Gå til innhold

ved deling av foreldrerett

Anbefalte innlegg

Skrevet

har delt 60% 40%, ha da den som har 60% alle krav, og det siste ordet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel ikke foreldreretten men omsorgen som i tilfelle er delt 60/40?

Skrevet

ja, du har helt rett..

Bare litt sinna og huset ikke hva det het

Skrevet

den som har 60 % bestemme hvor barnet skal gå på skole/barnehage.

den som har 40 % bestemmer hva barenet skal gjøre og hvem barnet skal være sammen med når barnet er hos h*n

Skrevet

ang helsestasjon og slikt da?

Skrevet

Nei nei nei

Nå får du masse feil info her :)

Delt omsorg 40/60 har INGENTING med foreldre ansvar å gjøre. Eller hvem som har det siste ordet, for å bruke dine ord :)

Altså, den som har FORELDREANSVARET bestemmer slike ting, skole, HS, kan få pass uten den andre, åpne bankkonto osv. Har begge foreldreanvar og OMSORGEN er delt 40/60 har det ikke det noe å si, begge har like mye de skulle ha sagt. Og de nevte tingene kan ikke gjøres uten begges samtykke/underskrift.

Skrevet

om det er snakk om behanlding skal begge foreldrene være enige. om den ene nekter behandling som foreksempel utredning hos ppt, eller medisnsk behandling, så kan det gjøres alikevel. men jeg er ikke helt sikker på rutinene rundt dette. tror det bare er at helsesøster må skrive at hun mener det er best, men vet ikke for sikkert.

vedder på at det er langt enklere for helsesøster og få igjennom en utredning om det er bostedsforelderen som sier ja.

Skrevet

uff... tror jeg har gjort noe dumt....

Skrevet

42. Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Skrevet

Feil?

Det er vel ingen her som har sagt noe motsatt av det du sier her:)

Skrevet

kan prøve å forklare litt.

da vi gikk fra hverandre/jeg flyttet bestemte vi via mekling at jeg har minstemann 60% og han 40% og motsatt for eldstemann

Så eldste har bostedsadresse hos ham.

men nå prøver han å styre allt ang eldstemann uten at jeg har noe jeg skulle ha sagt..

kan han det??

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er vel den som har den daglige omsorgen som har "det siste ordet", selvom foreldreansvaret er delt. Så i deres tilfelle har han hovedomsorg for eldste... hva er det han prøver å styre da?

Skrevet

hva betyr ALT da?

Han kan bestemme ting som gjelder det daglige.

Skrevet

du har rett på informasjon fra skole og alle andre ofentlige instanser.

du har også rett til og være med på konferanse, foreldremøter og helsestasjonen osv. informerer ikke far deg så ber du bare skole og helsestasjonen sende ut skriv til deg også. det er de pliktet til

men du får gjort svært lite om far sier at sønnen deres skal spille fotball, foreksempel. men du kan jo nekte og la han spille det hos deg da, men det er nok ikke særlig helidg.

Skrevet

allt..

vi skulle liksom finne bhg mellom oss om vi jobber like mye, og nærmest den som jobber mest om ene jobber mer..

Nå blir jeg den som kommer til å jobbe mest, men han nekter og vil ha ham i barnehage hos seg..

da må jeg en time med buss her vei

Prøver å nekte meg å være med på hs, selv om det kun er jeg som har hatt ham på hs til nå

Gjest Sekretøsa
Skrevet

enig med kamomille her... definer alt. Jeg har hovedomsorg for jenta her, og bestemmer det daglige. Men far bestemmer det daglige der.. jeg kan ikke blande meg inn i hvordan han gjør ting når hun er der, desverre må jeg få si...

Skrevet

han kan bestemme hvor barnet skal gå i barnehage. det står helt klart og tydelig i barneloven.

du har rett på å få være med til helsestasjonen og de er pliktig til å innkalde deg også om du ber dem om det.

Skrevet

Bare det dagligdagse, ikke religion, skole og slike store ting.

Skrevet

angrer som en hest på at jeg gikk med på den ordningen, men han var bestemt.. det eller 50/50

Skrevet

Hva er daglig omsorg?

Den som daglig tar seg av barna, har den daglige omsorgen for dem. Bor begge foreldrene sammen med barna, har begge de den daglige omsorgen sammen. Dette gjelder enten der er gift eller ikke.

Hvis foreldrene ikke bor sammen, oppstår spørsmålet om hvem barna skal bo hos. Det er den barna bor sammen med som har den daglige omsorgen.

Problemene oppstår særlig der foreldrene har bodd sammen, men flytter fra hverandre.

Daglig omsorg etter separasjon og skilsmisse

Når barna er fylt 7 år, skal de få si sin mening før det tas avgjørelser om hvor de skal bo. Når barnet har fylt 12 år. skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Også tidligere – etter hvert som barnet utvikles og modnes - skal foreldrene høre barnets synspunkter før det treffes avgjørelser om personlige forhold for barnet. Barnets synspunkter tillegges større vekt jo eldre barnet er.

Ved separasjon og skilsmisse kan foreldrene – etter å ha hørt barnas mening om de er gamle nok – avtale hvor barna skal bo. Formålet med mekling forut for separasjon og skilsmisse er bl.a. å komme frem til en fornuftig avtale om dette. Foreldrene har også anledning til å avtale delt omsorg – dvs at barna skal bo vekselvis, men like mye, hos hver av foreldrene. Foreldrene kan endre en avtale når de er enige. Er foreldrene enige, kan de også endre en avgjørelse fra domstolene eller fylkesmannen ved avtale.

Blir ikke foreldrene enige, kan hver av dem reise sak for retten om hvem som skal ha den daglige omsorgen. Sak reises ved stevning for tingretten på det stedet barnet bor på det tidspunktet saken reises. Gjelder saken søsken som bor på forskjellige steder, kan det reises sak som gjelder alle der ett av barna bor.

Før det reises sak for retten, må partene møte til mekling dersom noen av barna er under 16 år. Dette gjelder formodentlig selv om det tidligere har vært foretatt mekling i forbindelse med separasjon og skilsmisse. Alle familievern- og familierådgivningskontorer driver mekling. Hovedregelen er at partene plikter å møte samtidig for mekleren. Når mekling har vært foretatt, skrives det ut meklingsattest.

Etter lovendring som gjelder fra 1. april 2004, vil også retten i stor utstrekning foreta mekling mellom partene under saksforberedelsen dersom forholdene ligger til rette for det. I denne forbindelse har retten nå anledning til å benytte seg av barnefaglig kompetanse under saksforberedelsen.

Avgjørelsen til retten skal først og fremst rette seg etter hva som er best for barnet. Loven fastsetter at sakkyndige, barnevernstjenesten eller sosialtjenesten bør uttale seg der det trengs før det blir truffet noen avgjørelse. Retten kan ikke treffe avgjørelse om delt omsorg – den daglige omsorgen må tilkjennes en av foreldrene.

At avgjørelsen skal rette seg etter barnets beste, betyr at det må utøves et skjønn. Noen kriterier ved skjønnsutøvelsen er foreldrenes personlige egenskaper, hvor barnet får et mest stabilt hjem, hensynet til å holde en søskenflokk samlet, hensynet til at barnet kan fortsette å bo i sitt vante nærmiljø med skole, venner etc og hensynet til at barnet skal ha best mulig kontakt med begge foreldrene. Hvis en av foreldrene har hatt hovedomsorgen for barnet i ekteskapet, er også dette et moment. Domstolene og fylkesmannen må også legge vekt på barnets egen mening. Dette får sterkere betydning jo eldre barnet er. Er barnet over 12 år, har det rett til å uttale seg, men det er vanlig at barnet får si sin mening fra 8 – 10 års alderen. Er det risiko for seksuelle overgrep, er dette et viktig moment.

Er det rettssak om hvem som skal ha daglig omsorg, kan det kreves at retten treffer en foreløpig avgjørelse. Denne gjelder inntil det er truffet endelig dom. Det kan også kreves foreløpig avgjørelse før sak er reist dersom særlige grunner taler for det.

Hvis særlige grunner taler for det, kan det reises ny sak med krav om endring av tidligere dom eller avgjørelse fra fylkesmannen. Eksempel på særlige grunner er endrede forhold som har betydning for hva som er barnets beste.

Den av foreldrene som ikke har daglig omsorg for barna, har vanligvis samværsrett. Selv om bare en av foreldrene har den daglige omsorgen, har foreldrene ofte foreldreansvaret for barna sammen.

Daglig omsorg når foreldrene ikke har vært gift

Det kan tenkes at foreldrene har vært samboere og begge bodd sammen med barnet, men at de senere har gått fra hverandre. Det kan også tenkes at foreldrene aldri har bodd sammen. I det siste tilfellet er det nok mest vanlig at barna blir boende hos moren uten at det oppstår noen tvist om dette.

I begge tilfeller er det avtalefrihet. Foreldrene kan, under hensyn til barnets interesser, avtale hvor barnet skal bo. De kan også i disse tilfellene avtale delt omsorg. Man kan dog ikke avtale at barnet skal bo hos den ene av foreldrene, men at den andre skal ha foreldreansvaret alene.

Hvis foreldrene ikke blir enige, kan hver av dem reise sak for retten eller fylkesmannen. Reglene er de samme som ved søksmål om daglig omsorg etter separasjon og skilsmisse. Fylkesmannen eller retten kan ikke bestemme at det skal være delt omsorg – avgjørelsen må gå ut på at barnet skal bo fast hos en av foreldrene.

Den som ikke har den daglige omsorgen for barnet, har ordinært samværsrett

Skrevet

men du bestemmer på minstemann da... og du kan jo fortelle han at om han vil være vrang mot deg så kan jo du være vrang mot han....

Skrevet

vil jo ikke trekke ham for retten..

og hvertfall ikk "ta fra ham" ungene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...