Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Hva f.... er du laget av? Du har de dårligste argumentene i verden for hvorfor du ikke skal jobbe! Er det noe rart norsk helsevesen sliter med moral og etikk når vi har slike ansatte/vikarer som deg! Ta deg i sammen - bli voksen! Barna dine fortjener en mor med god moral - ikke en snik slik du framstår nå! Har du tenkt å videreføre denne holdningen til barna? Norges framtid liksom.... Bare som et NB! Vi sier opp en ansatt nå pga at han har levert egenmelding uten å være syk (har selvsagt en advarsel fra før). Så lykke til.... Jeg håper indelig du ikke jobber i min kommune! Og enda en opplysning: Julaften er ikke en helligdag uansett hvor mye lønnstillegg du får etter kl 12. Så den regnes ikke inn i regnskapet om halvparten av alle røde dager fri (mens søndager regnes med).
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Jeg sier ikke med dette at jeg ville ha nektet å jobbe jkoulaften, MEN: Hun som startet dette innlegget om ikke å ville jobbe på julaften har et poeng med tanke på at hun ikke får tilbudt noen videre stilling. Jeg syns at dersom hun vil fortsette å jobbe der, ikke får forlengelse av kontrakt og i tillegg må jobbe julaften så er det litt urettferdig. Da kan man enten benytte seg av dem som går i fast turnus i fast stilling, eller vikarer som ønsker å jobbe dager hvor de får tillegg i lønn. På den måten forstår jeg faktisk at hun syns at det er kjipt, å ofre en julaften sammen med sine små barn til fordel for en jobb som ikke gir henne noe tilbake i form av en varig stilling. Når det kommer til at dere har sagt opp en person fordi han har levert egenmelding uten å være syk så syns jeg dette høres veldig snuskete ut. Egenmeldinger skal arbeidstaker kunne levere uten å måtte stå til rette for arbeidsgiver. Bruker vedkommede opp sine egenmeldinger, eller blir langvarig borte skal h*n sykemeldes av lege. Det er ikke et krav om at man skal være syk som i febersyk for å ta ut egenmelding. Du har rett.. jeg er i alle fall glad for at jeg ikke jobber i din kommune..
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Hehe.. jeg leste nå at du håpte inderlig at HI av det innlegget om å jobbe på julaften ikke jobbet i din kommune.. jeg trodde det sto at hun skulle være glad for at hun ikke jobber i din kommune Uansett.. jeg tror jeg kan garantere deg at en eller annen som jobber i din kommune tenker slik angående julejobb..
___ Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Man trenger ikke ha feber for å bruke egenmelding, men man må faktisk være for syk til å jobbe. Å være fyllesyk eller "måtte" i begravelse er for eksempel ikke godkjente grunner til å bruke egenmelding. Misbruk av egenmeldinger regnes som skulk og er opsigelsesgrun. Arbeidsgiver kan skrive dette i sluttatesten. Arbeidsgiver kan også indra retten til å bruke egenmelding ved mistanke om misbruk.
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Jeg har faktisk aldri fått spørsmål å spesifisere hvorfor jeg har tatt ut egenmelding. Det er vel gjerne en forskjell fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvor mye de stoler på de ansatte da eller? Og er ikke begravelse en gyldig grunn til fravær?
___ Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Begravelse er ikke gyldig grun til å bruke egenmelding med mindre dere har en spessiel avtale om det på dit arbeidssted. Egenmelding kan bare brukes ved sykdom. Mange har likevel rett på fri i forbindelse på nær fammilie som velferdspermisjon. Om det er med eller uten lønn varierer med hvor du jobber og hvor nær fammilie det er. De aller fleste arbeidsgivere vil også strekke seg langt slik at du får gått i de begravelsene du ønsker. Ofte kan du få bruke avspasering eller feriedager hvis du ikke har rett på betalt velferdspermisjon. At arbeidsgiver ikke kontrolerer egenmeldinger skyldes at de fleste stoler på sine ansate og at det både er ubehagelig og vanskelig å kontrolere, derfor blir den typen skulk ikke så ofte oppdaget.
Gjest Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Det spiller vel ingen rolle, sinde ansettelsesforholdet er på tre mnd.
___ Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 Svaret mitt gjaldt påstanden om at man kunne bruke egenmeldingsdagene som man ville, for eksempel ved begravelser. Det hadde ingen ting med å jobbe julaften å gjøre. Når det gjelder å skulke på julaften, samme om man føler seg uretferdig behandlet eller ikke, så er det oppsigelsesgunn og muligens grunn til avskjed.
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Ja, det var det med lengden på ansettelsesforholdet jeg reagerte på også. Poenget med en turnus hvor man arbeider helligdager er jo at man i en fast stilling da vil rullere slik at man har rett på fri neste jul. Derfor syns jeg at det burde være hun som hadde fått tilbud om den faste stillingen som burde bli satt til å jobbe.
Gjest Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Og mitt svar var til det med at å bruke egenmelding uten å være syk er grunn til oppsigelse.
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #11 Skrevet 26. november 2008 Småsporvin: Og da var jeg enig med deg i ditt svar men til feil spørsmål.. hehe Jeg trodde du mente at ansettelsesforholdet gjorde det mer forståelig at hun vurderte å nekte å jobbe julaften..
___ Skrevet 26. november 2008 #12 Skrevet 26. november 2008 Jeg har for øvrig også avskjediget en person pga misbruk av egenmeldinger. Han mistet til og med sine opptjente feriepenger da jeg måtte bruke dem for å betale andre for overtid pga hans skulk. Ikke noe problem med et. Til og med hans egen fagforening var enig i at det var det som var reglene.
Gjest Skrevet 26. november 2008 #13 Skrevet 26. november 2008 Hvordan er det i det heletatt mulig å avsløre? Og igjen.. tror ikke eventuel oppsigelse spiller noen rolle for HI i den andre tråden, fordi hun allikevel bare skulle jobbe der i 3mnd.
___ Skrevet 26. november 2008 #14 Skrevet 26. november 2008 Mulig å avsløre for eksempel ved at man møter den som har tatt egenmeldingen i begravelse eller på vei til birkebeinerrittet for eksempel. Noen er også så dumme at de betror seg til koleger med høyere arbeidsmoral enn dem selv slik at ryktet begynner å gå på jobben. Et tegn på at det er på tide å indra retten til å bruke egenmelding kan også være at en person stadig blir "syk" på dager det er lite poppulært å jobbe, som julaften og inneklemte arbeidsdager. Selv har jeg hat en annsatt som var så dum at han sa rett ut at han leverte sykmelding fra lege fra første dag fordi han ville spare egenmeldingene til andre ting som han ikke fikk sykmelding for.
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #15 Skrevet 26. november 2008 Jeg var helt sikker på at man ikke kunne kreve noen form for dokumentasjon for egenmeldingene.. Uansett.. jeg regner med at mine sjefer har forstått det dithen at en arbeidsplass hvor sjefene gir de ansatte tillit vil ha et godt arbeidsmiljø, fornøyde ansatte og dermed mindre gjennomtrekk og lavere sykefravær. Jeg er i alle fall glad for å ikke måtte føle det som om at jeg går på videregående enda.. Nå har ikke jeg hatt kjempebehov for å bruke egenmeldinger da, men hadde jeg for eksempel vært totalt utslitt så hadde jeg ikke nølt med å ta en egenmelding for å komme meg ovenpå. Dette ville igjen ha vært positivt for abrbeidsgiver fordi jeg kanskje da ville ha unngått en sykemelding.. Denne personen som er oppsagt på dette grunnlaget må vel ha vært ekstrem..
Gjest Skrevet 26. november 2008 #16 Skrevet 26. november 2008 Åja, sånn ja..hehe "på vei til birkebeinerrittet"
___ Skrevet 26. november 2008 #17 Skrevet 26. november 2008 Han som ble oppsakt brukte egenmelding i forbindelse med at han var fyllesyk. Om jeg ellers hadde likt ham er det mulig han hadde fått flere sjanser, men det var en glede å bli kvitt ham. Å si ham opp av andre årsker hadde vært en lang og tung prosess så skulkingen var en kjærkommen grun til å bli kvitt ham på dagen.
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #18 Skrevet 26. november 2008 Var han midlertidig ansatt eller? Det hørtes bare så enkelt ut liksom. Trodde det kunne være vanskelig å bli kvitt folk uansett grunn nesten.. Det er vel kanskje ikke innad kommunal eller statlig sektor da? Er det en butikkjobb eller noe?
Gjest Skrevet 26. november 2008 #19 Skrevet 26. november 2008 Litt på siden. Jeg må si jeg synes det er besynderlig at man ikke kan bruke egenmelding til begravelse. Psykisk sykdom teller vel like bra som fysisk? Og da kan man vel hevde at et dødsfall i familie eller vennekrets kan være en psykisk ekvivalent til en fyskisk influensa eller lignende...
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #20 Skrevet 26. november 2008 Helt hundretusen prosent enig med småsporvinj. Det er vel derfor at arbeidsgivere generelt sett ikke skal kunne kreve at arbeidstaker legger frem grunnen bak egenmelding, fordi de ikke har "kompetanse" til å uttale seg om arbeidstakerens behov for egenmelding. Men det er klart at hvis arbeidstaker sier til sjefen at det er fordi han er fyllesyk.. ja da har han på en måte lagt egget..
___ Skrevet 26. november 2008 #21 Skrevet 26. november 2008 Det høres kansje rart ut, men slik er det. Det er derfor det finnes regler om velferdspermisjoner. Psykisk sykdom er greit i forhold til å bruke egenmelding men ikke normale sorgreaksjoner, bekymring for økonomien ol.
___ Skrevet 26. november 2008 #22 Skrevet 26. november 2008 Han sa det ikke, men jeg viste det. Jeg ringer altid hjem til de som er syke for å si god bedring, da er det ikke så vanskelig å avsløre slikt. Ettersom det hendte flere ganger var det ikke så vanskelig å bevise når jeg viste hva jeg så etter.
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #23 Skrevet 26. november 2008 La oss si at en ansatt er veldig deprimert da, med et behov for å ta fri fra alt i noen dager, og deretter ta stilling til om det er så alvorlig at h*n skal gå til lege med problemet. Da har vel arbeidsgiver overhodet ingen rett til å få vite om denne depresjonen gjelder sorg i forbindelse med dødsfall, kjærlighetssorg eller andre typer sorg? Det eneste jeg har sett på egenmeldingsskjemaet er at man, om man ønsker, skal kunne spesifisere om sykdommen har noe med forhold på arbeidsplassen å gjøre med tanke på fremtidig tilrettelegging..
Gjest Tale30 Skrevet 27. november 2008 #24 Skrevet 27. november 2008 ... og jeg ville ikke sett det som god cotume av en sjef å ringe meg for å ønske god bedring i løpet av en egenmeldingsperiode. Dtte ville jeg ha sett på som en sjekk av min troverdighet. Det vanlige er vel at arbeidsgiver tar kontakt etter at perioden for egenmelding er over. Jeg syns det er fryktelig rart at du kunne si opp noen på det grunnlaget at du ingte hjem til vedkommede og hørte at han var fyllesyk..
___ Skrevet 27. november 2008 #25 Skrevet 27. november 2008 Det finnes selvfølgelig gråsoner der man ikke kan avgøre om det er det ene eller det andre. Som sakt tidligere er psykisk sykdom helt OK som grun, men ikke at man bare ønsker å gå i begravelsen til en nabo for eksempel. I forhold til dødsfall i nær fammilie er det uansett liten vits i å lure seg til å bruke egenmelding ettersom man likevel har rett på velferdpermisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå