Gjest Tale30 Skrevet 13. november 2008 #51 Skrevet 13. november 2008 Anonym 13:26 Det er jo bra at man er klar over sine fordommer i alle fall Det er ikke alle som er det. Men problemet med ditt innlegg var at du gikk så hardt ut mot mennesker som velger medisin fremfor behandling. Jeg ville bare påpeke for deg at det er mange grunner for at folk velger nettopp denne løsningen, og at det virkelig ikke har noe med dem som mennesker å gjøre. Støtteapparatet er for dårlig. Så kan jo du kanskje få hjelp til å fjerne litt fordommer da vet du. Jeg er alltid like glad når jeg har blitt kjent med noen som representerer et eller annet jeg ikke liker, og kan konstatere at de faktisk er helt ok mennesker. Hvis du har et relativt stort sosialt nettverk må du også regne med at noen i din nærhet kan slite med psykiske problemer. Det å ha så sterke meninger om nettopp folk med slike problemer kan bidra til at de ikke tør å åpne seg, noe som igjen fører til en forverring av problemet..
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #52 Skrevet 13. november 2008 Det var nettopp det jeg skrev lengre her oppe. Jeg har en bekjent som driver på på den måten, denne personen har fått hjelp av psykolog tidligere, men hoppet av den karusellen og spiser istedet på antidepressiva. Dette har pågått i mange år og jeg syns også det er betenkelig at en lege skriver ut resepter over så lang tid når dette ikke er forsvarlig. (Så kanskje det rett og slett er legen jeg ser litt ned på?) Støtteapparatet rundt denne personen ellers er der, så det mangler ikke på det. Det er bare den enkleste utveien som er "best". Det går ut over både barn og livet ellers.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #53 Skrevet 13. november 2008 Ja det vet jeg, men dersom svaret mitt kunne misforstås, var det jo en viktig opplysning. Jeg ser forresten ikke ned på dem som får svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk eller andre uhumskheter under graviditeten pga levesett. Jeg synes bare det er merkelig å skulle henge seg opp i en gruppe uten å tenkte noe som helst over andre som også setter fosteret i fare.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #54 Skrevet 13. november 2008 Bra innlegg Tale30. Jeg gleder meg også til å se fremdriften i reformen. I og med at det er så enkelt, bør hun få resultater nokså raskt.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #55 Skrevet 13. november 2008 OK, jeg gir meg:o) Hva slags er jeg med på.
Gjest Tale30 Skrevet 13. november 2008 #56 Skrevet 13. november 2008 Anonym 13:47 Det viste seg at jeg gikk litt krasst ut mot denne ene personen som hadde uttalt seg her inne.. så jeg omgjør min oppfordring til å starte reformasjon til alle dem som måtte insistere på at det er enkeltmenneskets ansvar å finne den rette behandlingen. Kunne i alle fall ønske at noen for alvor tok tak i denne problematikken snart slik at det psykiske helsevernet ble styrket. Ja til samarbeid mellom fastlege og psykolog sier jeg.. Og midre bonus til leger som skriver ut antidepressiva kanskje Til den anonym som jeg var først i kontakt med: Det er trist å høre at du har en venn som sliter psykisk. Det han være at han/hun ikke har blitt henvist til riktig person. Det er en jungel av behandlere der ute, og alle praktiserer ulike tiltak for å få pasienten frisk. Det er viktig at vedkommede får en psykolog som er spesialisert i akkurat det problemet din venn har. Hvis man etter langvarig psykologhjelp fortsatt ikke fikser det, så skjønner jeg at medikamenter er det man tyr til. Det er her samarbeidet mellom leger og psykologer må bli sterkere. Legen må kunne skjønne problemet til pasienten og vite hvor pasienten bør henvises. I dag får man en henvisning fra lege og en liste over behandlere med offentlige avtaler og beskjed om å finne en behandler selv. På denne listen står det ikke noe om hvilken type behandling psykologen utfører. Er det samtaleterapi? Er det kognitiv terapi? Slike ting må man som pasient vite. Det å skulle ringe rundt til hver enkelt på listen for å få vite hvordan de jobber er ikke alltid like lett for folk som i utgangspunktet er psykisk syk.
