Gå til innhold

The medicated child.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat sett dokumentaren. Syntes dere alle bør tenke dere om før dere propper de små barna deres fulle av medikamenter for diverse difuse symptomer som kanskje, eller kanskje ikke kan bli satt sammen til en diagnose.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir faktisk fly forbanna på dere som forandrer personligheten til barna deres.

Skrevet

Mange som får angst av ritalin. Bare sånn ps.

Skrevet

Plutselig død er rapportert i forbindelse med samtidig bruk av vanlige doser av sentralstimulerende midler til barn med unormalitet i hjertestruktur. Årsakssammenheng er ikke klarlagt, da strukturell unormalitet i hjertet i seg selv kan medføre økt risiko for plutselig død. Stimulerende midler bør generelt ikke brukes ved kjent unormalitet i hjertestruktur. Metylfenidat bør generelt ikke brukes ved alvorlig hypertensjon. Metylfenidat øker puls og systolisk og diastolisk blodtrykk. Forsiktighet må derfor utvises ved behandling av pasienter hvor underliggende medisinske tilstander kan forverres av økt blodtrykk eller puls, f.eks. ved tidligere hypertensjon, hjertesvikt, nylig hjerteinfarkt. Misbruk av sentralstimulerende midler kan assosieres med plutselig død og andre alvorlige kardiovaskulære hendelser. Bør ikke brukes til barn under 6 år pga. manglende klinisk erfaring. Skal ikke brukes til å behandle psykotiske barn. Kronisk misbruk kan føre til toleranseutvikling og psykisk avhengighet med varierende grad av unormal oppførsel. Omfang og alvorlighetsgrad av symptomer på ADHD, i tillegg til barnets alder, må vurderes nøye før behandling med metylfenidat igangsettes. Ved angina pectoris, hjerterytmeforstyrrelse, hypertensjon, glaukom og tidligere psykosetendens kan metylfenidat gi residiv eller forverring. Bør ikke brukes ved narkotikamisbruk og betydelig kriminalitet. Behandlingen av voksne forutsetter hyppige og regelmessige legekontroller og bør rutinemessig inkludere blodtrykksmåling, pulstelling og årlig EKG og blodprøvescreening. Forsiktighet ved bruk hos pasienter med epilepsi. Dersom anfallshyppigheten øker bør preparatet seponeres. Forsiktighet ved seponering da depresjon så vel som kronisk overaktivitet kan maskeres ved behandling. Noen pasienter trenger oppfølging over lang tid. Brukes med forsiktighet hos emosjonelt ustabile pasienter, som f.eks. pillemisbrukere eller alkoholikere. Pasienter med sjeldne, arvelige problemer med galaktoseintoleranse, en spesiell form for hereditær laktasemangel (Lapp lactase deficiency) eller glukose-galaktosemalabsorpsjon, bør ikke ta tablettene. Regelmessig kontroll av blodbildet (inkl. differensialtelling og telling av blodplater) hos pasienter på langtidsbehandling. Legemidlet kan påvirke evnen til å kjøre bil eller bruke maskiner.

Skrevet

Å gi det til tennåringer er i allefall helt galt. De sniffer det og de selger det. Mange begynner sin kriminelle løpebane sånn.

Skrevet

Ritalin har lang historie i medisinen. Dessverre er den ikke prøvd ut veldig godt på barn i forhold til langtidseffekter. Trist at foreldre velger den enkle veien ut.

Skrevet

jeg synes dere burde få kilder fra begge sider før dere uttaler dere.

Skrevet

Det er jo satt en diagnose, før f eks Ritalin blir administrert. Og en blir ikke roligere, dersom det ikke er ADHD. Så blir barnet roligere, og mer konsentrert, så er jo effekten slik den skal være.

Bare en liten kommentar.

For å se en ensidig dokumentar, og så uttale seg, det er helt sykt. Så lenge en ikke lever med en slik diagnose som ADHD tett på livet, bør en ikke uttale seg for bastant. Og har en det tett på livet, ser en også at symtomene ikke er så diffuse, heller.

Skrevet

NN 05:25

Denne uttalelsen skulle jeg likt å se rapporter på. For den er ikke hold i;)

Det er mer hold i å si at ubehandlet ADHD, lettere gir en kriminell løpebane. Og da også mangel på behandling med Ritalin, for det fører lett til det en kaller selvmedisinering, i form av tunge stoffer. Det kan en bare gå inn i et hvilket som helst fengsel for å finne svar på.

