Gå til innhold

Hvordan orker dere å være så tunge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg undrer meg over at HI dømmer feite folk og at det er vårt eget valg å være feit som hun kaller det. Men unnskylder sin egen vektoppgang med svangerskapet og stoffskifte. Motsier seg selv.

Og jeg tviler på at man går opp 40 kg og samtidig har levd sunt og hatt god mosjon.

Og medisiner har absolutt effekt på vekten, står gjentatte ganger i felleskatalogen og jeg har sett det på mange pasienter.

Hilsen en som faktisk hører under 90+ uten graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

enig enig enig!! det virker som om HI er ute etter å dra oss "feite" ned i søla! jeg har å vært tynn en gang i tiden.. og holdt meg på 60-70 kilo.. nå som jeg ble gravid har jeg gått opp 18 kilo hittil..veier nå 94 kilo er i uke 34, og mere kilo blir det sikkert:P skal nok innrømme at det ikke er så gøy å se alle strekkmerkene som har dukket opp, pluss at jeg nesten nekta å veie meg i begynnelsen når jeg var på kontroll.. alt detta fordi min egen familie satt å prata dritt om meg om hvor stor jeg hadde blitt.. di brukte/bruker også samme ord som HI. feit.. jeg blei faktisk såra og lei meg, men etter noen samtaler med gode venner og jordmor så syns jeg det er bare flott å veie over 90 kilo:) gud for en fin kløft jeg har fått også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! Jeg må bare slenge meg på her med de som digger Drømmer sitt innlegg her!

Helt utrolig morsom du er! Og nettopp det jeg trengte nå, et tupp i rævva og finger`n i jorda :)

Selv har jeg vært litt neffor den siste tiden pga vekta, så å lese et sånnt innlegg var bare rene vedunder medisinen!

 

Så TAKK :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg finner denne HI svært fornærmende ovenfor alle med litt mere på kroppen enn andre og jeg skjønner at etikk og moral er noe denne personen ikke innehar i sin personlighet. En annen ting jeg vil få frem er at mange ikke er klar over visse ting ved overvekt. Mange overvektige klarer fint å slanke seg og har sannsynligvis gått ned hundrevis av kilo til sammen. ..men her er poenget...for de som har lest anatomi, som HI antagelig ikke vet så mye om, er slik at har man først fått et par kilo for mye på kroppen så har man faktisk økt antallet av fettceller i kroppen og disse vil alltid være tilstede. Derfor er det vanskelig for overvektige å HOLDE seg til en lavere vekt.Men slanking jenter...det er overvektige eksperter på!!

Det viser at man har odsene mot seg hele veien, i tillegg så har man andre faktorer som genetikk altså arveanlegg og sykdomstilstander

Skal avslutte med å si at det er fantastisk imponerende å lese HI`s manglende evne til å sensorere seg selv...gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden lever sitt eget liv, ser jeg. Ikke vært innom på lenge.

 

Mange har skrevet stygge og nedsettende ting om meg, enda de overhodet ikke kjenner ei heller vet noe om meg. Takk til de som ser at jeg hadde genuine spørsmål samt ærlig opplevd frustrasjon på egne vegne.

 

Jeg tilgir alle dere som har skrevet nedsettende ting om meg. Dere vil sikkert ikke ha noe tilgivelse, og det er helt ok det og. Vil bare pongtere at jeg tåler å høre meninger. Men det er ufint å rakke ned på meg slik en del har gjort med grunnløse, negative påstander.

Hva om dere holdt dere til saken istedenfor å slenge dritt?

 

Dere er kanskje angstbiterske og frustrerte - derav diverse ufinheter i innleggende derse. Jeg har forståelse for det. Men la oss prøve å holde en høflig tone!

 

Jeg har dessuten tydeligvis truffet såre punkter hos de mest sinte. Leit at flere blir så såre. Men det er vel heller det faktum at fedme er problematisk som virkelig her er problemet og som i tillegg skaper mye frustrasjon?

 

For øvrig er det faktisk deres valg å tro, og å påstå, at jeg er ute etter å såre eller plage. Dere bør kanskje tenke over HVA som egentlig er så sårt istedenfor å hakke i vei på en som hadde noen spørsmål?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, jeg skjønner at det ikke er så artig å lese alle de tinge som har blitt skrevet og sagt som går direkte på negativt på deg HI, men jeg må bare innrømme at jeg lurer på hva du egentlig hadde forventet med et slik innlegg?

 

Hvis man velger å stappe hånden sin inn i et vepsebol så bør man jo være forberedt på å bli stukket mener jeg da..

 

De fleste vet at kropp og kiloer er et emne som er knyttet til mange følelser, det burde derfor ikke komme som en bombe at folk blir opprørt av å lese et spørsmål som omhandler hvordan vi orker å være så tunge, og at du syns synd på oss feite..

 

Det kan virkelig godt hende at du faktisk lurte på hvordan vi tunge klarer å leve med kiloene og hvordan vi har det med det, og at du kanskje ønsket å dele denerfaringen med noen..

Men personlig syns jeg da at det hadde gått ann å spørre på en mer okey måte.. Og du nevner høflighet.. Jeg er enig med at noen av innleggene kanskje ikke var så høflige, men så er det litt med det at man får det man gir eller?

 

Jeg har vanskelig for å se at folk hadde vært direkte uhøflige dersom noen hadde vært mer ydmyk og søken på svar på en annen måte..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste forresten det første innlegget i denne tråden igjen her..

Og jeg bare tenker på en ting.. Det er jo ikke noen spørsmål i teksten..

Du spør ikke "hvordan opplevere dere å være så tunge? Jeg syns det og det er vanskelig .." osv

Det er masse man kunne spurt om, på en ordentlig måte hvis man virkelig var interessert i å dele med andre og få andres oppfattelse av det å veie mer enn en BMI kalkulator mener man skal for å være normal..

 

Som man har sett i denne tråden er det mange som sliter med vekta og andre som ikke. Det kan kanskje virke som om de som er tunge og ikke har noen problem med det, er i farta og i form orker det helt fint.

Ergo, ikke noe problem..

 

Så er det de som ønsker de hadde vært mindre og sliter med vekta, og det er jo klart at det er tungt (meg inkludert syns det).

Men hva slags spørsmål er egentlig HVORDAN ORKER JEG Å VÆRE SÅ TUNG? Har det noe med ork å gjøre da? For mange er det vel et problem og ikke et valg..

For noen så blir det vel det samme som å spørre en gjeng med stygge mennesker, ossen orker dere å være så stygge?

Eller en gjeng med brødhuer og spørre ossen orker dere å være så dumme?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lin83

 

Jeg formulerte faktisk et spørsmål i overskriften (som svar over her på at det ikke er noen spørsmål). Jeg undrer meg faktisk over hvordan folk orker / holder ut / har det / greier seg etc mht det å være tykk / overvektig / fet / trinn / rund / tung.

Er forresten "tung", som mange her inne bruker, bedre enn fet eller tykk? Hvorfor det i såfall?

 

Jeg har nemlig selv opplevd det som et usigelig ork (vært inne på det langt oppe i tråden i et av de få innleggene jeg har hatt) - noe som er årsaken til mitt spørsmål!

Ja, jeg har rett og slett følt at det ikke har vært til å holde ut!! En grusom, fæl og veldig vondt følelse som få her inne viser respekt for... Jeg blir dypt ulykkelig bare ved tanken på det hele, hvor vanskelig det faktisk er å holde ut...

 

Det du sier til sist om stygge og dumme vil jeg egentlig ikke diskutere. Ting som er stygt og dumt er mye mer gjenstand for fortolkning og synsing enn hva det vil si å være feit. Det er mye større faglig, vitenskapelig enighet om hva overvekt er enn hva det å eventuelt være stygg, pen eller dum (ikke alle mener at IQ-tester avspeiler sannheten, vet du, i og med at de fleste forskere anerkjenner at det finnes flere former for intelligens som ikke lar seg gjenspeile i tester eller én type test).

Og hvor helseskadelig det er å være såkalt / eventuelt stygg eller dum er vel også vanskeligere å si noe om enn mulige skader og konskevenser av overvekt...

 

Mvh HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du, hi, gidder å komme inn hit gang på gang med de utrolige innleggene dine. Det eneste som skjer er at det blir mer aktivitet på innlegget og det strider ikke akkurat med deg hi. Det som er mest skremmende er at du ikke ser idiotien i hovedinnlegget og fortsetter og forsvare deg som en liten "pipstilk".

 

Hva med å gi seg nå, og trekke seg sakte men sikkert tilbake. Kjenne litt på følelsen at du faktisk har driti deg på leggen. Som noen sa over her: Når du stikker hånden inn i et vepsebol, må du regne med å bli stukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vepsebol, 15.54? Er det virkelig en god metafor for hvordan du synes miljøet her inne er eller skal være? Hm...

Konstaterer at du viser at du er en av de som slenger dritt. Deg om det, jeg ønsker ikke å svare i samme tone.

 

Hvis du leser tråden fra ende til annen så vil du se at jeg nesten ikke har vært på tråden! Den har levd sitt eget liv og drevet seg selv!

