vero:o) Skrevet 17. oktober 2009 #26 Skrevet 17. oktober 2009 ja må si hi har ett problem selv som bryr seg om det...jeg er elendig på rettskriving,men det er for jeg har skrivi dialekt i mange år,,,så da er det mye jeg ikke husker... skal liksom vere så jævli smart da siden en kan skrive rett hehe....
hjjkaqhd Skrevet 17. oktober 2009 #27 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg er helt enig med HI, men jeg må si jeg irriterer meg over alle som bruker ..... eventuelt............................... som normalt skriftspråk. Gi dere.
Betti spaghetti Skrevet 18. oktober 2009 #28 Skrevet 18. oktober 2009 Hei Magen til Mamma, jeg er så enig så enig!!!!! Irriterer meg grønn over alle orddelingene og å-bruken både her inne og på facebook. En og annen skrivefeil sniker seg jo inn hos oss alle, men man skal ikke dele alle ord! Og til de som syns du har fritidsproblemer når du henger deg opp i dette: Dette er faktisk norsk rettskriving,og det bør man etterstrebe å få til hvis man ønsker å bli tatt alvorlig. Bra innlegg!! Tenk på denne, ananas ringer. Kan en ananas virkelig ringe? Se hvor feil dette blir: Hei Magen til Mamma, jeg er så enig så enig!!!!! Irriterer meg grønn over alle ord delingene og å-bruken både her inne og på facebook. En og annen skrive feil sniker seg jo inn hos oss alle, men man skal ikke dele alle ord! Og til de som syns du har fritids problemer når du henger deg opp i dette: Dette er faktisk norsk rett skriving,og det bør man etter strebe å få til hvis man ønsker å bli tatt alvorlig. Bra innlegg!!
Magia Skrevet 26. oktober 2009 #29 Skrevet 26. oktober 2009 Husker en bensinstasjon solgte "kule griller", og et firma som lagde store reklameplakater signerte plakatene med "skilt mann bergen". Den siste høres jo ut som del av en kontaktannonse. Helt tåpelig at flertallet av de her inne ikke skal mestre sitt eget språk! (Det kan jo da også legges til at mange av de samme som har alle skrivefeilene irriterer seg grønne over at innvandrerne som kommer til Norge ikke lærer seg norsk! Haha)
Tabitha Skrevet 27. oktober 2009 #30 Skrevet 27. oktober 2009 "Og til de som syns du har fritids problemer når du henger deg opp i dette: Dette er faktisk norsk rett skriving,og det bør man etter strebe å få til hvis man ønsker å bli tatt alvorlig." Er dette en frivillig eller ufrivillig spøk?? Blir litt lei meg av orddeling, og jeg er egentlig en som ønsker at alle leste gamle klassikere og skrev en fargerik nynorsk i sine innlegg. Men det finnes mange viktigere problemer å irritere seg over. Mange oppvakte personer bruker orddeling i hytt og vær fordi de har vendt seg til det på mobilen.
Luna har født. Skrevet 27. oktober 2009 #31 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg tror du skal lese hele innlegget til Bett.... en gang til jeg Supersynser. HELE innlegget
konrad sin mamma Skrevet 27. oktober 2009 #32 Skrevet 27. oktober 2009 er gla på dine vegne at du har så lite å irritere deg over at du tenker på slike bagateller
Diddels Skrevet 27. oktober 2009 #33 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg er helt enig i at det er helt forkastelig å se voksne, norske kvinner som ikke har bedre rettskrivningskinnskaper enn det man ofte ser her på siden; men jeg synes _ikke_ man bør begynne å rette og klage på rettskrivningen i innlegg som feks er et spørsmål. Om HL da skriver masse feil, men spør om noe som feks uroer henne, bør ikke neste svar omhandle at hun har mange skrivefeil. Også pussig å se hvor sinte folk blir over dette innlegget, og finleser hvert innlegg med lupe for å se om noen andre har skrivefeil... herregud damer, ta dere sammen! Forresten, til dere som sliter veldig med rettskrivningen, her er to råd: i Norge deler vi ikke ord. det er enten én ting, eller to ting. Derfor er det ananasring, fordi det ikke er ananas og ring. Lett som en plett Neste tips er å legge inn grammatikk- og stavekontroll på nettleseren; det kan du gjøre her: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/browse/type:3 da kommer skrivefeilene med rød understrek, akkurat som i Word, med forslag til rettskrivning.
MissBeatrix* Skrevet 29. oktober 2009 #34 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg skjønner godt at du irriterer deg. Men spørsmålet er om det hjelper å skjelle ut mennesker som er mindre begavet enn deg selv. De blir ikke flinkere, uansett hvor mye du ergrer deg. Skjønner man seg ikke på elementær rettskrivning og orddeling når man går ut av grunnskolen, vil man aldri beherske det. Du og jeg har gått på Universitetet, og det forutsetter at vi er skoleflinke og kan formulere oss skriftlig. Men disse egenskapene er ikke alle forunt, og dessverre behersker ikke det store flertallet av nordmenn sitt eget morsmål. Dette er imidlertid ikke noe unikt norsk fenomen: Gå inn på et engelskspråklig forum, og du vil se tilsvarende tilstander der. Pris deg lykkelig over at du er intellektuelt begavet, men innse at du er i mindretall. Du er ressurssterk, og det er en av grunnene til at du kan ta høyere utdanning. Jeg synes generelt det er udannet å kritisere andre for dårlig rettskrivning, bortsett fra i de tilfellene hvor vedkommende selv har vært veldig usaklig og nedlatende, og trenger en "smekk". Mindre skoleflinke har også rett til å ha meninger. De må også ha lov til å stille spørsmål i et forum uten å bli mobbet.Kanskje har de gruet seg lenge til å poste innlegget, kanskje sliter de psykisk, kanskje har de ingen andre å henvende seg til... Da bør man holde seg til saken og svare på det de spør om. Vær gjerne glad for at du skriver bedre norsk enn dem, men for all del, ikke bruk det mot dem. Det er nemlig både usaklig og ondskapsfullt. Til slutt vil jeg si at vi som vordende mødre har en unik sjanse til å motvirke det vi irriterer oss over. Mange skoleflinke har blitt tidlig intellektuelt stimulert av foreldrene, og den ballasten de har med seg hjemmefra kan gi utslag på hvordan de behersker ulike skolefag. Moren min lærte meg bokstavene fra jeg var bitteliten, og da jeg var fire år, leste jeg flytende. Jeg slukte alt jeg kom over av lesestoff, og derfor hadde jeg et stort forsprang på de andre da jeg begynte på skolen. (Matematikken gikk det dessverre ikke så bra med, hun skulle nok ha begynt tidlig med tall også.) Jeg håper derfor du viderefører dine evner til barnet ditt/barna dine. Da kan du bidra på en unik måte til å motvirke problemet du påpeker. Konsentrer deg om det, i stedet for å irritere deg over voksnes rettskrivning her inne. Det er for sent for dem, fordi den kunnskapen du etterlyser må læres tidlig for at den skal feste seg i hjernen.
Mina™ Skrevet 29. oktober 2009 #35 Skrevet 29. oktober 2009 kunne ikkje brydd meg mindre om kordan andre skrive innleggene sine. Verden hadde blitt så mye bedre vis alle klarte å passa på seg sjøl isteden for alle andre!!!
tingeling87 Skrevet 29. oktober 2009 #36 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg er enig at det er forferdelig mange som skriver feil her inne, og alle er ikke dyslektikere. Før jeg ble medlem av BiM, skrev jeg "anderledes" i stedet for "annerledes". Visste ikke at jeg skrev det feil før jeg så et innlegg, der ei klagde over skrivefeilene her inne. Jeg har lært masse av å lese de innleggene som kritiserer skrivefeil. Jeg tror at jeg er nokså god i norsk grammatikk, men har selvfølgelig en haug av slurvefeil/tastefeil når jeg skriver på tastatur. Pleier som regel å se kjapt over innlegget mitt før jeg poster det, for jeg føler selv at innlegget jeg poster blir tatt mer seriøst dersom jeg har skrevet på godt norsk. Men selv da, sniker det seg gjerne inn et par feil. Det er orddelingsfeil jeg irriterer meg mest over. Det burde det ikke være så vanskelig å lære seg, så sant man ikke har skrivevansker. Ser mange som skriver ganske bra, men som har de samme skrivefeilene, om og om igjen. Det er bare slurv. En vanlig feil er: At det går ann. An skrives med én n. Det visste jeg ikke tidligere, men jeg har lært meg å skrive det med én n. Kj-lyden forsvinner snart i skriftspråket vårt. Flere og flere skriver "skjede" i stedet for "kjede". Det er stor forskjell på hva de to ordene betyr. Andre skrivefeil er fra folk som skriver på dialekt. "Hvis" er det mange varianter av: viss, visst, hviss, og vis. Samboeren min sier "visst" til "hvis" på grunn av dialekten sin, men skriver det riktig. Nynorsk gleder jeg meg over å se, da dette er et skriftspråk på samme linje som bokmål. Det jeg vil frem til er vel at man kan gjøre en liten innsats for å lære seg god norsk, dersom man kan det, for det er altfor mye slurv. Greit nok at dette bare er et forum, men slurver man her, slurver man gjerne i viktigere situasjoner også. Er like godt å lære seg gode skrivevaner, uansett.
Fruktis¤Adele 2 år¤ Skrevet 31. oktober 2009 #37 Skrevet 31. oktober 2009 Hahaha:) Bra! Irriterer meg også når folk snakker feil,det gjør vondt i ørene mine!
Fruktis¤Adele 2 år¤ Skrevet 31. oktober 2009 #38 Skrevet 31. oktober 2009 Hahaha:) Bra! Irriterer meg også når folk snakker feil,det gjør vondt i ørene mine!
Magehus Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter #39 Skrevet 31. oktober 2009 JEG OGSÅ! Spesielt de som klarer å si "henne" i stedet for "hun". Henne var utslitt når henne kom hjem. HALLO???
ak77 Skrevet 4. november 2009 #40 Skrevet 4. november 2009 Kjempeflott innlegg - kunne ikke vært mer enig! En anne ting som irriterer meg for tiden er bruken av et/ett, som mange nå bruker om hverandre. "Gjør ett kupp" tolker jeg slik at da kan du bare gjøre ett, og ikke flere, kupp. "5 søte kattunger søker ett godt hjem" tolker jeg som at da må alle fem til samme hjem. Ikke akkurat verdensproblemer vi diskuterer her, men er oppvokst med en bestefar som var skolerektor, og er opplært til å ha fokus på et korrekt språk..... (I motsetning til ett korrekt språk)
Hurra133 Skrevet 28. mars 2010 #41 Skrevet 28. mars 2010 HELT enig med hun som har startet tråden. Og, det er selvfølgelig helt greit hvis man har dysleksi, men jeg nekter å tro at 95% av de som skriver inn her har dysleksi. Men 95% av innleggene har mer eller mindre grove feil i språket. Og dette er kranglesiden, her vi kan få ut frustrasjonen så vi ikke blir gående og kommentere språket direkte i innleggene.
my&E *mistet vår datter* Skrevet 20. april 2010 #42 Skrevet 20. april 2010 Fryktelig å se at noen kan irritere seg over noe så lite meningsfylt som dette. Vet du ... jeg synes det er fryktelig at noen kan hakke så ned på andre når man selv fremstår så perfekt. Det her handler ikke om "Norske kvinner som burde skjerpe seg og huske hva man har lært på skolen" - du må være heldig som ikke har verre ting i livet ditt å henge deg opp i enn rettskrivingen til andre. Håper du har fått ting i litt annet perspektiv etter dette, for ser det er en stund siden denne tråden startet.
Pinnus Skrevet 20. april 2010 #43 Skrevet 20. april 2010 Hvorfor skal det ikke være lov til å starte tråder og skrive innlegg om rettskriving? Folk irriterer seg over alt mulig, og norsk rettskriving er et mye større samfunnsproblem enn mye annet tull som blir diskutert her inne på forumene. Dette er forøvrig ikke et saklig forum heller. Jeg er også en av dem som synes det er forkastelig at folk ikke har mer respekt for språket sitt enn som så. I de fleste tilfeller, og de som denne kritikken er rett mot, er dem som ikke "gidder." Som HI har poengtert opptil flere ganger, det handler ikke her om folk som har lese- og skrivevansker. Det handler heller ikke om å fremstå som perfekt, vi skriver alle feil her og der, men noen innlegg er direkte slitsomme på grunn av minst tre skrivefeil i hver eneste setning. Det er for gale at "Kari Nordmann" ikke kan helt elementær rettskriving som læres i grunnskolen. De aller fleste av oss har også gått på videregående, og enten det er gymnas og yrkesrettet, norsk som fag har man uansett! Når det gjelder dialekt-unnskyldninger så snakker jeg bergensk selv - en dialekt som omtrent ikke tar hensyn til noen grammatiske regler. Bruker ikke hun-kjønn, ikke flertallsendelser, er ingenting som heter dere, deres eller dem og har en hel del ord som rett og slett ikke finnes i noe norsk skriftspråk i det hele tatt. Betyr ikke at man ikke skal etterstrebe god skriftlig norsk av den grunn. Når det gjelder nynorsk så har jeg full forståelse for at mange sliter her. Lite prioritert nynorskopplæring og mangel på nynorsk i hverdagen gjør dette mye vanskeligere å få under huden. Skulle alltids klart å hoste opp noe på nynorsk, takket være en god norsklærer, men skjønner at mange sliter med dette. Å si at man ikke forstår nynorsk derimot er helt elendig. Vil forresten påpeke at det er forskjell på skrivefeil og skriveleifer Det aller verste jeg ser er "mangen" og "gøyt." Dette mener jeg bestemt at vi lærte på barneskolen. Ta dere sammen!
