Gå til innhold

Serveres det alkohol hos dere på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her serveres det en litt juleøl og akevitt, men jeg liker ikke noe av det. Så jeg blir nok 100% edru.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies at 100 000 barn (og det er innmari mange) gruer seg til jul, pga foreldrenes fyll. Da synes jeg det er merkelig at alle som har svart her er så fornuftige at de ikke blir påvirket i det hele tatt av alkoholen...

Hadde en kjæreste for endel år siden som hadde et skikkelig dårlig forhold til jula, det kom av foreldrenes fyll, og synet av velta juletre, og foreldre som dengte løs på hverandre. Han endte opp med å bli litt for glad i alkohol selv...

Julaften i år er det bare jeg og samboer som er her, så da kan det godt hende at vi drikker litt, men på andredag, da har vi full julefeiring med alle våre fem barn, så da er det nok alkoholfritt. Men det er fordi jeg som den drittungen jeg er(snart 40 bare) liker best brus til middagen, det samme gjelder samboern. Drikker hverken øl eller akevitt, kaffe har jeg aldri drukket, så dropper jeg likør og cognac også. Det eneste jeg liker er faktisk hvitvin, cider og rusbrus(ja jeg sa jo at jeg er en drittunge) og det er sjelden jeg drikker det også...

Skrevet

Har aldri hatt det heime, trur eg. Har ingen planar om å innføre det heller.

Verken eg eller mannen drikk alkohol "til vanleg" (dvs han tar seg kanskje 1 øl annankvar mnd), så eg ser ikkje poenget med å plutseleg skulle drikke fordi det er jul.

Skrevet

Jeg synes ikke det var et provoserende spørsmål, og jeg svarer gjerne at ja, vi har alkohol på julaften. Hadde lett kuttet det ut viss jeg hadde sett at det ikke fungerte

Skrevet

Noen har faktisk godt av en øl på juleaften etter alt stress og mas så slipper dem å være så jævla uptight som alle prektigfisene :D

Skrevet

Ja det serveres øl og akevitt til maten til dem som vil ha. Nå drikker jeg selv ikke akevitt og er ikke så glad i øl, så cola funker fint:-)

Og jeg har aldri opplevd berusede voksne på julaften. Heldigvis!

Skrevet

Vi har vin til maten og gjerne en øl for de som vil ha det. I år blir det nok litt annerledes ettersom vi ikke skal ha noen barn til stede...

Skrevet

Nei. Av egen erfaring har jeg valgt å feire barnevennlig jul, ikke voksenvennlig fest.

Opp til hver enkelt hva de gjør hos seg altså, men jeg kan ikke fatte at man etter èn øl, ett glass vin, en akke og en conac ikke kan være påvirket?? Må jo ha en utrolig høy toleransegrense dere som klarer å bøtte nedpå så mye sprit i løpet av noen timer uten at det merkes på dere.

Skrevet

Bøtte nedpå så mye sprit? :D èn akevitt? én cognac? Pleier de å servere slikt i bøtter der du bor eller? Her er det vanlig med en standard 4cl ihvertfall ;)

Og i løpet av noen timer er ikke to enheter sprit nok til å få folk flest beruset gitt.

Skrevet

Hos foreldrene mine står det et par flasker juleøl på bordet... ikke akkurat flatfyll :o)

Når vi feirer med svigers er det NULL alkohol. Svigerfar sliter med å kontrollere alkoholinntaket. De årene vi skal feire med dem inviterer vi dem alltid til oss, og feirer aldri hos dem der svigerfar har tilgang på alkohol.

Han har jevnt over ødelagt hver eneste jul for barna sine. Mannen min hatet julen da vi ble sammen og han nektet å feire sammen med sine foreldre.

Heldigvis kom vi frem til denne ordningen med at de kommer til oss etter at barna våre ble født, slik at mannen min har fått noen fine juleminner sammen med en edru far... Svigerfar drikker ikke ofte, men klarer ikke å kontrollere seg når han først drikker. Han drikker alltid når det blir servert alkohol. Han benekter/vil ikke innse at han blir påvirket av alkoholen... "Det må jo være lov å kose seg på selveste julaften...."

Skrevet

Med ettpar juleøl og et glass vin innabords fra før så er to enheter som du sier (altså tilsammen 4-5) MER enn nok til å få de fleste jeg kjenner på en god snurr. Jeg blir heller ikke merkbart påvirket av èn akevitt, eller èn cocnac (om jeg hadde klart å drikke skvipet), men om jeg drakk ettpar juleøl, et glass vin, en akevitt og en cognak kan jeg love at jeg hadde mista gangsynet, julaften eller ei.

Skrevet

Ja, det gjør det. Hos oss klarer folk å oppføre seg ordentlig.

Har ikke forresten skjønt greia med at det utelukkende skal være barnas dag, skjønt de står i sentrum men, det gjør de jo twentyfour-seven any day. Det er lov til å se nyansene..ikke alle som serverer alkohol til maten eller kaffen ligger under bordet og raper glade jul..

Skrevet

Ja, vi har både rødvin og juleøl til maten og akkevitt og cognac til de som vil ha. Vi pleier alltid å være mange som feirer jul sammen, så de som vil ha alkohol får det, og de som ikke vil ha avstår. Jeg ser ikke helt problemet.

Dere som ikke drikker vin eller øl på julaften, hvordan gjør dere det i ferier da f.eks.? Er det helt tabu å drikke et glass vin når dere griller eller koser dere på ferie?

Skrevet

øl, konjakk og akevitt. Men har aldri opplevd at noen har blitt synlig berusa.

Jeg kommer til å ta meg en Baileys når ungene har lagt seg, ingenting når de er våkne.

Skrevet

Ja jeg serverer alkohol på julaften.

Skrevet

Det pleier å være øl til maten og congac. Det er jeg vant med fra jeg var lita.. ALDRI sett mine foreldre beruset.. Og jeg har ALDRI sett min mann beruset.. men i år så trur jeg det bare blir brus. Jeg er ikke så glad i alkohol og min mann har telefonvakt på byrået. Det er han som liker øl ikke jeg.. hehe..

Skrevet

Syns HI for ufortjent mye pepper her! Det er jo et helt uprovoserende og greit spørsmål hun kommer med!

Og for dere som blir så provosert:

Da jeg var liten, fra ca 5 år tipper jeg, så følte jeg meg alltid utrygg når mine foreldre nytte alkohol. Og det var ikke ofte! Kun på ferieturer og nyttårsaften som jeg kan huske. Og mine foreldre er svært måteholdne med alkohol og jeg har ALDRI sett dem fulle! MEN, barn har hørt om alkohol, de har hørt og gjerne sett på tv folk som blir fulle, og det var dette jeg gikk og var redd for at skulle skje! Og det på tross av at jeg hadde noen grunn for å være redd eller utrygg!

Så jeg syns noen av dere er litt vel bastante når dere påstår at barn ikke har vondt av at det nytes alkohol på julaften! Hvem av dere vet hva som rører seg oppi et lite hode? Mine foreldre visste ikke hva jeg tenkte, og jeg har ikke sagt det til dem etter jeg ble voksen heller. Kanskje noe å tenke over ihvertfall..

Og jeg vet at de aller aller fleste av dere ikke drikker dere fulle på julaften, men noen gjør faktisk det...

Og å si at man ikke blir påvirket av et par øl, er tull! Man blir kanskje ikke full nei, men man blir påvirket! Og det merker barna lett..

Værsegod skyt meg:)

Skrevet

Ja, vi drikker øl, akevitt og vin til middagen og kanskje noen glass utover kvelden, men det skjer aldri at vi drikker så mye at vi blir fulle. Blir ikke brisne eller noe sånn heller.

Skrevet

Nei, vi drikker aldri alkohol hjemme, og juleaften er ikke noe unntak.

Skrevet

Ja det blir servert alkohol på julaften. Eg er oppvokst med foreldre som har drikke øl go akevitt til middagen og evt noko til kaffen etter at pakkene er opna. Dei har også tatt ein øl el to til lørdagspizzaen som nokon andre over nevnte. Det har vert heilt normalt her, ingen som har blitt fulle og ubehagelige. Har ikkje noko slags negativ opplevelse av det og ser heller ikkje nokon grunn til å ikkje la mine ungar sjå at det er mulig å drikke litt alkohol uten å bli drita. Eg er ikkje glad i øl og akevitt så da har mamma litt vin til meg, og andre som vil ha da. Eg drikker kanskje eit glass til maten, pappa har sukkerøl som er alkoholfritt og som eg heller drikker. Det er jul for meg, alltid hatt det til julemiddagen.

Ser at det er nokon som drikker litt når farmor/mormor osv har reist fordi dei er så religiøse? Kva med at dessa respekterar at det andre som har tatt andre valg?? Trudde religion var om respekt eg.......

Ser den med at svigerfar ikkje klarer å stoppe inntaket. Da hadde eg kjørt alkoholfri jul uten problemer.

God Jol alle sammen!!!!

Skrevet

Vi drikker oss sanseløse fra vi står opp, julenissen har lagt fra seg en spritflaske i julestrømpen til både store og små! :D

Mannen er dritings, jeg er dritings, ungene er dritings (for da sover de så mye bedre), svigers og min familie. Schkål! *hikk*

Skrevet

Jeg har opplevd både mamma og pappa bli dritings i familieselskap enten på julaften eller 2.juledag, og det var slett ikke morro i det hele tatt!!! Men, jeg har ikke noe imot at man drikker litt øl og akevitt til maten og kanskje en cognac eller to til kaffen, alt med måte, i allefall når barn er i huset!

Skrevet

Moderate mengder.. er stort sett øl/akevtitt til maten, og noe likær/cognac til kaffen for de som ønsker det. Ellers går det mye i brus og kaffe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...