Gjest Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Plukka ut 8 egg i dag. Får ikke vite mer før fredag. Da først kan de si om det er noen å sette inn igjen. Jeg er så dårlig på å vente sånn. Kjipt å bare ligge inne på hotellet å tenke...
lillebie på`n igjen Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 så spennende ) bra med 8 egg ) venter man 3 dager i sverige? jeg har alltid innsett to dager etter uttak! krysser fingra for deg:o)
pærebanan Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Heia igjen til deg. Så artig at du har kommet deg til Sverige nå og har fått plukka ut hele 8 egg!!! Nå er det bare å krysse fingrene for at eggene er bra og at de blir befrukta. Hvordan er formen din nå da, og hvordan opplevde du selve uttaket? Selv fikk jeg vite igår at klagenemnda endelig har godkjent søknaden vår, så nå er jeg helt grønn på prosessen videre. Vet faktisk ikke om vi skal til Stockholm eller Brussel, men det står vel i brevet som kommer om et par dager. Håper det ikke går så lang tid før vi faktisk er i gang, sånn "på ordentlig";-) Men du, hva med kino? Teater? Stand-up? Dyrepark? Båt-tur? Være litt turist hvis formen tillater det? :-) Ønsker deg lykke til og håper du oppdaterer her inne hvordan det går med deg.
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Rettelse: innsett er på lørdag, så da blir det enda en dag å vente Hei pærebanan! Ja, det er deilig å endelig være i gang. Nå håper jeg alt stemmer, og at de vil befruktes og at det er friske! Formen nå er faktisk kjempebra! (bank i bordet). Vi skal faktisk ut å være turister nå snart. Skal på Djurgården. Akvariet, dyrehagen, tivoli. I går var vi i Gammla Staden. Der var det flott! Selve uttaket var fint det egentlig. Jeg husker ikke så mye av det. Jeg husker så vidt at de viste meg det første egget de fikk ut, og så ikke no mer før de sa jeg var flink og førte meg ut av rommet Fikk kraftig dose med medisiner for å si det sånn Det er helt klart ikke no å grue seg til. Om dere skal til Stockholm eller Brussel kommer vel an på sykdommen dere skal sjekke, men min erfaring er at de fleste blir sendt til Stockholm. Lykke til! Lillebie: Vi er i Sverige for å utføre PGD, det er nesten det samme som IVF, men tar litt lengre tid da de må genteste eggene også før de setter de inn igjen... Du kan lese mer i denne linken om du vil http://www.bion.no/tema/pgd.shtml Ha en fin dag!
lillebie på`n igjen Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Takk for linken ) ønsker dere lykke til med forsøket )
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Jeg er jo sååå nysgjerrig, så i dag brøt jeg sammen og ringte for å høre hvor mange som ble befukta Av de 8 eggene, ble 6 befrukta. Nå ligger de å koser seg og (forhåpentligvis) deler seg. I morgen blir de gentesta, så da skulle jordmora ringe sa hun (hadde full forståelse for at jeg var nysgjerrig ja:) Krysser fingre for at de deler seg bra og er friske. Så håper jeg på innsett av to flotte egg på lørdag!
pærebanan Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Så bra med 6 befrukta egg!! Åååh sp spennende!! Skjønner godt at du er nysgjerrig og ikke klarte å vente..hehe.. jeg kommer nok til å gjøre akkurat det samme som deg:-) Nå er det bare å vente å se hvor mange av de befrukta eggene som er friske.. ... huh.. Litt av en prosess du går gjennom. Glad dere har fått gjort litt andre ting enn bare å ligge på hotellrommet. Hvor lenge er det nødvendig at dere er der nede etter innsetting før dere kan reise hjem? Vi har ikke mottatt brevet fra nemnda enda, men ser av tidligere godkjente søknader at det er Stockholm som har vært brukt (med "min" diagnose"). Håper at vi kan få komme på den førstegangssamtalen snart. Og hvem vet, kanskje vi er flere som kan gå gravid i sommer:-)? Lykke til videre!!!!!!!!
