Gå til innhold

Serveres det alkohol hos dere på julaften?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bellamie; hvordan skal man ellers tolke det når du skriver "vi serverer ikke alkohol på julaften fordi det er barnas dag"? Det må da bety at om man serverer alkohol er det IKKE barnas dag lengre da..

Skrevet

Kan jeg sporre deg hvorfor du lurer på dette 'bellamie'?

Bare nysgjerrig. Dere gjor det ikke hos dere og dere har deres grunner som jeg er sikker på at del fleste aksepterer. Men jeg tror vel at du egentlig vet godt at de fleste koser seg med vin, ol, akkevitt ol. på julaften, ikkesant?

Skrevet

ehh ja så klart. pinnekjøtt og øl hører sammen. ungene tar på ingen måte skade av det. men nå serverer vi også champis i barnedåp- skyt meg!

Skrevet

Hvorfor er egentlig julaften 'barnas dag'? Slik har jeg aldri sett på det. Nå er ikke jeg fryktelig religios, men sitter jo igjen, og det er da virkleig ikke det jule-evangeliet sier - det er fering av jesus krisitus for hele menneskeheten.

Skrevet

Argumentet ditt for å ha en alkoholfri feiring var at det er barnas dag.... men jeg ser ikke helt at kombinasjonen er umulig. Må det ene utelukke det andre? Tolker det ikke i verste meningen.....

Skrevet

Vi gjør det samme som de fleste andre her, akevitt og juleøl til maten, og kanskje en konjakk/baileys til kaffen :-)

Synes for øvrig det er et helt greit spørsmål. Jeg har selv gått mange julaftener med ekkel følelse i magen, og lurt på hvor mye klokka er når mor begynner å snøvle i år. Det var ikke gøy de årene det dukket opp før kl 14, selv om det aldri ble noe krangling eller utagering av den grunn.

Skrevet

Å nei da, vi er flere:o)

Like latterlig hver eneste gang slike diskusjoner kommer....

* Drikker dere alkohol når dere er alene hjemme?

* Når må mannen slutte åå drikke før fødsel?

* Jeg er aldri på byen for det sluttet jeg med når jeg fikk barn!

Hælle måne!

Skrevet

Ja her drikkes det alkohol til maten .

William legger seg kl 19 uansett om det er julaften eller hverdag.Han klarer ikke å være oppe lenger.Og sover til neste dag .

Så etter at han har lagt seg og utover kvelden ,kan samboren og svigerfar bli litt småfulle og jeg ser ikke problemet med det.

William sover søtt i sengen sin og får ikke det med seg.

Skrevet

" man kan ha kul utan sprit, men det er dumt at sjansa"

Skrevet

Øl og vin for de som vil ha. Likør og cognac etter maten. For min del er alkohol noe voksne nyter, derfor er det ikke fyll men veldig med måte. Og barna lærer også at alkohol ikke er fy-fy, men noe voksne koser seg med. Akkurat som barn nyter julebrus.

Skrevet

I min familie har det alltid blitt servert akevitt og øl til maten, og cognac til kaffen etterpå for de som vil ha. Aldri sett på det som et problem, hos oss er det aldri snakk om å bli brisen engang.

I år skal vi være hos svigers, så vet ikke hva de pleier å gjøre, men kjenner jeg svigerfar rett, så får vi vel tilbudet der også.. Men heller ikke der er det snakk om å bli brisen/full...

Vi ønsker no at julen skal være kos for både store og små.

Så lenge vi drikker så lite som vi gjør, ser jeg ikke at barna skal få problemer eller føle seg utrygg av den grunn.

Skrevet

Hvorfor jeg spør om det partyoffive? Fordi jeg lurer vel..

Syns ikke akkurat jeg er den første som spør om noe "dumt"...

*Hvor mange personer er dere på julaften?

*På en skala fra 1-10, hvor vondt var det å føde?

*Hvilken farge er den mest gyselige du vet om?

Og jeg kunne fortsatt i det uendelige...

Men jeg beklager at jeg spurte:)

Men det er jo litt morsomt å se på dere som går i forsvarsposisjon med en gang da! Hehe... "Ingen her som blir drita, vi drikker uten å bli full osv..."

Javel, så fint da:) men det var ikke det jeg lurte på, for det regna jeg med gjaldt for de aller fleste! Og stakkars de barna som opplever det motsatte.

God jul alle sammen:)

Skrevet

Her åpner vi en flaske vin etter at farmor er kjørt hjem, og da er jo begge guttene i seng. Hadde ikke farmor vært her hadde det blitt vin til maten, men siden hun er ekstremt religiøs (har visst glemt at de drakk vin på Jesu tid...) orker jeg ikke diskusjoner med henne på julekvelden. Har bedt samboeren forberede henne på at "nissen kommer" i år da. Julenissen er også fy-fy!!

Skrevet

Nei, men det er heller ikke helt fy å ta en øl til ribben om vi skulle finne på det.

Skrevet

Juleøl,alkoholfri øl, og vin. Cognac til kaffen og likør. Og Brus, farris etc til de som vil ha.

Skrevet

Her er det litt alkohol til maten ja. Men heldigvis så er de jeg feirer med oppegående mennesker som vet sine grenser, så det har aldri vært en problemstilling. Litt øl og akevitt til maten har aldri skapt ubehagelige situasjoner. Men nå drikker jeg aldri rundt barnet mitt, så jeg holder meg unna alkohol. Syns det er greit at minst en person er 100% edru. Men jeg har ingenting imot at de andre drikker litt. Så lenge det er på et nivå hvor de har kontroll så syns jeg det er greit.

De julaftene datteren min er hos faren sin unner jeg meg litt alkohol, men drikker meg aldri full på en slik dag.

Skrevet

Juleøl og akevitt har vi alltid hatt til julaften hos mine foreldre, aldri sett på det som ett problem. Aldri sett noen beruset på julaften, heller ingen som har hatt problemer med alkoholinntaket i min familie så det har ikke vært ett aktuelt tema å slutte å ha det. Min far syns det hører julematen til, men har de seneste årene kuttet ut dette, så han andre ansatte har fått muligheten (han har da vakt på jobb. alkoholfritt øl fungerer like fint syns han. Men nyttårsaften er en annen sak, siden han ikke feirer den sammen med barn lenger.)

I år blir første jul i eget hus. Aner ikke hvem som kommer hit, men kommer det noen som liker øl kjøper jeg noen og evt akevitt. Men som alltid er ikke det store kvantum. En eller to øl til middag.

Ungene i huset her har sett oss ta ett glass vin før, og jeg ser ikke helt problemet med alkohol når det fåregår i slike former. Fest og bli full gjør vi når vi har barnefri.

Skrevet

Nei.

Og hvorfor synes dere som drikker alkohol at det er provoserende spørsmål ? Jeg synes det er et kjempeaktuelt spørsmål, da julen er den tiden mange barn gruer seg til pga. alkoholmisbruk i hjemmet.

Skrevet

Greit nok at mange barn har foreldre som drikker seg dritings både i hverdagen og på helligdagene, men man bør kanskje ikke anta at de fleste har ett vanskelig forhold til alkohol og gjør det samme. Tror heller ikke de som faktisk drikker seg drita sitter på dib og hejjer på oss som tar oss litt vin til maten..

Vel, til det HI spør om. Ja, her serveres det øl, vin og aquavit til maten. Hjemme hos oss var det aldri noe slikt før vi ungene var voksne, men jeg har sagt til mine foreldre at det fint går ann å ta seg en øl selvom barnebarnet er på besøk. Jeg har foreldre som drikker svært svært sjeldent. Synes det er godt med pinnekjøtt og en øl jeg da.

Og til dronningen (av campingplassen). Hva ville vel campingfeire vært uten foreldre som tok seg litt vin nå og da? Da blir de jo så uansvarlige og løsslupne at 13åringene får lov til å kline med de mye eldre guttene uten konsekvenser.. fnis! ;p

Skrevet

Nei, man bør ikke anta det, men allikevel så synes jeg at det er et høyaktuelt tema (med tanke på bl.a. årets tv-aksjon også). Man behøver da ikke å være hverken avholdsmann/kvinne eller alkis for å diskutere eller snakke om det.

Synes det er underlig at så mange reagerer med piggene ute på et slikt spm..

Jeg drikker gjerne vin og en god drink dersom det passer slik, men har mine grunner for å ha julaften alkofri når vi skal arrangere den hjemme hos oss. Svigers skal komme, og vil de ha med noe å drikke så kommer jeg selvsagt ikke til å protestere på det.

Skrevet

Jeg synes ikke spm om alkohol er provoserende. Det jeg dog synes er rart er at man påpeker at det tross alt er barnas dag. Mange mennesker klarer fint å drikke en øl til maten samtidig som ungene koser seg. Jeg forventer derimot at de som har et alkoholproblem er like edrue på julaften som de andre 364 dagene i året.

Skrevet

For et usannsynlig bra uttrykk:-p

Hælle måne! Sorry, ler så tårene triller her:-p Mulig jeg er overtrøtt, men den var morsom!

Skrevet

Noen av de voksne drikker litt vin til maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...