Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #26 Skrevet 8. desember 2008 1728 Det eneste syke her er alle foreldre som setter barna sine på sterke medisiner.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #27 Skrevet 8. desember 2008 Ikke bra, dette å medisinere for mye.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #28 Skrevet 8. desember 2008 Jeg bare sier det igjen; så lenge dere ikke har denne diagnosen(og ikke minst problemene som følger av et slikt problem) i livet deres, enten ved at dere har det selv, eller har barn med det, så ikke uttal dere på denne måten. Hva når alle slike problemer blir kartlagt i uttestingen, og likevel ender en opp med ADHD? Der er kriterier som må være fyllt for å få en ADHD diagnose. Det er ikke en utelukkelsesdiagnose. Min har ikke språk eller hørselsvansker, ingen problemer i livet annet enn ADHD. Som jo er mer enn store nok for ham. HVa skal dere si til deres barn, om det viser seg at det har ADHD? "Nei, du har andre problemer, kanskje du bare er unormal, for ADHD finnes ikke, syns jeg, selv om legen mener det. Jeg vet ikke helt hva, og dermed ikke hva jeg skal gjøre med det. Men det er IKKE ADHD, for det finnes ikke. De har bare utelukket alt det andre." Det blir sikkert gøy, ja...... Og en ting til; dersom ADHD ikke finnes; hvorfor er det formeninger om at Aspergers finnes? Og OCD? Og språkvansker, autisme, bipolar lidelse, psykoser osv osv? Hvilke bedre tester viser disse i forhold til tester for ADHD? Ingen av dem viser på blodprøver eller rtg/ul/mmr/ct..... Vi som har ADHD-barn, vi SER hva de sliter med. Vi SER hva medisinen gjør for dem i det daglige. Og vi SER hva det gjør med foreldre, søsken, skole, bhg, SFO, fritidsaktiviteter å ikke ha medisinen. Den det går utover om en ikke har medisinen, er barnet som står i midten av alle disse; ADHD-barnet. Og så er det en ting til; samme hva en kaller problemene, så er de der likefullt. Og virker medisinen Ritalin på disse problemene, hvorfor skal en da nekte å gi ungen medisin? Fordi noen mener det er dop? Hva om den medisinen gjør at de fungerer i samfunnet og får et bedre liv generelt? Er det dårlig? Nei, les dere opp på emnene Ritalin(metylfenidat) og ADHD. Så kan vi diskutere. Og ADHD med medisinering er ikke ensbetydende med mange bivirkninger og depresjoner.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #29 Skrevet 8. desember 2008 Signerer deg, anonym 18:05. Fint å høre fra noen som bærer preg av å ha innsikt uttale seg. Trist at media er med på å ødelegge for disse barna ved å skremme foreldrene deres til å la syke barn gå umedisinert og/eller tvile på behandlingsopplegget. Jeg jobber også (som sikkert du også gjør?) innen barne- og ungdomspsykiatri, og slik "propaganda" gjør behandlingen mye værre for de menneskene som trenger det.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #30 Skrevet 8. desember 2008 adhd er en diagnose oppfunnet av legemiddelindustrien, det passer så fint å sette nye sykdommer til verden når man vil tjene penger, ikke lenge før det kommer noe for autisme også, bortsett fra at de vel allerede står på ritalin de også. og med alle dere evneveike mødre som ikke skjønner at dop ikke er forenelig med barn så får dere bare fortsette å fø videre på legemiddel industrien med de surt tjente pengene deres. ikke så mye mening i å spy ut unger man ødelegger med vaksiner, ritalin, sovemedisiner, beroligende, antidepressiva, paracet og hyperaktiv anibiotikabruk. skaff dere heller gullfisk, så kan dere øve!!!!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #31 Skrevet 8. desember 2008 Synes det er underlig at ingen av dere Ritalin-tilhengere engang har nevnt hva fettsyrer kan gjøre i mange tilfeller hos barn med adhd. Om dere følger med så hadde dere visst at det er kjørt flere studier på en spesiell type, med særdeles gode resultat for mange av disse barna, som et alternativ til Ritalin. Denne fettsyren er så riktig sammensatt at den gir hjernen det den trenger for å fungere normalt.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #32 Skrevet 8. desember 2008 Du er ekstremt uvitende anonym 19:47! Alt du skrev der bærer sterkt preg av mangel på forståelse og intelligens. Hvor har du forskningen til å backe opp det du skriver?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #33 Skrevet 8. desember 2008 dagens barn er offre; de inntar sukker, aspartam og andre insulinpåvirkende søtstoffer. de fores opp på lettmelk, lettmargarin og lettoster. de plasseres i barnehage fra de er 9-12 mnd fordi foreldrene skal ha nytt flislagt bad. de vaksineres, beh med anibiotika og paracet rutinemessig. de får ikke være hjemme fra barnehagen til de er friske. de vet ikke hvem mamma og pappa er, de møter de 2 timer hver ettermiddag, for å innta halvfabrikat matvarer. de får ikke vitaminer og fettsyrer. de spiser forgifa mat. foreldrene kjøper reimadress, bakovervendt sete og dyre vogner framfor å gi de ro og fred og lek hjemme. så det er ikke så himla rart at de trenger dop for å overleve.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #34 Skrevet 8. desember 2008 siden jeg anser de som så mentalt svekket at du med stor sannsylighet ikke vet hva intelligens er, så anser jeg et svar for å være undre min verdighet. lag narkomane barn, så finner jeg på noe bedre å gjøre med mine unger.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #35 Skrevet 8. desember 2008 de med ritalin unger evner ikke å finne andre løsninger enn de enkle og skadelige, de mottar medisiner og tips gladelig fra det samme systemet som har gitt de forstyrra unger. så fettsyrere lar de forbli et fremmedord.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #36 Skrevet 8. desember 2008 Ungen min går på ritalin, synes det er kjempefint at dette gis til barn, nå skal han begynne på sovemedisiner og anidepressiva. Det er også utrolig bra for han sliter med søvn og psyken. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten legen min. Dere som mener noe annet vet ikke hva jeg snakker om!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #38 Skrevet 8. desember 2008 fnis, dessuten liker jeg å gi formaninegr om medisineringen til de barnehage ansatte, jeg er sikker på at ungen min er godt tjent med denne utvida voksenkontakten. faktisk får jeg kick av å se på ukeboksen full av mesiner i alle regnbuens farger. jeg har alltid ønsket å være sykepleier og nå er drømmen nesten min. mine barns personlige lille doktor kan man si. hehe. og jeg er bittelitt stuerein i skallen. husker ikke hva diagnosen min heter, men så det i journalen en gang. men legen synes jeg utøver mitt mentale handikap på en konstruktiv måte da.....hehe
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #39 Skrevet 8. desember 2008 Til NN 19:53. Hva når en har prøvd de fettsyrene i flere år, i ADHD-anbefalt dose(ikke vanlig dose), og det ikke gir utslag? Hva skal en da si om de fettsyrene du mener fikser problemene? De kan ikke "fikse" alle. Og dersom ADHD egentlig ikke finnes, hva er det de fettsyrene skal "fikse"? Da blir det jo å dope barna, det også... blir det ikke? For det vil jo endre deres "personlighet"(den de er født til å være). Og ikke alle med ADHD har proteinintoleranse og slike ting. Det mener jeg er ikke ADHD, men nettopp intoleranse eller allergier, som gir ADHD-lignende symptomer. De koster en formue, de fettsyrene, og når en med ADHD da også skal ta ca 3 ganger vanlig dose hver dag, så sier det seg selv at for folk med vanlig inntekt sliter med å skaffe penger til det, i tillegg til alle slitte klærne og skoene og gjenglemt/mistet/ødelagt utstyr, erstatningssaker osv som oftest følger ADHD......
Gjest Skrevet 8. desember 2008 #40 Skrevet 8. desember 2008 Anonym 1153; vet du egentlig hva borderline er?!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #41 Skrevet 8. desember 2008 Jeg er anonym 19.53. Om man har prøvd disse fettsyrene i flere år og ikke det er noen forandring så er det helt tydelig ikke rett i deres tilfelle. Denne fettsyren gir så raske virkninger at man kan se det etter 3 måneder på 6 kapsler om dagen. Har selv gått på den i flere år, og gir den til mine barn med gode resultat. Har ikke barn med adhd, men har et barn med rimelig hyperaktiv adferd og ville vært livredd for å "dope" h*n ned med medisiner. Vet også at kosthold kan regulere adferd hos hyperaktive barn, men i tillegg vet jeg også at det er få foreldre som orker ta den jobben, da det er "enklere" med pillene. Jeg er villig til å investere de kronene disse fettsyrene koster og gir heller gladelig avkall på andre ting for å bedre livet til barna mine.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #42 Skrevet 8. desember 2008 Har dere leger tid til å sitte her å diskutere da?
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 8. desember 2008 #43 Skrevet 8. desember 2008 Uintelligent IDIOTER. Vet dere...det er FØSTE gang jeg har blitt ordentlig FORBANNA av et innlegg her inne. Dere vet absolutt ikke hva dere prater om. Dere er så uopplyste at det er latterlig. JA det finne barn som er overmedisinerte, JA det finnes barn som får feilaktige medisiner og medisiner til tross for at de egentlig ikke burde hatt de. Men medisiner som gis mot ADHD er ikke noe som nødvendigvis ENDRER personligheten deres. For foreldre kan det føles sånn, fordi barnet plutselig blir roligere, mer fokusert o.l. Men hva når barnet ikke fungerer med andre uten medisiner.. Jeg har to søsken med ADD. Broren min fungerer ikke uten medisiner. Han er aggressiv, klarer ikke følge med på skolen og er mye deprimert. Med medisiner kan moren min be ham ta med seg klærne sine på rommet, uten at han klikker. Han "samler" seg mer, han er roligere, konsentrerer seg bedre. Personligheten hans er ikke endret. Bare aggressiviteten hans. Søsteren min sliter andre veien. For henne er det en så stor psykisk påkjenning å fungere normalt i hverdagen at hun til tider er fysisk og psykisk utslitt. Mest sannsynlig kan hun aldri jobbe 100%. I tillegg er hun mentalt 2 år yngre enn sine jevnaldrende. Hun fikk medisiner som hjalp henne, men de produseres ikke lenger. De medisinene hun hittil har prøvd, har hatt bivirkninger hun ikke orker å fungere med. Men hvis det kommer medisiner som kan hjelpe henne, vil hun ta de, fordi hun vil ha et liv som alle andres. Samboeren min har en fetter som mister fullstendig fokus hvis han ikke får medisiner. Han er bokstavelig "all over the place". har noen av dere NOEN SOM HELST INNSIKT i hvordan det er for enkelte barn å ha ADHD/ADD??? Vet dere hvordan det føles for et barn på 6 år å ikke har kontroll over seg selv...? For det er sånn mange føler det. Hvor utrygg verden er når det skjer plutseige forandringer? Og her snakker vi forandringer som å kjøpe ny sofa! Vet dere hvordan det er for et barn å føle seg slemt, til tross for mor og fars konstante forsikringer om det motsatte, fordi de ikke klarer å styre impulsene sine? Vet dere hvordan enkelte barn med ADHD kan sitte og psyke seg ned? Vet dere hvordan det føles for en 5 åring, å få beskjed om fra bestevennen at de ikke får ha ham/henne på besøk lenger fordi h*n er så rampete, så umulig??? Vet dere hvordan det er som forelder å se hvordan folk reagerer på at barnet ditt ikke er som andres. Hvor avvisende og ukoselig VOKSNE MENNESKER kan være mot et barn, fordi det ikke passer malen? Vet dere hvordan det er å konstant måtte forklare??? Jeg har ei datter under utredning, og vårt hovedfokus er ikke medisiner, men at hun får hjelp og forståelse. Hvis hun siden trenger medisiner for å klare seg godt på skolen, skal hun FÅ DET. Fordi jeg vil mitt barns BESTE. Og å si at tenåringer burde ikke få det, siden de sniffer det, er en så stupid uttalelse at den kunne kommet fra Bush. Og til deres opplysning så finnes det to ADHD medisiner til på markedet, UTEN amfetamin. i tillegg er det masse annet man kan gjøre for å hjelpe barn med ADHD. Men så lenge det finnes folk som dere i verden, ser jeg jo at mennesker som mine søsken, min samboers fetter og evt min datter, kommer til å slite. Nå skal jeg gå og spy av vissheten om at så ignorante mennesker finnes i dette landet. Dokumentaren er ensidig. Ignorante fjols. Gå og tilbe Tom Cruise
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #44 Skrevet 8. desember 2008 Det er ikke leger som diskuterer, NN 21:16. Det er foreldre med kompetanse på området.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #45 Skrevet 8. desember 2008 Signerer deg, Meesah.. :-) Håper at det går bra med datteren din :-)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #46 Skrevet 9. desember 2008 Før banket foreldrene ungene stille og snille. Nå doper vi dem ned. Vet ikke hva som er verst. Tror alt for mange mennesker får barn.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #47 Skrevet 9. desember 2008 enig, og unger er temmelig ukuelige, så jeg håper foreldre, lærerere. leger og samfunnet generelt taper denne kampen. det er ofte de sterkeste ungene som viser de mest kraftfulle symptomene på et sykt samfunn og noen av de kommer gjennom denne kværna uten å bli full-lobotomerte, så jeg satser stort på at alle medisin støttende idioter der ute får betale prisen når neste generasjon reiser seg for å riste av seg deplagsomme skadedyrene dere er. jævla tullinger!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #48 Skrevet 9. desember 2008 Hmm, her la jeg inn et innlegg i natt, men nå er det borte vekk. Ikke var det spesielt støtende heller, tror jeg. Vel, poenget mitt var at debatten lett blir for eller mot ADHD, for eller mot medisinering. Min opplevelse er at noen ganger har barn konsentrasjonsvansker/hyperaktivitet som ikke kan begrunnes i andre forhold. Noen av disse barna får et helt annet liv i positiv retning ved bruk av medisiner. Barn som tidligere har vært i konflikt med alt og alle får venner, kjærester,fungerer på skolen etc. Andre ganger opplever jeg ADHD-diagnosen som en lettvint løsning. I stedet for å ta tak i vansker i familien (eller andre forhold), medisinerer en vekk symptomene. Jeg opplever derfor at en grundig utredning av alle forhold er nødvendig for å finne ut hvilke tiltak som er best. Dessverre er det min opplevelse at det ikke alltid blir gjort.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #49 Skrevet 9. desember 2008 Ja, jeg også la inn et innlegg i natt(ca kl 2), som er borte vekk. Tror flere i andre tråder har erfart det samme. Kanskje noe var galt her inne? Mitt var bare om vårt liv, og ikke støtende for noen. Ingen navn, ingen kallenavn eller noe. Det var langt, mitt innlegg, så det tar jeg ikke opp igjen. Det det bunnet i, var at vi har valgt medisin, fordi ingenting annet fungerer for min sønn. Jeg ønsker ikke ham alle problemene han har hatt i sitt unge liv, og har gjort alt i min makt for at ting skal gå bra med ham..... men vi klarer ingenting uten medisinen. Min sønn har alvorlig grad, han mangler veldig mye av impulskontrollen, og tenker ikke konsekvens av noe, klarer ikke å konsentrere seg om noe, mangler sosiale ferdigheter. Her hjelper medisinen. vi har prøvd fettsyrer i flere år, vi har prøvd kosthold, vi har prøvd PMT-O, Vi har hatt FNT tiltak. Både PPT og BUP er inne for å hjelpe oss. Vi har altså prøvd det meste, men det bunner i at min sønn har problemer som er gjennomgripende og ødeleggende for ham. Vi kan få noen tiltak til å virke, men det fjerner ikke problemet, og medisinen er helt nødvendig for at de tiltakene som faktisk virker, skal virke. Og jeg er hjemmeværende, ene og alene for min sønn skyld. Han trenger hjelp til så mye mer enn andre på samme alder. Han er 15, men må likevel ha tilsyn. Ellers kan vi faktisk komme hjem til nedbrent hus..... Det er ikke bare hyperaktivitet som er problemet med ADHD, men det er det mest synlige. Og hyperaktivitet er egentlig ikke det som skaper de store problemene. Det er alt det andre som følger ADHD,som er verst for barnet. Selv om hyperaktiviteten er med å å gjøre vennskap vanskelige; de andre barna trekker seg lett unna etter en stund, for de orker ikke mer..... Og da står ADHD-barnet tilbake og forstår ingenting, for ADHD-barnet hadde det jo så moro..... så lenge de andre orket å bli styrt og holde et ekstremt høyt tempo...
ScaryMama Skrevet 9. desember 2008 #50 Skrevet 9. desember 2008 http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=35435&a=Kapittel La inn denne i natt, den er kjempe interessant!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå