Gå til innhold

Jeg synes ikke staten skal dekke noe når det gjelder prøverørsforsøk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er ikke enig i alt det HI sier.

Men er litt av den oppfatning at noen ganger må man bare høre på kroppen og hva den sier. Enkelte mennesker kan ikke få barn sammen, andre har "defekte" gener. Life sucks sometimes...

Men dette er ikke mitt hovedargument. Hvem kan vel være uenig i at jorden er overbefolket? Er vel bedre at bedriften Norge A/S får sine nye skattebetalere fra Kina, Korea eller Brasil, enn at i lager nye her? Når det er så mange barn som trenger hjelp mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var bittelitt uheldig å få kreft. Men staten burde vel ikke betalt behandling for meg da... Det redder jo meg fra en side av livet som bare er urettferdig...

 

Jeg har en datter som ble født for tidlig. Hun har trengt masse ekstra hjelp og oppfølging, men staten burde kanskje ikke betalt den hjelpen heller da.. Siden dette bare er en side av livet som er urettferdig.,..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært bittelitt uheldig og hatt kreft og pga dette kan ikke jeg og mannen min bli gravide på naturlig måte. Vi trenger hjelp. Har allerede gjort det og fått friske og skjønne barn,.,

 

Men dette burde ikek staten hjulpet med, for, som du sier så er dette bare en side av livet som er bittelitt urettferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk forskjell på å behandle livstruende sykdommer hos allerede eksisterende mennesker og på å ikke gi pengestøtte til folk som ikke kan få barn, men godt kan adoptere. Eller har du bare motforestillinger mot å adoptere?

Faktisk er det bare sånn at livet ofte ikke blir slik vi ønsker det. Noen får kreft, non får depresjoner (som meg selv) noen er bare ikke fruktbare... Staten bør ikke betale i alle tilfeller. Jeg får ikke dekt allt jeg har lyst på fordi jeg har angst og depresjon!

Høres kanskje strengt ut, men sånn er det bare!

Trist å høre at dere har hatt kreft. Håper dere er friske og raske nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jo, er enig i at det er forskjell på å behandle livstruende sykdommer og prøverørsbehandling,.

 

Men jeg har hatt kreft og PGA DET, kan jeg ike få barn på narurlig måte da all cellegiften har gitt meg nedsatt fertilitet..

 

Er jeg også da bare en av dem som er bittelitt uheldig og ikke bør få hjelp til prøverør???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge staten betaler for å ta livet av foster for dem som ikke ønsker å beholde, hvorfor skal ikke staten være med på å betale prisen for dem som ønsker seg barn over alt i denne verden, men som ikke greier å lage barnet ved egen maskin?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI, mener du at de tusenvis som tar abort hvert år også skal betale for dette av egen lomme?

Rett skal være rett, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om din egen datter eller sønn står der en dag, og finner ut at de hadde trengt litt hjelp til å lage barn?

 

Det er ikke så enkelt som å si at det fra naturens side er sånn og slik, for vi er ikke som andre dyr. Vi har en annen og mer avansert måte å tenke på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nettdoktor.no;

Undersøkelser har vist at man ved en prøverørsbehandling har rundt 23 prosent sjanse for å bli gravid og 19 prosent sjanse for å føde et barn. Alle nyfødte barn blir undersøkt for misdannelser, og ingenting tyder på at prøverørsbarn har større risiko for misdannelser enn andre barn.

 

Fra forskning.no;

Svenske og australske undersøkelser som ble gjort for et drøyt år siden slo fast at det var flere misdannelser blant prøverørsbarn enn hos de som ble unnfanget på normalt vis.

 

Hele ni prosent av ett år gamle prøverørsbarn hadde misdannelser, og særlig celebral parese er utbredt. Dette skyldes i følge forskere at prøverørsbarn ofte fødes for tidlig, at de veier mindre enn andre, og at de ofte fødes som tvillinger.

 

Imidlertid er ikke legene så sikre på at slike misdannelser skyldes selve befruktningsmetoden.

 

 

Hvordan har du da grunnlag for å si; "Det er større hyppighet av misdannelser hos prøverørsbarn, fordi man påtvinger naturen noe den ikke greide på egen hånd."

Man "tvinger" ikkje naturen til noe den ikkje klarer på egenhånd, man produserer litt flere egg enn vanlig vha hormoner, og sæden er den samme som kommer inn i deg ved samleie....

 

Som sagt, det er ikkje påvist at det er befruktningsmetoden... du kan like godt produsere et misdannet eggcelle eller sædcelle ved vanlig unnfangelse som ved prøverørs.

 

Dessuten er det en egenandelskostnad på 15 000 som du må dekke selv.

 

Skaff deg riktige opplysninger før du begynner å slenge kommentarer som ikkje holder mål!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg håper virkelig ikke dine gener blir videreført!!

Du kan ikke være et særlig "resurs sterkt" menneske - og forresten, - hva gjør du inne på disse sidene i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du HI er en barnløs nå som selv sliter med å bli gravid,så skal du få lov til å ha disse meningene dine,men om du sitter der med fanget fult av barn selv og ikke hadde noe problem med å bli gravid synes jeg du ikke har rett til å uttale deg så bastant fordi du vet rett og slett ikke hva du snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dine påstander om misdannelser har jeg ingen anelse om, men jeg er enig med deg i at det ikke er en menneskerett å få barn.

 

Adopsjon er et godt alternativ om man ikke kan få barn selv.

Jeg sier dette med utg.pkt i at vi selv var på vei til å gå inn i adopsjonsprosess da jeg ble gravid og det faktisk ble et barn av det (på naturmetoden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, dhar tatt et valg mtp din barnløshet og veien videre - det var sikkert det riktige valget for deg. Det er ikke dermed sagt at det er det riktige valget for alle!

 

Og "defekte gener", for noe sprøyt. Det er masse grunner til ufrivillig barnløshet, og genetiske defekter er vel bare en liten del av det. Vi har vel alle "defekte gener" på et eller annet vis - vi er alle bærere av potensielt dødelige sykdommer, som vi kan bære videre til våre barn med max uflaks. Selv er jeg så uheldig å ha så "defekte gener" at jeg ikke kan føde vaginalt pga bekkenet mitt - jeg ser egentlig ikke den helt store prinsipielle forskjellen mellom dette og ikke å klare å lage barn på egenhånd. Staten burde jo da egentlig ha tvangssterilisert meg da, ikke sant? Jeg blir gravid på et blunk, men klarer ikke å føde dem. Gud forby at jeg skal føre slike defekte gener videre.

 

IVF koster staten penger, ja - men hvis du ser litt større på det, vil jeg tro det lønner seg i kroner og øre likevel, i form av lavere utgifter til psykiatrien + skatteinntektene barnet etterhvert vil bidra med.

 

Ang adopsjon - det er slett ikke slik at barna står i kø for å adopteres bort i fattige land. Ventelistene er lange, få barn blir frigitt til adopsjon utenlands!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...