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Vi var på Junibacken i går. Var der i tre timer(!) Har med oss dattera vår, og hun kosa seg så urolig Ellers har vi gått Stockholm på kryss og tvers. Skrittelleren viste 26000 skritt i går! I dag har det begynt å snø her å (har ikke sett snurten av det tidligere i uka). Så nå skal vi tilbake til Skansen og leke i snøen. Det er rare dager her i Sverige egentlig. Vi går rundt, gjør masse ting og har daglidagse samtaler. Men bak i hodet surrer tankene om det vi driver med. Tanker om sykdommer og barn. Plutselig kan det komme en tåre, helt uten noen øyensynelig grunn. Det er nok bare hormoner som slår til. I dag starta jeg på progesteron da. Det skal jo lure kroppen til å tro at den er gravid, slik at egget fester seg bedre. Kanskje det er derfor jeg er ekstra lettrørt i dag? Etter innsett kan du dra rett hjem egentlig. Jeg har time klokka 10.30 på lørdag, og flyet hjem går klokka 16.00. Så da er det bare å vente... Håper du får brevet snart. Det er en spennende tid du går i møte. Er det noe du lurer på, så kan du bare spørre!
pærebanan Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Vet du, når jeg nå leser det siste innlegget ditt, får jeg gåsehud over hele kroppen.. Kjenner jeg vil selv gråte.. Ja det er uten tvil sterke ting dere holder på med, tror nok neppe du trenger progesteron for å bli rørt... Dagene deres i Stockholm er nok veldig spesielle, ja!! Forhåpentligvis blir det bedre når dere kommer hjem.. Så fint at dere kunne ha med dattera deres. Vi lurte på akkurat det samme selv. Har ei snelle som har bikka 2. året nå, og hadde ikke særlig lyst å barnevakt til henne i en uke. Ser også for meg at man også kan være "en helt annen plass", reint mentalt sett, når man venter og venter, slik som dere. De dagligdagse samtalene, gjøremålene går sin gang, liksom.. Nei, huff.. vel.. nå er det bare å sjekke postkassa etter jobb. Dagens høydepunkt, liksom;-)!!! Du, tok det lang tid å få den førstesamtalen? Og hvor lang tid tok det før du kom i gang?
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 Det er deilig å ha med dattera vår ja. Hun er jo solstråla vår, og det gjør det hele lettere å ha henne og konsentrere oss om. Hun skjønner jo ikke noe av det vi driver med, så for henne er dette en vanlig ferie. Vi må jo bare underholde henne om dagene, og det gjør jo at vi ikke får tenkt så mye på det som skjer Men man får ikke dekkt hotell for barn da, så det må dere evt. betale i tillegg selv. Vi oppgraderte rommet vårt til ett stort dobbeltrom og hengte opp ett laken. Så sov hun på ene siden, og vi på den andre Tar dere med dere dattera deres vil jeg annbefafe Junibacken. Det er elderado for barn! http://www.junibacken.se/ Vi brukte lang tid på å få igang prossessen vi... Var en av de første som fikk ja fra nemda, så det var ikke så lett. Vi var på en måte bare ksateballer i systemet. De gangene vi var i kontakt med Ullevål virka de kjempenegative til hele greiene, dessuten hadde de nok ikke så mye peiling, så da snakka de seg litt bort. Fikk faktisk beskjed om at dette var en dum ting å gjøre, fordi det var så stressende på kroppen (akkurat som en abort ikke er det...) Må da også nevne at nå har jeg ett flott forhold til Ullevål. De har skjerpa seg på disse tre årene Vi fikk godkjenning fra Nemda i november 2005. Var inne på forsamtale mai 2008, og nå er vi her da... Så det tok en god stund. I november 2006 var vi faktisk så lei av å mase og kjempe at vi tok en beslutning om å prøve selv en gang til. Det resulterte i dattera vår (endelig litt flaks etter 4 aborter). Etter hun kom til verden kom også kamplysten tilbake, og vi fikk endelig hjulene i gang. De jeg kjenner som har fått ja etter oss, har det gått mye raskere med, så ikke være redd for det. Ei venninne fikk førstesamtale 2 mnd etter godkjenninga og behandling 1 mnd etter der igjen. Så det er mulig å bruke kortere tid enn 3 år som vi gjorde
Gjest Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 Jeg glemte å ringe Karolinska i dag, og nå er telefontiden slutt! Åh, dumme meg. Nå må jeg faktisk vente helt til i morgen med å høre hvordan det har gått med egga mine. Har de delt seg? Er de friske? Er det noen å sette inn? Er det noen som kan fryses? *sparke meg selv på leggen* Nyyyyysgjerig og spent!
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #12 Skrevet 7. februar 2009 Da sitter jeg på Arlanda og venter på flyet hjem. Jeg har da blitt spent ruger av to flotte egg, og har ett på frys
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #14 Skrevet 7. februar 2009 Takker! Jeg er i Sverige enda da. Det snør en del i Oslo visstnok, så da fløy vi til Oslo, for å snu og fly tilbake til Stockholm... Er nå på SAS hotellet. Må være her til i morgen. Gubben og dattera mi tok ett tidligere fly, så her ligger jeg da. Helt alene
pærebanan Skrevet 8. februar 2009 #15 Skrevet 8. februar 2009 Gratulerer som ruger!!! :-) Leit å høre at det ble så tungvint å komme deg hjem, det må ha vært forferdelig kjedelig å ligge der på hotellet den natta... med alle tankene jeg ser for meg at jeg ville hatt i hodet i en sånn stund, hadde jeg nok fått sammenbrudd... :-/ Hvordan er formen din nå da? Ser at du satte inn to egg. Var det noe dere selv bestemte eller er det sykehuset/legene som anbefaler dette? Vi er usikre på hva vi skal, er liksom mer "forberedt" på å få en unge til og ikke to.. Samtidig, så vil vi lykkes, prosessen er tung nok som den er.. Har dere fått fryst ned friske, befrukta egg? Vi fikk fredagen brev fra klagenmenda, endelig har vi "beviset" i handa.. Det er ikke avgjort om vi skal til Karolinska eller Brussel, det er visst opp til Helseforetaket å bestemme. Blir spennende å se da, er bare glad vi har fått et "ja":-)
Gjest Skrevet 9. februar 2009 #16 Skrevet 9. februar 2009 Takker. Det var litt vrien å komme seg hjem ja, og det var en kjedelig natt alene på hotellet, men nå er jeg hjemme da og alt er bare velstand De tre friske eggene vi fikk til slutt var perfekte, så vi fikk velge selv, og da ble det to. Ikke at jeg har sååå lyst på tvillinger akkurat, men det er jo større sjangse for at iallefall ett setter seg fast da, så vi tok sjansen vi. Det siste egget måtte dele seg litt til før de kunne si sikkert om det kunne fryses (det finner de ut i morgen). Men hun trodde ikke det skulle bli ett problem, så da har vi (forhåpntligvis) ett friskt, befrukta egg på frys å. Så deilig at dere har fått brevet da. Det er flott å ha det skrevet svart på hvitt. Håper dere kommer igang snart.
sprø prøver Skrevet 11. februar 2009 #17 Skrevet 11. februar 2009 Hei Susa. Spennende å følge dere her inne. Vi skal til Karolinska neste mandag for vår første time. Jeg kjenner på at all uvissheten begynner å slite meg ut. Jeg vet jo ingenting om når neste steg skjer. Det jeg lurer på er: får man mer informasjon om tidsperspektiv på når en eventuell behandling starter på første time? Det hadde vært så greit å vite litt om hva fremtiden bringer, og får å kunne planlegge litt rundt privatliv og hverdag. Håper du orienterer litt inne her hvordan det går med deg.
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #18 Skrevet 11. februar 2009 Så flott at dere er i gang. Det å komme på første time er jo første steget! Vi fikk en ca. tid når vi var på første timen. Men det er mye som spiller inn på når de har tid til dere, så det er ikke alltid like lett å gi en fast tid visstnok. Med meg går det bra. Føles som det er flere uker siden vi hadde innsett nå, men det er jo ikke en uke engang! Enda 10 dager til testing. Uff, så lenge. Har ikke noen følelser hverken den ene eller den andre veien enda, men skal holde dere oppdatert
sprø prøver Skrevet 11. februar 2009 #19 Skrevet 11. februar 2009 Er du sykemeldt nå eller? jeg tror jeg kommer til å prøve å få sykemelding i begynnelsen, bare for å slappe skikkelig av. Hvor lang tid tok det fra deres første time til behandlingen startet opp da? Spennende tider for flere av oss her fremover. Krysser fingrene for deg/dere. Prøv og ikke heng deg for mye opp i graviditetssymptomer i tiden fremover:-)
pærebanan Skrevet 11. februar 2009 #20 Skrevet 11. februar 2009 Ojojoj... "Susa med ei på 18 mnd", det er jo ikke så mange dager nå til testing, hæ? Syns du er kjempetøff, må bare si det!! :-) Utføres testen på sykehuset eller gjør du den hjemme privat? Krysser fingrene, du må virkelig holde oss oppdatert!!!!! Sprø Prøver.... Åh som jeg kjenner meg igjen i deg.. Her hos oss er det også litt sånn vakuum. Vente-vakuum;-). Glad vi klarer å prate om det, men kjenner at jeg sjøl er litt sånn mer frynsete enn ellers.. Tåler langt mindre stress og er mer nærtagende... Nå går vi bare å venter på innkalling. Ikke fått bekrefta enda om det blir Karolinska eller Brussel. Tok det lang før dere fikk innkalling til førstetimen etter at Klagenemnda godkjente søknaden deres? Åhhh.. vi er så spente!!!
sprø prøver Skrevet 11. februar 2009 #21 Skrevet 11. februar 2009 Hm, trodde jeg skrev noe her i sted jeg, men det ble vel ikke lagret. Prøver igjen. Vi fikk disp fra nemda 24 oktober, så det har i og for seg ikke tatt så altfor lang tid. Er virkelig spent på hvor lang tid det tar før vi er i gang med behandling. Litt godt å ha flere som er nesten i samme stadie som oss her inne. Tror nok dere kommer til karolinska dere også. nemda satte opp både brussel og stockholm, og vi lot avd for behandling i utlandet ta avgjørelsen. Veldig greitda- de har bestilt både fly og hotell for oss. Skal bo på et kjempefancy hotell midt i byen:-) Godt å ha susa som er litt foran oss i løypa.
pærebanan Skrevet 12. februar 2009 #22 Skrevet 12. februar 2009 Åja, er så enig med deg!! Veldig godt å ha Susa foran oss i løypa. Hun "baner" liksom veien for oss.. hehe.. I dag fikk jeg bekrefta at vi skal til Karolinska. Sykehuset her hjemme har vært i kontakt med dem og sender nå den skriftlige henvendelsen til dem. ÅÅÅÅÅåååååhh.. blir så spennende dette her!! Både gleder meg og gruer meg, på en gang!!
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #23 Skrevet 12. februar 2009 Hei igjen! Så gøy at vi er flere som driver med dette ca. sammtidig. Jeg har vært sykmeldt denne uka, men fra og med mandag skal jeg tilbake på jobb. Det har vært deilig å være hjemme og slappe av litt denne uka ja (hadde det ikke vært for at dattera har vært syk hele uka:(). Er testdag om 9 dager. Aaaaaalt for lenge til Du får en test på Karolinska som du bruker (er bare en sånn vanlig tisse-på-pinne-test). Så er det bare å være tålmodig da. Jeg har vært veldig flink hittill syns jeg. Hadde sett for meg at jeg kom til å teste meg hver dag, men jeg har ikke vært i nærheten engang Lykke til jenter!
sprø prøver Skrevet 14. februar 2009 #24 Skrevet 14. februar 2009 Da er vi snart klare for avreise. Jeg har bare et par spørsmål susa: Tar dere taxi til sykehuset fra hotellet? Med hensyn til refusjon: tar dere vare på absolutt alt dere legger ut for (foruten privat shopping selvfølgelig:-) taxi, mat, buss etc? Begynte plutselig å tenke på dette i dag...
Gjest Skrevet 14. februar 2009 #25 Skrevet 14. februar 2009 Taxi får du vanligvis ikke tilbake penger for, så det tok vi ikke. Det går både buss og tog fra flyplassen som stopper i sentrum. Og fra Sentralstasjonen til hotellet tar det 5 min å gå (dersom dere skal ligge på Clarion Sign da:) Det er forresten ett flott hotell med spa og greier Med tanke på refusjon tar vi vare på buss og tog billetter. Mat får du en fast pris på uansett hvor mye du spiser, så det er det ingen vits i å spare på http://www.pasienttransport.no/reise-uten-rekvisisjon/dekning-av-reiseutgifter.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå