Gå til innhold

Ammer ungen til søstra mi. (er dette ok ?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du hatt melk, og søsteren din syns det var ok så er det akseptabelt. men når du IKKE har melk, er det nærmere et overgrep spør du meg! Det er derfor man har smokk. Ditt bryst har ingenting i en barnemunn å gjøre når du ikke har melk det kan drikke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer fortsatt HI.. Vet søsteren din dette?

Syns det er ekkelt att du "ammer".. Du er da ikke noe smokk heller! Æsj.. Dessuten er det en fryktelig dårlig vane å legge til ungen.. Hvor gammel er babyen? Du kan faktisk gjøre mye skade mellom forholdet til mor og barn hvis barnet er lite..

Og hvis ikke søsteren din vet det? Hva med den dagen hun finner det ut? Kommer nok til å bli eyy sant helvete i så tilfelle kan jeg tenke meg??

Skrevet

Og HI ler av oss alle sammen, for dette er selvsagt oppdiktet sprøyt fra ende til annen.

Kan ikke være sant.

Skrevet

Antinissen..hvordan kan du påstå at strekkmerker kommer av hormoner? Mannen min har aldri vært gravid, ikke søsteren min eller broren min på 15 heller. strekkmerker kommer av at huden strekkes for fort. bare google.

Og HI..an ammer ikke hvis man ikke har melk må si meg enig i at jeg synes dette er merkelig. men hvis det er greit for søsteren din så kan jo ikke vi si noe.

Skrevet

Man opplever ikke hormonforandringer utelukkende når man er gravid.

Strekkmerker dukker opp når kroppen forandrer seg, f.eks når man blir større, ved pubertet og ved graviditet.

Det er flere faktorer som spiller inn for hvorfor strekkmerker oppstår. Så som f.eks vektøkning men også hormoner. Disse to faktorene oppstår gjerne samtidig, så det er ikke lett å skylde utelukkende på det ene eller det andre.

Hadde det vært utelukkende pga vektøkning så er det jo litt rart at noen opplever å få strekkmerker uten å ha gått opp nevneverdig mens andre ikke får strekkmerker til tross for kraftig økning i kroppsmasse.

Kanskje du skulle ta deg tid til en litt grundigere googling?

Skrevet

Strekkmerkar kjem av hormonar, systeren, broren og mannen din har alle vert igjennom puberteten (mest sannsynleg) og det er da hormonane startar for fullt. Det samme hvis man veks veldig (veksthormoner) på ein gang (og da mener jeg ikkje i bredda, men i høgden).

Strekkmerkar har minimalt med vektaukning å gjere, og berre bittelitt med strekking av hud. Eg smurte meg 3 gonger daglig gjennom eit heilt svangerskap fordi eg ikkje ville ha strekkmerkar, men eg fikk det okke som.

Skrevet

så vi som er så heldige å ikke få stekkmerker har ikke hormonforandringer da????????

Er gravid med mitt fjerde barn og har foreløbig ikke strekkmerker...har både jente og gutt...og har lagt på meg 30 kg i ett av svangerskapene....

Jeg bare lurer, men er det ikke mange faktorer som spiller inn????

F.eks hudtypen (noen har mer elastisk underhud enn andre) gener og andre faktorer??? For tro meg jeg har hormoner jeg også!!!!!

Skrevet

Jeg ville ikke syntes det var OK at du lot babyen min sutte på puppen din som det IKKE var melk i nei! Hvorfor skal puppen din inn i munnen på babyen når det ikke kommer noe ut av den? Hvorfor ikke heller gi babyen en smokk og legge den inntil deg? Tror nok babyen roer seg av det og. Jeg liker heller ikke at folk driver å putter fingeren sin inn i munnen på babyen min. Må vel gå an å bruke smokk!!

En annen ting er at det du gjør kan skape trøbbel i forhold til ammingen for søstra di..:S Det er ikke bra for ungen i alle fall..

Skrevet

Herlighet. Det har også med gener å gjere, arv og dna. Men det har ikkje mykje med vektoppgang. Feks har mora mi strekkmerker, det har også eg. Faren min har ikkje strekkmerker og eg skulle gjerne ynskja at eg hadde arva akkurat det ifrå han.

Slapp av da menneske.

Skrevet

Strekkmerker oppstår på grunn av rask vektøkning, hurtig vekst eller ekstremt vekttap både hos kvinner og menn. Tilstanden er imidlertid langt hyppigere blant kvinner enn menn fordi storparten av tilfellene med strekkmerker oppstår i svangerskapet.

I svangerskapet endres den gravide kvinnens hormonutskillelse betydelig. Det vil hos de fleste føre til hudforandringer 1 . Disse er godartede og går gjerne tilbake etter fødselen, men det finnes unntak. Et av disse er strekkmerker - striae gravidarum.

Strekkmerker (striae) er skader som oppstår i kroppens underhud. De opptrer i starten som rosa til blåfiolette striper eller bånd på magen, setepartiet, brystene, lårene eller armene. Stripene innebærer overstrekking av elastiske fibre i huden. Disse fibrene gjenvinner ikke sin elastisitet, noe som gjør at det i de aller fleste tilfeller dreier seg om varige endringer i huden.

Strekkmerker angis å forekomme hos opptil 90% av alle gravide kvinner mot slutten av svangerskapet 2 , 3 . Strekkmerker er vanligere blant yngre kvinner, blant kvinner med store babyer og overvektige kvinner 4 . Ikke-hvite og kvinner med tidligere oppståtte strekkmerker på bryst eller lår, eller som har en familieopphopning av strekkmerker, har også økt risiko 5 .

Overvektige og kroppsbyggere tilhører også risikogruppene for å få strekkmerker.

Hva forårsaker strekkmerker?

Det er mange årsaker til tilstanden. Det inkluderer fysiske faktorer (strekking av huden) og hormonelle faktorer (effekter av steroider fra binyrene, østrogen og relaxin på hudens elastiske fibre). I svangerskapet er det den raske veksten av magen som gjør at huden "revner", og det oppstår typiske vertikale striper.

Ved sterk overvekt vil også huden etter hvert gi etter og det oppstår strekkmerker. Sterk muskelvekst hos kroppsbyggere kan føre til at f.eks. huden på overarmene gir etter. Hos personer med Cushings sykdom eller personer som behandles med høye doser kortison over lengre tid, vil det kunne oppstå strekkmerker.

Noen får, andre får ikke. Noen får kun ved graviditet, andre får av andre grunner!

Skrevet

Strekkmerker og hormoner? Altså hva med dem som trener vektløfting og får strekkmerker på armene da? Er de gravide eller i puberteten?

Pappa fikk strekkmerker på armene da han fikk store muskler av all vektløftingen, og jeg velger å tro at han ikke var i puberteten i en alder av 30 år. Dessuten tok han ikke anabole steroider heller.

Skrevet

les inlegget av den heldige eier av ett barn over her.... hu har giddet å satt seg inn i det hele, og skrevet det ned slik at sånne som deg kan forstå!!!!!!!!

Skrevet

hahaha. Innlegget mitt var sarkastisk anonym. Men det skjønte vel ikke du. Jeg kan love deg at jeg er smartere enn du noen gang kommer til å bli :)

Skrevet

Bare sånn av nysgjerrighet, hvor er sarkasmen i innlegget ditt?

Ellers er innlegget over her klippet og limt fra pasienthåndboka på nettet..

Skrevet

Jeg gjorde narr av all diskusjonen om hormoner eller ikke. Jeg vet at min far ikke var i puberteten når han var 30 og jeg vet at det er ikke kun hormoner som gir strekkemerker men også strekk av huden, samt at gener spiller inn.

Det er flott at noen gidder å sette seg inn i emner som dette når det kommer opp, men det var jo egentlig ikke dette diskusjonen handler om. Hvis du leser litt mellom linjene så skjønner du sikkert hvor sarkasmen i innlegget mitt er. Men der igjen, det er jo ikke alle som oppfatter ting likt. Ofte skal ting være helt etter boka ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...