Gå til innhold

Fødselsangs for førstegangsfødende er tåpelig! skjerp dere!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ikke drit deg ut a!!!du kjenner ikke meg!!!hvem er det som har fortalt deg hva jeg har gjort og ikke gjort?du vet ikke engang om jeg har barn

 

Jeg har ikke misforstått noen ting jeg...jeg bare sier at folk har rett til å velge selv,uten å bli dømt av sånne idioter som deg..som setter seg på en høy hest..uten å være verdt det!

 

Og syntes det er velldig farlig at du begynner å kritisere hvordan andre er som mor pga.en fødsel.Det sier veldig mye om deg spm person...og da kan jo jeg si tilbake ; stakkars dine barn,som har deg som mor :0)

 

(nå sank jeg ned på ditt nivå...men jeg kunne ikke dy meg)

 

Jeg syntes det er super provoserende at du mener at kvinner som tar keisersnitt IKKE er gode mødre ("mor kommer alltid først,i steden for ungen") Det går rett og slett ikke an å skrive slikt hvis du er noelunde oppegående i hodet!!!!

 

Du må prøve å vise litt forståelse for andre...og ikke hate!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo, noen hjemme, hadde du lest hva jeg skrev så hadde du skjønt det. jeg nevnte noen punker, og utifra det synes jeg vi kvinner burde føde vaginalt. og det er jo ikke slik i dag at vi kan velge, det er ingen lov som gir oss rett til deg. Og kanskje er det likegreit.

 

Og det var du som kommenterte:

 

Ikke alle syntes det er så jævla naturlig og vakkert å skvise en unge ut av dåsa!!!!!

 

Så den kommentaren var faktisk ment til deg;)

 

 

Og jeg har respekt for de som tar ks, jeg skulle bare ønske at de som strengt tatt ikke trenger det (se pkt nevn i tidl innlegg) føder naturlig og ser hvor fantastisk det er. Det er litt som å gå på en lang tur, man strever litt på veien, men utrolig godt når man er fremme, og ja selvfølgelig er smerten ved å føde vondere enn å gå en tur, men tanke gangen...

 

 

Hilsen

Superstolt naturlig fødende mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk litt sårende å lese at jeg setter meg selv foran ungen fordi jeg ønsket KS. Det tok meg mange år å manne meg opp til den kampen det er å få innvilget KS uten medisinsk grunn. Hadde jeg ikke fått det hadde jeg forblitt barnløs.Men jeg ønsket virkelig dette barnet, og han går foran alt.

utrolig å lire av seg sånne ting egentlig.

Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er ganske utrolig at de som allerede HAR født, har så innmari sterke meninger og rakker ned på de som faktisk ikke vet hva de går til ennå!! Keisersnitt eller vaginal fødsel, Så lenge mor og barn har det bra, så hold meningen for deg selv. La mor t valget selv!!

Jeg måtte ta keisersnitt første gang, uten valg! venter nr 2 i slutten av april, kan ikke si jeg vet hva jeg går til, for det om jeg har lest og sett mye, kan ikke dette måles før man er oppe i situasjonen. Er det verste jeg vet når sånne som deg skal fortelle oss hvordan og hva som er best, eller hva vi skal mene og føle!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

OMG, jeg tror ikke folk egentlig leser det som blir skrevet...for alle tar det jo så sykt personlig. Dersom du har en god grunn, som sikkert mange har, til å ta ks, så velbekomme.

 

Men dersom du er frisk og rask og svangerskapet har vært normalt ser jeg ikke grunn til å måtte ta keisersnitt. Så enkelt. Var det så vanskelig. Folk trenger ikke begynne å gi begrynnelser for hvorfor de har tatt ks.

 

Det jeg ønsker er at DE SOM ER FRISKE OG RASKE OG HAR HATT ET NORMALT SVANGERSKALP SER GLEDEN AV Å FØDE NATURLIG, OG IKKE LESER ALLE DISSE SKREMSELSHISTORIENE HER INNE. FOR VI SNAKKER OM KUN CA 10% AV ALLE SOM FØDER SOM HAVNER I EN SLIK SITUASJON, MENS DE 90% ANDRE FÅR EN FLOTT OPPLEVELSE. IKKE GÅ GLIPP AV DEN PGA REDSEL OG ANGST!

 

Mvh

 

Superstolt naturlig fødende mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som går så hardt ut mot KS høres falske ut.

