Gå til innhold

Jeg synes ikke staten skal dekke noe når det gjelder prøverørsforsøk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

HI! Du sier selv du har adoptert to barn.

Da har jo du kostet samfunnet noe for å få barn.

Hvorfor skal vi sponse deler av adopsjonen din men ikke prøverør for andre??? Adopsjonene dine koster jo "staten" litt penger.

Må jo være likt for alle i så fall da.. Hvis man skal være kynisk så gir jo samfunnet f.. i om barnet kommer fra Kina eller er laget på Riksen. De har kostet staten penger uansett. Dårlig argument..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke si det er defekte gener. Hva med at du har født 2 barn naturlig og det oppstår komplikasjoner etter fødsel eller under graviditet som gjør at man trenger litt assistanse.

Du kan jo ikke da si at genene er defekte. Det har oppstått noe som gjør at du ikke kan få barn.

Det er jo det samme som å si at en som har mistet armen i en ulykke ikke må videreføre genene for da kan det skje med barna at de mister armen.. teit sammenligning, men skjønner du hvor idiotisk det høres ut det du sier? Tror du må lese litt mer om kvinnens underliv før du uttaler deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Norske samfunnet trenger barn, mange barn for å opprettholde befolkningstallet. FN har sagt at ufrivilligbarneløshet er en tilstand som man har rett til å få hjelp med. Jeg syntes alle medisiner og all oppfølging skulle vært gratis.

 

Mvh En misantrop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du babler om statens kostnader og defekte gener som om du hadde peiling på hva du pratet om..

 

hvem innbiller du deg at du er, egentlig???

 

At du har valgt å adoptere fordi du ikke kan få barn, er da helt opp til deg. Hva andre ønsker å gjøre, får være opp til dem..

 

Kan ikke du lette litt på skylappene dine og la alle ta egen valg??

 

Og lov med at du prøver å være litt mer empatisk og tolerant i 2009..

 

Da vil du også få det mye mye bedre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er visst helt dust du HI,ikke enkelt å komme på nye ting å provosere med:-)

 

Selv er jeg glad og lykkelig mamma til en prøverørsjente:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fantastisk at staten dekker slikt. Jeg betaler gledelig skattepengene mine for at de skal gå til å hjelpe par som ikke kan få barn selv.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at staten skulle dekket det. Det produseres tross alt en skattebetaler som staten vil tjene mye på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ikke... Og da er pengene tapt... Kunne vært brukt på kreftforskning liksom. Barnløshet er ingen sykdom og jorden trenger ikke flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sterke meninger mot at folk skal få dekket prøverørsforsøk, men mener også at mange burde tenke på å få barn litt tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

London...

 

Mener du at feks jeg burde- mens jeg var "Ung"- ha fått barn med en person som jeg ikke klarte å se for meg som far til mitt barn??

 

Mange eneforsørgere i dette landet som angret på det ene nummeret de tok etter byturen i 2002 (Eller senere om du vil:o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke noe spesielt om akkurat deg, men synes vi har lagt opp til en samfunnsstruktur der mange tror det lønner seg, og er bedre å vente lenge med og få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det lønner seg å vente med å få barn?

 

For noen mennesker er det ikke prioritert å få barn under en viktig utdannelse som kanskje også er lang og tidkrevende, i mitt tilfelle fant jeg ikke drømmemannen før etter den "unge" tiden (Når er egentlig den?). Og når jeg endelig fant drømmemannen så klarte vi ikke å få barn på den naturlige måten derfor var IVF vår lykke.

 

Mitt første forsøk kostet 12 000 kr i medisiner, staten dekker alle summer over 15 eller 18 000 (er ikke helt sikker på summen iom at det er 4 år siden jeg fikk mitt barn) + 3 000 kr til sykehuset.

 

Har jeg da egentlig spart staten for penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det at mange tar lang utdannelse først, og etter det jobber seg opp rettigheter til fødselspenger. Det går an å gjøre det annerledes. Men som jeg sa i det andre innlegget, jeg mener ikke noe om akkurat ditt tilfelle, dette er bare en generell betraktning. Jeg mener samfunnet bør legge opp til at man får barn tidligere, sånn er det ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en rekker så mange forsøk pr "skattebetaler" at det alltid vil gå i stor pluss for staten å driver prøverørsbehandling. Norge trenger befolkningsvekst.

 

Igjen: Vit noe om ting før en uttaler seg!!! Trøttende å sitte å forklare folk som ikke eier intelligens slike enkel ting igjen og igjen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt feil, samfunnet trenger ikke flere mennesker. Jorden flyter over av mennesker. Det å reprodusere seg selv er en ren ego-trip..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer dere ikke å heve dere over deres egen situasjon nok til å se at HI tar opp en viktig prinsippiell diskusjon?

 

Eller mener dere hele gjengen at den dagen livet er litt urettferdig så er det hvertfall rett og rimelig at staten betaler for dere? Hvor går grensene?

 

Personlig synes jeg ikke det er feil prioritering at staten betaler for prøverør. Jeg synes det er riktig, men med visse begrensninger.

 

Samtidig er det jo faktisk en kjennsgjerning at det finnes en del par som er sammen, har vært det lenge, og bare skal bygge karriere i mange år før de får barn. Kjennes selv mange av denne sorten, og det er faktisk idag godt kjent at man da risikerer å slite med å bli gravide. Jeg synes jo på et måte ikke det er rettferdig at de skal få støtte av staten på lik linje med de som feks ikke kan få pga av ulykke eller fødselskomplikasjoner. Eller de som feks ikke kan få barn uten hjelp fordi de levde et særdeles utsvevende liv uten kondom med masse kjønnssykdommer. I praksis kan man jo aldri vite hvem som hører til hvilken gruppe, og alle får.

 

Sammenligningen med livsstilssykdommer er jo også relevant. Skal staten redde folk fra enhver selvforskyldt tilstand.

 

Man kan jo også diskutere om staten skal redde oss fra de sidene av livet som bare er urettferdig. Eller er det bare sånn virkeligheten er, og vi må lære oss å forholde oss til den og ikke rope på staten hver gang i har problemer.

 

Bare noen tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På verdensbasis er det da mer enn nok mennesker - hvorfor er det så viktig at det fødes "nordmenn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På verdensbasis har man mye større nytte av at noen vil ta seg av barn som ikke kan være hos sine biologiske foreldre, enn at man på død og liv skal produsere nye barn. Vet du hvor man barn som lever i ekstrem fattigdom? Jeg er for at staten heller bruker penger på å hjelpe de barna som allerede ER født!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gir dere ikke, skjønner jeg.. Har dere ikke skjønt at det å ha god helse er mer enn bare fravær av sykdom? Tror dere ikke at ufrivillig barnløshet kan føre til depresjoner og stress og andre lidelser?

 

Det er ikke en sykdom å være alenemor, men de får da støtte de også. Det kalles velferdsstaten. (Har ingenting imot alenemødre, bare et eksempel)

Det er ikke en sykdom å bli gravid, men abort er gratis.... altså fullstendig støttet fra staten..

 

Og til deg med genene: noen har sykdommer som er genetiske. Burde de steriliseres for å sikre at disse genene ikke blir videreført?

 

Tankegangen din er usosial og uhyggelig synes jeg. Jeg synes vi skal være glad for at medisinen har kommet så langt at de kan hjelpe mange av de som i tidligere tider hadde forblitt barnløse, på samme måte som de kan hjelpe noen som i tidligere tider hadde dødd av hjerteinfarkt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen bestemte meninger om emnet, men syns heller staten bør støtte til adopsjon enn prøverør. Jorden er overbefolket og tåler snart ikke mer. Skjønner at det er sårt å ikke kunne bli gravid og føde, men det er da ikke hele verden! Får man adoptere gratis (eller bortimot gratis) bør man vel prise seg lykkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malingus

 

Det hjelper vel ikke det om sånne idioter som HI bestemmer at hun ikke vil være med på å videreføre deffekte gener..... skal bare de "friske" barna bli adoptert bort da?

 

Å til deg HI:

 

Det er helt utrolig at du kan bruke ett sånt argument som deffekte gener. Du vet tydeligvis ikke en dritt om hvilke årsaker som kan ligge bak prøverør.

 

Håper du spiser dine egene ord den dagen ett av dine "ikke DEFFEKTE" adoptivbarn kanskje trenger hjelp til å bli gravid....

 

Du er rett og slett ett utrolig trangsynt menneske....stakkars deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...