Skrevet

NN 05:05

Ritalin endrer IKKE personligheten. Det gjør det mer levelig for barnet, med at det klarer bedre å fungere i samfunnet.

Skrevet

Kanskje barnet har borderline og ikke adhd, 90 % samme symptomer. Å dope egne barn er forkastelig.

Skrevet

Samboeren min har ADD, fikk diagnosen for halvannet år siden. Han ble satt på ritalin med en gang, og syntes det var fantastisk i starten. Men etterhvert ble bivirkningene for mye for han, og nå er det snart et år siden han sluttet.

Sønnen vår, og evt. fremtidige barn, har ca. 40% sjanse for å utvikle ADHD/ADD. Hvis det skjer, vil vi prøve alle andre alternativer før vi setter han/de på ritalin.

Skrevet

Jeg VET at mitt barn har ADHD, og noen andre diagnoser. Det har vært lang utredning og vi holde nå på med reutredning.

Det er IKKE dop. Les litt mer om hvordan Ritalin fungerer på en med ADHD. Og hvordan ADHD fungerer.

For utfra slike uttalelser du her kommer med, ser jeg at du ikke vet i nærheten av nok om emnet.

Skrevet

Flott at dere vil se på alternativer til sønnen deres før dere medisinerer han. For dere som sier at ritalin ikke er dop, kanskje ikke det kommer vel an på definisjonen. Men det er i allefall noe som forandrer ens personlighet (designet for å gjøre nettopp det) Og den gir kraftige bivirkninger. Noen fysiske og andre psykologiske. Se felleskatalogen.

Skrevet

0914

Først og fremst er det et kjent faktum at de sniffer medisinen sin. For det andre advares det mot å gi ritalin til de med et narko problem eller kriminellt problem for øvrig. Se felleskatalogen.

Skrevet

Forskjellen er H'en som står for hyperaktivitet.

Skrevet

hmm.i papirene mine står det at jeg har diagnose adhd uten hyperaktivitet. hehe

Liten svikt fra behandlers side,kanskje? ;p

Skrevet

Kanskje?

Men en kan være hyper på flere måter enn at kroppen er hyper(at en er overaktiv):)

Å snakke for mye, kan være hyperaktivitet, eller "uro i magen" uten at det viser utenpå, "plukkete". Kanskje det er det du gjør, og derfor det er skrevet slik? Jeg vet ikke.

Eller så har det med ICD-10(diagnoselistenr) eller noe slikt å gjøre.

Skrevet

Ble samboeren din litt hyper av ritalin? Det blir jeg men likevel hjelper de meg i hverdagen. Klarer å konsentrere meg,flinkere til å følge opp de mål jeg setter meg i forhold til skole, jobb. Bedre impulskontroll,dvs tenker mer før jeg handler mm.

Fortalte behandler at jeg ble ganske gira,at det minnet om å ta speed, men fortalte også om det positive. Behandler sa at om det funket for meg kunne jeg bare fortsette på de,selv om jeg ikke ble rolig...

Skrevet

jeg snakker fort og masse,har en tendens til å sluke ordene, de kommer ikke ut fort nok,liksom. hehe

Sikkert det han henviser til ved å kalle meg adhd-pasient, da.. :P

Skrevet

Man kan ikke vite at et barn har adhd. Det er nemlig en utelukkelses diagnose.

Skrevet

Diagnosis can be quite challenging because: -

There is no physical test for ADHD (such as a blood test)

All children may have some problems with self-control

Other problems can result in behaviour similar to ADHD

e.g. language or hearing difficulties, dyslexia or major life disruptions

ADHD exists in conjunction with many other conditions whose symptoms can overlap and mask those of ADHD

e.g. Asperger’s syndrome, language disorder, dyspraxia and obsessive compulsive disorder

Skrevet

Dette bærer sterkt preg av uvitenhet. Syke mennesker trenger medisiner, så enkelt er det.

Dere ville ikke motsatt dere behandling om barnet fikk kreft, eller blodpropp, så hvorfor klage over medisiner som hjelper syke barn til et bedre liv?

Få forståelse for behandling av psykiske lidelser og behandlingen av disse før dere uttaler dere, og ikke fyr løs å tro at dere vet noe fordi dere har sett et program som er kritisk til medisinering!

Vis såpass respekt for de som sitter i en situasjon med syke barn!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...