Gå til innhold

Fødselsangs for førstegangsfødende er tåpelig! skjerp dere!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er på tide at noen sier det som alle tenker... Nå har det gått så langt med keisersnitt og når det bør brukes og når det ikke bør brukers. Når kvinner sier de ønsker keisersnitt basert kun på angsten for å føde og faktisk ikke har født før, synes jeg dette er patetisk. De fleste kvinner klarer dette helt fint. Vi har født siden tidenes morgen og menneskekroppen er fremdeles den sammen. Dersom kvinner har vært igjennom en traumatisk og vanskelig fødsel, som noen vi få, så forstår jeg godt at disse ønsker keisersnitt ved neste fødsel. Men for dere som aldri har vært igjennom en fødsel og har angst...??? for hva da??? HALLO??? skjerp dere. Det er ingen grunn til å ha angst for å føde, det er det mest naturlige i hele verden. Her må vi kvinner tøffe oss opp. Heldigvis er trenden slik at modige sterke kvinner ønsker å føde vaginalt, og gjerne på fødeloft/klinikker uten smertestillende. Dette er kvinner som har kontroll på seg selv, har kunnskap om kropp og fødsel og bruker de forum som er for å forberede seg og kroppen sin på en naturlig opplevelse og er stolte av å kunne si at de har født naturlig.. ofte i motsetning til de som må tilstår ha ha tatt keisersnitt (som ikke er det beste for barnet i de fleste tilfeller) fordi de hadde angst for noe de ikke vet hva er... Så, skjerp dere kvinner og vær stolt av kroppen og at dere kan føde naturlig og ikke pyser ut med keisersnitt.

 

Ps. det er selve graviditeten som gjør at vagina/bekken forandrer seg, og ikke selve forløsningen..

 

Hilsen en stolt naturlig fødende mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så "koselig" med sånne anonyme, hormonelle, kranglefanter som deg!

 

Fødselsangst for førstegangsfødende kan være basert på mye, ikke bare selve frykten for å "tyte ut en unge - auau".

 

Tenk deg litt om, før du slår så forbanna hardt ned på "oss" -" som pyser ut med keisersnitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Vil på en måte si at jeg er enig i at jeg er forundret over alle førstegangsfødende som er så redde for å føde.Jeg vil påpeke at ikke alle skal skjæres over samme kam da det er mange forskjellige grunner for å velge ks, men etter å ha vært på dette forumet i nesten 3 år er det mange som bare ikke vil. Som er redd for å miste kontrollen, redd for smerte etc. Da tror jeg ikke de er klar over risikoen man faktisk tar med et KS. Også er det mange som glorifiserer det å ta KS.Det er IKKE like enkelt å ta KS som å føde vaginalt, SÅ FREMT man ikke har en ekstrem vankelig og tøff fødsel med mulig revning etc.

 

Jeg måtte ha katastrofe snitt med nr1. Full narkose og mange timer uten å se henne og laaang rekonvalesens. Med nr 2 prøvde jeg vaginal igjen selv etter fødsel fra helvete. Igjen måtte det bli KS etter en del timer i fødsel. Denne gangen må jeg ta KS, men hadde for å være helt ærlig helst prøvd vaginal igjen om det hadde vært opp til meg.

 

Hilsen en som tør stå frem med nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at jeg meget godt vet hva det er å føde selv om jeg ikke har gjort det selv. Har vært med på mange fødsler som "tilskuer" og det har gitt meg angst for hele greia. Det er en kjensgjerning at det ofte er mange komplikasjoner og smerter ut av en annen verden med vag.fødsel, noe jeg slett ikke takler å tenke på selv. Men kanskje det ville gått bra, hvem vet? Men vi har ingen garanti. Denne usikkerheten gjør at jeg har sterkt ønske om KS. Bare skyt meg og kall meg feiging, jeg er bare ikke denne super-urkvinnen som syns dette er så skrekkelig naturlig.

Det er da fint at en kan få et valg da, eller??

Av og til blir jeg så overgitt over andre damer altså.

ALT skal de klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ikke kan fatte å begripe er hvorfor du gidder å ha så innmari mye meninger rundt en problemstilling som tydeligvis ikke angår deg i det hele tatt?!Er jo helt latterlig!

Hvorvidt fødselsangst opptrer hos første-eller flergangsfødende har forøvrig null betydning...alle har sine grunner..og det er skremmende at det vandrer så sneversynte mennesker som deg rundt i gatene i dagens samfunn...

Håper for din del at fødselen din går knirkefritt, og at du slipper å oppleve at noe går galt...!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sinna, lei meg og skuffet når jeg leser dette. I min barndom/ungdomstid ble jeg sexueltmisbrukt på det groveste av et fam.medlem. Dette har ført til at jeg har fått skader/rift i underlivet som vil plage meg livet ut. Jeg sliter også veldig med selvfølelsen og andre psykiskeproblemer pga det jeg har opplevd. Dette gjør at jeg i samarbeid med leger og jormor har blitt enig om KS. Dette for at ting skal gå mest mulig rolig for seg og at jeg skal slippe å ligge å spre beina for fremmede. (Dette er for meg et stort problem. Tok flere år før jeg fikk meg kjæreste og kunne gjennomføre et samleie. Å bli gravid var et stooort skritt for meg).

 

At noen kan få seg til å skrive slikt, i det hele tatt ha tankene i hodet skremmer meg. Du vet INGEN TING om hvorfor folk IKKE ønsker å føde vaginalt. Det ligger alltid mer til grunne enn at "jeg tør ikke".

Vi vet ikke hvorfor folk ikke tør å føde, men velger KS. Angsten og det å ikke tørre grunner som regel alltid i et eller annet.

 

Man skal selfølgelig ta av seg hatten for fødende kvinner, men ikke undervurder KS kvinner. De er også unike på sin måte, og de vet utrolig godt at de ikke tar noen "snarvei" med å velge KS.

 

Du burde beklage ditt innlegg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så utrolig unødvendig, å latterligggjøre og rakke ned på de som har angst. Angst er som ofte irrasjonelt, men den er likevel reell og ubehagelig for den som føler angsten på seg. Akkurat som du "anonym" ikke har opplevd angst, hvordan kan du uttale deg da om hvordan det føles? Akkurat som du uttaler deg: " at de med angst ikke kan ha grunn til angst hvis de aldri har født."

 

Det er nok ingen lett sak for de som ønsker keisersnitt pga angst. De vil nok helst føde naturlig, men jeg tror neppe det er sunnere å gå rundt å være stresset og angstfylt i løpet av et svangerskap.

 

Hvis man setter seg ordentlig inn i hva et keisersnitt innebærer så er det et komplisert inngrep, og at man velger det istedet for å føde naturlig sier noe om hvor sterk angsten er. Samtidig er ikke keisersnitt noe spesielt mer risikofylt enn å føde hvis man virkelig setter seg inn hva keisersnitt innebærer.

 

Det er jo typisk at man dømmer noe/noen hvis man ikke har opplevd situasjonen selv, og dermed sette seg selv litt høyere enn andre. Mangel på empati kalles det

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg si til deg som har blitt misbrukt, at det er helt forferdelig, og denne artikkelen var ikke ment for deg, eller de som har andre traumatiske barndoms opplevelser eller medisins begrunnelse for å ta keisersnitt, selvfølgelig ikke. Dette er rettet mot kvinner som er friske og fine og ikke skulle ha en medisinsk/tungtveiende grunn til å ta keisersnitt... Hvor kun ønsker om en lettere og "smertefri" fødsel er det ønskelige, når man vet at barnet i de aller fleste tilfeller har det best med naturlig fødsel. Og i 99% av tilfellene så går det bra. Her inne i Ks forum så kan det nesten virke som om ingen får til normale fødsler for det er så mange skremselsinnlegg, men flertallet av gravide kvinner i Norge kan føde naturlig, og det er det jeg ønsker å påpeke. Så hvis du tok dette til deg, så beklager jeg veldig.

 

Mvh

 

Hilsen en stolt naturlig fødende mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan ha en grunn for å velge ks, og mange er nok gode, men når en frisk kvinne som har hatt et normalt svagerskap, velger ks fordi de har angst for fødsel, så forstår jeg det ikke. Det er klart det er vondt å føde, det synes alle. men det er en smerte vi aller flese kvinner kan klare. Vi er laget for dette. Men i det siste har det blitt så "posh" å ikke pushe, og den utviklingen er ikke bra. Barnet har det best med naturlig fødsel, så sant DET IKKE FORELIGGER EN MEDISINSK GRUNN FOR ANNET!

 

Mvh

 

Hilsen en stolt naturlig fødende mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste ulempen for barnet er at det ikke får presset vannet ut av lungene på samme måte og dermed får litt startproblemer med å puste, men etter det jeg har lest så tar ikke barnet skade av det.

 

Det kan oppstå mange flere farligere komplikasjoner for barnet ved vanlig fødsel enn ved keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har tydeligvis ikke du gjort hjemmeleksa di godt nok...

For det er ikke alltid best for barnet med naturlig fødsel så sant det ikke foreligger en medisinsk grunn for annet..

Merkelig at du ikke har fått med deg det når du tydeligvis kan så mye om akkurat hva som er bra og ikke bra for barn...

 

Det er IKKE bra for fosteret dersom mor er stresset og redd under graviditeten sin...blir mor deprimert som følge av dette kan det føre til prematur fødsel, lav fødselsvekt og bidra til å skade tilknytningsprosessen mellom morog barn etter fødsel..

Ett stresset svangerskap kan i utgangspunktet fremskynde en fødsel i seg selv..

 

 

VELGE keisersnitt var da også litt av en talemåte...Det er ytterst få i dette ganske land som selv VELGER keisersnitt..

Det har foreløpig ikke blitt sånn i Norge at man kan VELGE keisersnitt..

Det er timer med samtaler og mange tankeprosesser en må igjennom..

Keisersnitt er ikke noe man bare bestemmer seg for at man vil ha..Dette burde du vel ha fått med deg når du tilsynelatende kan så mye om akkurat dette temaet!

Posh og ikke pushe? Jeg tror ikke at de som har fødselsangst prøver å være "poshe" som du så fint sier..

 

Det er utrolig at det går an å bli så trangsynt som det du er...

Og for din del så håper jeg virkelig at du slipper å få angst for noe..

Tror ikke du hadde sett på det som en "posh" situasjon...

 

Man skal ALDRI uttale seg om ting man ikke har noe bakgrunn for å uttale seg om..

Og har man ikke noe godt å si så kan man like gjerne holde kjeft!

 

Håper ingen fler her inne gidder å bruke tid på å rettferdigjøre en allerede vanskelig og svært personlig avgjørelse for en så snever person som deg!

Så kan du ta meningene dine over til ett annet forum hvor noen kanskje er interessert i hva du måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

 

Det var svært så sinte og provoserte mange blir her da. Det eneste jeg sier er at så sant mor har et normalt svangerskap, så burde det ikke være grunn til å ta keisersnitt. Og da kan du se bortifra medisinske årsaker og tidligere fødsler som har vært traumatiske, og misbruk som noen nevnte. Selvfølgelig vil det alltid være unntag fra regelen. Men utgangspunktet mitt er at det i dag er alt for mange som velger keisersnitt fordi det virker lettere. Dette har til og med leger og jordmødre dokumentert, og i en riksdekkende avis stod det for en liten stund siden at leger var redde for å avvise kvinner som ønsker keisersnitt uten god nok grunn pga rettslig etterspill. Og slik skal det da ikke være. Men det er tydelig et veldig ømt tema for mange, den tar jeg, men det er mange her som går rundt og har angst for fødsel. Hvorfor det??? Da får de ikke god nok informasjon av hverken lege eller jordmødre. Og det er trist. Så går de inn og leser skrekkhistoriene her inne, for det er jo det de er, og tror at alle fødsler ender slik. Det er jo tvert imot. Det burde opprettes ett forum for flotte naturlige fødsler, for det er jo det som er det vanlige!

 

Og husk det, vi går igjennom mange nifse og ukjente ting her i livet, men det nytter ikke å gå rundt å engste seg for alt... Man må ta seg selv i nakken og si: dette kan jeg klare, dette er jeg skapt for, dette går bra.

 

Mvh

 

Hilsen en stolt naturlig fødende mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det kan oppstå mange flere farligere komplikasjoner for barnet ved vanlig fødsel enn ved keisersnitt."

 

så sant så sant...........bare mange som ikke vet det........(rart at overvekt av sykepleiere/jordmødre velger ks)....Mon tro hva de ser.....Legeforeningen har jo gått ut og sagt at de må føde vaginalt, for hva vil ellers kvinner tro? ha ha....

 

Jeg prøvde å føde,,,, et helsiken uten like...tilslutt ble det ks og jeg skal ta ks igjen nå...Det er flere som blir presset til å føde 2 gang som OFTE og da mener jeg ofte må ty til keisersnitt igjen...Jormødre vil aller helst at du skal føde, det koster veldig mye for et planlagt keisersnitt. Jeg er glad i at jeg prøvde å føde 1.gang, men jeg synes at nok er nok en skal ikke prøve å føde for ENHVER PRIS. Forskning er kommet langt i dag. I dag er det overhode ikke noe særlig risiko å ta ks, faktisk mye større fare for barnet i det det er på vei ut....