Dere har jo aldri hatt KS, men mener alikevel at dere vet hva dere snakker om? Imponerende!

 

Tror dere sykehusene deler ut KS villt uhemmet?

 

Og dere ER klar over, at KS er en operasjon (ikke et lite inngrep), og så langt fra pysete som du faktisk får det?

 

Bukker og neier for superstolte og naturlig fødende mødre, men det er ikke likt for alle :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er så naturlig stolt fødende mor, hvorfor er det så greit med bedøvelser da????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere skjerpe dere. Angst for ditt og angst for datt. Jeg er helt enig med stolt natulig fødende mor. Noen finner en unskyldning for alt.. Svake mennesker. Bra dere ks kvinner ikke levde for 100 år siden... hva skulle dere da gjort med angsten, hehe var ikke så mange som tok ks på den tiden nei!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg synes du er litt søt jeg, som tror at dette provoserer. Nei til det er det for uvitende, unyansert og rett og slett latterlig. Jeg fikk beskjed av overlege at det alltid er best for barnet om man tar ks i forhold til vaginal fødsel, men at det var en høyere risko for mor. Men - du vet jo best! du vet jo til og med hva ALLE tenker....

 

Lykke til med dine evt fremtidige urkvinnefødsler, så får vi være glad for at du ikke får barn som blir hjerneskadet pga oksygenmangel underveis eller at du får 4 grads ruptur. For sånt skjer jo bare ikke har jeg skjønt av innlegget ditt.

 

Og så så stolt som du må være - du som ikke vil skrive under med nick engang. Tror nok du hadde litt sosiale antenner der og skjemtes mer enn du var stolt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hohoho...du må ikke bare tro alt det du hører, en lege har sagt.... hadde det vært slik at det beste var å "føde" ved keisersnitt, hadde vi mennekser ikke blitt skapt slik vi er... sorry.. men her tar du altså feil. Men det er bare å finne på unskyldninger for de inngrepene som blir unødvendig gjort.

 

Så sant man er frisk og rask, og har hatt et normalt svangerskap, så bør kvinner føde naturlig!

 

 

Ps de som vil vite mer.....

 

 

 

Keisersnitt eller vaginal forløsning?

E Hem

Hva gjør man når mormunnen er helt utslettet, men barnets hode står slik at det ikke er enkelt å forløse med tang eller vakuum?

 

 

Mange fødselsleger vil hevde at det er best å gjøre keisersnitt i en slik situasjon. Nå kaster en studie fra Bristol lys over problemet. 393 gravide ble inkludert i en prospektiv kohortstudie over ett år ved to store fødeavdelinger. Keisersnitt ble gjort hos 209 kvinner, mens 184 fødte vaginalt. Inklusjonskriteriene var hodefødsel til termin, utslettet mormunn og forventede vanskeligheter ved vaginal forløsning som gjorde at kvinnen ble tatt inn på en operasjonsstue.

 

Studien viste at sannsynligheten for keisersnitt økte ved kroppsmasseindeks > 30, fødselsvekt > 4 kg og ved bakhodefødsel med pannen fortil (occiput posterior). Kvinner som fikk utført keisersnitt, hadde større sannsynlighet for blødning og langt sykehusopphold. Barn som ble født ved keisersnitt, hadde større sannsynlighet for å trenge intensivbehandling, men lavere sannsynlighet for traumer enn barn forløst med tang.

 

Forfatterne konkluderer at vaginal fødsel bør foretrekkes dersom det ikke er klare tegn til mekanisk misforhold. De understreker at en erfaren fødselslege bør overvåke kompliserte operative forløsninger.

 

- Dette er en viktig studie som utfyller vår kunnskap om komplikasjoner ved ulike forløsningsformer, sier overlege Per E. Børdahl ved Kvinneklinikken, Rikshospitalet.

 

- En viktig forskjell mellom England og Norge er at vi her i landet har hatt tradisjon for å ha overleger til stede ved vanskelige fødsler. Anbefalingen om å ha erfarne leger til stede ved kompliserte fødsler kan bare støttes. Studien understreker betydningen av erfaring, sier Børdahl.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bibelen står det an " i smerte skal kvinner føde sine barn" og da er det jo helt på sin plass at det skal være jævlig vondt og ødeleggende, det er jo så naturlig med smerter. Hvertfall for 1000 år siden når de ikke hadde valg. Det har vel skjedd endel siden da, og takk for det.

Har du diabetes får du insulin, har du angst og motforestillinger for å føde vaginalt får du KS. Og bra er det. Vi lever i 2009.

Så får dere urkvinner være så stolte dere bare vil med deres eventuelle komplikasjoner etter den fantastiske fødselen deres som kun varte i 2 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 12:29 23.02.2009: Takk for et veldig lite konstruktivt innlegg. Jeg hadde ikke fødselsangst før førstemann, men det stiller seg litt annerledes nå. For 100 år siden hadde sannsynligvis hverken jeg eller sønnen min overlevd. Tror du jeg er glad for at vi lever i 2009, eller?

 

Anonym 21:25 3.03.2009: Interessant, takk for at du postet dette! Jeg har vært i akkurat denne situasjonen, og det ble tatt ks. Det er jo også et spørsmål om HVOR høyt hodet sto - hos meg kom hodet aldri ned på bekkenbunnen, så det sto langt oppe. For å være helt ærlig: Personlig ville jeg foretrukket ks framfor høyt tanganlegg, som utføres sjelden i Norge. Det var mer aktuelt tidligere, da ks var en mye mer risikabel operasjon, med høy dødelighet også for mor, enn det er i dag. Det fødselslegen sa til meg - og han var svært erfaren - var at det ikke var noe annet alternativ enn ks. Forøvrig gjaldt ingen av de tre tingene som økte sjansen for ks for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er det best, og å foretrekke å kunne føde vaginalt. Men det er så lenge at alt er normalt.Og at det ikke er fare for liv og helse verken for moren eller barnet.

 

Så bra at vi har noen sånne "urkvinner" som er så modige og stolte. De ville vel gjennomført fødselen vagianalt uansett konsekvens. :)

 

Jeg hadde en fødsel for noen år siden som ikke var normal, og i dag sitter jeg her med et barn med en utviklingshemming. Skulle ønske jeg den gang hadde hatt en jordmor som ikke vær så jævlig sta. Og som kanskje kunne sett det at en oksygenmangel påvirker barnet. HUn ville at jeg skulle føde vaginalt og KS var ikke samtaleemnet når det ble nevnt av meg og barnefaren.

 

Jeg skal nå ha et barn til, og jeg klarer ikke å stole på at det finnes en jordmor som kan jobben sin, så jeg skal ha KS. Det nytter ikke å fortelle meg at det er best å føde vaginalt, jeg har bestemt meg!

 

Men igjen jeg skjønner jo argumentet med at å ha angst for en førstegangsfødende er litt tåpelig. Hvordan kan man være redd for noe man aldri har prøvd før. Da er det nok mest angsten for smertene og det å miste kontrollen. Men man får jo idag samtaler med jordmor på sykehuset, og under fødsel så kan man jo få smertelindring i "alle bauger og kanter". Så jeg synes at det å få keisersnitt kanskje bør strekke seg litt lenger enn det "ubehaget" man selv MÅ gå igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke grunnen for folk bli så sure på dette forum...Jeg er enig i mange observasjoner faktisk..mange ganger, mangle bedre opplysninger for de fødende mammaer...men er viktig for alle å ta saken hos legen eller jordmoren deres...

Jeg, for exempel, er skramred for bedøvelse...Jeg hadde 3 perfekt baby på naturlig måte...det var bare fantastisk...venter num 4 i august og gleder meg å føde på naturlig måte også... det er så lett etterpå...vi kan spise, passer babyen vår, amme, ta en deilig dusj etter fødsel og gå...

Men, jeg vil prøve meg igjen på naturlig fødsel...bare skulle ta em KS hvis jeg trenger selvfølgelig....

Lykke til !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta stoltheten din under armen å pelle ræva di et annet sted!! Legg heller denne ut på krangle om du er ute etter å provosere-ikke på keisersnitt debatten..

 

 

Å, ja..tok keisersnitt og er j***** stolt av det!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære stolte naturlig fødende mor

 

viss du er komfortabel med å legge din egen og barnets liv og helse i hendene på en person som ikke har mer utdannelse enn enn tannlege, så gjærne for meg!!

 

jeg ser helst at både jeg og barnet kommer friske og raske utav hele greiene!

 

At du klarer å leve med tanken på at du kanskje starter en fødsel med et friskt barn men ender opp med et skadet barn, skadet underliv ++ vise bare at du ikke er så itelligent som du kanskje ønsker å gi uttrykk for.