monika 3+1 i magen:) Skrevet 13. november 2008 #57 Skrevet 13. november 2008 dritafulle folk, og folk som ikke kan stå for det de sier eller gjør!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #58 Skrevet 13. november 2008 folk som får barn som unnskyldning for å gå hjemme å ikke arbeide... Kjenner en som fikk 5 barn iløpet av 7 år bare for å slippe å jobbe... Hun gikk heller hjemme med barna og fikk bidrag fra staten... Har null respekt for sånne...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #59 Skrevet 13. november 2008 Jeg er høyskoleutdannet og har angst og er deprimert. Ser dere ned på meg da? Hehe, om dere gjør det, driter jeg i det! Det er forresten ikke rart at folk får psykiske problemer i dag, så mange nedlatende, ignorante og lite empatiske mennesker som finnes. Hvorfor ser dere ned på det å ta medisiner pga psykiske lidelser? Ser dere ned på å få epidural og ta paracet også?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #60 Skrevet 13. november 2008 Jeg er også høyskoleutdannet og har angst og depresjon. Bare se ned på meg også. Er jo her nede likevel... Det er faktisk like mye en sykdom å ha angst o.l som å ha kreft så hvorfor ser folk ned på oss som sliter psykisk?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #61 Skrevet 13. november 2008 Det er ofte lavt utdannede som ser ned på folk med psykiske problemer. Hvordan skal vi vente forståelse fra noen som aldri har lest en bok, ser på "unge mødre" og kaller ungene sine for Nathalie og Michelle. Denne debatten går ingen vei... og ja, nå viste jeg hva jeg ser ned på.
Tigerpote Skrevet 13. november 2008 #62 Skrevet 13. november 2008 Herregud, for en verden vi lever i. Folk her inne ser ned på blant annet; folk uten utdanning, gravide med høyt blodtrykk og overvekt, folk som mottar sosialstønad, folk med psykiske lidelser og som tar medisiner for det. Dere som ser ned på disse, fortell oss hva som er et verdifullt menneske i deres øyne? Hva gjør DERE til bedre mennesker enn de dere ser ned på? Er dere feilfri? Kjøper ikke den, dere;) Jeg mener oppriktig at alle mennesker er like mye verdt, alle har gode og mindre gode sider ved seg. Det viktigste for meg er at folk er glade, lykkelige og behandler sine medmennesker på en respektfull måte.
Gjest Tale30 Skrevet 13. november 2008 #63 Skrevet 13. november 2008 Enig med deg Tigerpote. De menneskene som fortjener å bli sett ned på er dem som i sine egne øyne ikke har noen feil, men som har giftige meninger om alle som ikke lever livet helt etter deres bok.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #64 Skrevet 13. november 2008 Jeg ble seriøst lei meg av å lese denne diskusjonen her:( Ante ikke at det fantes så mange empatiløse mennesker der ute før jeg havnet på denne siden... Ting har som regel en årsak, verden er ikke svart/hvitt som en annen sa. Jeg ser ned på folk som tror de er bedre enn andre! Når dere sier dere ser ned på folk som er late og ikke "gidder" å jobbe f.eks, hva vet vel dere om hva som er årsaken til det..Har selv gått hjemme siden jeg fikk barn, veldig hyggelig å høre at jeg dermed blir sett ned på..
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #65 Skrevet 13. november 2008 De som har epidural under fødsel, jeg kan ikke råd for det, jeg blir skuffet hver gang jeg hører om noen som har hatt epidural. Jeg har aldri aldri aldri ytret ett ord om det til noen, men i hemmelighet ser jeg litt ned på dem...
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 13. november 2008 #66 Skrevet 13. november 2008 Jeg fikk epidural under fødselen. Heldig du som ikke følte du trengte det anonym 19:09. Smerter er jo forskjellig fra person til person vettu. Jeg fikk ikke puste og holdt hele tiden på å svime av. Best for både meg og barnet at jeg fikk epidural;) Jeg må si jeg ser ned på de menneskene som fremhever seg selv, ved å tråkke på andre.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #67 Skrevet 13. november 2008 Joda jeg følte jeg trengte det, men ville ikke ha fordi det føltes litt som ett nederlag om jeg tok imot. Men som sagt det er noe jeg bare føler og aldri noe jeg sier høyt til venner og bekjente. Er egentlig ikke opp til meg å dømme, jeg bare klarer ikke la være å se litt ned på det, selv om jeg ikke har lyst til å støte noen...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #68 Skrevet 13. november 2008 Jeg har alltid sett ned på sutrete sykmeldte folk som er såååå slitne..... Ops, og pluttselig møtte jeg veggen selv, og er en sutrete sykmeldt snylter..... Så nå forstår jeg at de som er sutrete psykisk syke snyltere - faktisk ikke har det så bra, men med den hjelpen de får av lege - psykolog - piller what ever vil få det mye bedre og bli raskere friske hvis folk rundt dem kan slutte å behandle dem som dritt, heller støtte dem, og la dem få ta tiden til hjelp.....!
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 14. november 2008 #69 Skrevet 14. november 2008 Du trengte tydligvis ikke epidural..Klarer man å si nei, trenger man det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå