Gå til innhold

Sparetips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns vi får dårligere og dårligere råd jeg, sånn er det med 4 barn og en inntekt. To barn har 2 dager sfo i uka og ei har 50% bhg mens siste er hjemme og jeg får kontantstøtte, pappan har utbetalt 23 tusen i mnd.

Har huslån på 900 000 . Vi kjøper billig mat, eks first price og landlord, vi arver klær, er aldri ute og spiser/kino etc. Syns vi lever veldig billig men likevelmå kredittkortet fram i slutten av mnd for å få endene til å møtes, og så betales de tusen kr eller 2tusen eller hva det nå er, tilbake når vi får lønn, men så i slutten av mnd igjen så er vi tomme og må bruke det igjen.

Tips??? HAr et stot hus som har varmekabler i kjeller der ungene bor + kjellerstue, må ha disse litt på nå om vinteren. Ellers bruker vi minst mulig tørketrommel etc...

Trenger tips til måter å spare på som jeg kanskje ikke har tenkt på selv enda. Trenger virkelig noen råd, ser på Luksusfellen og vilnødig havne opp som disse med forbrukslån, men vi lever så langt fra luksus som vi kan komme. Har søkt om bostøtte men får ikek dette pga min manns "høye" inntekt. Fikk det ikke da vi hadde ett barn og 300 tusen i lån og ikke nå med 4 barn og nesten 1 mill i lån. Hva må til????

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere bil? Kan dere evt. Klare dere uten bil?

Vi klarer oss uten og sparer mye på det.

Hva med å spe på inntektene ved at du tar deg en jobb noen kvelder i uka,evt på lørdager?

Skrevet

-Handle en gang i uken. Planlegg uken og handle inn mat deretter. Svindyrt å gå i butikken flere ganger i uka.

- handle klær til barna på loppemarkeder, bruktmarkeder, finn.no. Jeg pleide ikke å gjøre det før. Handlet dyre klær i butikken. Fikk meg en ahaopplevelse på bruktmarked her i høst. Kom hjem med flere tøffe jeans til eldstejenta. De kostet 10,- per stk! Og så er det jo miljøvennlig da:)

Her er det vel vi har spart mest penger.

- Spar på kvitteringer, de vil raskt gi deg en oversikt over hvor pengene er blitt av. Et annet tips er å lage et budsjett over faste og forventede utgifter de nærmeste seks månedene. Da får du bedre oversikt over forbruket.

- Unngå fristelser og impulskjøp.

- Dersom du ser at budsjettet skjærer seg, er du nødt til å ta noen valg. Finn ut hva som er viktigst for deg og tenk langsiktig. Ikke gå innom klesbutikken når du likevel vet at du ikke har råd.

Skrevet

Takker for tips. Kommentar til dere to første her:

Vi har to biler . Mannen min pendler i 1 1/2 time hver dag så han må ha bil. Kollektivt er ikke billigere her og hadde ikke latt seg gjøre da han måtte brukt 3 forskjellige busser bare en vei... sukk. Jeg må ha bil da jeg henter barna på skole/sfo og bhg , vi bor et stykke unna skolen etter at vi flyttet ut av skolekretsen (skal prøve å flytte tilbake så vi kan gå til skole osv men er ikke lett å finne hus i disse tider). Kjører et kvarter hver vei til skole og kan ikke busse da vi også måtte tatt 3busser en vei for å få det til (og DET blir for styr med 4 små under 8 år..)

Må presisere at bilene ikke er luksusbiler, har en liten toyota til jobb-bruk (97 mod) og en like gammel toyota til meg og ungene med nok seter, tipper verdien av bilene er under 100 tusen... Men de er fdriftssikre og gode men bruker jo drivbstoff som alle andre bilder...

Pappan er ikke hjemme før kl 18 hver kveld så jeg har litt problemeer med å finne jobb etter kl 18...

Kjørte reklame en dag i uken med mormor som barnevakt for minste en stund men dette går ikke på vinteren da bilen min ikke greier alle bakkene på glattføre.

Har prøvd div homeparty jobber men blir så stressa av å møte mannen i døra og ha seine netter at jeg omtrent stresser meg syk, så det har jeg måttet kutte ut.Ikke tjener man bra heller.

Vi handler kun en gang i uka fra før. Ja, vet det er dyrt å fly på butikken heole tiden :-)

Vi har "ingen " utgifter til klær da ungene arver mye og de arver etter hverandre (samme kjønn på dem). Det de må ha er vintersko/joggesko/dresser osv som oftest er dårlig med på lopppis (var ute etter dette sist og fant bare utslitte klær).

Spare på kvitteringer har jeg prøvd men så handler gubben og glemmer kvitteringer og jeg kommer helt ut av det. Lage budsjett ja, kan neon hjelpe meg å finne en "mal" hvor jeg bare kan endre litt så det passer for oss?

Vi har en tøff nedbetalingsplan på lånet, så vi er gjeldsfrie i forholdsvis ung alder, kan jo evt endre på det....Men hater jo gjeld. Har ingen gjeld utenom hus, ikke studielån eller bil-lån... og de få tusen i mnd som vi betaler tilbake med en gang vi får penger igjen...

Flere tips mottas med takk.

Skrevet

sikkert ikke et svar du vil høre:

skjønner ikke at dere orker all pendling og kjøring.

Hvis mannen din har en jobb han trives i og som han trolig vil ha i mange år: flytt dit jobben er,selg 1bil og få mer tid sammen.

Skrevet

Gå igjennom forsirkingene dine! Mulig det bare er meg som er "tett i pappen",men vi har i alle år brukt If...., vel nå har vi halvert mnd utgiften vår ved å bytte selskap :)

Skrevet

Glemte å si bytt forsikringsselskap.

Vi sparte 6000 i året på det!

Skrevet

Til dere to neste:

Flytte til Bærum ville ruinert oss. Det er der han jobber. Vi ville bare hatt råd til en liten leilighet. Og med et barn som har vanskelig for å tilpasse seg nye steder og mennesker så bytter vi ikke skole-det er derfor jeg må kjøre såpass hver dag jeg og.

Han trives men er klar for ny jobb bare han finner en- han søker men får ingen :-(

Må tjene like bra. Får jo resiefradrag for pendlingen sin.

Til stratos:

Vi har nylig gått igjennom og byttet og sparer mange tusen i året, dvs byttet for et års tid siden, sjekket over alt og fikk best tilbed gjennom boligbyggelag som tilbyr forsikringer så lenge vi er medlem ikke bare når vi bodde i borettslag....

Vil ikke kutte ut barneforsikringer som utgjør 1500*4 i året ca, føler jeg må forsikre det viktigste vi har. Vil heller ikke droppe sfo siden eldste trenger det så veldig og yngste hadde kjedet vettet av seg hjemme. Føler jeg "må" ha litt bhg på 3-åringen også. Er ikke aktuelt å ha full bhg på 2, full sfo på to og så jobbe fullt selv, det ville slitt oss ut alle sammen.

Pappam jobber et sted hvor han slutter tidligst 17.00 uansett, så vi har ikke så mye til familieliv på kvelden, og det uansett om vi hade bodd nærmere jobben...

Hm....

Skrevet

kutt ut sfo? det må det da være en god del å spare på :-)

Skrevet

Kune du fått deg en helg jobb, eller nattvakts jobb ?

Skrevet

angående jobb etter klokka 18. så er det vistnok mange gamlehjem som trenger kveldsvakter og nattevakter. men det er fult forstårlig at du er sliten med 4 barn og nattevakter ikke er aktuelt.

forøvrig syns jeg det er beundringsverdig at dere greier dere på så lite :-)

Skrevet

Se på strømleverandørere.. Har dere det billigste alternativene..?? Telefoni.. Kan dere kanskje kutte ned på ringe/sende mld?? Tv.. Har dere en "dyr" pakke.. ?? Kan dere kanskje klare dere med mindre pakke??

Eb f.eks har kommet ut med en pakke nå med strøm, internett og tv pakke i ett.. Der vil vi spare mye som vi har regnet på..

Skrevet

Gjør noe med lånet da vel! Herre min! 900.000 er ikke SÅ mye i lån og dere har da tenkt til å leve i mange år enda? Er for å betale så fort som mulig jeg altså, men sliter dere så sett nå lånet på 30 år eller noe da så har dere råd til salt på maten i dag også :) Ingen som skyter dere om dere betaler det fortere heller!

Skrevet

Som jeg nevnte, eldste barnet trenger virkelig å være på sfo og jeg føler ungene blir helt adskilt fra resten av verden om de ikke er der noen dager, vi bor på landet nå, og "langt" unna skolekamerater. Og de fleste har jo sfo. Og barna som bor her i nærheten er bhg barn og de går jo fulltid i bhg, ungene mine også trenger jo å være sammen med andre. Har valgt kun 40% pga økonomien, men syns de må ha såpass...

Skrevet

Ang helge jobb så jobber mannen ofte både lørdag og søndag (!!!) så det blir også vanskelig. Nattejobb orker jeg ikke siden jeg må være i form til å passe den minste og delvis den nest minste også dagen etter, og orke å kjøre og hente de på skolen, når skulle jeg ha sovet da??? Men kom gjerne med forslag til arbeid som kan kombineres med situasjonen vi er i-skulle vært noe enkelt jobb hjemmefra greier som kunne gjøres på data eller på kvelden, i hjemmet, som man kunne tjent litt på...

Skrevet

Jeg må si meg enig med Stratos egentlig.. Har vel blitt lagt frem alle tips som kan finnes her nå.. Og ingenting passer inn..

Og jeg ser vel heller ikke den stooore frustrasjonen siden dere har mye og gå på i lånet som du sier.. Sett opp årene på den ...

Skrevet

Strømmen er vel ikke billigst. Akkurat den har vi ikke sjekka på en stund. VI har kutta fast-tlf for vi brukte den så å si ikke men betalte mnd-gebyr på den, så der sparte vi litt. Ringer veldig lite med mobil men jeg sender mye meldinger derfor har jeg sånn abonnement med fri sms og mms. Har også fri familie for vi ringer så å si bare til hverandre.

Har billigste pakka fra Viasat til 49 per mnd. Fant ikke noe billigere. Trenger ikke alle de kanalene heller men får jo ikke noe billigere enn det... Strømmen bør vi titte på ja, takk for påminnelsen.

Hva er Eb for noe??? Har ikke hørt om strøm/internett og tv i ett. Får ikke kabel her, bare parabol eller sånn rikstv men det var jo dyrt i forhold...

Skrevet

hei, synes som hun litt over her at det er bra gjort å klare dere på det,flinke&høres god ut til å prioritere :)

trodde du hadde tips jeg... men

Jeg skulle kjøpe tørkerull isted-første gang jeg ser jeg kan få ei 4 pk til 13kr - alltid kjøpt lambi til 34kr..

så bra tips å kjøpe ting dere bruker masse av--- kjøp masse en mnd det er på tilbud så har dere i lang tid-- kanskje ikke mye til tips men alt jeg har :) ikke så flink selv.. var når vi hadde lite penger.. men har man mye bruke rman mye..

eneste vi gjør nå er å skrive opp hver eneste krone vi bruker.. litt skremmende men sparende ja :)

Skrevet

http://www.eb.no/

De tilbyr pakke med telefoni, internett, tv og strøm .. For oss så lønner det seg.. men betyr jo ikke at det lønner seg for dere..

Skrevet

Hallo, nå ble jeg nesten litt lei meg her :-( Høres ut som du tror jeg ikke er intr i noen av rådene og bare prøver å være vanskelig.... JOda vi kan sette opp løpetiden, men det er liksom et lite nederlag, for vi har jo klart oss til nå og hvem vil vel ikke bli gjeldsfri så fort som mulig....

Kan vi klare å spare litt her og litt der så kan vi jo greie det. Jeg var ute etter de tipsene som jeg kanskje ikke har tenkt på selv men som kanskje finnes...

Sorry at jeg spurte da....

Skrevet

Det er jo ikke noe nederlag det.. Nå som renten er så høy og så er det veldig mange som har gjort dette.. Når renten igjen begynner og synke kan dere sette ned på årene igjen.. ..

Et annet tips også.. Som jeg har begynt med nå i det siste.. Jeg har prøvd og handle det billigste.. Men har ikke sett på kg pris.. Det er f.eks billigere og kjøpe den største gulosten kontra den lille..

Det samme med kyllingfilet og ja egentlig veldig mye.. Når du handler så ikke se deg blind på prisen men se heller på kg prisen på produktene..

Skrevet

Jeg er enig med stratos, -sett opp løpetiden på lånet (uten at jeg veit hva dere har nå). -Hvorfor se på det som et nedlag? Dere har 4barn, og skal kunne ta dere råd til å nyte tiden sammen med de!

skjønner at det er vanskelig å ta en kveldsjobb, men i helga? Jobb hver 3helg vil gi dere en ekstra inntekt på kanskje 2500kr (utbetalt), det vil da hjelpe litt?

Ellers er du flink, vi hadde aldri i verden greid å leve på en inntekt, men så har vi 3ganger så mye i lån og...

Skrevet

Hei du!

Vi pleier å handle på tilbud ja, og så har vi en stund. Vi kjøper ikke en gang tørkerull vi, høres vel dumt ut men bruker dopapir til tørk på kjøkken også-er faktisk billigere. Setter det ikke fram når vi har gjester akkurat da men :-) hehe...

Kjøper dopapir på Europris til under tiern for en 8 pk. Er også nøye på å kjøpe billig-varianten av mat om den finnes. Alltid billigste kneippen på rema f.eks til 4.90 osv... Men føler ikke at vi lider for det, i matveien altså....

Nå kjøpte jeg nettopp en sykkel til 1000 kr til et av barna, for å ha til neste år, nå var den satt ned 1500 kr på salg så jeg tenkte det var fint å spare de pengene men vi har jo egentlig ikke råd. Men vi har jo ikke bedre råd neste sommer heller når den er til full pris...

Får vel bare bite i det sure eplet og sette opp løpetiden da....

Hjelper jo ikke på at renta har økt såmasse i det siste heller da vi har flytende rente på lånet... Æsj...

Skrevet

en inne på aleneforeldredebaten jobber hjemme på kveldstid fordi hun trenger pengene. hun fikk jobben igjenom finn.no og selger tlf sex. hun sier selv hun tjener bra på det.

det er jo en mulighet, om du ikke vil sette opp lånet

Skrevet

Blekkis:

Jeg også titter på kg pris. Er veldig viktig det der ellers blir man rundlurt..... Men er enkelte ting som f.eks pølsebrød (for å ta et produkt) som opererer med stk pris på det ene merket og kg på det andre og jeg må regne og lete og styre for å finne det billigste, og det har jeg ikke alltid tid til.... :-) Men ellers syns jeg det blelettere å sammenligne pris etter at de fleste butikker har satt kgs pris på varene ved siden av stk prisen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...