 

jeg misstenker at du er en person med kroppen full av hormoner, lite å gjøre og lite vett, som skriver slike latterlige innlegg for å provosere, og for å få slike som meg til å bite på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med HI!

 

Keisersnitt burde ikke være noe man kan velge under noen omstedighet. Det skulle kun blitt brukt i kriser!

 

Som folk kanske vet, så er kvinnene skapt til å føde vaginalt, og slik burde det være!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym: Tannleger har like lang utdannelse som leger, dvs betydelig mer enn en jordmor. Bare til tannlegenes forsvar. :)

 

Forøvrig er jeg også litt lei av kommentarer fra diverse urkvinner og andre "sterke" kvinner. Det er jo flott at dere føler det slik - klart jeg er misunnelig! Enkelte av oss andre er derimot ikke laget av urkvinne-materiale, tydeligvis - hyler etter epidural, inhalerer lystgass for harde livet, og ender opp på operasjonsbordet til slutt. Slik var det for meg, som "egentlig" skulle føde i badekar med kun akupunktur og massasje og shit... My ass... Moralen jeg har lært av denne opplevelsen er: IKKE planlegg fødselen, du vet aldri hvordan den blir. Du kan "planlegge" så mye du vil - uansett vet du ikke hva du går til. Og selv om DU klarte å presse ut en unge på 4,5kg uten smertestillende og med kun et par pyntesting, og følte deg som en superwoman etterpå, betyr ikke at alle andre er det. Ikke overfør dine egne erfaringer til alle andre. Det som er sant for deg, er ikke nødvendigvis sant for kvinnen i rommet ved siden av.

 

Jeg er ikke en urkvinne. Jeg er en kvinne som hadde fire drypp parallelt, spinal, epidural, innlagt kateter og var til slutt bundet fast til operasjonsbordet som en annen korsfestet kriminell på Jesu tid. Men den påfølgende spinalhodepinen håndterte jeg som en "urkvinne" - dessverre.

 

Hehe, sorry, dette ble flåsete, det var egentlig ikke meningen. Håper likevel noen skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hvor mye idag er det som egentlig er så forferdelig naturlig?? ALt annet kan være unaturlig, men å føde det MÅ man på død og live gjøre naturlig. Og det er helt fantastisk, men hvorfor i h....... bry seg om hvordan andre kvinner velger å føde. Hvis man tenker seg godt om forstår man jo at det er bedre for barnet å bli tatt med keisersnitt. Det er jo en grunn til at det foretas hastekeisersnitt, jo nettopp fordi det oppstår komplikasjoner under fødsel som kan være farlig for barnet. Keisersnitt er KUN farlig for mor, så kan ikke akkurat si at man setter seg selv foran barnet.

 

Idag får jenter mensen de er 11,12, 13 år gamle. Pluss/minus. Men det er jo for faan ikke naturlig at de skal bli mor når de er 11 år gamle. ihvertfall ikke i dagens samfunn.

 

Og fødende kvinner tar alt mulig rart av bedøvelse, hvor naturlig er det???

 

Folk føler det de føler, og dagens samfunn er ikke så forferdelig naturlig idag, og det trenger ikke bare å være negativt. Tenk på alle maskiner, medisiner og måleapparater som finnes i dag, som egentlig ikke er naturlig, men som er utrolig viktig og betryggende for å vite at fosteret og barnet har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja la oss legge denne debatten død. Til dere som velger keisersnitt og som er helt friske og fine og har ett normalt svangerskap og det ikke ligger en medisinsgrunn til å ta ks...??? JEg forstår dere ikke enda. Dere gidder vel ikke amme heller??? selv om det også er naturlig... Jaja lykke til uansett. Jeg synes de som har med.grunner og dårlig erfaring fra tidligere fødsler skulle få ta ks. men resten, skjerp dere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tar vekk 90% av smertene?? JA SÆRLIG!!! er du helt spaltet eller!! Det har du ihvertfall ikke grunnlag for å dokumentere!

 

 

 

HILSEN EI SOM FIKK KEISERSNITT (UTEN SÆRSKILT GRUNNLAG) MED BEGGE MINE BARN!

 

Og angrer ikke ET sekund!

 

Det er du som er en pyse som ikke tørr å ta keisersnitt!

 

Ja vettu, når du er usakelig så er jeg det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...