Gå til innhold

Så forbanna lej dette tullet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det er greit at folk skriver meningene sine, hvis de er enige med deg?

Å før du klager over at folk tråkker på deg, så får du ta en titt på hva du selv skriver, du er rimelig glad i å tråkke på folk du også.

Så snakk om hykleri.

Om du ikke tåler at folk ikke er enig med deg, eller kommer med ting du ikke liker, så burde du ikke skrive noe her inne på BIM.

For her kommer folk med meningene sine, uansett om du vil ha dem eller ikke.

Du har sagt hva du mente, da må du nesten regne med at folk sier hva de mener også, selv når de ikke er enig med deg, dette er det man gjør på et forum, man kommer med meningen sin, å så diskuterer man med de man er uenig med og enige med.

Dette er ikke en blogg, der man sier meningen sin, å kan nekte folk å kommentere, forå slippe å høre at folk er uenig med en.

SåSå, kommer med kilder fra eksperter og fra nettaviser ol, å da får folk en mulighet til å selv bestemme om de syns de kildene er til å stole på eller ikke, istede for hva du gjore, som bare var å si hva du mente, uten å legge til noen kilder eller fakta, bare "legen min sa det"

Det er jo du JuniBebis<3 som mener at folk SKAL høre på deg.

Gjør man ikke det, så er man jo hysterisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du muffins, du vet du vil svare egentlig, før du melder deg helt ut. Eller ble det for langt igjen;)

Junibebis, du er en underlig skrue. Samtidig som du fyrer løs det ene inlegget etter det andre, på saftig dialekt og med mot i brøstet, så synes du det er kjipt å debattere. Hele poenget er jo å debattere. Men du var kanskje ikke forberedt på svar? Skulle trodd noen som var så tøff i kjeften som deg fikk både det ene og det andre svaret;) og tok det pent.

Det sagt, er jeg en av de gamle kjerringene- og mener du da mentalt eller fysisk?

Forøvrig er jeg selve definisjonen på profesjonell, men at humoren min ikke treffer alle i lattereplet, det kan jeg skjønne. Såpass med selvinnsikt har jeg. Bare synd lattern sitter så langt inne her i folket. Skulle nesten tro det var departementet som debatterte:D

Vet ikke hva du har mot internettet Juni baby. Felleskatalogen, legemiddlelhåndboka, Norsk Elektronisk Legemiddelhåndbok, Norsk gynekologisk forenings Veileder i Fødselshjelp, Retningslinjer for svangerskapet, PubMed, Tidsskriftet for Norske Legeforeningen, UpToDate... Alle disse er det legen din bruker, eller bør bruke. Sammen med myndighetense anbefalinger via matillsynet, vitenskapskomiteen for matsikkerhet, etc. Hvis det gjør deg urolig å tenke på at leger bruker internett nå til dags, vær forberedt på at noen til og med bruker PDA. Og at journalen din ligge elektronisk lagret på sykehus og hos fastlegen. Hvis ikke fastlegen din virkelig er langt ute på viddene. (les mentalt). Du kan roe deg med at alle ressursene og journalen din finnes i fysisk form også. Foreløpig. Du kan spørre legen neste gang dere snakkes vettu;)

Det du har rett i er at ikke alle er i stand til å vurdere den til dels massive og kompliserte informasjonen de innhenter. Da kan de la vær å innhente den, la vær å tenke på det, eller spørre noen som har kompetanse til å vurdere den. Noen som har kompetanse kan være helsevesenet eller myndighetene. Men selv innen disse organsisasjonene varierer kompetansen sterkt. Derfor sitter det ikke en lege på Gransherad og bestemmer, det er komiteer og råd og spesialistforeninger som lager rettningslinjer for nasjonen som helhet.

Hvem har det forresten som har ønsket at noen skal miste et barn? Har jeg gått glipp av et viktig inlegg? Det er jeg enig er å gå over streken. Trodde de fleste debatterte her, hellig overbevist om at deres råd vil redde barn?

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte når jeg leser denne tråden.

Det virker som om mange rett og slett ikke leser/forstår innleggene før de kommer med retaliasjoner. Disse kommer ofte fra de jentene som feiltolker ironiske komentarer, kaller folk gamle bedrevitere og ikke klarer å skrive en halv setning uten skrivefeil.

Personlig syns jeg Såså kommer med mange gode (validerte) argumenter i motsetning til de som slenger ut regelrett feilinformasjon.

Jeg er en av disse gamle bedreviterene som velger å avstå fra enkelte produkter i disse 9 korte månedene av mitt liv. Føler meg ikke hemmet eller hysterisk matveien av den grunn. Eneste jeg virkelig savner er ett deilig glass rødvin etter jobb på fredagene.

Men for all del; Bon appetit og skål til dere som velger å ta risikoen!

Skrevet

Takk til lypsyl og nøtt! Godt å vite at noen skjønte poenget:D selv om inleggene mine er av den langdryge sorten. Hehe.

Skrevet

Enig i det med vinen. Sabla upraktisk noen ganger, at man vet det man vet i dag. Sitter i vinland deluxe og kan bare lukte, ikke smake... Men til sommeren! Skål for det!

Skrevet

Det er forskjell på en elg og en rein...og hvis det ser ut som en and og høres ut som en and så er d vel sannsynligvis ei and! Poenget er ikke at jeg synes d er greit bare hvis folk er enige med meg..men d finnes forskjell på pottit og potet da! Jeg sa tidligere at jeg synes d er greit at man er uenige...at andre vil fortsette med skitkasting selfølgelig gjør d at jeg også blir forbanna og fortsetter! Sier seg selv,vi er alle mennesker hær..og jeg hr ikke påstått noe annet heller.D du sier at jeg ikke synes d er greit at andre sier d dem mener er feil..da har du ikke lest d jeg har skrevet ...Nå er det ikke opp tildeg helelr å avgjøre hvem som får til å skrive her inne på bim!Da har ikke du heller noen rett til p skrive d du mener nå...så den trur jeg vi dropper !jeg har aldri sagt at d ikke var lov å skrive d man mener!Ja d at jeg sier at min lege sa det..så sier en annen lege noe annet...men poenget mitt er at JEG trur på min lege..ikke legen din feks. Og min mening er en ting...jeg kan si at jeg synes folk er hysterisk...men asså..hvis en venn hopper fra et stup..vil du gjøre d samme da elelr? Har aldri påstått at jeg mente man må være enig med meg..d har du funnet opp selv tydeligvis.

Skrevet

hmm...langt innlegg dette :P

erhm.. det er vel ikke så farlig egentlig om det er ferskt tenker jeg.. men nå har det egentlig nettopp blitt trekkt tilbake maasse pølser fra et merke som oppdaga listeria bakterien :P

Og for de som blir så lei av å lese sånne hysteriske innlegg...hvorfor leser dere dem i det heletatt da egentlig? folk må jo få lov å spørre om de er litt redde :)

det er jo også en av grunnene det finnes forum :)

Jeg har nok også vert litt hysterisk som dere kaller det :) Men skal vel klare å spise litt røkt laks snart, for det har jeg lyst på..

Men uansett tror jeg alle mødre uansett om de er enige i hysteri eller ikke, så vill alle det bare godt for barnet sitt uansett :) så det er noe i felles for alle mødre der uansett ;)

Hvis man har veeeldig lyst på salami foreksempel, så er det sikkert liten vits å tvinge seg selv til å ikke gjøre det, om livet blir surt uten salami :)

Vil ikke utale meg for mye egentlig. men synes det er littegrann teit at folk kjefter på hverandre bare :) noen snakka om før i tiden at det var vanlig å spise allt..men husk at før i tiden tålte forstret mye mere også :)

Men man vet no alldrig..er vel ikke store sjangser for å få listeria om man spiser det ferskt..men uansett..jeg prøver å holde meg unna for det meste..og om jeg synes livet blir for surt uten røyka laks, så spiser jeg litt av det ;) for det skal jeg.

Skrevet

Det er så rart å sitte å lese disse innleggende deres etter å selv ha mistet et barn. Noen av dere fremstår som bedrevitere, helt uvitende og/eller utrolig arrogante. Andre som ganske opplyste. Jeg vet hvor mange barn som dør hvert år..Jeg kjenner også til årsakene. Jeg snakker med flere av mødrene hver eneste dag... Og de fleste holder seg unna alt som vedrører en slags risiko for å unngå å miste igjen. Er de også hysteriske? Nei, vil dere svare. De har jo en historie som tilsier... Det vil noen av dere også få!

Ja, livet føles kanskje surt uten salami, røkelas og muggoster... Trekker dere "førstepremien i lotto" og er like uheldig som jenta som mistet tvillingene sine på riksen for snart to år siden-kan vi begynne å snakke om surt liv. Hun er nemlig ikke enestående.

Med dette ønsker jeg ikke å si at alle skal være livredde for litt salamipølse. Men respekter spørsmål om dette temaet fra nygravide. Henvis til matportalen og gi anstendige råd. Man er ikke hysterisk i det sekundet man forøker å bli litt opplyst om en helt ny situasjon, nemlig det å gå gravid.

Det ER større sjanse for at morkaken svikter, at en legetabbe skjer eller at navelstrengen surrer seg for mange ganger rundt hodet på den lille. Dette hersker ikke du som vordne mor over. Men hva du tilfører fosteret...-det hersker du over!

Skrevet

JA akuratt!

Sjebnen har til sjuende og sist det aller siste ordet!

jeg velger da derfor å leve etter lyst og behov i nuet.

i morra er vi ratt daue alle sammen!!! haha

jeg har behov for røke laks NÅ. Da drar jeg å kjøper meg det.

-Hemmlaga brød, med majones, tomat, ost og RØKELAKS-

Skrevet

enig boblis..

Jeg vet også om ei som fikk ei datter og hadde toksoplasmose under svangerskapet..hun mistet sin datter bare 10 måneder gammel pgav dette...

Men ja det er som i lotto...er man med på spillet er risikoen der for at du kan vinne, om du holder deg unna spillet vet du iallefall med sikkerhet at du ikke vinner(mister barn) ;)

om dere skjønnte sammenhengen :)

Skrevet

Wow. Her må jeg si jeg er inmponert over utholdenheten. Har brukt så lang tid på å lese innlegg at jeg helt glemte å forberede middagen som jeg skulle startet med for lengst. Så til de som synes dette har vært en meningsløs lang debatt så må jeg i alle fall si det har vært en av de mer underholdende "salami-debattene" jeg har vært med på her inne. Tror den til og med godt og vel slår den siste debatten om hvorvidt-man-er-en -dårlig-mor-hvis-man-blir-skuffet-over-kjønnet debatten.

Og iblandet alle usakligheter og mer eller mindre begrunnede personkarakteristikker så har det jo også vært noen interesante innspill her for de som har orket å lese alt. Såså antyder at det er kjedelig i departementet i et av sine innlegg, i Stortinget derimot refereres det rett som det er om munterhet i salen. Jeg må vel si jeg opptil flere ganger har opplevd munterhet her på kvistværelset mitt når jeg har lest denne tråden. Humring har forekommet for å uttrykke det slik.

Faktisk så føler jeg ikke behov for å komme med innspill i selve debatten en gang lenger. Bare det tyder jo på at dere har kommet langt for jeg deler som regel svært gladelig mine synspunkter. Men slik kan det altså gå.

Når det er sagt så blir jeg etterhvert veldig nyskjerrig på hvem dere egentlig er alle sammen. ...og særlig om det er slik at noen av dere bare er slike skumle menn som er her inne for å lage kvalm. Mange vil sikkert riste på hodet over noen av oss gravide som sitter her inne og lirer av oss bokstav på bokstav, men at det er så kult her inne at det faktisk vanker skumle menn her også sier jo litt. Hadde det ikke vært fordi jeg ikke har noen som helst interesse av å si hvem jeg selv er her inne så tror jeg rett og slett jeg skulle invitert dere alle på samling om et halvt års tid. Bare forestill dere hvor stilig det måtte blitt. En broket forsamling av hysterikere, barnerumper, gamle og unge bedrevitere, grinebitere og andre megger. Kanskje er flertallet til og med fortsatt i ammetåka. Vi kunne spist salami og ost og kjeks og drukket rødvin. Samtidig måtte vi selvfølgelig diskutere hva som egentlig er best for barna våre og hva som kjennetegner en god mor vs. en dårlig mor. Det tror jeg jammen hadde blitt en kveld å minnes ;o)

Skrevet

Det jeg etterlyser fra mange er reell kunnskap. Matportalen mener jeg er meget forenklet, og gir ingen egentlig kunnskap om mattrygghet og mathygiene. De gir bare en liste, uten spesifikasjoner. Alle spørsmålene som dukker opp i kjølvannet av den beviser jo bare dette.

Debatten om salami dukker opp annenhver uke, og det er egentlig utrolig at de som er veldig opptatt av dette ikke leter opp gamle diskusjoner. De sier jo det samme alle sammen. Derfor legger jeg også ut den samme linken som har gjort et par ganger tidligere. Synes den er god, nøktern og informativ. Fra Snart Mamma:

http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=246159

Dersom dere virkelig er interessert i dette med mattrygghet, så lær dere mer om de skadelige bakteriene og parasittene. Hvordan denne delen av naturen _egentlig_ fungerer. Da blir livet rimelig mye enklere å leve, og rådene mye enklere å etterleve.

Skrevet

I norge er maten såppas safe uansett,at sjangsen for denne listeria bakterien feks er såppas liten at akkurat DU får den ,d tviler jeg på.D er forskjell på maten man får utenomlands.

Skrevet

Applaus til JuniBebis<3... Jeg er så enig så enig med deg!! Også synes jeg det er litt morsomt å lese alle disse innleggene.... Fikk god response må jeg si:) ha ha ha

Skrevet

Jah hehehe...aldri fått folk så gira før jeg:P Har funnet ut at d er ikke noen vits å krangle om hvem som har rett ellr ei..man får mene d man mener om d er for ellr imot=)

Skrevet

ja, maten er ganske trygg i norge, hvertfall når det gjelder norsk kjøtt. det tror jeg hvertfall, at kjøttpålegget ikke er det værste man kan spise. det blir jo ganske godt undersøkt gjør det ikke? så fort de fant listeria i de pølsene, så ble det jo skrevet i alle aviser, nettsteder osv. så er det funn av listerie, blir det godt opplyst. utenom det så er det opp til hver enkelt å avgjøre om man spiser det eller ikke. =) jeg dømmer hvertfall ingen av den grunn.

Skrevet

Mia29: Morsomste innlegget jeg har lest på lang tid - he he he

På det treffet skulle jeg vært flue på veggen :o) (jeg er ikke skummel mann ;o)

Skrevet

Jeg m også få opplyse om at jeg er heller ikke skummelt mann:O jege r forsåvidt heller ikke noen skummel dame..jeg er bare litt hormonell gravid dame:-P

Skrevet

Spis spekemat dere som vil. Personlig kan jeg dy meg, men jeg drikker et par kopper kaffe hver dag :P

Skrevet

Lurer på om sjansen for at vi blir smittet med listeria er større eller mindre enn at vi skal bli påkjørt eller faller ned trappa??

Bare lurer...

Værsågod å hisse dere opp!

Skrevet

Dette har gått altfor langt..jeg skjønner ikke at det går an å lage så mye oppstyr og snu og vende på ting så ekstremt mye jeg.,,Altså...Luna håper...skal vi se hvor stor sjangsen er for å bli påkjørt,fremfor å bli smittet av listeria da? jeg lurer også fælt....det kan ikke være spesiellt større sjangse enn at det er rein tilfeldighet,,,også at naboen som ikke er gravid får det og ikke jeg feks..Men det må være opp til deg..eller meg..eller hvem som helst andre å veie for og imot og komme me et svar som man synes er greit.Jeg kan ikke tvinge noen til å spise noe som helst eller påvirke dem noe som helst mer enn hva andre sier eller matportalen sier eller kjørelæreren din sier. Man må velge selv,og det er sitt eget ansvar samme hva man gjør når man er en voksen person. Hvis jeg hadde sagt at d ikke var glatt ute en dag,fordi jeg har gode sko og ikke sklir..og jeg sir dettetil en venn og de sklir på isen fordi de har glattere sko enn meg..de sklir på isen og brekker nakken og dør..er det da jeg som er skyld for at denne personen dør>? tenk litt på det.