 

Drittslenging gir faktisk inntrykk av å være en av drivmotorene for at tråden har rullet videre - helt uten at jeg har vært til stede!

Jeg hadde fire korte innlegg helt i starten tidlig i januar, og noen få innlegg i dag!

Så det med at aktivitetsnivået på tråden bare har med at jeg kom innom i dag, det ser du vel at ikke kan stemme?!

 

Ellers så kan du jo la være å skrive på tråden her dersom du ikke liker at den er i aktivitet - det er jo alltids et bidrag :)

 

Ha en god dag.

HI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. personlig så tror jeg ordet "feit" nok er nagativt ladet for mange.. selv om rund eller tung kanskje betyr det samme.. så er det kanskje penere pakket inn?

Men folk er jo forskjellige så man legger jo også forskjellig betydning i ulike ord.

 

Det er veldig leit at du har det på den måten som du har det med vekta di nå. Og det er, for mange, tungt og mange er jo ulykkelig med det også.

Det jeg prøvde å si noe om da jeg nevnte stygge og dumme, er det at for en del så er det vanskelig å være stor, som du selv sier og det kan jo være ulik grunn til det. Humla, føler jeg, ligger litt i det at det er mange som ikke klarer å slanke seg litt selv om de har et veldig ønske om det.

Sånn sett er jo du utrolig heldig som klarer å gå ned de kiloene, særlig fordi du mistrives så fælt med dem.

 

Jeg tror da at mange gjerne skulle vært mye mindre, men som rett og slett ikke får det til.. og da er det vel ikke snakk om det er et ork eller ikke å være stor? Da er det vel mer snakk om den følelsen av å ha gitt opp kanskje.. og personlig tror jeg det er en hel del med psyken å gjøre når det gjelder vekt, og det å orke å bære sin tyngde.

 

Det er flere sider til det å være overvektig og stor enn bare helsemessige konsekvenser. Jeg tror personlig at det er utrolig mye synsing og mening om runde mennesker, og det å være stor.. Det er jo vist forskningsmessig at feks pene mennesker har lettere for å bli likt enn stygge. osv osv

 

Egentlig er det veldig synd at folk ikke er mer aksepterende enn det vi faktisk er..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NN vepsebol her!

 

Jeg har lest hele tråden, og har svart deg tidligere også. du unnskylder deg hele tiden, det var jo ikke din skyld at du hadde gått opp 40 kg. men for alle andre her inne er det visst individorientert, det er kun deres skyld, kan ikke skylde på medisiner eller andre ting. det er det jo bare du som kan! Snakker mot deg selv og prøver å late som at du hever deg over innleggene som har vært, mens du på samme tid skyter inn "skjult" drittslenging selv.

 

Mulig jeg er urettferdig med deg nå, men jeg kjenner at ordvalgene dine irriterer meg grusomt. feit, synd i, stakkars, orker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du bruker ord som "driti på leggen", "pipstilk" (ha-ha!) om HI, nn 21.21. Vepsebol er også din karakteristikk av dette forumet.

Hvem er det egentlig som er guffen her? Du går jo i flere runder inn for å "ta" HI i mindre pene ordelag. Du får ikke en høy stjerne hos meg hvertfall. Skaffer deg ikke sympati eller gehør for eventuelle argumenter mot det HI har skrevet ved å snakke sånn. HI har skrevet mye annet enn de tingene du sikter til.

Men du har visst hengt deg helt opp i bl.a ordet feit?

Les om igjen, så ser du kanskje noe mer. HI har jo skrevet om at hun har hatt det grusomt også. Jeg tror faktisk jeg skjønner litt av det hun sikter til da jeg ikke er videre happy selv pga fedme...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Okei, det med vepsebol var ment som et eksempel.. Jeg kan ikke skryte på meg å være ekspert på vepsebol, men etter det jeg har skjønt så er det vel et nok så stabilt miljø inni der? Og vepsene er opptatt med sine egne ting, lage honning eller hva vet jeg :)

Men det er vel først nå man rister på et slikt bol, stikker en hånd inn i det eller et eller anna så blir det bråk. Mulig det var et dårlig eksempel, men man kan kanskje si det samme om å tråkke i en maurtue med pissmaur?

 

Da jeg leste ett av de siste inleggene til HI her, så syns jeg faktisk det kanskje kommer mer frem det hun kanskje egentlig ville diskutere.. det at hun syns det er grusomt med alle de kiloene hun nå må bære. Og for oss som har litt for mye å dra på og sliter med det kjenner oss sikkert igjen i det.. Og for mange er det nok tungt og hardt og trist..

Kanskje var denne tråden startet på det grunnlaget av sånne følelser sitter jeg og tenker.. Og da er det kanskje litt lettere å ha forståelse for det som står skrevet som første innlegg i denne tråden?

 

Men.. likevel så forandrer den ikke den følelsen jeg personlig fikk da jeg leste det..

For det er etter min mening, ulike måter å si ting på..

feks,

Ole Brumm er en liten og rund fyr...

Ole Brumm er en liten og feit fyr..

 

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi:) Synes detvar et veldig godt eksempel lin83, ser plutselig hele Ole på en helt annen måte enn da han var rund istede for feit. mye koseligere med en liten, rund bamse, enn en liten, feit bamse. ingen vil vel ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket NESTEN lese hele greia.

 

Jeg kan bare si en ting - det er faktisk TS sin egen feil at ho er FEIT - det var ho som spredde beina til å begynne med.

 

 

Ikke at det ikke vil si at jeg har skummelt mange kg for mye - 179 høy og nærmere 160 kg, men de har fått "kose seg" med å bygge seg opp over tid, så jeg merker ikke noe til de, enn før jeg prøver å bære noe i den mengden kiloer jeg faktisk går ned ved jevne mellomrom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI: Dersom du har lagt på deg 40(!) kg i svangerskapet, er det nok det du putter i deg som spiller inn! Du skriver selv at det er veldig få sykdomer som fører til overvekt, at medisiner ikke fører til overvekt og alt er bare dårlige unnskyldninger! Men når DU er blitt feit så er det plutselig ikke måte på hvor mange unnskyldninger du har om verdier som blir høyere og insulinresistens og bla bla bla...

Nei, hadde du klart å holde pølsefingrene dine ute av kjøleskapet, så hadde nok de 40 kiloene ikke vært der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror nok at du sliter med det å ha lagt på deg 40 kg i svangerskapet. Det kan nok ikke være lett.

Men du motsier deg selv litt. Du sier at medisiner ikke har noe med det å gå opp i vekt. Men sier selv at du mistenker at svangerskapet igangsetter kraftig insulinresistens, at du har kuttet en del i karbohydratinntaket, og håper at det retter seg etter dette svangerskapet også!

Jeg har selv diabetes. Og iløpet av svangerskapet har jeg kun lagt på meg 0,6 kg. Jeg tar insulin 5 ganger daglig. Og insulinbehovet mitt har ikke økt noe mer enn at jeg noen ganger må ta 4 ie mer enn vanlig.

Ja, mange diabetikere må doble og tredoble insulindosene. Grunnen til at det er viktig å holde bl.s. stabilt er pga veksten på barnet. Dersom mor går med for høye verdier, vokser barnet mer enn det skal.

Du kunne jo kanskje fått deg en glukosebelastning dersom du mistenker at du går med for høyt bl.s. Sier bare dette for å hjelpe.

 

Mange av de som legger på seg mye i svangerskapet, klarer å bli kvitt de kg når barnet er født.

Håper du er en av dem som klarer dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror nok at du sliter med det å ha lagt på deg 40 kg i svangerskapet. Det kan nok ikke være lett.

Men du motsier deg selv litt. Du sier at medisiner ikke har noe med det å gå opp i vekt. Men sier selv at du mistenker at svangerskapet igangsetter kraftig insulinresistens, at du har kuttet en del i karbohydratinntaket, og håper at det retter seg etter dette svangerskapet også!

Jeg har selv diabetes. Og iløpet av svangerskapet har jeg kun lagt på meg 0,6 kg. Jeg tar insulin 5 ganger daglig. Og insulinbehovet mitt har ikke økt noe mer enn at jeg noen ganger må ta 4 ie mer enn vanlig.

Ja, mange diabetikere må doble og tredoble insulindosene. Grunnen til at det er viktig å holde bl.s. stabilt er pga veksten på barnet. Dersom mor går med for høye verdier, vokser barnet mer enn det skal.

Du kunne jo kanskje fått deg en glukosebelastning dersom du mistenker at du går med for høyt bl.s. Sier bare dette for å hjelpe.

 

Mange av de som legger på seg mye i svangerskapet, klarer å bli kvitt de kg når barnet er født.

Håper du er en av dem som klarer dette!

Anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sannelig mye rart på denne tråden. Men hvordan går det med deg, HI? Går det nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med HI her.

 

Før noen av dere begynner å beskylde HI for å være frekk og krenkende så gå i dere selv og tenk over hva dere har sagt om HI.

 

F.... kor frekk mange av dere er!!!!!!!!!!!! syns det er utrolig at dere får dere til å si noe sånt!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Utrolig mange frekke svar på denne tråden. Man burde holde seg for god til en så dårlig tone. Hvis du leser her inne mer, HI: hvordan går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...