Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #51 Skrevet 10. mai 2009 Jeg kan bare snakke for meg selv. Og jeg tror at med en annen instilling kunne jeg ha hatt en helt annen fødsel. Jeg hadde ikke en enkel fødsel, men ingenting gikk galt...så min fødselsopplevelse er jo en del av hvordan jeg takler omgivelsene og hva som skjer med meg. Jeg jobbet mye med meg selv og mine sperrer i graviditeten for at de ikke skulle bli et større problem for meg, nder fødsel, enn nødvendig. Det føler jeg at jeg klarte. Uansett syntes jeg at hver enkelt har all rett til å uttale seg om hva som de føler var avgjørende for seg selv, man trenger bare ha opplevd det en gang for å ha den retten. Man kan også prøve å råde andre utifra sin erfaring, men å påstå at det ER slik for andre enn seg selv, eller at det man erfarte som riktig for seg MÅ være det riktige for andre....det er bare tull. Uansett hva man gjør i livet, så er vel en god innstiling fordelaktig?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #52 Skrevet 10. mai 2009 Enig med deg 20.39. Jeg er tror på at innstillingen du har før fødsel også påvirker deg underveis og etterpå. Jeg hadde en lang fødsel med over ett døgn med 55-65 sek mellom riene. Epidural som ikke fungerte og en unge som ikke kom ut på egenhånd og endte i katastrofesnitt fordi både jeg og babyen ble syke. Jeg har problemer med å skjønne valgene som ble tatt for meg på sykehuset, og ønsker derfor å benytte et annet neste gang, men jeg gruer meg på ingen måte til fødsel. Det har noe med å faktisk innse at dette ikke er noe som skal gå uten problemer, det er vondt å sette barn til verden, om det gjøres på den ene eller den andre måten. De som ikke opplever smerte, har nok hatt flaks, men det er ikke umulig å gjennomgå fødsel med smerter, og likevel se den som en positiv opplevelse. Det gjør i allefall jeg, og jeg hadde mye smerter.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #53 Skrevet 10. mai 2009 Jeg hadde flaks som hadde en fin og kjapp fødsel uten noe spess. men instillingen min før fødselen og under bidrog til at jeg hadde en god opplevelse av situasjonen, og når jeg tenker tilbake på den. jeg gidder ikke fokusere på det som var tullete og lite bra med fødselen min, mesteparten er nesten glemt. noe jeg har sett hos venninder som har født, er at de som har hatt det travelt med å få ungen ut og styrt mye med det- de har en vond og ofte laang fødsel.... hmm? kan det stemme? er det tilfeldig...
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #54 Skrevet 10. mai 2009 Selvsagt blir fødselsopplevelsen bedre av en positiv innstilling. Jeg har hørt folk fortelle fødselshistorier som høres fryktelige ut, men som de kvinnene beskriver som en fin opplevelse likevel. Og så har jeg hørt kvinner snakke om at de holdt på å stryke med av smerte, selv om fødselen etter alt og dømme var helt fri for komplikasjoner av noe slag. Det er absolutt noe i uttrykket "det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det".
Solbollatilmamma Skrevet 10. mai 2009 #55 Skrevet 10. mai 2009 Tror det kan være litt både/og jeg. Vi opplever smerter forskjellig, vi har svært ulike fødsler - og vi kan stort sett ikke si med sikkerhet om fødselsopplevelsene våre skyldes flaks eller innstilling. - Noen dør faktisk under fødsel, og det regner jeg som et bevis på at positiv innstilling ikke er nok i seg selv, selv om noen nok føler at innstillinga fikk dem helskinna gjennom fødselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå