Gå til innhold

Sparetips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Ser du har fått mange gode tips her, og jeg har nok ikke så mye å tilføye. Men tenkte bare å si at egentlig så synes jeg du er litt heldig som har "råd" til å gå hjemme. (nå vet jo ikke jeg hvorfor du er hjemme da...) Vi har 1.7 mill i lån selv om vi har flyttet usentralt. Vi er også avhengig av to biler. Vi hadde aldri klart oss på en inntekt, så mitt råd til deg er å få tak i barnepass til den minste et par dager i uka sånn at du kan jobbe litt. Vet det er kjipt, men..det er jo kjedelig å aldri kunne unne seg kino el også da!?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helgene er egenlig litt hellige siden det er da vi har familietid sammen... Joda, 2500 ville hjulpet masse. Men hva slags jobb får man hvor man kan jobbe kun hver 3dje helg?

Joda, du sier noe ang å nyte tiden med ungene.

Kanskje vi skal gjøre noe med lånet likevel...

Skrevet

Det virker som du sparer der du kan - til og med bruker dopapir istedet for kjøkkenrull.

Det virker som dere ikke klarer dere på en inntekt, og jeg hadde søkt barnehageplass og kommet meg ut i jobb.

Skrevet

Eller du kan melde deg som ringevikar på et sykehjem/omsorgsbolig/pu bolig eller noe. Da kan du ta de vaktene som passer for deg...Men nå var det vel ikke tips for å tjene penger du trenger, men for å spare!!! Sett opp løpetiden på lånet du. Jeg hadde aldri tenkt på det som et nederlag. Da skulle du sett vårt lån:s

Skrevet

titt in på finn. det er flere man kan jobbe vær 3 helg. jeg kan nemlig jobbe anden vær siden jeg er alenemor og småen skal begyne og være hos far anden vær helg. så jeg irriterte meg over alle de jobbene som skulle ha folk vær 3 helg. spesielt innen omsorg

Skrevet

Sjekk i kommunen der du bor om du kan få jobb som støttekontakt. Det tar bare noen timer hver uke og går ut på å gjøre noe hyggelig sammen med noen. Kanskje hele familien kan ha glede av å være sammen med/finne på noe med en person som trenger det. Veldig givende!!!

Skrevet

Tlf sex ikke aktuelt! Hadde ikke fått lov av gubben og dessuten hadde jeg aldri klart det-er ikke så sexy av meg, hehe...

Mange tror at det bare er ferie å gå hjemme ja, men 4 barn og hus på nesten 200 kvm krever masse jobb. Er på jobb hele døgnet. FOr å si det sånn har jeg selv valgt å være hjemme så jeg skal ikke klage på den måten, har hatt barna i bhg på deltid fra de var ca 2 år, for jeg har et ønske om at dete r vi som skal oppdra barna og ha mest tid med dem, ikke bhg eller de på sfo. Men likevel ser jeg jo "nødvendigheten " av bhg, det er bra for barna å omgås andre barn, selv om de er en "stor" søskenflokk. Har tenkt på dagmamma men da må dagbarn dras med ut i bil ved henting av egne barn, og det vil jeg helst ikke. Har ikke ubegrenset med plass i bilen heller.

Ellers er jeg jo alltid på etterskudd med alt, vask av klær f.eks, stua er alltid full av klesstativer med klær til tørk :-)

Elsker å være hjemme med ungene nå mens de er små og kan ikke helt se for meg å skulle jobbet fulltid, da måtte jeg hatt en bra betalt jobb også for at det skule lønne seg noe særlig. 2 fulle bhg og 2 fulle sfo plasser koster jo. Og jeg måtte vært ferdig så jeg kunne hentet dem innen 17 hver dag.

Barnepass til minste hadde jeg en dag i uka (mormor) i sommer/høst da jeg kjørte reklame og da fikk vi inn ca 2tusen ekstra men nå har jeg måttet gi meg med det for vinteren. Dessuten, om jeg skulle hatt betalt barnepass så hadde det vel gått opp i opp. Mormor var gratis hun men stakkar, hun bor 3 timer unna og ofrer omtrent helsa si for oss, jobber deltid i Oslo hun og pendler selv mange timer om dagen fra der HUN bor, så jeg vil ikke mase for mye på henne.

Det hender jeg jobber litt i en fam.bhg men da må jeg ha med minste min og noen ganger tre-åringen og det gjør arbeidet vanskelig siden jeg da er alene med mine pluss de i bhg, ganske slitsomt. Men det funker jo, er bare 2-3 timer en sjelden gang men er jo ikke fast dette her heller, varierer hvor mye jeg jobber..

Men nå er det natta her, må opp kl 6.15 i morra og ordne skolebarn! To minste er hjemme!

Ps SAvner ikke kino egentlig, men savner å kunne kjøpe litt god mat i blant og ikke hele tiden tenke på om pengene rekker ut måneden....

Skrevet

Til dere som har svart nå sist-joda kom med tips til hvordan tjene penger også! Helgejobb kunne gått an-men da mister vi eneste tiden jeg og mannen egentlig har sammen og sammen emd barna som en familie.

Og til deg, gamle erteposen, har regnet litt på det og du vet det koster å ha fulle bhg og sfo plasser vet du... Da må man tjene en del for at det skal lønne seg. Mister da også kontantstøtta og får en mer stressende hverdag. PLuss at det er ikke bare å få 100% bhg på barnet som allerede har 50%, barnet h*n deler plass med trenger også plassen sin. Og man får ikke full sfo plass bare ved å be om det heller...

Også skal man jo skaffe seg en jobb også....

Er uansett bare under 1 år til minste skal inn i bhg og da tenkte jeg å jobbe deltid mens de er i bhg og sfo (bare noen dager i uka), håper det ordner seg. For vi ønsker ikke¨å aldri se barna våre. Vi har venner som må ha full bhg og begge jobber fullt og de skulle ønske de så barna sine mer sier de..... Så jeg er glad vi har valgt som vi har gjort selv om dete r tøffe tak.

Kom gjerne med flere innspill men nå tar hi kvelden.

TUSEN TAKK alle sammen, fikk et par ting å tenke på jeg nå, som strøm og lånet, det skal jeg sjekke opp i morgen den dag :-)

Skrevet

Forøvrig ser jeg at jeg burde ha skrevet TRENGER sparetips som overskrift..... :-) Sorry

Skrevet

jeg synes at å bli støttekontakt var et kjempebra tips!

Prøv å få deg en som kunne sette pris på å være sammen med deg og din familie. det er en etterlengtet følelse for mange, enten det er små eller store. her tror eg du og dine har masse å tilby!

hør med de i kommunen som formidler støttekontakter, og fortell hva du har å tilby. det finnes heeelt sikkert noen som har glede av en slik aktivitet!

lykke til!

Skrevet

tanken som slår meg etter å ha lest alt..

hva med mannen din? hva har han avutgifter når han er på jobb? spiser han lunsjpå kafe/kantine hver dag? eller sparer han også penger vedå ta med matpakke?

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel yngste barnet er, men tror du nesten må begynne å jobbe litt jeg. Helt vanvittig i dag å leve på bare en inntekt en så stor familie. Det tror jeg de i luksusfellen ville sagt også, enten det eller kutte ut SFO, barnehage siden du er hjemmeværende.

For smafunnet er lagt opp sånn i dag at folk flest må være i jobb begge to, i hvertfall må man jobbe en viss prosent for at det skal gå rundt.

Det at dere har begynt å bruke kredittkort er bare dumt og skyver og lager problemene større og større til dere sitter i "fella" til slutt siden rentene er vanvittige.

Skrevet

Har skummet gjennom det meste, og tenkte på et tips som du kanskje ikke hadde fått enda. Bytte bank? Kommer selvfølgelig an på hvilken bank du har, hvis dere allerede har billigste, så hjelper det jo ingenting. Ellers må jeg si at jeg er imponert over hvordan dere klarer dere.... hadde aldri klart det der vi. Selv har vi lånet over 25 år (tror jeg det er). Såklart hadde det vært deilig å bli gjeldsfri før, men vi har lyst til å leve nå også. Det er jo også en form for langsiktig sparing.. Så om det ikke er noe triks å bytte bank, så ville jeg hvertfall satt opp løpetiden på lånet til max, og kanskje nå i en liten periode bedt om avdragsfri betaling, slik at dere bare betaler renter. Tror dere tjener mer på det enn på å komme inn i den onde sirkelen med kredittkort på slutten av hver måned... Når dere da har klart å komme ajour slik at dere ikke trenger bruke kredittkortet på slutten av måneden, kan dere begynne å betale avdragene igjen.

Skrevet

Hva med å være dagmamma for et barn?? Da kan du jo få inn et par tusenlapper i mnd, om det er det du mangler...Selskap til minsten får du også :D

Skrevet

Kan dere ikke droppe SFO og barnehage hvis du likevel ikke jobber?

Kan du eventuelt få deg en jobb?

Sett opp et regnskap så dere vet akkurat hva pengene går til og lag så et budsjett som holder og som dere følger slavisk.

Skrevet

Det er mye bedre å bruke lengre tid på det relativt billige huslånet enn stadig å måtte ta opp kortsiktig gjeld på kredittkort eller hos foreldre ol. Hva er poenget med å bli gjeldfrie så tidlig hvis dere har problemer nå?

Skrevet

Herlighet, dere har jo en stor mulighet til å få noen tusen ekstra i mnd ved å sette opp nedbetalingstiden på lånet. Skjønner ikke problemet, jeg. Det er vel et større "nederlag" å leve på kreditt i slutten av mnd.?

Skrevet

Heisann, har nevnt dette over her, kunne forsåvidt tenkt med dagmamma men da må jeg ha med dagbarnet ut og hente de eldre barna på skole og i barnehage . Litt begrenset båpde hva jeg har av plass til barneseter i bilen og jeg syns ikke noe om å kjøre rundt med andres barn så masse-er jo et veldig ansvar (det er det jo å passe andres barn også, men kjøring er litt ekstra syns jeg)...

Skrevet

Ja, støttekontakt som ble nevnt her kunne jo vært noe.... Får sjekke opp litt! ;-)

Skrevet

Heisann! Mannen i huset har med matpakke hver dag, det finnes ikke kantine eller noe å kjøpe der, da må han dra på butikken i lunsjen og det gjør han ikke. Glemmer han matpakka så dropper han lunsj, men ikke pga økonomien men da gidder han bare ikke ha pause og så drar han hjem 1/2 t tidligere :-)

Skrevet

Yngste blir 2 i januar. Hun får bhg plass fra august neste år tenker jeg, det er da vi vil ha henne inn, og pga søsken og fødselsdato så kommer hun nok inn. Vi ønsker ikke å jobbe begge to. FOr min del kunne gjerne han vært hjemme, men han tjener nok bedre enn jeg ville gjort så det ville ikke lønt seg. Jeg syns det er sykt at samfunnet "krever" begge i jobb, når man har valgt å få barn så vil man vel ha tid med dem. I alle fall jeg ønsker dette. Og da strekker vi det til det lengste for å få det til.

Kutte sfo som jeg har nevnt før, kan jeg ikke fordi vi bor så langt unna klassevenner at da ville ikke ungene hatt andre enm hvernadfre ohg noen småbarn i nabolaget. Og eldste barnet trenger sfo pgs sliter med det sosiale, er SÅÅ sjenert og trenger å øve seg på å være blant andre, for å si det sånn. Hjemme er barnet helt motsatt... Men det er en helt annen sak, i alle fall trenger vi sfo. Og jeg syns som sikkert mange med meg at unger har godt av bhg så derfor vi har deltid i bhg, tre-åringen min hadde kjedet seg hjemme på fulltid, det er jeg sikker på...

For å presisere det med kredittkort så er det ofte siste 3-4 dagene før lønna kommer inn, og vi trenger å handle før helga (handler da for hele neste uke og), da må vi bruke kreditt og så betales dette tilbake når lønna kommer etter 3-4 dager, så det blir ikke så masse renter på det, og "gjelda" vokser på ingen måte fra måned til måned, om noen trodde det....Pleier å få en ca 5-10 kr i renter på en måned...

Skrevet

Er ikke så lenge siden vi bytta bank, har kortpakke så vi ikke betaler for verken varekjøp eller nettbak-bruk osv, kun en fast pris i året som eer ganske lav. Fikk beste rente på lånet her for noen år siden, er jo verdt å sjekke opp igjen kanskje men tror banken vi bruker er billig. Ellers sparer vi jo litt men innskuddsrenta er vel ikek god noe sted...

Skrevet

Har kommentert bhg og sfo over her.

Jobbe har jeg gjort litt med kan ikke ha den jobben i vinter. Med pappan sin jobb er det ikke så lett for meg å ha en deltids. Men nå tror jeg at jeg igjen sier TUUUSEN takk for tips-skal gå etter saker og ting i sømmene her så får vi se hvordan det går? ER det ingen andre her som bare har sånn akkurat med penger eller??? Skulle tro det bare var oss...

Skrevet

Vi bruker ikke tørkepapir i det hele tatt, klut holder.

Høres ut som dere har stort hus, hva med å dele av slik at dere kan leie ut en hybelleilighet?

Jeg synes det høres ut som mannen din får sett barna lite, pendler 1 1/2 time hver dag,får sjeldent gått fra jobben før 17 og må også ofte jobbe lørdager og søndager.

Hvis det hadde vært mulig, har dere vurdert at begge jobber f.eks 60%-80% i steden? Vet om noen som har 4 barn og har valgt en slik løsning.

Skrevet

Fyll bensin i helga lør/søn er som regel billigst.

Alle har matbokser, ikke papir. Små poser til brød osv, kan vaskes og brukes omigjen.

Bakepapir kan brukes flere ganger.

Vannflaker/saftflasker til barn.

ikke bruk bæreposer, bruk handlenett eller kurv. Til søppel Kjøp tynne hvite poser, det blir billigere.

Bland eks, juice med litt vann dvs 2/3 appelsinjuice og 1/3 vann.

Ikke bruk doseringen på pakkene til vaskepulver og skyllemiddel holder med halv dose av det som er oppgitt på pakken.

Ikke bruk engangskluter osv...invister i mopper og såpe det sparer en på i del lange løp.

Handle stort...det er ikke bare å handle en gang per uke men også den største gladpack pakken, sekker med toalettpapir osv....bor du i nærheten eller har muligheter er jo smartklubb og binders bra steder og handle....

Disse tipsene er egenlig fra ett Oprah show hvor vanlige mennesker var blitt millionærer pga og gjøre slike ting....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...