 

Og hva med barnet mitt da? Jo det er sterkt og sjelden sykt, godt utviklet motorisk og språkmessig i forhold til andre barn født på "vanlig måte". De opplever jeg ofte som konstant syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har man ikke noe godt å si så kan man like gjerne holde kjeft!

 

Håper ingen fler her inne gidder å bruke tid på å rettferdigjøre en allerede vanskelig og svært personlig avgjørelse for en så snever person som deg!

 

 

godt svar og bra reflektert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere skjerpe dere! Hvordan i all verden kan dere være uenig med meg i følgende: og hør etter!

 

Bør ikke få kesersnitt og heller føde naturlig:

 

1. Dersom mor er frisk og rask og svangerskapet har vært normalt

2. Det ikke ligger medisinske årsaker som tilsier at ks er nødvendig

3. kun ved eget ønske

4. Pga angst. (alle har jo litt angst for hva som skal skje) Det er vondt å føde og det er knalltøft når det står på. Men i dag finnes det så mye hjelpemidler, epidural, lystgass osv, at det kan ta bort 90% av smertene. og det er best for barnet å fødes naturlig. Hvis ikke hadde vel ikke naturen skapt oss slik??? tenk på det dere!

 

Man bør få keisersnitt dersom:

 

1. Man har blitt misbrukt

2. Har en traumatisk fødsel bak seg

3. Medisinske årsaker

4. Man går over tiden, fødselen er for treg... ikke fremgang

 

Så til dere som er førstegangsfødende, og har de 4 første punktene på rett siden, slutt å lese slike tulle/skremselshistorier her inne, de gagner ingen, de sprer frykt og redsel. Snakk heller med kvalifiserte fagfolk! og ikke mist, snakk med venner/venninner som har født normalt og det har gått helt fint, for det er det som skjer i de fleste tilfeller!

 

Og vær stolt av at du klarer å føde naturlig! Keisersnitt, uten godt grunn, er noe tull og tøys! (og for pyser...;)

 

Mvh

 

Hilsen en stolt naturlig fødende mor!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he det lurer jeg virkelig på og..... stemmer ikke helt slik det står her nai. Men for meg nå spiller det ingen rolle......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er opp til hver og en.

Ingen skal tvinges til å føde selvom de er førstegangs.

De kan ha mareritt og angst selvom de ikke har født!

Jeg fikk innvilget ks med min første ,men fødte og jeg hadde ks med min andre.

Min tredje er jeg foreløpig usikker.

Så la oss hver og en bestemme sjøl sier nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldighvis er det ikke noen av dere idioter som bestemmer hva som er "riktig" eller "galt".Kvinnen burde få bestemme selv hvordan hun vil ha fødselen sin! Hvis man vil ha et keisersnitt UHAVHENGIG grunn,så må man vel for faen få velge det selv.Det er DIN kropp,og DIN fødsel!!!!

 

Ikke alle syntes det er så jævla naturlig og vakkert å skvise en unge ut av dåsa!!!!!

 

Så plupp ut unger du,på den jævla "naturlige" måten du vil,men ikke rakk ned på andre sine valg!!!

Og forressten,jeg ser IKKE "opp" til deg som har hatt en naturlig fødsel,ikke noe vits å gå rundt å være stolt av det!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hahaha-

det er nettopp dette jeg mener. Folk som deg, som egentlig ikke trenger ks, men som ønsker det pga som du selv så fint sier det:

 

"kke alle syntes det er så jævla naturlig og vakkert å skvise en unge ut av dåsa!!!!!"

 

Og en annen ting, vi kvinner som har født naturlig, skal og er stolte av det...men det forstår ikke kvinner som deg, som kun tenker på eget beste... stakars dine barn... mor kommer alltid først, i steden for ungen. Nei du har nok misforstått noe her. Dessuten er det ikke slik i Norge i dg at det går ann å velge om man skal ta keisersnitt eller føde vaginalt. Det er opp til legene og jordmødre og bestemme og slik er vi best tjent med. Legene er der for en grunn og det er ingen vits i å undervurdere deres kunnskaper og dømmekraft selv om jeg vet mange kvinner tror de vet bedre.

 

Hilsen

 

Superstolt naturlig fødende mor (hvis barn kommer først!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...