Skrevet

Har du tenkt over at vi bare svarer deg tilbake?

Eller har vi ikke lov til det?

Her er det jeg har skrevet til deg på den andre diskusjonen, kan du ta du de delene som du føler gjør at jeg bestemer at andre skal mene hva jeg mener?

___

Altså folk får gjøre som de vil

Men jeg stoler mer på matprotalen, enn leger og jordmødre. De kan være forferdelig utdaterte der + at enkelte mener jo at all ny info er tull.

I fjor var et jo noen tvilliger som døde i magen til moren sin fordi hun fikk servert smøreost med listeria på sykehuset!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=187784

Salami og annen spekemat bør fryses først.

Det jeg reagerer på, er at du kommer her å sier BARE SPIS.

Hvordan kan vi i det hele tatt vite at du ikke er en mann på 40 med formye fritid. For alt vi vet har du ikke snakket med lege eller jordmor, men kanskje er en forferdelig person som håper på at folk skal miste barna sine.

Man vet aldri, her inne på bim er det MASSE rare mennesker. Sist jeg var gravid, var det jo ei som sa at barnet hennes var på sykehuset fordi det hadde spist piller som bestemoren hans hadde hatt i en sukkertøyeske, å så fikk vi vite at han døde. Å så kom det fram at det bare var en påfunnet historie.

Skulle gjerne likt å fått en kilde jeg, der de skrev at spekemat skal spises ferskes mulig, i stede for å fryses.

For kilder er en fin ting, da kan man selv avgjøre om man syns kilden er pålitelig eller ikke. En anonym internett kilde, er ikke pålitelig. (greit du har nick, men vi vet ikke HVEM du er for det, du er uansett anonym)

___

Altså det er ikke overkanten å skrive at man risikerer å miste barnet sitt, når det er nettopp det man gjør. For det er en LITEN risiko.

Så får man selv bestemme om man syns det er verdt risikoen

Det er derimot å overkant å skrive at det er helt ufarlig, for det er det jo ikke. Noen få mister jo. Prøv å fortelle dem at det er ufarlig.

Jeg beskymrer meg ikke i svangerskapet, det gikk bra sist gang å det går nok bra igjen.

Selv, så greier jeg meg fint uten noen matvarer en liten periode. For ikke pokker at jeg skal være en av de få uheldige som mister barnetsitt fordi man har valgt å drite i hva offentlige myndigheter har sagt er lurt å unngå når man er gravid.

Finnes så mye annen mat å spise, at jeg lider virkelig ingen nød.

Denne tvillingmoren er en av få som mister, tror du det er noen trøst for henne? At hun er en av få?

De som ga henne maten, viste helt sikkert hvilken mat gravide burde unngå, men valgte å tenke: det er hysteri.

Hvis denne damen ungår å spise smøreost neste gang hun er gravid, er hun hysterisk da?

Eller er det bare vi som ikke har mistet barna våre til listeria som er hysteriske? Er vi nødt til å miste et barn før man kan forholde seg til det som står på matportalen for å unngå å bli stemplet som hysterisk?

Hysterisk, det er å ikke spise leverpostei fordi det står at man skal unngå Svolværpostei på matportalen.

Eller å ikke spise ost i det hele tatt, eller melk for densakens skyld.

Det er når man drar det for langt det blir hysterisk.

Som sagt, gjør som dere vil, for all del.

Men å komme her å si "sett i gang å spis jenter" det blir for dumt, for det er jo stikk i strid med hva ekspertene sier.

Man skal ikke skremme folk heller, men når folk legger ut slikt tull som at dette her er helt ufalig, så er det naturlig at noen veier opp med å komme med fakta, om at nei det er ikke helt ufalig, det er en LITEN risiko for at det kan gå galt.

Syns folk skal få vite om denne lille risikoen, å selv få bestemme.

____

Så det er greit at folk skriver meningene sine, hvis de er enige med deg?

Å før du klager over at folk tråkker på deg, så får du ta en titt på hva du selv skriver, du er rimelig glad i å tråkke på folk du også.

Så snakk om hykleri.

Om du ikke tåler at folk ikke er enig med deg, eller kommer med ting du ikke liker, så burde du ikke skrive noe her inne på BIM.

For her kommer folk med meningene sine, uansett om du vil ha dem eller ikke.

Du har sagt hva du mente, da må du nesten regne med at folk sier hva de mener også, selv når de ikke er enig med deg, dette er det man gjør på et forum, man kommer med meningen sin, å så diskuterer man med de man er uenig med og enige med.

Dette er ikke en blogg, der man sier meningen sin, å kan nekte folk å kommentere, forå slippe å høre at folk er uenig med en.

SåSå, kommer med kilder fra eksperter og fra nettaviser ol, å da får folk en mulighet til å selv bestemme om de syns de kildene er til å stole på eller ikke, istede for hva du gjore, som bare var å si hva du mente, uten å legge til noen kilder eller fakta, bare "legen min sa det"

Det er jo du JuniBebis<3 som mener at folk SKAL høre på deg.

Gjør man ikke det, så er man jo hysterisk.

__

Hvis du er ferdig med diskusjonen, så er det ingen her som tvinger deg til å svare.

Har jeg sagt et eneste negativ kommentar om de som velger å spise spekemat?

Jeg har kalt deg hykler og umoden, for det er slik jeg syns du har oppført deg. Men det er deg, å ikke alle andre som velger å spise spekemat.

Men jeg vil gjerne vite hva det i disse innlegene som gjør at du tolker det slik henn at jeg mener at folk ikke skal få lov til å spise spekemat?

Er det når jeg sier at det er for dumt å si at det er ufarlig? Men det er jo fordumt å si at det er ufarlig, når det faktisk ikke er helt ufarlig.

Det er ikke FARLIG, hvis man spiser spekemat da MÅ barnet dø, men man kan ikke se bort i fra at det er en liten risiko, den finnes der, å noen er uheldige vært år.

Det er som å vinne i lotto, bare motsatt.

Men jeg har selv tatt feil i innlegget mitt, for jeg har trodd at smøreost og brie ect har vært så å si det samme, men det er det vist ikke.

Å jeg skrev jo ikke den feilen med vilje eller for å være vanskelig, men jeg skrev det jeg trodde var riktig.

Akurat som jeg regner med at du trodde du hadde rett når du skrev at ingen hadde død av pølse.

Det er jo nettopp dette som er poenget mitt med at man bør ikke tro blind på folk, selvom de sier de er sikre, for selv når de har gode hensikter, så kan det bli feil.

For jeg mente at det var det jeg hadde lest på matprotalen sist jeg var gravid. Så der husket jeg feil.

Så derfor mener jeg at man bør titte på kildene folk legger ut, så man kan finne ut om kilden er til å stole på.

Å det er derfor jeg prøver å ha kilder til innleggene mine altid.

For ting er ikke altid slik man tror dem er eller mener å huske at dem er.

Skrevet

den skulle ikke inn hit

har rettet opp noen feil i denne, som kommer der den skal.

Som at jeg kalte deg hykler, for jeg skrev at jeg syns at du klaget på at andre tråkket på deg var hykleri når du selv er flink til å slenge med leppa.

Å så sa jeg at jeg syns du virker umoden.

Å jeg syns helt ærligtalt talt det ut i fra måten du utrykker deg på.

Men uten om at jeg er uenig med deg, å har kommet med noen kommentarer på at jeg syns noe av det du sier virker hyklerisk og umodent.

Så skjønner jeg ikke hva det er jeg sier som gjør at du mener at jeg mener at folk skal være enig med deg.

Skrevet

se bort i fra svaret jeg skrev 17:56 6.12.2008, det var ment til den andre tråden.

Var bare inne på denne for å finne hva jeg skrev. Jeg er ferdig med diskusjonen her inne, å kommer ikke til å åpne den no mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...