Gå til innhold

Så forbanna lej dette tullet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nåh er jeg drita lej...sikkert hormoner og bla bla bla men jeg bare må få dette ut! Nå har jeg ringt grillstad og gilde(og utallelge leger og jordmødre pluss erneringsspesialister,snakket med dem om salamien deres...og d viser seg,jo,gravide kan trygt spise det hvis det er ferskt..altså..lenge til utgåingsdato! Såh...dere som er glad i salami og d er for mange det eneste man får i seg,loff med salamipølse...bon apetite,bare spis!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fnis

Det meste av spekematen i Norge har vært frosset i prosessen, og da er stort sett alt dødt, så det funker med mye annet også, men kan jo la være å spise ting etter et døgn på kjøkkenbenken

Skrevet

Nemmelig=) sier seg selv..fonuft det=)

Skrevet

Hehe, jeg vet liksom ikke om jeg skal få ut min store frustrasjon på mange av innleggene her inne, men den fenalår tråden tok kaka.

Er så lei av at snurpete bedrevitere MÅ øse ut sin dårlige skjulte formaning til resten av oss, som om de fleste normale norske kvinner ikke skulle ha nok næringsvett til å komme gjennom et svangerskap med både sitt eget og et barns liv i god behold....

Vi må da anta at de aller fleste damer her inne er gjennomsnittlig oppegående og ikke går rundt med øks og driver selvskading heller.

OG NÅ SKAL JEG TA ET DEILIG NYSTEKT RUNDSTK MED FENALÅR TIL KVELDS!

OG JEG SKAL NYYYYYYTE HVER ENESTE BIT:=)

Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig dær=)

Skrevet

ingenting er som ferske rundstykker med fårepølse =D

bra å se at det er flere som er like "uansvarlige" som meg :P

Skrevet

hehe=) Jeg synes d er bra jeg og at noen er enige md meg=) ingen som har dødd av litt pølsemat,og d er ikke sånn at man spiser d til hvert måltid og fråtser i d døgnet rundt heller..ærlig talt er jeg opse på de virkelig alvorlige tingene,som feks..jeg spiser ikke dårlig mat.,mat utgått på dato,rått kjøtt og mat som har ligget på kjøkkenbenken et døgn...d finnes store forskjeller på fersk og uholdbar mat =) *bank i bordet*

Skrevet

Så kunne naboen fortelle meg at jeg ikke kunne spise skjokolade fordi d var koffein eller d kunne være d i skjokolade...da hadde jeg mest løst til å pakke skjokkisen min i kjeften,vise fingern og skyte henne:-O:-P

Skrevet

Hvis den største bekymringen man har som gravid er om man kan spise salami eller ei, så bør man jo betrakte seg selv som veldig heldig! Ikke noe å lage så mye greier ut av det... Tror jeg ville brukt energien min på andre ting enn å ringe 100 leger, jordmødre, ernæringsspesialister osv.

Og en gang for alle-listeria dør ikke ved frysing, kun varmebehandling.

Skrevet

Spar meg!

Skrevet

Spar meg for det dær! Poenget var ikke bare salamien...hvis du gadd å lese innleggene,skjønner du poenget vårt! pakk den listeria greia oppi ræva å gå å drikk ei bøtte fakta istedet!

Skrevet

Å hvor stor er sansynligheten for å bli smittet av listeriabakterien når man spiser salami?? Takk til alle "litt mindre" hysteriske gravide :o) Nå ble jeg glad! Har til og med spist røkelaks jeg!! Lever fortsatt. Bon Apetitt, nå skal jeg jaggu ta meg en skive med salami ;o)

Skrevet

Faren for listeria kjære lille venn i salami,den er så liten at d driter vi egentlig i altså..ser du ikke det? Spar meg for d dær maset altså...du får bare gå å bekymre deg d,men vi andre vi spiser d vi har løst på ,får da pika meg være grenser asså!Poenget var ikke bare salami...poenget var i d store og hele: -hallo,er- det- noen- hjemme-,hva- gjorde- de -før -i- tiden- da- dem -ikke- visste- dette! Mora mi har helt fine barn,og hu spiste hu hadde løst på uansett.Så jeg trur ikke noe gjør skade i små mengder...ingen som ba folk om å sette til livs en hel pakke salami en dag!Jeg synes d er nok nå med dette sytet om alt som er farlig,spis maten din og hold kjeft!

Skrevet

jeg tror man egentlig kan spise alt når man er gravid bare det er variert kosthold.jeg har spist masse av det man ikke skal spise som:røkt laks,sjokolade,spekemat,div fiske typer,sterk kryddret mat...tror egentlig man bare skal holde seg unna ting som rå kjøttdeig og rått egg å sånne ting.så er det vel alt med måte oxo, man drikker liksom ikke 2 liter kaffe om dagen hver dag og spiser 300g sjokolade hver dag.samtidig vi som er gravide har jo oxo et spesielt forhold til mat man kan jo få dilla på f.eks sjokolade og mandarin så lenge kroppen vil ha det ¨å er det ingen fare vil jeg tro.

mange har sagt til meg at jeg er egoistisk som spiser sånne ting, men man er jo ikke syk når man er gravid.så lenge kroppen er vant med å spise div matsorter så tror jeg ikke det har noe skade...

Skrevet

Spar meg altså-100 leger var å ta i en he del da! Jeg trur nok du misforstår!Derfor jeg laget denne tråden,pga av mennesker som deg som ikke kan fåopp øynene og slutte å være så hysterisk!Det er smittsomt vettu,alle damene hær inne blir jo helt hysteriske fordi d overdrives så jævelig! man kan spise salami,d er ikke d samme som annen spekemat,og hvis man spiser annen spekemat er d ikke farlig da heller hvis man ikke spiser store mengder! Er da søren meg ingen som eter en hel pakke spekeskinke elelr salami på en dag heller! Spar meg altså! Poeenget er ikke at den store bekymringen er salami,poenget mitt var at jeg ville bare få en stopper for alt dette maset om hva vi kan og ikke kan spise...hvorfor i ***** kan ikke folk få ete d man har lyst på!?spis og vær glad!

Skrevet

Det er nok sant ja=) Jeg tror mer på å spise fersk mat uansett mat. Har maten ligget på kjøkkenbenken i dager ..selfølgeligeter du ikke det da..:-PNejnejnej...jeg er kanskje frekk og hysterisk sforbanna pga av en fille ting ,men jeg er d ved god grunn..jeg får spader av å lese enkelte innlegg hær inne fordi alle er så redd for d ene og d andre..greit d..skjønner det...men hjelp...alle andre blir jo redd og usikkre også...hva er vitsen..synes alle skal kose seg og ikke ta sorgen på forskudd..d er så mye større og værre ting enn mat som _kan_ inneholde litt bakterier:-P

Skrevet

jeg og skal jaggu gjøre d samme:)

Skrevet

Hahaha! ler meg halvt i hjel av disse kraftsalvene dine junibebis!! kanskje du skal starte hjelpetelefon for hysteriske gravide?

Det sagt så er det egentlig ganske irrelevant om man spiser en pakke eller en skive salami: det er konsentrasjonen av bakterier per gram som er interessant. Det kan være milliardvis eller noen få eller ingen. Alle har spist og vil spise listeria. Og ecoli og en hel mengde andre fine saker. E.coli har vi alle i vår egen rumpe, så selv om maten er ren, så blir jo ikke vi desinfisert i vår egen kropp. Vi får nå alltids i oss en viss mengde. Men vi spiser ikke avføringen vår av den grunn, eller hva syns du?

Samme med listeria, spiser du en halv brie-ost stappfull av listeria, kan det vel sammenlignes med å spise en håndfull avføring. De fleste hadde tålt begge deler, men noen ville nok fått magesjau av avføringen, andre listeriose av brieosten. Hvis du ikke er svak fra før ville det vært kun en lærepenge i å ikke spise avføring. Og man hadde kanskje ikke skjønt at det var listeria man hadde fått av brieosten, tenkt det var influensa eller noe og glemt hele osten. Men hvis man er gravid er man muligens noe mer utsatt for å få listeria enn en vanlig person. Virker som den trives ekstra godt hos gravide. Og den kan gi fosterinfeksjon, som kan føre til fosterdød. Hvis man er svak av andre grunner, kan man dø, både av å spise avføring og av listeriose.

Den damen som mistet tvillingene sine til listeriose var kanskje veldig uheldig, kanskje hadde hun en sykdom som gjorde henne utsatt, kanskje var hun helt normal ellers. Hun spiste neppe en halv ost, har selv spist masse på Riksen og de lager helt vanlige smørbrød med brie. Men den damen hadde ingen måte å vite at det var farlig, for anbefalingene da var at pasteurisert ost er ok. Nå vet man at det er den ikke nødvendigvis, så nå kan folk selv vurdere. Hun som mistet tvillingene var ikke så priveligert. Tror dere hun hadde spist osten ellers? Og hvis en av dere spiser osten og mister ungen, vil dere være mindre triste fordi dere tok en kalkulert risiko? Noe å tenke på.

Så til alle dere som villig spiser spekemat og det ene med det andre, dere har vurdert risikoen som akseptabel og da kan dere jo ikke klage hvis du er den ene som mister barnet til listeria. Dere må gjerne føle sinne over dette og annet svangerskapshysteri. Men helsemyndighetene er likevel forpliktet til å svare sant, at listeria kan forårsake fosterdød, og at listeria kan forekomme i visse mattyper. Dere andre som ikke ønsker å spise spekemat må og slå dere til ro med det, og slutte å hisse hverandre opp når noen velger annerledes.

Som noen har påpekt er man svært heldig hvis det eneste man må uroe seg for er spekemat. Noen ønsker seg tilbake til gamledager, da ingen visste noe.

Vil dere egentlig det? En ting er å la være å gi etter for massehysteri. En annen ting er å leve uten kjennskap til vanlige risikoer. I gamle dager både røyket og drakk man, eller dvs. mange kvinner gjorde ikke det, men det ble ikke akkurat frarådet. Dessuten mistet man unger pga. vanlige behandlbare infeksjoner, blant annet kjønnssykdommer, som vi i dag sjekker for. Noen ble blinde, andre fikk store misdannelser, av ting vi i dag slipper å tenke på. F.eks. syfilis. Sjansen for å oppdage syfilis hos en gravid er svært liten i dag. En håndfull får det i året, de er vanligvis i utpregede risikogrupper. Kanskje en sjelden sjelden gang oppdages en "vanlig" gravid dame med syfilis, og et babyliv kan muligens reddes. Likevel tipper jeg de flest som synes listeria er hysteri, tok syfilis testen, eller hva? Og HIV? Man regner med at så å si alle tilfeller av HIV hos gravide ville blitt oppdaget kun ved å teste utvalgte risiko-gravide. Likevel tester man alle gravide. Det er fordi HIVoverføring til fosteret kan forebygges, og samfunnet synes det er verdt å sjekke alle for å kunne fange opp den ene, for å være helt sikker. Dere som spiser rakelaks, sa dere også nei til HIVtesten? For det er egentlig mindre risiko for å ha HIV uten å vite det for lavrisikodamer, enn å få listeriose.

På fest forleden spurte en gammel dame om ikke jeg skulle ha litt vin. Jeg sa neitakk, er gravid, og hun syntes det var bare tøys for hun hadde da drukket gin og tonic hele svangerskapet og det gikk så fint. Mulig det.. Og farfar, han helte ddt, sirka verdens verste middel, i skuffene sine, i lommene, i kragen på skjorta og i bretten på buksene, og så litt på skuldrene av dressen da. Hver dag i ca. 1 år. For det var så mye lopper i Paris, man fikk dem av å ta trikken(de hopper). Og så mye kakkerlakker i leiligheten, de spiste av maten i skuffen hans. Så fikk han tips av de lokale da. Lever i beste velgående, 80+ og uten en scratch. Sikkert sunnere enn meg. Det betyr ikke at alle som gjorde det slapp unna. Er nok en del som takket for seg en stund siden, foruten kakkerlakkene. Og hvem vet om farfar hadde vært piggere eller levd enda lengere hvis han hadde ungått å dynke seg i ddt? Kanskje blir han 95 istedenfor 105? Argumentet om at alt var så fint i gamle dager holder bare ikke. Kanskje de hadde det fint fordi de uroet seg for krigen istedenfor listeria. Kanskje de tenkte på mat istedenfor skolegang. Kanskje de uroet seg for ånder, myasmer, synd, fattigdom, og mange andre ting. Kanskje var de like hysteriske av helt andre grunner. Oldemor sendte vekk ungene før og lutet hele huset etter å ha hatt tuberkuloseoverlevende tanter på besøk. Folk trodde man fikk tub av epler på markedet. De trodde man fikk polio av å la barna bade i fellesbad. Og samtidig poppet man thalidomid som godteri for å unngå svangerskapskvalme.

Argumentet med at "jeg har gjort det og det gikk så fint" er også helt bak mål. Man kan kjøre i motgående kjørefelt uten å dø av det. Er bare et spørsmål om hell og timing. Alle de som drikker alkohol syns at det gikk så bra med ungene sine. Men kanskje de hadde vært enda glupere unger, hvis ikke de bøtta i seg vin? Og kanskje du mistet noen embryoer du ikke visste om, de gangene du var møkkings på dag 14? Eller kanskje det faktisk gikk helt bra med deg og dine, men av 50 stk som drakk vin, ble en av ungene litt hemma, litt ADHD; litt deprimert eller litt dyslektisk? Vil minne på at av all de som poppet thalidomid, var det ikke så veldig mange som fikk krøplinger. Timing og hell. Men de som har vokst opp uten armer eller bein, finner kanskje liten trøst i at det finnes mange som beholdt både armer og bein?

Så når dere diskuterer går det an å forstå at noen er villige til å ta en kalkulert risiko, og at dette ikke trenger å føre til noen skader. Det går vel også an å forstå at noen prøver å minimere alle risikofaktorer, uten at de er hysteriske av den grunn. Ha litt respekt for hverandre, ingen kan velge for andre, alle må velge selv. Og så leve med konsekvensene..

Skrevet

føkk, nå fikk jeg jævelig lyst på brød fra åpent bakeri og deilig salami og brie oppå. Og serranoskinke og røkelaks med philadelphia. På ulike brødskiver altså. Jommen godt jeg ikke har brie i huset, da hadde det glatt gått en halv ost. Og minst en pakke salami;)

Skrevet

Veldig bra innlegg Såså.

Helsemyndighetene har plikt til å opplyse og så må vi avgjøre om vi vil følge anbefalingene eller ikke.....og leve med det at hvis noe går galt så hadde vi KANSKJE kunnet forebygget det med å være litt mere "hysterisk".

Helsemyndighetenes anbefalinger er bygget på forskning som viser at det er en ØKT RISIKO for fosterskader pga listeria eller krybbedød når ungen ligger på magen osv. Det betyr ikke at det er slik at alle barn som ligger på magen dør i krybbedød, men den lille risikoen som er der er noe økt. Derfor kan man ikke si at: min mor spiste alt hun ville ha og fikk 15 friske barn, alle lå på magen og ingen døde i krybbedød, ergo er dette bare tull. Som det ble sagt her: timing og hell spiller en stor rolle.

Skrevet

Men, så må man jo også søren meg respektere at andre velger anderledes enn det en selv gjør!!!!

Skrevet

Seff. Det er en del av å være voksen og velge selv. Gjelder alt fra amming til bilsete, hva man velger for sitt barn. Poenget er at man må leve med valget sitt. Det med mageligging er faktisk interessant. Jeg lå selv på magen, og gubben også. . Det var "best" for barnet tidlig åttitall. Og det er så deilig, elsker å sove på magen. Er et mirakel jeg kan sove på siden nå som magen er stor. Syns det er skikkelig ubehagelig å ligge på ryggen, og det er jo ikke anbefalt for gravide. Og jeg fikk nok samsove litt i ny og ne, det øker også risikoen. Og begge foreldrene mine røyket, og moren hans og det er heller ikke bra. Snufsete virus hos spebarn er kanskje en risiko for barnet. Mange syns mageleie er fint for motorisk utvikling(tror ikke det er dokumentert). Men tenker nå jeg legger ungen på ryggen likevel. Selv om en god del av de som dør i krybbedød blir funnet på magen. For de har snudd seg selv;) Men kjipt å miste et barn og tenke at hvis jeg bare hadde lagt ham på ryggen... Er jo en liten ting å gjøre for poden. Spilte nok ikke så stor rolle i gamle dager da, man hadde jo mange å ta av. Hvis vi også fikk en i året fra 16 til 36, da hadde vi vel kanskje ikke vært så hysteriske med noe lenger. Det hadde vært for mye da. Vi hadde kanskje tenkt at hvis det er skjebnen så... ja da har jeg fortsatt 19 igjen... å skaffe mat til. Har lest at man "herdet" ungene ved å legge spedbarn i ytterste delen av gangen, der det trakk en del. Var vel et par hundre år siden. De som overlevde i kulda og snøføyk var bra unger. Kan se på det som... Et slags alternativ til abort. Eller datidens ppille. Men idag er det vel ikke så lurt å holde på sånn. Selv om man har 19 stk igjen.

Skrevet

Også leste jeg at den beste måten å roe ungen var å dyppe en sutteklut i sprit. Datidens smokk! Noe for de som ikke er redde for risiko. Eller barnets ve og vel. Hahahaha! Funket sikkert dødsbra da, er ikke mange kolikkbarn som hadde skreket hvis de fikk sånn smokk. Sov sikkert godt. Og forhåpentligvis våknet de igjen. De fleste gjorde nok det.

Skrevet

Jeg tror mer på jordmora mi og legen min og d faktum at jeg ringte å pratet med dem som produserer salami..d er forskjeller på d man spiser...så du kan være så kjepphøy du bare vil såså...men jeg tror nok du tar feil uansett=)jeg ha spist salami hele svangerskapet da og ikke har jeg spor av noe som helst bakterier;) hval spiste jeg og...fikk ikke noe utslag d heller...jeg trur d er godt over overdrevet d dær med bakterier hær og dær. Hva gjør du til vanlig da? spiser du ikke maten fordi du kaaanskje kan bli smitttet av noe du da?man kan ikke slutte å leve fordi om man er gravid;)

Skrevet

Jeg tror rett og slett ikke noe på at noen har noen gang mistet et barn fordi de tok seg en skive med ost som ikke er anbefalt:-P noe så latterlig:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...