Røde Sonja Skrevet 22. april 2010 #44 Skrevet 22. april 2010 Ho ho! Dette måtte jeg bare kommentere. For jeg er selv en av dem som leser MYE, og tildligere var jeg ekstremt opptatt av rettskrivning. Ikke bevisst, men mer som en ubevisst ad notam. Well. Nå er det 10 år siden jeg skrev noe som helst som andre skulle lese og vurdere. Og det stilles ingen krav til min rettskrivning i arbeidssammenheng. Jeg merker at jeg blir stadig oftere usikker på hvordan ting skrives. Interressant, interresant, interessant? Inntelligent, intelligent? Dette fordi jeg sjelden, om ikke aldri, bruker disse ordene i skriftsammenheng. Det er som om jeg glemmer hvordan man sykler! Jeg ser ikke på meg selv som en som blåser en lang mars i rettskrivningen, jeg blir frustrert når jeg oppdager at nok et ord har falt ut av den mentale ordboken. Men slik er det. Ting man ikke praktiserer, faller fra. Dør. Ja, og i tillegg er det jo kommet så mange NYE måter å skrive ting på! Genre=sjanger. sjampingjong = champignon ....osv. Gah! Nei, så lenge det går i riksmål er det noenlunde greit. Men snart er der jo ingen forskjell på nynorsk og bokmål. Slik jeg har forstått det kan man skrive solA på bokmål nå? djises.
solskinn1980 Skrevet 23. april 2010 #45 Skrevet 23. april 2010 Tenk at du blir sint og lei deg for at noen slurver med skrivinger, eller at noen gjerne skriver på dialekt.. Skal ganske mye mer til for at jeg skal bli sint og lei. Men vi er jo alle forskjellige.
3 nøtter til Askepott Skrevet 22. juli 2010 #46 Skrevet 22. juli 2010 Hvis HI er så jævelig god til dette her gramtikk-greiene, burde det vel egentlig ikke være noe problem å lese, men noen folk må tydelivis irretere seg over ting som ikke har noe å si. få deg ein hobby heller.
snart5barn Skrevet 23. juli 2010 #47 Skrevet 23. juli 2010 GÅR UT FRA AT DU ER VELDIG GRAVID OG HORMONEL. Eller så har du veldig lite og ta deg til.
Pregoprego Skrevet 28. juli 2010 #48 Skrevet 28. juli 2010 Takk! Helt enig! Irriterer meg grenseløst over grammatikken på disse sidene. Skulle tro at det er svært få her som har fulgt med i norsktimen eller som noen gang har lest en bok eller en avis. Det er ganske skremmende, spesielt siden vi skal være forbilder for barna som etterhver vil bli født, og hjelpe dem med lekser og så videre. Bra at du tok tak i dette og sa noe om det!
Pregoprego Skrevet 28. juli 2010 #49 Skrevet 28. juli 2010 Det kan ikke være så mange dyslektikere her. Har full forståelse for at dyslektikere sliter med rettskriving, og selvfølgelis skal dere også få skrive innlegg her. Men jeg tviler på at alle som skrive med radikale grammatiske feil på disse sidene har diagnosen dysleksi!
Mamman til Stella og Håkon Skrevet 28. juli 2010 #50 Skrevet 28. juli 2010 Dette var bare en teit tråd å starte! du må ha lite å ta deg til. skjønner ikke at du gidder å henge deg opp i noe sånt. du er jo sikkert ikke helt feilfri selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå