 14 dager. Så fælt når de små er syke. Bra at du får i han drikke. Ikke vær redd for å kontakte legen igjen ved den minste bekymring. Det er derfor de er der. Ønsker dere riktig god bedring. Klem fra Hildemor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...