Gå til innhold

Fødselsangs for førstegangsfødende er tåpelig! skjerp dere!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg. Det er viktig for barnet at det fødes naturlig. Det vet jo alle. Det er jo en grunn for at de kommer den veien... selv med all teknologien så er det livets beste at man føder normalt. For hvis denne teknologien er så fantastisk, burde den ikke kunne holde og hjelpe alle mennesker i livet, uansett hva som feilet dem??? Nei naturen vet best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg klarer ikke så skjønne at noen vil igjennom et ks jeg.... har vært igjennom det selv og misunner alle venninnene mine som har hat flotte og enkle fødsler som de aller fleste har. har man en medisinsk grunn til at man ikke kan føde så er jo det en ting. å ta ks uten medisinsk grunn når en fødsel antageligvis hadde gått helt feilfritt (og sågodt som smertefritt i 2009) så skjønner jeg ikke hvorfor de vil utsette sin egen kropp, barnets helse og helsen til fremditige barn ved unødvendig ks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du helt lur, du over her heller? Jeg kjenner MANGE som har hatt alt annet enn smertefrie fødsel, selv om de har ønsket alt av smertelindring. Neida, dette klarer du, sier jordmor. Eller, nei sorry, anestesilegen er opptatt...

 

Det foreligger forøvrig INGEN tall på at et planlagt ks (stor forskjell på hastesnitt) er mindre gunstig for barnet enn vaginal fødsel.

 

Forøvrig er det heller absolutt ingen barn som blit hjerneskadd pga oksygenmangel ved et planlagt ks. Dette skjer faktisk,og oftere enn du tror, ved vanlig fødsel. Og 4% av de fødende i Norge får totalruptur. Dét risikerer du heller ikke etter ks, nei. Og ikke kom og snakk om infeksjonsfare- du kan få like mye infeksjon i sårene etter sying ved vanlig fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at barnet blir skadet under fødsel og at mor får varige skader er laaaaangt sjeldnere ved fødsel enn ved ks. Vit hva du snakker om anonym før du angriper en stolt naturligfødende mor!

 

Om man har problemer med å føde så har vi heldigvis ks. Vi klarer også å følge med på barnets form under en fødsel. Men når du aldri har prøvd å føde engang og velger ks - ja da er du rett og slett uviten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandsfanden: det er helt feil.

Det er mye større risiko for komplikasjoner ved ks enn ved fødsel!

la nettopp ut en tråd ang dnaforandring som gir økt sjanse for astma, allergi og diabetes hos ksbarn. i tillegg er det stor sjanse for betennelser etter ks som kan føre til sterilitet. sammenvoksninger i livmor. at livmorgen ikke tåler neste svangerskap (noen kan ikke få flere barn etter et par ks, fordi arret kan sprekke opp). Risiko for morkakeløsning og styrtfødsel ved neste graviditet. Barn har mye større sjanse for å få kiss/kidd ved ksforløsning. så den eneste ulempen er ikke vann i lungene nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ooooo hele 4 prosent???? oiiii hva med de andre 96% da??? skal de ha planlagt ks i tillfelle de får totaltruptur noe som det er små sjanser for at de får? ikke så lur du heller når det kommer til prosentregning og sannsynlighet og risiko heh... Det er faktisk ca oppi 40% med barn med kiss/kidd ved ks - da velger vi heller det da eller? for at mor skal få slippe noen timer smerte så lar vi barnet skrike i kolikksmerter i noen måneder istedenfor og være sent motorisk utkvilet. astma, allergi og diabetes tar vi gjerne med på kjøpet.

 

Det ER tall på infeksjonsfare ved ks (uansett planlagt eller ikke) vs fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det tall på infeksjonsfare ved ks- men de eneste som er interessante i denne debatten er de for planlagt ks uten noen foranliggende medisinsk grunn. Men kom gjerne med de tallene du, luringen.

 

Kan forøvrig hilse fra min mor som er fysioterapeut og jobber med småbarn- de aller fleste kiss/kidd tilfeller oppstår ved vanlig forløsning- ikke PLANLAGT ks. Hun har faktisk aldri behandlet en baby født med PLANLAGT ks for kiss/kidd.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si til vedkommende som påsto at de fleste sykepleiere/jordmødre/leger selv tar keisersnitt at dette er ren løgn!

Vil gjerne se dokumentasjon på dette jeg. Jobber selv som operasjonssykepleier, og gjennom min "karriere" både som sykepleier og spesialsykepleier har jeg enda til gode å høre om en kollega som har tatt elektivt keisersnitt.

Jeg har jobbet både på Aker, Ullevål og Rikshospitalet. Og jeg tør påstå at jeg har snakket med flere hundre sykepleiere/leger som har fått barn og kun 3 av disse har hatt haste/katastrofesnitt!

 

En kollega som endte med totalruptur vurderes nå som potensiell ks-pasient pga faren for ny ruptur. Utover dette kjenner jeg ingen "elektive".

 

Så vennligst ikke spre løgner om at dette er noe helsearbeidere selv velger!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er jo litt av en oppegående, sympatisk dame.. Er du virkelig seriøs?? Lurer på om du er på noe form for dop eller i mental ubalanse som kan komme med et slikt innlegg..Du har all lov til å mene hva du vil om ks, og klapp på skulderen til deg som har født naturlig, og så flott at det gikk så bra.. lurer på om du hadde følt det anderledes om fødselen ikke gikk så bra eller om du hadde hatt noen form for emati for at ingen mennesker er like??.. "du sier det som alle tenker" nei takk og lov for at ikke ALLE tenker som deg. "Det er ingen grunn til å ha angst for å føde", fy f som din uvitenhet og trangsynhet er provoserende, du lever jo i steinalderen! Hva kan du om mennesker og pykologi? Angst er et reelt problem, og det handler ikke om å kjerpe seg eller tøffe seg opp, et slikt utsagn beviser jo hvor lite du vet og forstår om angst! Dømmende og trangsynt, mulig du er en stolt naturlig fødende mor, men det gjør deg ikke til en god en.... så la de som velger ks være i fred for slike tåpelige utsagn og konsentrer deg om deg selv og ditt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv jordmor i England, og synes det er interessant at ingen av mine jordmorkolleger (som har ansvaret for naturlige fødsler, og som også er til stede ved kompliserte forløsninger) ville drømme om å velge elektivt KS; leger derimot, som bare opplever kompliserte fødsler (og faktum er at mange fødsler blir mer kompliserte på grunn av at leger blander seg opp i dem uten god grunn), velger mye oftere KS.

 

Har sett mange, mange kvinner med tidligere traumatiske fødsler velge KS annen gang, og ha problemer med smerter, nedsatt mobilitet, infeksjon osv.; disse kvinnene velger som regel å ikke få flere barn. Har også sett mange kvinner i samme situasjon velge vaginal fødsel (på tross av frykt/engstelse) og føde raskt og lett. Disse kvinnene får det mye bedre med sin kropp og sine minner om den første fødselen, fordi de oppdager at de faktisk KUNNE føde uten problemer, og de velger ofte å få nr. 3 og 4.

 

Selv hadde jeg en grusom første fødsel, ble forløst med tang, totalruptur osv., og ville derfor, hvis jeg hadde bodd i England da, blitt tilbudt KS neste gang. I stedet har jeg født 3 ganger til; siste gang fødte jeg hjemme, og venter nå nr. 5, som også (forhåpentlig) skal komme til verden hjemme i sitt eget hus.

 

Statistikken hertillands (England) viser at barn med hjerneskade (f.eks. CP) like ofte fødes ved KS som ved vaginal fødsel; oksygenmangelen oppstår som regel lenge før fødselen overhodet starter, så skaden er der allerede under svangerskapet.

 

Lykke til alle dere som venter baby, uansett valg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hehe,ja dette var en sprek debatt:-D

jeg skjønner hva "Superstolt naturlig fødende mor " mener.Keisersnitt blant førstegangsfødende er blitt en "mote ting" og det er skremmende. Angsten er i noen tilfeller noe de lyger om for å få keisersnitt. De tror rett og slett det er enklere med en operasjon enn en normal fødsel.

 

Jeg kjenner og jenter som har født naturlig og opplevde total raptur.De har aldri anbefalt meg ks,men sier at man bør klippes isteden for naturlig revning.Ene og alene fordi klippingen er kontrollert av jordmor.

 

Men det er opp til folk selv, og jeg mener ikke å kaste stein på noen.Siden denne debatten er så følsom og alle vil ha rett, så glemmer man kanskje å se nyansene melom sort hvitt? Regner med de her inne som er for ks har en god grunn,ikke som anonym 22:00- 14.02 :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...