Magehus Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Jeg blir så sint og lei meg når jeg leser mange av innleggene her på BIM. Det er greit at man er engasjert og frustrert når man skriver - at det kan lure seg inn en komma- eller punktumfeil, noen dobbeltkonsonanter for mye eller for lite eller at man formulerer seg litt vrient her og der. Jeg har full forståelse for at norsk grammatikk ikke er hovedprioriteten når slimpropper går og veer setter inn, men må den være siste prioritet?! Er ikke noe av rettskrivingen under huden etter (minimum) 10 års skolegang?! Sitter og leser innlegg om "alene mammaer" og folk som er "ut slitt". Får da en ekkel smak i munnen. Orddeling er en smal sak i norsk! Hvorfor sliter så mange med det?! Gjennomførbart - ikke gjennomfør bart. Fengselshøgskolen - ikke fengselshøy skolen. Kjempestor - ikke kjempe stor. Er ikke dette innlysende for alle?? Videre innleder folk setninger med fraser som "Å mange ganger tidligere..." og "Å jeg visste ikke...". For ikke å glemme "Å gå å handle å ta solarium" - å (infinitivsmerket) står foran verb i infinitiv. Dersom flere verb i infinitiv knyttes sammen, benytter vi og! Jeg kan ikke skrive mer nå - beklager andre lingvistiske fans! Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig. I kommunen jeg bor i, startet denne typen grammatikkopplæring på barneskolen - og den fortsatte til videregående skole. Nå studerer jeg ved Universitet - her lærer vi også grammatikk. Hvordan kan så mange være intetanende om morsmålsgrammatikken sin!? Jeg gremmes! Så det er nevnt: Jeg er naturligvis fullstendig klar over læringsvansker, dysleksi og andre grunner til at noen få mennesker ikke har samme forutsetninger for å mestre grammatikken. Dette er imidlertid ikke alle som skriver feil her på BIM! Gravid = grammatisk inkompetent er ikke rett!!
*juble juble* Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 TAKK TAKK TAKK!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kunne ikke vært mer enig! Har hatt samme tanker som deg!
bare meg. Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 det er ikke innlysende for en med dysleksi. men jeg skal si meg enig i at det irriterer meg også år man må lese innlegg flere ganger for å så gjette seg til hva det egentlig står...
ipeggy Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 AMEN! Fantastisk at det er flere enn meg som tenker på dette!!
syngejente Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Syns ikke det gjør noe. Vi som har lærevansker må også få lov til å skrive innlegg hær på bim. Slutt å irritere dere over det! Har ikke gått på skole på 8 år.Og vi hadde ingen data undervisning på skolen.Har nettop fått oss internett ,så er nybegynner. Hvis man er sliten og trøtt er det fort gjort å skrive litt feil. Husk også at ikke alle som skriver hær har norsk som første språk.
LilleBebinMammanSin Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 dette driter jeg veldig kraftig i.. for å si det mildt.. irriterer meg ikke. bagateller..
mortilgutt Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 Til magen til mamma... Eg forstår irritasjonen din, men kanskje du kunne sett deg litt inn i korleis ein dyslektiker slit og strever med å skriva ord!!! Då hadde du visst at det er eit VANLEG trekk hos dei og dela opp saman sette ord. Dei klarer ikkje sjå dei som eitt samanhengande ord, men som to separate ord. Då vert å - og regelen berre bagateller. Så: neste gong du skyt frå hofta di så prøv å forstå KVIFOR det er slik!!! Det å vera dyslektikar og lesa innlegget ditt styrker ikkje sjølvkjensla. Så hugs at det er kjenslevare mennesker du angrip. (Dersom du slit med nynorsken min så har du jo hatt det som sidemål på skulen i fleire år så det burde ikkje vera problematisk for deg...) helsing ein som IKKJE er dyslektiker, men som er gift med ein.
Magehus Skrevet 22. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. november 2008 Kjære deg, ny som mor. Trådstarter her! Har du ikke lest innlegget mitt ordentlig? - Slo konsentrasjonen seg helt vrang før du rakk siste avsnitt? Starter med å sitere meg selv. "Så det er nevnt: Jeg er naturligvis fullstendig klar over læringsvansker, dysleksi og andre grunner til at noen få mennesker ikke har samme forutsetninger for å mestre grammatikken. Dette er imidlertid ikke alle som skriver feil her på BIM! Gravid = grammatisk inkompetent er ikke rett!!" Jeg mener at jeg, på en ganske tydelig måte, får frem at jeg er klar over at det finnes ulike mennesker med ulike forutsetninger for grammatikkforståelse her inne. Jeg mener likevel at brorparten av alle som velger å skrive innlegg her inne, bør kunne mestre generell grammatikk!? 5-10% av Norges befolkning lider av dysleksi - alle disse kan da ikke være gravide kvinner som herjer grammatisk fritt rundt inne på forumene her!? Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal sette meg inn i en dyslektikers hverdag. Hvorfor skal jeg late som jeg sliter med å skrive? Jeg mestrer jo dette helt fint. Kanskje det er problemet til alle grammatikkovergriperne her inne - at alle skal sette seg inn i en dyslektikers hverdag - tilintetgjøre sin egen grammatiske forståelse - alt dette for å sympatisere. Nei! For noe tull! Jeg kritiserer slappfisker som ikke gidder! Jeg blir sint og lei meg når kj-lyden forsvinner, og jeg blir sint og lei meg når annenhver nordmann mener noe er "kjempe billig" eller har kjøpt seg "bomull truser". Det er to som er enige med meg her inne - som mener det hadde vært stas å slippe og lese et innlegg to-tre ganger før man forstår hva som står. Med fare for å fornærme noen, har vi visst også en hel bråte medlemmer som er dysleksisympatikere - som med fult overlegg og vel viten, legger inn skrivefeil, orddelinger og ad hoc setningsstansere for å være kamerat med dyslektikerne! Hvorfor insinuerer du forresten at jeg har problemer med å forstå nynorsken din?! I kommunen jeg har gått på grunnskole, har vi hatt nynorsk fra 9.klasse!!
mortilgutt Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Først vil eg beklage sterkt at eg ikkje fekk med meg det siste du skreiv. Vart vel for engasjert i det første at det berre glapp. Så: eg ER veldig lei for det eg skreiv. Grunnen til at eg skreiv det eg skreiv om nynorsk er berre at eg har opplevd så mange bokmålfolk som har kritisert nynorsken min....beklager det også. Flott at du spør i staden for å kjefta på meg! Ellers så er eg enig med deg i det du skriv, sjølv om det for den "beste" kan koma ein bokstav for mykje/for lite. Det gjer det ofte for meg utan at eg sansar meg. Slik er det bare, og eg sit ikkje og les gjennom det eg har skrive før eg legg det inn. Eg tenker at når eg ikkje er like flink til å alltid skriva feilfritt så må eg i all fall tola at andre heller ikkje gjer det. Eg har lært at ein skal ikkje forventa meir av andre enn det ein forventer av seg sjølv. Det har eg gjort for mange gonger og møtt meg sjølv i døra. Det har ALDRI vore ei behageleg oppleving. Så...... Men, eg beklager igjen for at eg gjekk så krast ut mot deg. Det skulle eg ikkje gjort. Akseptert?
Magehus Skrevet 22. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. november 2008 Takk for innspill, medgravide! For et hyggelig, velformulert sidemålsinnlegg, ny-som-mor (jeg er ikke bare glad i grammatikk, men nynorsk også). Nå har jeg spist og er ikke sur mer. Er på den annen side så mett at jeg må ta en lur. Ønsker deg en riktig god helg:)
Meg og 2 små i magen : p Skrevet 22. november 2008 #11 Skrevet 22. november 2008 Du får nok lære deg norsk rettskrivning før du rakker ned på andre, magen til mamma!
frkrosenvinge Skrevet 22. november 2008 #12 Skrevet 22. november 2008 Jeg sitter her å humrer og ler litt for meg selv. HI er jeg helt enig med, men at enkelte andre skal henge seg opp i slike små ting er jo bare helt fantastisk. Tydelig så har "vi" for mye fritid og kanskje litt lite annen stimuli i hverdagen at rettskriving eller rettskrivning om du vil faktisk blir en intresant greie. En liten annen ting bare for å være litt pirkete her, så til deg som skrive på nynorsk så er dette feil. Svar alltid på et brev e.l på det målet det orginalt har blitt skrevet i. Uff, så irriterende.. Ha en flott kveld jenter
mortilgutt Skrevet 23. november 2008 #13 Skrevet 23. november 2008 "Svar alltid på et brev e.l på det målet det orginalt har blitt skrevet i." Javel?????? Kvifor får eg ALLE svar på mine brev på bokmål??? Og kor har du DEN "regelen" frå? Den har eg aldri høyrt, og eg har hatt MYKJE om slikt i utdanninga mi på universitetet. Men for ALL DEL så kan eg jo læra ein ny regel, men denne er totalt ukjent for meg og så lenge eg skriv offentlege brev på mitt skriftmål og får svar på bokmål......ein regel som ikkje vert teke omsyn til. Så.......kvifor skal EG bruka tilsvarande mykje energi på å skrive bokmål som det er for dei FLESTE bokmålsfolk å skriva nynorsk? No way!!!! Kanskje dersom det vert norsk lov.... noko eg tviler på det sterkaste.
Magehus Skrevet 23. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 23. november 2008 Fant beklageligvis ikke ut hvem av dere som har rett, "ny-som-mor" og "frkrosenvinge". Personlig tror jeg det bare er offentlige instanser som er pliktige til å svare på målformen de selv ble skrevet til på, men skal ikke være bastant. Dere kan jo lese "Mållova" selv 11.6.1 Lov om målbruk i offentleg teneste - LOV-1980-04-11-5 http://lovdata.no/all/hl-19800411-005.html
mortilgutt Skrevet 24. november 2008 #15 Skrevet 24. november 2008 Om så er....kvifor vert det ikkje gjennomført av det off? Nei, det kan jo berrre det off sjølv svara på......det vert i all fall ikkje gjennomført i praksis.....
mortilgutt Skrevet 24. november 2008 #16 Skrevet 24. november 2008 beklager den ekstra r-en i berre.....
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 24. november 2008 #17 Skrevet 24. november 2008 Haha. seriøst?? er det virkelig noen som gidder å legge seg oppi slikt??? jaja... Godt man har lite bekymringer i hverdagen da
Magehus Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #18 Skrevet 12. oktober 2009 Dytter denne tråden opp jeg. En av mine kreminnlegg som høygravid...Mmm..Good times
Luna har født. Skrevet 13. oktober 2009 #19 Skrevet 13. oktober 2009 EN kreminnlegg?? Bare lurer............
Magehus Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #20 Skrevet 13. oktober 2009 Jaggu var det pinlig da. Jeg skrev først "en av glansdagene", men endret til ...innlegg. Off. Ser frem til mer korrekt skriving fra deg, ønsker meg 3. Beklager. Ingen god dag på jobben i går.
ellesant Skrevet 13. oktober 2009 #21 Skrevet 13. oktober 2009 Hurra! Eg vil også skrive nynorsk, vart heilt inspirert her! Kan ein skrive nynorsk tillnærma feilfritt burde ein kanskje gjere det?? Det hadde vore så kjekt dersom alle dei som skriv bokmål her hadde prøvd å skrive nynorsk, det kunne gitt 'magen til mamma' mykje meir å gramme seg over! Må berre rette deg bittelitt her i hovedinlegget ditt: det er ikkje feil å skrive "Å gå", men forsetjinga bør då vere "og handle og ta solarium". Kjenner at eg ikkje har skrive nynorsk på årevis... Kanhende det er ein ny og munter veg å gå språkleg... Skvatarausi rykkja rova!!
Luna har født. Skrevet 13. oktober 2009 #22 Skrevet 13. oktober 2009 Hehe.. Ja vi har vel alle en dårlig dag på jobb av og til:). Gratulerer med barnet da. Hva ble det? Selv planlegger jeg nr 3..., men det sier seg vel selv
Magehus Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #23 Skrevet 13. oktober 2009 Nå utvikler jo denne krangletråden seg til noe koselig også Jeg fikk en liten jente. Hun er nå åtte måneder. Egentlig ganske klar for nr. to, men er i et ganske nytt forhold, så får vente litt.
Magehus Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #24 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg tror ikke jeg skal begi meg ut på nynorskskriving akkurat nå, ellesant. Liker det, men da helst med ordlista. Vært så lenge i permisjon nå, så er litt ute av nynorsktreninga. Angående "å gå-feilen" - den var stygg!
2pluss1engel Skrevet 13. oktober 2009 #25 Skrevet 13. oktober 2009 du er heldig du som ikke har andre bekymringer i livet enn å krangle på om folk staver rett eller feil. pris deg lykkelig for det du heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå